Auteur Topic: Aantal te laat gekeurde voertuigen neemt toe  (gelezen 3825 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Aantal te laat gekeurde voertuigen neemt toe
« Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 18:57:03 »
Citaat van: autokanaal.be
Aantal te laat gekeurde voertuigen neemt toe

Het aantal voertuigen met een keuringsbewijs waarvan de geldigheidsduur overschreden is, neemt toe. Vorig jaar zijn ongeveer 780.000 voertuigen te laat gekeurd, tegenover 726.670 het jaar daarvoor. Dat blijkt uit het jaarrapport 2011 van GOCA, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs.

Van de 4.513.766 vorig jaar gekeurde voertuigen zijn 777.998 (17%) te laat voorgereden. Daarvan is 59 procent minder dan één maand te laat, ongeveer 10 procent is meer dan zes maanden te laat. GOCA onderstreept dat dit een reëel risico voor de verkeersveiligheid inhoudt. Bij politieacties werd vastgesteld dat een groot deel van die voertuigen zware technische gebreken vertoont.

Wat bij ongeval met ongekeurde auto?

Bij een ongeval kan de verzekeraar de kosten ook verhalen op de bestuurder van het voertuig zonder geldig keuringsbewijs. Bij een laattijdige keuring wordt ook een vergoedingstoeslag opgelegd. De FOD Mobiliteit richtte al een werkgroep op, die een betere naleving van de verzekerings- en keuringsplicht nastreeft.

Rode kaart

Vorig jaar werden 32.803 op 2.755.085 personenvoertuigen (1,19%) verboden tot het verkeer. Voorts kregen 605.192 personenvoertuigen (21,97 pct) een rood keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van 15 dagen, waarna ze opnieuw gekeurd moeten worden. De wagens werden vooral afgekeurd omwille van problemen met de stuurinrichting, ophanging, lichten en signalisatie of remproblemen.

Rijbewijs

Uit het GOCA-verslag blijkt ook nog dat vorig jaar 241.176 praktijkexamens voor het rijbewijs B werden afgelegd. Daarvan werd de helft succesvol afgerond.

In Duitsland zijn er enkele wijzigingen op til voor wie zijn voertuig laattijdig laat keuren:

- In tegenstelling tot nu, zal voortaan de keuring niet meer gelden vanaf de datum tegen dewelke het voertuig had moeten gekeurd worden, doch vanaf de daadwerkelijke keuring.

- Daarentegen zal voor laattijdig aangeboden voertuigen een strengere keuring doorgevoerd worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Aantal te laat gekeurde voertuigen neemt toe
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 22:21:49 »
De keuring is wel ok, beter dan de lotto, het lijkt de Sinksefoor wel : altijd prijs altijd gewonnen. ;D

Iemand die een gekeurd wagentje te koop weet? Speelt geen rol wat maar max 1000€ en geen diesel.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 05 juli 2012 - 10:22:00 »
ik moet tot mijn schaamte toegeven dat mijn 2 auto's in die statistiek opgenomen zullen zijn
ik was met beiden 2 dagen te laat dit jaar
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 05 juli 2012 - 18:14:21 »
Ik heb verleden week de recycling-Mazda voor de laatste keer naar de keuring gedaan, bijna 2 maanden voor keuringsdatum.

Straf, of tegenslag, dat er nog altijd mensen hun keuring niet rechttijdig in orde kunnen brengen (ondanks rechttijdige uitnodigingskaart)

Citaat
36.  HOELANG VOOR DE VERVALDATUM VAN HET KEURINGSBEWIJS KAN IK MIJN VOERTUIG AANBIEDEN?
Ingevolge art. 23 quater §1 van het Koninklijk Besluit van 15 september 1968 kan een periodieke keuring van een voertuig plaatsvinden vanaf 2 maanden voor de vervaldatum van het keuringsbewijs. Voor voertuigen onderworpen aan een periodieke geldigheid van 6 maand of korter bedraagt deze termijn slechts 1 maand.

27.  WAT GEBEURT ER ALS IK MIJN VOERTUIG TE LAAT AANBIED TER KEURING?
Overeenkomstig art. 23 undecies 4° van het Koninklijk Besluit van 15 september 1968 dient een toeslag (zie tabel) te worden aangerekend wanneer een voertuig na de vervaldatum van het keuringsbewijs voor keuring wordt aangeboden. De referentiedatum op het keuringsbewijs blijft behouden.

€ 7,00 tijdens de eerste maand
€ 10,00 tijdens de tweede en de derde maand
€ 15,00 tijdens de vierde, vijfde en zesde maand
€ 25,00 na meer dan 6 maanden

http://www.km.be/KMnl/pages/text/autokeuring/faq.html#27

Ik vermoed idd dat ze in het buitenland minder zacht omgaan met mensen die hun auto te laat keuren.

D is allezins strenger -wel vanaf 2 maand kost 15 € , 2 à 4 maand telaat 25 €, nog meer is het hogere boete + 1 - 2 strafpunten.

Citaat
Wenn die Abgasuntersuchung um mehr als 4 bis 8 Monate überschritten wird, kostet Sie das 40 EUR Strafe und 1 Punkt in Flensburg.
Wenn der TÜV abgelaufen ist und das seit mehr als 8 Monaten gibt es neben 40 Euro Bußgeld, sogar 2 Punkte in Flensburg.

Wenn die Abgasuntersuchung um mehr als 8 Monate überschritten wird, kostet Sie das 75 EUR Strafe und 2 Punkte in Flensburg.

Citaat
Wenn man den Termin beim TÜV oder die Abgasuntersuchung (AU) vergißt, kann es teuer werden und sogar Punkte kosten. Unser Bußgeldrechner hilft dabei, Geldbeutel und Lappen zu schützen.
http://www.bussgeldkatalog.ws/abgasuntersuchung/
voor @ Jozef  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 05 juli 2012 - 18:56:31 »
De tarieven zijn OK, ze moesten enkel cumulatief PER DAG tellen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 05 juli 2012 - 19:41:20 »
Mijn Berlingo is ook zonder keuring, geen idee of ik hem nog laat keuren, hij is nog gewoon ingeschreven maar wel niet meer in het verkeer, dus voor die statistieken is het +1 maar qua veiligheid 0 operatie.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 05 juli 2012 - 19:46:42 »
Mijn Berlingo is ook zonder keuring, geen idee of ik hem nog laat keuren, hij is nog gewoon ingeschreven maar wel niet meer in het verkeer, dus voor die statistieken is het +1 maar qua veiligheid 0 operatie.

Maakt voor de keuring niet uit ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 05 juli 2012 - 19:47:21 »
Het voordeel hier is wel dat de mannen van de TÜV naar je dealer komen voor de technische keuring.

Zodoende kan de dealer de wagen ervoor klaarmaken. En blijkt er dan tijdens de keuring bijvoorbeeld een koplamp niet goed afgesteld te zijn, dan staat er een mechanieker bij om die vlug even wat bij te regelen.

Moet er iets vervangen worden, en kan de dealer aantonen dat hij daar al een werkopdracht voor heeft, dan is het OK voor de TÜVler.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 05 juli 2012 - 19:47:55 »
Nee maar wettelijk wel, zolang ik er niet mee in het verkeer kom kan men mij niets maken.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 06 juli 2012 - 06:54:14 »
Hoe het komt weet ik niet maar ik heb helemaal geen uitnodigingskaart gekregen voor mijn Dodge dit jaar.
Daar ik in juni hem in gebruik genomen heb ging ik ervan uit dat ik in juni ook naar de keuring moest, bleek dat het al in februari moest gebeurd zijn.
Ik sta er dus ook in.
Dat die datum veranderd is zal te maken hebben met het feit dat ie "op papier" van eigenaar veranderd is en daar had ik niet meer aan gedacht.

wooter

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 06 juli 2012 - 09:10:23 »
Ik heb ook nog een auto die in die statistieken staat. Heeft sinds dat laatste tripje naar de keuring ook niet meer gereden want accu moet vervangen worden. Staat al sinds september stil, dus straks een jaar over datum?

Cumulatief per dag een boete gaan tellen is nutteloos. De volgende rit die die Fiesta gaat doen is recht naar de keuring, of naar de garage. Als ik 5€ per dag over tijd zou moeten betalen zou het me 1500€ kosten om de wagen gekeurd te krijgen, en zoveel is die kar niet meer waard. Dan loont het eerder om 'm tot naar de keuring te duwen en op de parking achter te laten :).