http://www.standaard.be/cnt/dmf20160913_02466452Eventjes resumeren.
Aan de kandidaten voor de bromfiets, moeten we vanaf 1 oktober eerstkomend uitleggen dat de te snelle electrische fietsen voortaan beschouwd worden als bromfiets. En indien > 45 km/u zelfs als motorfiets. Kortom: dezelfde plaats op de openbare weg en dezelfde snelheid
(en daarmee gepaard gaand riscio), mààr:
* géén verplichting tot het nemen van een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid
* hoewel er voorwaarden aan de helm gesteld worden, hoeft het niet noodzakelijk om een bromfietshelm te gaan
* er moet géén praktijkexamen afgelegd worden, enkel een theorie-examen
En verder, over de gevolgen van deze nieuwe regelgeving. Hoe zit het dan in een fietsstraat ? Een fietser mag ik er niet inhalen, een bromfietser wél. Dus die speed pedelecs zou ik
(in tegenstelling tot een fietser) wél mogen inhalen. Terwijl de bestuurder van zo'n speed pedelec op zijn beurt géén fietser mag inhalen. Juist ? Ja, theorie uiteraard, er geldt nog altijd maximum 30 km/u. Maar toch ....
En wie gaat de eigenaars van een speed pedelec uitleggen hoe het zit met een C1 en een onderbord die fietsers hierop een uitzondering geeft ?
Jongens, jongens .... de wetgever heeft mijns inziens alrap weer wat regeltjes uitgebraakt zonder verder na te denken over de gevolgen ervan. Een dikke, vette klucht is het, ja. Vandaag nog in de krant dat de verkeersregels voor fietsers onvoldoende gekend zijn. Met de puinhoop die er nu op ons afkomt, gaat dàt er niet bepaald op beteren.
En als ik dan even het filmpje bekijk:
op 11 sec is te zien hoe hij helemaal aan de linkerkant van de rijbaan rijdt.
op 15 sec zie ik in ieder geval géén hoofd draaien om te kijken of er iemand komt uitgereden.