Als je op de foto van links komt mag je wel links dat straatje indraaien als je bij de uitzonderingen hoort bij de C3.
Als je op de foto van rechts komt en rechts dat straatje wil indraaien als je bij de uitzonderingen hoort bij de C3 weet ik niet of de D1 die niet in jou richting staat voor jou bedoeld is.
Zo had ik nog niet bekeken.
De nadruk ligt daarbij op het feit of de D1 in jou rijrichting is geplaatst.
Dus wie in die richting (originele link) het kruispunt oprijdt krijgt de D1 in zijn rijrichting te zien en moet die opvolgen.
Vanuit die richting, en alleen vanuit die richting, is het straatje inrijden rijden voor bussen, fietsers en aangelanden een overtreding tegen de D1.
Maar nu nog dat rechts afslaan. Ik blijf toch daaraan twijfelen.
Kruispunt is iedere plaats waar 2 of meer wegen samenkomen. Hier duidelijk het geval.
De D1 is op het kruispunt geplaatst, uit de definitie kan niet worden afgeleid dat de plaatsing bepalend is voor de verplichting, alleen de zichtbaarheid.
Dus wie de D1 in zijn rijrichting te zien krijgt moet die opvolgen. Dan mag je dus niet naar rechts, je moet op het kruispunt naar links.
Ik denk dat in dit specifieke geval het wel of niet naar rechts mogen gewoon niet sluitend kan worden uitgelegd.
Dus...
" Mag ik hier rechts ? "
Nee, je mag vanuit deze richting niet rechts afslaan.
" Waarom nie eigenlijk ? "
De pijl staat in jou rijrichting dus moet je die richting volgen.
Wie vanuit deze richting het kruispunt oprijdt moet de richting links volgen.
Op een examen krijg je hier geen instructie, dan moet je in principe rechtdoor,
gezien dat niet mag moet je wel links.
Is een even plausibele uitleg als die welke zegt van wel omdat je de straat rechts dan al gepasseerd bent.