Auteur Topic: Systeem blokkeert gaspedaal bij te hard rijden  (gelezen 3893 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Systeem blokkeert gaspedaal bij te hard rijden
« Gepost op: woensdag 13 juni 2012 - 14:59:40 »
Citaat van: autokanaal.be
Systeem blokkeert gaspedaal bij te hard rijden

De Vlaamse regering zou systemen van Intelligente Snelheidsadaptatie (ISA) moeten uittesten via proefprojecten. Dat vraagt Vlaams parlementslid Steve D’Hulster (sp.a) in een voorstel van resolutie.

ISA is voertuigtechnologie die voorkomt dat de bestuurder de snelheidslimiet overschrijdt.

Er zijn verschillende ISA-systemen:

* In een ‘open systeem’ wordt de bestuurder enkel (visueel en/of auditief) gewaarschuwd.

* Bij een ‘halfopen systeem’ voelt de bestuurder tegendruk van het gaspedaal.

* Het meest verregaand is een ‘gesloten systeem’, waarbij het gaspedaal blokkeert wanneer de snelheidslimiet overschreden wordt.

Proefproject

D’Hulster gelooft dat ISA de verkeersveiligheid fors kan verbeteren. Bij één op drie dodelijke ongevallen speelt onaangepaste snelheid een bepalende rol. De sp.a’er vraagt daarom in een resolutie aan de Vlaamse regering om ISA-proefprojecten op te zetten, bijvoorbeeld met het wagenpark van de Vlaamse overheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
Re: Systeem blokkeert gaspedaal bij te hard rijden
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 13 juni 2012 - 16:45:03 »
bijvoorbeeld met het wagenpark van de Vlaamse overheid.
[/quote]
Het zou wel kunnen helpen bij onze volksvertegenwoordigers. Regelmatig zo een P-plaat die vlotjes met het verkeer mee rijdt :).

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 13 juni 2012 - 17:14:11 »
Citaat
* Het meest verregaand is een ‘gesloten systeem’, waarbij het gaspedaal blokkeert wanneer de snelheidslimiet overschreden wordt.

Lijkt mij toch gevaarlijk, alhoewel het niet mag is het soms toch nodig sneller te rijden om veilig te kunnen inhalen.
En wat als het systeem zich vergist en denkt dat je in een zone 30 zit terwijl je op de autostrade rijdt?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 13 juni 2012 - 21:53:11 »
Citaat

Lijkt mij toch gevaarlijk, alhoewel het niet mag is het soms toch nodig sneller te rijden om veilig te kunnen inhalen.
En wat als het systeem zich vergist en denkt dat je in een zone 30 zit terwijl je op de autostrade rijdt?

Volledig akkoord met jouw bedenkingen!

Overigens: hartelijk welkom op dit forum!  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 13 juni 2012 - 22:13:26 »
... Alhoewel het ook wel comfortabel zou zijn moest je de automatische snelheidslimietherkkenning van het systeem van BMW kunnen combineren met hun Active Cruise Control, waarbij je dus altijd de maximumsnelheid gaat rijden behalve als je inloopt op je trager rijdende voorligger.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 14 juni 2012 - 07:48:35 »
Een begrenzer dus zoals ik al 20 jaar rond rij met de vrachtwagen.

Citaat

Volledig akkoord met jouw bedenkingen!

Overigens: hartelijk welkom op dit forum!  ;)

Niet alleen akkoord, weet het uit ervaring.
Dan gaan ze niet alleen meer sakkeren op vrachtwagens maar onder elkaar ook.

Ook welkom van mijn kant.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 14 juni 2012 - 08:24:49 »
En wat bij variabele snelheidsbeperkingen?  Hopelijk gaat het systeem je dan niet automatisch altijd naar 30 km/u terugbrengen op gewestwegen buiten de schooluren. 

Ach, eigenlijk kan ik dan maar hopen dat het systeem er geen rekening mee houdt.  Anders slaat de computer ervan gegarandeerd tilt nadat je 2x over de Antwerpse Ring of de E313 gereden hebt, met al die dwaze kuren die daarop te pas en onpas verschijnen.

Trouwens, ook van mij welkom.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 14 juni 2012 - 11:59:32 »
Citaat
Overigens: hartelijk welkom op dit forum!  Wink
Citaat
Ook welkom van mijn kant.
Citaat
Trouwens, ook van mij welkom.

Dank u dank u, ik zal ineens trakteren met dit doodlopend fietspad:

(met excuses voor het hijacken van de thread hiermee)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 14 juni 2012 - 16:15:11 »
Dank u dank u, ik zal ineens trakteren met dit doodlopend fietspad:
Schone opener   :D

Helaas ook typerend voor het verkeersbeleid in dit land.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 14 juni 2012 - 16:24:33 »
Dan ben je er waarschijnlijk wel aan begonnen na een verkeerde inschatting.

Ik heb het 1 keer meegemaakt dat ik bij het inhalen door het gas volledig open te gooien een meer dan waarschijnlijk dodelijk ongeval vermeden heb met een bestuurder die uit een zijweg kwam.
Dat was met de motor, met de auto had het een ket geweest.

Citaat
Er zijn inderdaad meerdere plaatsen in België waar een GPS alarmeert voor een flitspaal die op een weg onder de snelweg staat, of plots een snelheidsbeperking aangeeft voor de weg onder de snelweg.

Een systeem met vaste, bekende snelheidsbeperkingen werkt echter niet wanneer die veranderd worden voor werken etc.

Maar een systeem dat zelf de borden leest, gaat ook achtergelaten of slecht geplaatste beperkingen inlezen.
Als het daar het gas gaat aan aanpassen, kan je wel eens met een probleem zitten.

Sommige snelwegen hebben bvb een rechts geplaatste C3 ...

C3. Verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 14 juni 2012 - 18:23:25 »

Je kent ze toch, die gasten die je inhalen met 2 km/h snelheidsverschil, trager gaan rijden dan jij zodra ze je ingehaald hebben, en stiekem gas bijgeven terwijl jij ze dan weer inhaalt.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 15 juni 2012 - 06:27:02 »
Op de E313 van de ring tot in Ranst werd bij de aanleg van de pech/rijstrook de snelheidsaanduiding op de GPS ook aangepast naar 50km/u "tijdens de duur van de werken".
Volgens mijn GPS zijn die werken dus nog steeds bezig. ???

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 15 juni 2012 - 10:47:40 »
Volgens mijn GPS zijn die werken dus nog steeds bezig. ???
Kan je die Vmax 50 niet wijzigen in je toestel ?

Tja, als de software niet aangepast wordt - of manueel* kan worden aangepast - blijft dat zo.
* op "redelijk recente" Navigatietoestellen kan men de snelheidslimiet eenvoudig aanpassen aan de werkelijke Vmax van de weg (tijdens het rijden...  :-X)

Meestal op het pictogram Vmax-XX drukken en dan pijl -^ of -laag drukken tot de gewenste Vmax.
vb http://static.garmincdn.com/pumac/nuvi_22xx_23xx_24xx_QSM_NL.pdf  page 27 , toevallig krijgen we zo´n toestel binnenkort.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 juni 2012 - 10:59:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zondag 17 juni 2012 - 23:58:50 »
ik heb het al dikwijls nodig gehad
je begint in te halen en het in te halen voertuig verhoogt plots zijn snelheid
dan ga ik toch wel harder rijden
better a bad day at sea
than a good day at the office