Auteur Topic: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?  (gelezen 20871 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Gepost op: zondag 01 juli 2012 - 21:27:26 »
http://goo.gl/maps/doBH

1) Als autobestuurder mag je op deze plaats rechts afslaan ?

2) Als busbestuurder mag je rechts afslaan ?

3) Als busbestuurder mag je rechtdoor rijden ?
Het onderbord bij de C3 luid iets in de zin van "Uitgezonderd bussen en ... onderhoud ... ".
Dus laten we zeggen op basis van de C3 en onderbord wel.

4) Gesteld dat examinatoren de verplichting hebben om de te rijden richting aan de kandidaat duidelijk te maken in alle gevallen waarbij meerdere richtingen mogelijk zijn.
Zou je zeggen dat bij een examen rijbewijs B ze hier moeten aangeven welke richting te nemen ?
Of mogen ze het bepalen van de richting over laten aan de kandidaat ( op basis van uiteraard de aanwezige D1 ).

De achtergrond is dat ik uit de wegcode niet duidelijk kan opmaken wanneer precies een bestuurder zich dient te houden aan de verplichte rijrichting.
Ik ga ervan uit dat het voorbeeld welke ik hier aanhaal een correcte plaatsing van de borden inhoudt maar ergens vermoed ik van niet.
Wanneer ik zelf bovenstaande vragen probeer te beantwoorden kom ik altijd ergens in de knoop te zitten.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 00:07:05 »
http://goo.gl/maps/doBH

1) Als autobestuurder mag je op deze plaats rechts afslaan ?

2) Als busbestuurder mag je rechts afslaan ?

3) Als busbestuurder mag je rechtdoor rijden ?
Het onderbord bij de C3 luid iets in de zin van "Uitgezonderd bussen en ... onderhoud ... ".
Dus laten we zeggen op basis van de C3 en onderbord wel.

4) Gesteld dat examinatoren de verplichting hebben om de te rijden richting aan de kandidaat duidelijk te maken in alle gevallen waarbij meerdere richtingen mogelijk zijn.
Zou je zeggen dat bij een examen rijbewijs B ze hier moeten aangeven welke richting te nemen ?
Of mogen ze het bepalen van de richting over laten aan de kandidaat ( op basis van uiteraard de aanwezige D1 ).

De achtergrond is dat ik uit de wegcode niet duidelijk kan opmaken wanneer precies een bestuurder zich dient te houden aan de verplichte rijrichting.
Ik ga ervan uit dat het voorbeeld welke ik hier aanhaal een correcte plaatsing van de borden inhoudt maar ergens vermoed ik van niet.
Wanneer ik zelf bovenstaande vragen probeer te beantwoorden kom ik altijd ergens in de knoop te zitten.


Best deze link nemen: http://goo.gl/maps/Xjdb

Op het onderbord van de C3 staat :
"uitgezonderd
      bussen
      fietsen
        en
  aangelanden
"
dus "die definities" mogen daar alle drie rechtdoor rijden.
(betreft die aangelanden ik zie daar maar 1 huisoprit op dat stukje eenrichtingsweg)
andere kant met C1 : http://goo.gl/maps/9bH0
« Laatst bewerkt op: maandag 02 juli 2012 - 00:27:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 00:19:32 »
Bedankt,
onderschrift klopt geloof ik, moet er pas over een week weer eens passeren maar maakt voor de 4 vragen weinig uit.

Dat zij daar rechtdoor mogen weet ik nog zo niet,
dat hangt immers af of er een conflict is met de D1 of niet,
en dat is precies wat ik mij afvraag.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 00:49:53 »
Bedankt,
onderschrift klopt geloof ik, moet er pas over een week weer eens passeren maar maakt voor de 4 vragen weinig uit.

Dat zij daar rechtdoor mogen weet ik nog zo niet,
dat hangt immers af of er een conflict is met de D1 of niet,
en dat is precies wat ik mij afvraag.

Er is idd een conflict met D1 maar hier is een tekst/plaatsingsvoorwaarden die net deze afwijkingen op een D1 toelaat:

Citaat
http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/865-hs2art10

Artikel 10. Gebodsborden
Geen enkel bijkomend opschrift mag de betekenis van de gebodsborden beperken.

Uitzonderlijk, en indien de plaatsgesteldheid het toelaat, mag evenwel van deze regel worden afgeweken ten gunste van de voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer. Deze afwijking is slechts toegelaten voor het verkeersbord D1.

Indien de plaatsgesteldheid het toelaat, mag eveneens van deze regel worden afgeweken ten gunste van de fietsers en eventueel de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.

Deze afwijking is slechts toegelaten voor het verkeersbord D1.

In de wegcode zelf, en die telt:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/252-art69

zie ik ook geen oplossing, het bordenconflict blijft bestaan; de wegbeheerder zal daar een andere oplossing moeten zoeken.

Rechts afslaan mag zeker want dat kruispunt ligt er voor (de D1 heeft daar geen invloed)
« Laatst bewerkt op: maandag 02 juli 2012 - 01:09:33 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 12:09:01 »
Ik dacht inderdaad al dat het onderbord met uitzonderingen bij de D1 zou moeten zitten.

Citaat
Rechts afslaan mag zeker want dat kruispunt ligt er voor (de D1 heeft daar geen invloed)

Daar gaat het mij nu net om.
Ik twijfel eraan of dat zo is.
Ik kan nl. nergens uit afleiden dat de verplichting om de aangeduide rijrichting te volgen pas voorbij het bord dient te worden opgevolgd.

Volgens het Artikel van de gebodsborden worden de borden geplaatst:

Citaat
69.1. De gebodsborden worden aangebracht op de plaats waar zij het best zichtbaar zijn.

69.2. Een gebodsbord mag aangekondigd worden door een gelijkaardig verkeersbord aangevuld met een onderbord dat bij benadering de afstand aanduidt waarop het gebod begint.

69.3. De gebodsborden worden hierna afgebeeld.

D1. Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen.
De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijl.
Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden.

Er is geen aankondigingsbord welke het begin van de verplichting aanduidt.
Het bord zelf wordt geplaatst waar best zichtbaar.
De plaats is dus niet bepalend voor de verplichting, alleen de zichtbaarheid.
Ergo, de verplichting is van toepassing zodra het bord zichtbaar is.
Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen.

Dus...
1) auto mag niet rechts, moet richting van de pijl volgen.
2) bus mag niet rechts, moet ook richting D1 volgen
3) bus heeft dan wel geen verbod rechtdoor te rijden maar moet wel nog steeds D1 volgen
4) examinator mag zwijgen want links is inderdaad de enigste mogelijke toegelaten rijrichting


Nu bekeken vanuit een andere redenering namelijk dat de verplichting van toepassing is op de richting VOORBIJ het bord.
1) auto mag rechts
2) bus mag rechts
3) bus heeft geen verbod rechtdoor te rijden maar passeert daar wel de D1 en moet dus links
( dat de D1 links van de bus staat maakt niet uit gezien de plaatsingsvoorwaarde alleen maar 'best zichtbaar' is )
4) examinatoren doen het allemaal fout want ze zeggen niks terwijl er voor een autobestuurder 2 richtingen mogelijk zijn.


Tenzij je zou kunnen stellen dat de D1 slechts van toepassing is op de openbare weg waarop hij is geplaatst.
In dat geval zijn het de 2 wegen die NA het kruispunt liggen. Dan mag je inderdaad rechts want dat doe je op de openbare weg waar geen D1 op staat.
( even ervan uitgaan dat het kruispunt bestaat uit 4 openbare wegen die samenkomen en de D1 dus op de hoek van slechts 2 daarvan is geplaatst )

Nogmaals, waar ik heen wil is wanneer iemand mij daar vraagt "Mag ik hier rechts ?"
Wat antwoord ik dan.

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #5 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 12:21:11 »
Ik ben eruit denk ik,
1) auto mag rechts
2) bus mag rechts
3) bus geen verbod rechtdoor maar wel verplicht links
dit conflict ga ik niet wakker van liggen, ik doe geen bussen  ;D
4) examinator mag zwijgen.
Hoewel je rechts af mag moet je op een examen bij afwezigheid instructies rechtdoor rijden,
gezien daar een verbod is moet je wel links,
de examinator mag zwijgen want op dat punt ben je de straat rechts eigenlijk al gepasseert.

Dat laatste ging het mij dus even om.

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #6 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 12:31:03 »
Dus...

" Mag ik hier rechts ? "
Ja, je zou hier rechts mogen afslaan.

" Jamaar daar staat een pijl naar links ? "
Die is van toepassing op de weg waar hij op staat,
en dat zijn de 2 wegen voorbij het kruispunt en niet ervoor.
Op een examen krijg je hier geen instructie, dan moet je in principe rechtdoor,
gezien dat niet mag moet je wel links, rechts ben je dan al gepasseerd.

Klopt ?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 14:12:12 »
Dus...

" Mag ik hier rechts ? "
Ja, je zou hier rechts mogen afslaan.
Klopt.

Citaat
" Jamaar daar staat een pijl naar links ? "
Die is van toepassing op de weg waar hij op staat,
en dat zijn de 2 wegen voorbij het kruispunt en niet ervoor.
Klopt.

* tenzij * je een aangelande bent en die huizen na die C3 bezoekt of zelfs daar woont (daar parkeert of die ene huisinrit benut), dan kan je niet anders en mag je uitzonderlijk ondanks het conflict met de D1: ontbrekend(e) onderbord(en) met maar mogelijke 2 uitzonderingen volgens plaatsingsvoorwaarden D1 (aangelanden bestaat echter niet), ook als fietser want het fietspad loopt daar ook nog eens rechtdoor.
* die vraag * gaat de examinator niet stellen aangezien niet van toepassing bij jou, je doet geen examen fietser, busbestuurder of wegbeheerder... of wegenbouwplanner ...

Citaat
Op een examen krijg je hier geen instructie, dan moet je in principe rechtdoor,
gezien dat niet mag moet je wel links, rechts ben je dan al gepasseerd.

Klopt ?
Klopt, als ik je goed begrijp.

... als je met "#moet# rechtdoor" bedoelt dat je de voorrangsweg (direct na het kp naar rechts) naar links volgt volgens de verplichtende richting van D1.
(ook als je onder de #uitzonderingen valt van C3# kan je de D1 opvolgen en 50 m verder parkeren moest je aangelande zijn en de parkeerplaatsen na de C3 zijn bezet, maar idd en nog eens die vraag zal de examninator niet stellen; ook een tweede Lijnbus zal zeker de D1 opvolgen als er al een bus aan die bushalte (langer) staat te wachten, men kan er immers niet langs. Enkel fietsers zullen daar hopelijk altijd rechtdoor rijden op het fietspad.


Off topic:
 De kp-infra daar lokt natuurlijk fiets-overtredingen uit: http://goo.gl/maps/HeCW

maar geen zorg voor de spookrijders van de C1 is er een B1 voorzien op het einde : http://goo.gl/maps/OEJz
« Laatst bewerkt op: maandag 02 juli 2012 - 14:44:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 15:14:25 »
Citaat
Citaat
Op een examen krijg je hier geen instructie, dan moet je in principe rechtdoor,
gezien dat niet mag moet je wel links, rechts ben je dan al gepasseerd.

Klopt ?
Klopt, als ik je goed begrijp.

Sorry, de correcte manier om het te zeggen is:
" indien geen instructie dan de richting rechtdoor volgen "
richting staat los van het verloop van de weg.
Anders zouden ze zeggen, 'de weg volgen'.
Dus in die zin klopt het op een examen rijbewijs B.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #9 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 15:34:20 »
Citaat
Citaat
Op een examen krijg je hier geen instructie, dan moet je in principe rechtdoor,
gezien dat niet mag moet je wel links, rechts ben je dan al gepasseerd.

Klopt ?
Klopt, als ik je goed begrijp.

Sorry, de correcte manier om het te zeggen is:
" indien geen instructie dan de richting rechtdoor volgen "
richting staat los van het verloop van de weg.
Anders zouden ze zeggen, 'de weg volgen'.
Dus in die zin klopt het op een examen rijbewijs B.

Dacht al zoiets.  ;)

Euhm de weg volgen = de rijbaan volgen ?
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #10 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 15:37:39 »
Best even verschillende onderwerpen scheiden inderdaad.
Mijn originele vraag is dus beantwoord.

Onderwerp nu is het conflict tussen een verplichting en een ogenschijnlijke toelating.

Citaat
* tenzij * je een aangelande bent en die huizen na die C3 bezoekt of zelfs daar woont (daar parkeert of die ene huisinrit benut), dan kan je niet anders en mag je uitzonderlijk ondanks het conflict met de D1: ontbrekend(e) onderbord(en) met maar mogelijke 2 uitzonderingen volgens plaatsingsvoorwaarden D1 (aangelanden bestaat echter niet), ook als fietser want het fietspad loopt daar ook nog eens rechtdoor.

Ik weet niet zeker of ik dit lees zoals je het bedoeld.

Alle weggebruikers moeten aan de verplichting van de D1 voldoen.
Die is van toepassing op zowel op autobestuurders als bussen als fietsers.
Die moeten allemaal links van het bord verder en niemand mag rechtdoor.
De C3 met onderbord staat daar nu eigenlijk niks te doen.
Om een uitzondering op de D1 te kunnen vormen zou het onderbord ook nog een keer bij de D1 moeten staan.

De huidige situatie vormt een conflict.
De D1 verplicht naar links, de C3 onderbord laat ogenschijnlijk buss, fietsers en aangelanden rechtdoor.

Ik zie dat zo:
De verplichting van de D1 is van toepassing.
Rechtdoor is ook nog een keer voor een bepaald aantal weggebruikers verboden.
Namelijk die weggebruikers die niet op het onderbord zijn vermeld.

De C3 en onderbord betekenen enkel en alleen dat er geen verbod is rechtdoor te rijden voor bussen, fietsers en aangelanden.
Maar doet niets af aan de verplichting van de D1, en betekend daar dus geen uitzondering of toestemming op.
Dus in de huidige situatie wie rechtdoor rijdt begaat een overtreding tegen de D1.
Akkoord ?

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #11 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 15:40:40 »
Nu doe je me weer twijfelen met dat richting aangeven,
dus even opgezocht en het is:

Citaat
De afspraken zijn zoals volgt: De aanduidingen over de te volgen weg worden door mij gegeven. Indien u van richting moet veranderen, naar links of naar rechts, zal ik dit tijdig melden met de volgende richtlijn: “volgend kruispunt links afslaan (rechts afslaan)”. (*)

(*) Het spreekt vanzelf dat de examinator de kandidaat niet mag misleiden door het aanduiden van een weg met het verkeersbord “verboden richting” of “verboden toegang”.

Verschillende examinatoren gebruiken een iets ander taalgebruik maar de nadruk in de praktijk ligt daarbij wel op 'richting'.
Dus waar geen instructie dan wordt verwacht dat een kandidaat de 'richting' rechtdoor volgt.
Dat is toch nog net iets anders dan de weg of rijbaan volgen.
« Laatst bewerkt op: maandag 02 juli 2012 - 15:43:25 door VerkeersAdvies »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #12 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 16:36:29 »
Geeft u Verkeesadvies (bvb aan gemeenten) of wil u verkeersadvies horen van ons ?  ;)


http://goo.gl/maps/doBH
De D1 is duidelijk bedoeld om te verhinderen dat iedereen zomaar rechtdoor rijdt ...
Maar verplicht door een domme plaatsing ervan echter iedereen dat te doen zoals het hier staat, en maakt de C3 + onderbord overbodig.

Citaat
1) Als autobestuurder mag je op deze plaats rechts afslaan ?
Je mag de straat rechts in, maar niet rechtdoor.

Citaat
2) Als busbestuurder mag je rechts afslaan ?
Zelfde als boven.
Rechts mag, rechtdoor niet door de D1.

Citaat
3) Als busbestuurder mag je rechtdoor rijden ?
Neen.
De D1 verplicht links af te slaan, de C3 verandert daar niets aan ...

Citaat
Het onderbord bij de C3 luid iets in de zin van "Uitgezonderd bussen en ... onderhoud ... ".
Dus laten we zeggen op basis van de C3 en onderbord wel.
Uitzonderingen bij verbodsborden gaan niet boven gebodsborden ...

De D1 moet nageleefd worden.

Dit is dwaas wegbeheer, maar  eigenlijk geen echte conflictsituatie want beide verkeerstekens kunnen nageleefd worden door eenvoudigweg links af te slaan.

Citaat
4) Gesteld dat examinatoren de verplichting hebben om de te rijden richting aan de kandidaat duidelijk te maken in alle gevallen waarbij meerdere richtingen mogelijk zijn.
Zou je zeggen dat bij een examen rijbewijs B ze hier moeten aangeven welke richting te nemen ?
Ja.
Je kan zowel links als rechts op dit kruispunt.

Citaat
De achtergrond is dat ik uit de wegcode niet duidelijk kan opmaken wanneer precies een bestuurder zich dient te houden aan de verplichte rijrichting.
Wel, de wegcode voorziet dat ook niet ...
Het is bovendien perfect normaal dat een gebodsbord aan de OVERKANT van een kruispunt staat, en desondanks toch geldt op dat kruispunt.
Niets in de wegcode bepaalt waar gebodsborden moeten staan om op of vanop een bepaalde plaats te gelden

Artikel 69. Gebodsborden

69.1. De gebodsborden worden aangebracht op de plaats waar zij het best zichtbaar zijn.


Het is hier duidelijk niet de bedoeling, maar je kan met net zoveel reden zeggen dat men hier niet rechtsaf noch rechtdoor mag ...
De D1 is immers al duidelijk zichtbaar waar je het KP op rijdt ...


Een beetje snuggere wegbeheerder plaatst dit niet.
Een niet al te dwaze wegbeheerder laat de D1 niet staan ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #13 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 16:39:17 »
Er is idd een conflict met D1 maar hier is een tekst/plaatsingsvoorwaarden die net deze afwijkingen op een D1 toelaat:

Indien de plaatsgesteldheid het toelaat, mag eveneens van deze regel worden afgeweken ten gunste van de fietsers en eventueel de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
In beide gevallen door een onderbord bij de D1.
Maar dat ontbreekt hier ...
Er zijn bijgevolg geen uitzonderingen op de D1 toegelaten.


Bovendien zijn er talloze KP waar een D1 aan de overkant van het KP staat, en men toch echt wel verwacht dat die op het KP toegepast wordt...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #14 Gepost op: maandag 02 juli 2012 - 16:44:49 »
Ik dacht inderdaad al dat het onderbord met uitzonderingen bij de D1 zou moeten zitten.

Citaat
Rechts afslaan mag zeker want dat kruispunt ligt er voor (de D1 heeft daar geen invloed)
Ik kan nl. nergens uit afleiden dat de verplichting om de aangeduide rijrichting te volgen pas voorbij het bord dient te worden opgevolgd.
Er is dan ook geen enkele dergelijke bepaling ...


Citaat
Nu bekeken vanuit een andere redenering namelijk dat de verplichting van toepassing is op de richting VOORBIJ het bord.
Die redenering gaat niet op ...

Sommige D1 staan aan T-kruispunten tegen de gevel van de doorlopende straat , zodat je er naar toe rijdt vanuit het vertikale been van de T.
Die D1's kàn je niet eens voorbijrijden .
Maar ze gelden zonder meer.

Citaat
Tenzij je zou kunnen stellen dat de D1 slechts van toepassing is op de openbare weg waarop hij is geplaatst.
Klopt ook niet ...
D1, D3, D5 worden ook wel eens geplaatst VOOR een KP of rotonde, en gelden onverkort op het KP of rotonde er achter


Citaat
Nogmaals, waar ik heen wil is wanneer iemand mij daar vraagt "Mag ik hier rechts ?"
Dat het wel de bedoeling was om verkeer daar rechtsaf toe te laten , maar dat de D1 ontzettend dom geplaatst is ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder