Auteur Topic: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?  (gelezen 20854 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #15 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 16:47:43 »
* tenzij * je een aangelande bent en die huizen na die C3 bezoekt of zelfs daar woont
Aangelanden zijn de eigenaars of gebruikers van gronden gelegen naast ....

Bezoekers zijn GEEN aangelanden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #16 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 16:59:37 »
OM het geheel nog even af te ronden :

- afbuigende voorrangsweg is niet aangegeven, waardoor er overtredingen gemaakt worden tegen de plaatsing van de B1

- wie in dat gereserveerd straatje in de andere richting gereden komt, wat verboden is door een C1 (verboden richting !!! derde graad overtreding !!!) heeft ook een B1 - idem als de bestuurders die dan voor hem van links komen ...

- op de afbuigende weg staat geen enkel voorrangsbord komende vanaf de N9 ...

- B9 en B1 op dezelfde paal aan de N9 ! De B1 is echter bijna zover doorgedraaid dat hij al aardig naar de N9 gedraaid staat

- fietspadmarkering is onreglementair doorgetrokken over het KP, er loopt immers geen fietspad verder na het kruispunt.

- Fietspadmerkering leid fietsers op een berm ipv op een fietspad.


Voor deze wegbeheerder kan maar 1 bord gelden :  C4    :-[
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #17 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 17:07:09 »
* tenzij * je een aangelande bent en die huizen na die C3 bezoekt of zelfs daar woont
Aangelanden zijn de eigenaars of gebruikers van gronden gelegen naast ....

Bezoekers zijn GEEN aangelanden.
Aha, dat weet ik dan al weer.

Wel fijn dan dat die zo´n 6-tal "prive"parkeerplaatsen langs de weg hebben voor hun inwonende familie.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 03 juli 2012 - 22:14:13 »
Geen enkel bijkomend opschrift mag de betekenis van de gebodsborden beperken.

Uitzonderlijk, en indien de plaatsgesteldheid het toelaat, mag evenwel van deze regel worden afgeweken ten gunste van de voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer. Deze afwijking is slechts toegelaten voor het verkeersbord D1.

(Later toegevoegd voor BEV met witte onderborden)
Indien de plaatsgesteldheid het toelaat, mag eveneens van deze regel worden afgeweken ten gunste van de fietsers en eventueel de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.

Deze afwijking is slechts toegelaten voor het verkeersbord D1.

Een blauw onderbord alleen voor geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer en voor fietsers en tweewielige bromfietsers moeten witte onderborden gebruikt worden.

Een D1 met daaronder een blauw onderbord mag dus niet gebruiikt worden voor fietsers en aangelanden.


Als je op de foto van links komt mag je wel links dat straatje indraaien als je bij de uitzonderingen hoort bij de C3.
Als je op de foto van rechts komt en rechts dat straatje wil indraaien als je bij de uitzonderingen hoort bij de C3 weet ik niet of de D1 die niet in jou richting staat voor jou bedoeld is.


Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 11:58:03 »
Citaat
Als je op de foto van links komt mag je wel links dat straatje indraaien als je bij de uitzonderingen hoort bij de C3.
Als je op de foto van rechts komt en rechts dat straatje wil indraaien als je bij de uitzonderingen hoort bij de C3 weet ik niet of de D1 die niet in jou richting staat voor jou bedoeld is.

Zo had ik nog niet bekeken.
De nadruk ligt daarbij op het feit of de D1 in jou rijrichting is geplaatst.
Dus wie in die richting (originele link) het kruispunt oprijdt krijgt de D1 in zijn rijrichting te zien en moet die opvolgen.
Vanuit die richting, en alleen vanuit die richting, is het straatje inrijden rijden voor bussen, fietsers en aangelanden een overtreding tegen de D1.

Maar nu nog dat rechts afslaan. Ik blijf toch daaraan twijfelen.
Kruispunt is iedere plaats waar 2 of meer wegen samenkomen. Hier duidelijk het geval.
De D1 is op het kruispunt geplaatst, uit de definitie kan niet worden afgeleid dat de plaatsing bepalend is voor de verplichting, alleen de zichtbaarheid.
Dus wie de D1 in zijn rijrichting te zien krijgt moet die opvolgen. Dan mag je dus niet naar rechts, je moet op het kruispunt naar links.

Ik denk dat in dit specifieke geval het wel of niet naar rechts mogen gewoon niet sluitend kan worden uitgelegd.

Dus...

" Mag ik hier rechts ? "
Nee, je mag vanuit deze richting niet rechts afslaan.

" Waarom nie eigenlijk ? "
De pijl staat in jou rijrichting dus moet je die richting volgen.
Wie vanuit deze richting het kruispunt oprijdt moet de richting links volgen.
Op een examen krijg je hier geen instructie, dan moet je in principe rechtdoor,
gezien dat niet mag moet je wel links.

Is een even plausibele uitleg als die welke zegt van wel omdat je de straat rechts dan al gepasseerd bent.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 16:38:11 »
Maar nu nog dat rechts afslaan. Ik blijf toch daaraan twijfelen.
Kruispunt is iedere plaats waar 2 of meer wegen samenkomen. Hier duidelijk het geval.
De D1 is op het kruispunt geplaatst, uit de definitie kan niet worden afgeleid dat de plaatsing bepalend is voor de verplichting, alleen de zichtbaarheid.

De D1 is eigenlijk niet op het kruispunt geplaatst maar op een hindernis of op een inrichting bestemd om het verkeer te leiden (graspleintje) (ref 10.1.2°), en de D1 duidt daar pas aan welke richting verplicht te volgen is (dat de pijl dan schuin beneden gericht moet zijn even terzijde).
Dus men moet de hindernis of inrichting waar de D1 staat echt bereikt hebben. Op het kruispunt als ik naar rechts rij heeft men de D1 nog niet bereikt, want er ligt nog een weg tussen bij manier van spreken. De D1 staat niet voor het kruispunt maar net erna daar waar één van de 2 richtingen moet gekozen worden. De D1 is dus bedoelt ofwel die weg rechtdoor (C3) of de afbuigende voorrangsweg links te volgen, de D1 verplicht je het laatste.

Citaat
10.1. Verkeersbord D1. Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen.

De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijl.

2° Wanneer een verkeersbord D1 met een niet-gebogen pijl wordt geplaatst op een hindernis of op een inrichting bestemd om het verkeer te leiden, dan moet deze pijl onder een hoek van ongeveer 45° naar de grond worden gericht.

3° Het is verboden tegelijk verkeersborden D1 en C31 te plaatsen om eenzelfde reglementering op te leggen.

Citaat
Dus wie de D1 in zijn rijrichting te zien krijgt moet die opvolgen.
Te zien ? Bereikt hebben lijkt me beter, daar waar er verplichte keus is voor één richting.

Citaat
Dan mag je dus niet naar rechts, je moet op het kruispunt naar links.
Het kruispunt is geen hindernis of een leidende inrichting die men voorbij rijdt, maar dat pleintje het ook niet want dan zou de D1-pijl naar schuin onder gericht moeten zijn...

Citaat
Is een even plausibele uitleg als die welke zegt van wel omdat je de straat rechts dan al gepasseerd bent.
De D1 komt duidelijk na de straat rechts als men de witte rijbaanrandmarkering  bekijkt. Er ligt zelfs een weg met C3 rechtdoor tussen.
Ik vergroot even: http://goo.gl/maps/Lpny  De D1 staat dus in feite na het kp van 3 wegen vanuit die richting.

De zijweg met een B1 en haaientanden: http://goo.gl/maps/XJWO
Dus de B15 op de voorrangsweg ontbreekt (zie ook post @ Inazuma)

Een onderbord afbuigende voorrangsweg Type VIII voor het kp (onder het voorrangsbord B15 ? dat ontbreekt) in plaats van de D1 op de hoek van dat pleintje was de betere oplossing. (de C3 met onderbord rechtdoor spreekt voor zichzelf)

Maar aangezien ze geen voorrangsbord zetten alhoewel de zijweg naar rechts een B1 en haaientanden heeft, geldt 8.11 niet   :D ;D ?

Citaat
8.11. Wanneer een weg waarop verkeersborden B9 vóór of op het kruispunt of verkeersborden B15 zijn aangebracht, op een kruispunt afbuigt en zijn continuïteit niet duidelijk uitkomt, dan moet zijn tracé op het kruispunt worden aangeduid op een onderbord van het type VIII van bijlage 2 tot dit besluit, dat onder deze verkeersborden geplaatst wordt.

Hetzelfde onderbord wordt geplaatst onder de verkeersborden B1 en B5 op de andere wegen die op het kruispunt uitkomen.


Type VIII

http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/863-hs2art8
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 juli 2012 - 17:14:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 17:11:13 »
De D1 is eigenlijk niet op het kruispunt geplaatst maar op een hindernis of op een inrichting bestemd om het verkeer te leiden (graspleintje)
Dat is geen hindernis of verkeersgeleider.
Het is gewoon "naast" de rijbaan.

Mocht het om dergelijke gaan, dan hoorde de pijl onder een hoek van 45 graden te staan, wat niet het geval is.

Citaat
de D1 duidt daar pas aan welke richting verplicht te volgen is.
Zoals al eerder gezegd, er is nergens bepaald van waar een D1 of ander gebodsbord geldt.

Stellen waar die geldt is dan ook puur interpretatie.
Een basis in de wegcode is er eigenlijk niet ...


Citaat
Dus men moet de hindernis of inrichting waar de D1 staat echt bereikt hebben.
De uitleg dat men de D1 moet bereikt hebben, klopt evenmin.
Er staan D1 op hindernissen tientallen meters verderop, voorbij het punt waar je al opzij moet gaan rijden ...
Sommige D1s bereik je nooit , je moet ze al eerder opvolgen.



Citaat
Citaat
Dan mag je dus niet naar rechts, je moet op het kruispunt naar links.
Het kruispunt is geen hindernis of een leidende inrichting die men voorbij rijdt.
Er moet helemaal geen hindernis zijn om een D1 na te moeten leven ...

Citaat
Citaat
Is een even plausibele uitleg als die welke zegt van wel omdat je de straat rechts dan al gepasseerd bent.
De D1 komt duidelijk na de straat rechts als men de witte rijbaanrandmarkering volgt. Er ligt zelfs een weg met C3 rechtdoor tussen.
Het gaat hier om 1 KP ...
Dat je de rand van de rijbaan moet volgen om te zien of een D1 geldt, slaat ook nergens op terug.

Op een T KP met D1 naar links kan ik dan rechtst op ? Er ligt immers nog een weg tussen en als ik de rand van de rijbaan volg, kom ik die D1 ook niet tegen ...


De D1 staat daar niks te doen, gewoon weghalen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 17:17:34 »
De D1 is eigenlijk niet op het kruispunt geplaatst maar op een hindernis of op een inrichting bestemd om het verkeer te leiden (graspleintje)
Dat is geen hindernis of verkeersgeleider.
Het is gewoon "naast" de rijbaan.

Mocht het om dergelijke gaan, dan hoorde de pijl onder een hoek van 45 graden te staan, wat niet het geval is.
Klopt, ik was nog niet klaar met mijn post.

Maar stel nu voor dat het wel zo was, dan mag men nog altijd die weg rechts indraaien omdat men de hindernis/verkeersgeleider niet bereikt heeft.

En zelfs als men die hypothetisch schuine D1 in feite bereikt heeft wilt dat niet zeggen dat men een andere richting mag kiezen om zijn straat uit te rijden, in onze wijk komt dat namelijk een paar maal voor:

http://goo.gl/maps/GKyY  ik mag uiteraard die weg links nemen want ik ga geen omweg door de wijk rijden waar ik niet moet zijn.  ;)
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 juli 2012 - 17:27:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 17:20:45 »
Citaat
De D1 is eigenlijk niet op het kruispunt geplaatst maar op een hindernis of op een inrichting bestemd om het verkeer te leiden (graspleintje) (ref 10.1.2°), en de D1 duidt daar pas aan welke richting verplicht te volgen is (dat de pijl dan schuin beneden gericht moet zijn even terzijde).
Dus men moet de hindernis of inrichting waar de D1 staat echt bereikt hebben. Op het kruispunt als ik naar rechts rij heeft men de D1 nog niet bereikt, want er ligt nog een weg tussen bij manier van spreken. De D1 staat niet voor het kruispunt maar net erna daar waar één van de 2 richtingen moet gekozen worden. De D1 is dus bedoelt ofwel die weg rechtdoor (C3) of de afbuigende voorrangsweg links te volgen, de D1 verplicht je het laatste.

Daar kan ik je inderdaad helemaal volgen, ik had niet gedacht aan een verkeersgeleider.
Dat dus de weg naar links en doorgaand een en dezelfde weg is met in het midden een verkeersgeleider.
Dan is er alleen een kruispunt met de rechtse weg en is de D1 op een verkeersgeleider geplaatst.
Dan mag je rechts en dan mogen examinatoren zwijgen.

Het zou dan inderdaad eigenlijk wel een pijl 45 graden naar beneden moeten zijn, ah detail.

Dus...

" Mag ik hier rechts ?"
Ja, dat mag.

" En die pijl dan ? "
Die staat op een verkeersgeleider.
Dus je mag rechts afslaan maar als je rechtdoor wil moet je links van die geleider verder.
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 juli 2012 - 17:29:09 door VA »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 17:35:23 »
" En die pijl dan ? "
Die staat op een verkeersgeleider.
Dus je mag rechts afslaan maar als je rechtdoor wil moet je links van die geleider verder.
Hierboven had ik nog onderaan een link gezet met een kp met D1 pijl naar rechtsonder, en toch volg ik en bijna niemand die D1 op, enkel diegene die naar die paar huizen rechts moeten.
nog eens: http://goo.gl/maps/GKyY

bvb ik bevind mij op A - net voor het kp met de D1 aan de verkeergeleider - : http://goo.gl/maps/Znus
 en ik moet naar de weg Boekweitveld linksboven.
Ben ik verplicht de grote omweg via de Gagelstraat (rechts rondom het pleintje, zie witte pijltjes) te nemen ? ook met de fiets ?  :D

Citaat
Dus je mag rechts afslaan maar als je rechtdoor wil moet je links van die geleider verder.
Idd enkel als je die richting rechtdoor uit wilt dan moet je links van "geleider" verder, de geleider is wat breed maar zo breed ook weer niet, ik ken bredere  ;)
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 juli 2012 - 17:45:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 17:44:34 »
Citaat
Ben ik verplicht de grote omweg via de Gagelstraat (rechts rondom het pleintje, zie witte pijltjes) te nemen ? ook met de fiets ?  Cheesy
Ik snap 'em, ja dus,
je moet dus dat hele middenstuk als een verkeersgeleider zien, dus als een middenberm op dezelfde weg.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 17:48:00 »
Citaat
Ben ik verplicht de grote omweg via de Gagelstraat (rechts rondom het pleintje, zie witte pijltjes) te nemen ? ook met de fiets ?  Cheesy
Ik snap 'em, ja dus,
je moet dus dat hele middenstuk als een verkeersgeleider zien, dus als een middenberm op dezelfde weg.

Idd maar ik moet wel in Boekweitveld zijn dan neem ik dezelfde weg 90 ° Links (Hulststraat in de linkse richting), ik ga niet de meer als dubbele afstand afleggen hoor, is slecht voor het milieu.  ;)

(als een middenberm is goed gezegd, als men die richting neemt)

Die richting neem ik: http://goo.gl/maps/1b8l
(en als ik niet mag rij ik links rond het groot plein Hulststraat)

En als je me niet gelooft dat men een D1 mag negeren als men naar een andere richting wil, dan moet je me eens uitleggen hoe de inwoners/bezoekers van de Gagelstraat naar hun parkings rijden:
http://goo.gl/maps/QQYg   de parkings liggen op de rand van het pleintje: http://goo.gl/maps/hjLO en deze  http://goo.gl/maps/OTYK

De *enige mogelijkheid is namelijk deze D1 http://goo.gl/maps/Oku0  van de andere kant vd Hulststraat negeren en links afslaan naar die parking. *Of men kan de grote omweg via de Hulststraat nemen.  :D
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 juli 2012 - 18:18:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 18:08:02 »
Citaat
Citaat
Dus wie de D1 in zijn rijrichting te zien krijgt moet die opvolgen.
Te zien ? Bereikt hebben lijkt me beter, daar waar er verplichte keus is voor één richting.

Dat probleem blijf mee zitten.
In jou voorbeeld moet je rechts langs de geleider verder, maar mag je links afslaan.
Dat is redelijk duidelijk af te leiden uit het feit dat er een pijl naar onder gericht is gebruikt.
Stel je nu eens voor dat de pijl naar rechts zou zijn gericht.
Mag je dan nog links af ?

Ja, want dat is bepaald bij de definitie van de D1,
indien geplaatst op een hindernis dan betekend de D1 dat die hindernis aan een bepaalde kant moet worden voorbij gereden.
( even helemaal los van hoe groot die hindernis dan is )


Maar even terug naar een situatie op de weg of kruispunt welke niet een hindernis is.
De plaats en moment waarop de verplichting van toepassing is zijn niet gedefinieerd.
Je kan dat op basis van Artikel 69 eigenlijk niet bepalen.
Hooguit kan je zeggen dat de verplichting ook afhankelijk is van de 'plaatsgesteldheid'.
Daaruit volgt dan weer dan je toch moet kijken waar de D1 geplaatst is en vervolgens dat laat bepalen precies waar en vanaf wanneer de verplichting geldt.

Verdomme, moet je als bestuurder nog gaan nadenken ook  ;D

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 18:14:55 »
Maar even terug naar een situatie op de weg of kruispunt welke niet een hindernis is.
De plaats en moment waarop de verplichting van toepassing is zijn niet gedefinieerd.
Je kan dat op basis van Artikel 69 eigenlijk niet bepalen.
Hooguit kan je zeggen dat de verplichting ook afhankelijk is van de 'plaatsgesteldheid'.
Daaruit volgt dan weer dan je toch moet kijken waar de D1 geplaatst is en vervolgens dat laat bepalen precies waar en vanaf wanneer de verplichting geldt.
Verdomme, moet je als bestuurder nog gaan nadenken ook  ;D

Idd plaatsgesteldheid , anders zou het nogal een "CO2-verspilling" worden in elke woonwijk (ik had nog een onmogelijk vb toegevoegd) waar van die D1´s staan (en waar grote speelpleinen/pleinen liggen), door die grote onnodige omwegen als men de definitie van de D1 te letterlijk neemt.
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 juli 2012 - 18:17:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 18:21:43 »
Wat uit dat alles ook redelijk duidelijk volgt is de situatie van een T splitsing.

Als er een pijl naar links is geplaatst moet je ook naar links,
gezien D1 die niet op een hindernis staat is het niet 'omheen rijden' maar richting volgen.
In de rechts gelegen tak van de T splitsing mag je dus niet in.
Als het een hindernis zou zijn zou je er links omheen moeten maar nog wel rechts mogen afslaan.

Als er voor de T splitsing nog een straat links of rechts ligt mag je daarin wel afslaan,
dat is dan uit de 'plaatsgesteldheid' af te leiden.