Auteur Topic: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?  (gelezen 20874 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 20:23:27 »
http://goo.gl/maps/GKyY  ik mag uiteraard die weg links nemen want ik ga geen omweg door de wijk rijden waar ik niet moet zijn.  ;)
Je mag links de weg inrijden omdat de D1 daar enkel aangeeft langs welke kant je deze verkeersgeleider moet passeren, en je niet gebiedt naar waar je moet rijden.

Zet die D1 er als horizontale pijl naar rechts, en je mag niet linksaf ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 20:26:56 »
je moet dus dat hele middenstuk als een verkeersgeleider zien, dus als een middenberm op dezelfde weg.
Neen, dat klopt per definitie niet ...
Een verkeersgeleider ligt OP de RIJBAAN ...

2.43. "Verkeersgeleider" : een inrichting die op de rijbaan is aangebracht en die bestemd is om het voertuigenverkeer te kanaliseren;

Dit ligt gewoon buiten de rijbaan ; tussen de rijbanen van verschillende wegen in.

Aangezien het buiten de rijbaan ligt, is het ook geen hindernis daarop.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 20:32:48 »
Verdomme, moet je als bestuurder nog gaan nadenken ook  ;D
En daar gaat het dus mis ...

De wegbeheerder dient vooraf na te denken, en logische, vanzelfsprekende verkeerssituaties op te bouwen, die men als vanzelf correct toepast.
De weggebruiker heeft immers niet de tijd om bij elke verkeerssituatie stil te gaan staan en zich te gaan afvragen hoe het nu verder moet ...
Om sommige verkeersborden / onderborden nog te lezen - laat staan te begrijpen en memoriseren - moet je eigenlijk al effectief gaan stoppen !

Hoe het wel moet ?
Het heeft jaren geduurd voor ik goed en wel wist hoe de Britse voorrangsregelingen in theorie werkten - in de praktijk paste ik ze al 10.000en km probleemloos toe.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 20:46:40 »
http://goo.gl/maps/GKyY

Ik zie maar 1 straat, een openbare weg met 2 rijbanen en een middenberm, met plantjes en bomen.
D1 bepaald dat je om in die richting te rijden de rechter rijbaan moet gebruiken, dus rechts van de middenberm.
In dit geval toch wel makkelijk uit de 'plaatsgesteldheid' af te leiden.

Ziet er trouwens best leuk wonen uit daar.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 21:09:25 »
http://goo.gl/maps/GKyY

Ik zie maar 1 straat, een openbare weg met 2 rijbanen en een middenberm, met plantjes en bomen.
D1 bepaald dat je om in die richting te rijden de rechter rijbaan moet gebruiken, dus rechts van de middenberm.
In dit geval toch wel makkelijk uit de 'plaatsgesteldheid' af te leiden.

Ziet er trouwens best leuk wonen uit daar.

Idd, rustiger kan het bijna niet.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 21:19:08 »
Dus om even helemaal naar het begin terug te gaan.
" Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ? "

Citaat
Als een D1 pijl geplaatst is op een hindernis zoals verkeersgeleider, middenberm, wegenwerkententje, etc...
bepaald de D1 de richting of zijde waarlangs je de hindernis moet voorbij rijden.

Is de D1 pijl op de weg geplaatst en niet op een hindernis dan bepaald deze de richting waarin je moet verder rijden.
Waar, vanaf wanneer en hoe je precies in die richting verplicht bent verder te rijden
moet je afleiden uit de plaats van het bord en het verloop van de weg.

Dat lijkt mij een redelijke uitleg voor iemand die net begint te rijden, toch ?
Beter krijg je dat niet denk ik.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 21:54:27 »
Dus om even helemaal naar het begin terug te gaan.
" Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ? "

Citaat
Als een D1 pijl geplaatst is op een hindernis zoals verkeersgeleider, middenberm, wegenwerkententje, etc...
bepaald de D1 de richting of zijde waarlangs je de hindernis moet voorbij rijden.

Is de D1 pijl op de weg geplaatst en niet op een hindernis dan bepaald deze de richting waarin je moet verder rijden.
Waar, vanaf wanneer en hoe je precies in die richting verplicht bent verder te rijden
moet je afleiden uit de plaats van het bord en het verloop van de weg
.

Dat lijkt mij een redelijke uitleg voor iemand die net begint te rijden, toch ?
Beter krijg je dat niet denk ik.
Idd de plaats van het bord is belangrijk tov de plaatsgesteldheid (vb kruispunt net voor het bord, of bord vóór kp)

een D1 die niet op een hindernis staat - maar net achter het KP - moet men niet opvolgen als de plaatsgesteldheid/kp andere richtingen toelaten.
vb (@ Inazuma zal dit plaatje kennen) :

Maar zo´n situatie wil ik nog wel in ´t echt zien... (is ook maar een vraag)

Staat zo´n D1 vóór het KP langs de weg zal je rechtdoor moeten.(geen foto bij de hand)
of toch:


Het 2e bord is een F19 eenrichtingsverkeer.

Wat nu ?  ;D
 
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 juli 2012 - 22:32:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 04 juli 2012 - 23:40:18 »
De tekening bij die vraag is nogal on-reeel gezien de D1 er eigenlijk niks staat te doen.
( Ok, 't is maar een vraag maar had beter gekund. )
D1 voorbij het kruispunt dus zou je nog naar rechts mogen.
Hmmm... eerlijk gezegd als dat in werkelijkheid voorkomt denk ik dat er evenveel mensen dan denken dat ze niet rechts mogen als mensen die denken dat het wel mag.

Tweede foto mogen fietsers en bromfietsers A nog links en rechts op het kruispunt, de rest moet rechtdoor, ok.
Door die combinatie, en dus niet het eenrichtingverkeer bord voor het kruispunt,
krijgen bestuurders die uit de zijstraten komen de mogelijkheid zowel in de getoonde rijrichting te rijden als in de tegenliggende rijrichting.
Bij alleen eenrichtingverkeerbord voor het kruispunt zouden ze niet in tegengestelde richting mogen, alleen in de getoonde richting.
Niet slecht bedacht zo.

Derde foto lijkt komiek maar klopt wel.
Verplichte rijrichting of links, of rechts, alles behalve rechtdoor.
Je zou in eerste instantie kunnen denken dat ze nooit alletwee van toepassing kunnen zijn, nl. je moet links EN rechts.
Ah maar bij foto 3 moet je opmerken dat er ook markeringen op het wegdek zijn.
Dus op basis van de rijstrook waar je in rijdt is slechts een van de borden op jou van toepassing  ;)


Brengt mij netjes bij het vervolg...
op welke weggebruikers zijn die D1 borden eigenlijk van toepassing.
Maar dat is voor morgen.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 05 juli 2012 - 09:34:27 »
een D1 die niet op een hindernis staat - maar net achter het KP - moet men niet opvolgen als de plaatsgesteldheid/kp andere richtingen toelaten.
vb (@ Inazuma zal dit plaatje kennen) :
Ik ken dat plaatje - omdat het antwoord FOUT is ...

Uit niets in de wegcode volgt dat een D1 of ander gebodsbord aan de overkant van een KP niet dient opgevolgd te worden !
Er staan er zo een massa trouwens, ondermeer op T-kruispunten, bij verplichte twee-richtingsfietspaden, ... .


Die laatste afbeelding is puur wegwanbeheer - hier hoort geen D1 maar een D3.


Nogal wat foutparkeerders in die rustige wijk, zo te zien.
En stevig wat overtredingen van de wegbeheerder in Peer ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #39 Gepost op: donderdag 05 juli 2012 - 09:41:03 »
Derde foto lijkt komiek maar klopt wel.
Neen, die klopt niet.
Je bent hier verplicht linksaf te gaan, maar ook verplicht rechtsaf te gaan.
Je moet je daar in 2 kappen dus ....

Hier hoort een D3 - of gewoon niks :


D3. Verplichting één van de door de pijlen aangeduide richtingen te volgen.
De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijlen.


Citaat
Dus op basis van de rijstrook waar je in rijdt is slechts een van de borden op jou van toepassing  ;)
Niet echt ...

In principe horen er daar niet eens gebodsborden ...
De voorsortering bepaalt al dat je links of rechts moet.


Brengt mij netjes bij het vervolg...
op welke weggebruikers zijn die D1 borden eigenlijk van toepassing.
Maar dat is voor morgen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #40 Gepost op: donderdag 05 juli 2012 - 12:57:49 »
Inazuma, volgens mij lees jij gewoon niet wat anderen schrijven en ben je er alleen maar op uit dingen te vinden die je kan afbreken.

We zijn gekomen op de vaststelling dat de toepasbaarheid van D1 borden afhankelijk is van de 'plaatsgesteldheid'.
En dus voor een deel van de individueele interpretatie van de weggebruiker.
Als de D1 voor het kruispunt staat kan je uit die plaatsgesteldheid afleiden dat je op het kruispunt rechtdoor moet.
Staat de D1 na het kruispunt kan je uit die plaatsgesteldheid afleiden dat je pas na het kruispunt rechtdoor moet.
Welke niet uitsluit dat er ook andere zaken bij de plaatsgesteldheid aanwezig kunnen zijn die tot een ander besluit leiden.

Het beeld bij de vraag is niks mis mee.
Alleen de een zal dat interpreteren als 'ervoorbij dus ik mag nog rechts af'
en de ander zal denken 'op kruispunt dus ik moet rechtdoor'
mocht dat in werkelijkheid voorkomen kan je hooguit zeggen dat het niet duidelijk is.
Dus een aantal mensen zal dat niet goed interpreteren en een blokje om rijden.
Dus vraag en antwoord zijn niet fout, je kan hooguit zeggen dat beide antwoorden juist kunnen zijn.
Soit, next.


De derde foto klopt perfect.
Je mag daar geen D3 plaatsen want dat zou iemand op het idee brengen dat je vanaf beide rijstroken zowel links als rechts mag wat tegenstrijdig is met de markeringen.
( Je zou daar hooguit een F13 kunnen van maken maar die impliceerd niet dat je niet rechtdoor mag, alleen dat er voor links en rechts een voorsorteerstrook is )
Precies omdat er 2 rijstroken zijn moet er voor elk een D1 staan.
En gezien de plaats alleen maar 'best zichtbaar' moet zijn voldoen ze daaraan.
De borden en wegmarkering vullen elkaar prima aan.
Op zich zijn de borden overbodig want de verplichting volgt al uit de wegmarkering maar wat de borden doen is dat je ze veel eerder ziet en dus veel eerder weet dat er een verplichte rijrichting links of rechts is.
Kan je dus eerder anticiperen daarop en eerder de gepaste rijstrook kiezen.
Prima situatie, snapt iedereen.

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 05 juli 2012 - 13:20:17 »
Maar nu, Michel,
op welke weggebruiker is het D1 gebodsbord van toepassing ?

Het verkeersreglement is van toepassing op iedereen die van de openbare weg gebruikt maakt, ook voetgangers dus.
Uit Artikel 60, Verkeerstekens algemeen, Artikel 65 Verkeersborden algemeen, Artikel 69.1 en 69.2 Gebodsborden algemeen
kan ik nergens afleiden dat niet alle weggebruikers bedoeld worden, nog steeds inclusief voetgangers dus.

Dan de bepaling van de D1 zelf.
Citaat
D1. Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen.
De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijl.
Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden.

Bij plaatsing op een hindernis wordt gesproken van 'voorbijrijden' en dat impliceerd bestuurders, maar dus ook fietsers.
Bij plaasting op de weg wordt gesproken van 'volgen', daar is geen specifieke groep uit af te leiden, dus inclusief fietsers en voetgangers.
Hoewel ik denk dat het gebruik van de woorden 'volgen' en 'voorbijrijden' waarschijnlijk niet echt bewust en doordacht is en dus geeft ik daar niet te veel waarde aan.

Dan kom je dus erop uit dat niet alleen de verplichting opvolgen moet worden afgeleid uit de 'plaatsgesteldheid' maar ook of het bord voor jou als weggebruiker van toepassing is.
Akkoord ?

Een D1 naar links ergens op een openbare weg geplaatst,
met een voetpad of fietspad welke rechtdoor loopt,
leidt tot de conclusie dat de verplichting alleen van toepassing is voor weggebruikers die niet van het voetpad of fietspad gebruik maken.
Bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom mag bromfietser B rechtdoor op het fietspad maar moet hij links als hij van de rijbaan gebruik maakt.

Tenzij de D1 naar links op dat fietspad of voetpad zelf is gezet,
welke leidt tot de conclusie dat de D1 enkel bedoeld is voor de gebruiker van dat voetpad of fietspad,
en alle andere weggebruikers/bestuurders dus kunnen rechtdoor rijden.

Hmmm... voorbeelden nodig,
weet er iemand een plaats waar een D1 is gebruikt specifiek voor fietsers of voetgangers ?

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 05 juli 2012 - 14:32:29 »
http://goo.gl/maps/l0BN
verplicht rechtdoor voor het kruispunt,
maar van toepassing op slechts een van de rijbanen.

http://goo.gl/maps/Oq3o
bord VOOR het kruispunt  ;)

http://goo.gl/maps/odVA
hindernis op voetpad.

http://goo.gl/maps/t8cB
hindernis, voetgangers rechts, bestuurders links

http://goo.gl/maps/j7OU
voetganger verplicht overheen klimmen  ;D

http://goo.gl/maps/Z2sG
redelijk duidelijk dat ook fietsers rechts moeten
( en dus niet links mogen en ook niet mogen oversteken )

http://goo.gl/maps/GcLb
het verkeersreglement letterlijk toepassen zou betekenen dat je als voetganger hier dus niet links mag oversteken.

Is er ergens uit af te leiden dat D1 alleen van toepassing is op de rijbaan ?
( kan moeilijk gezien een fietspad geen deel is van de rijbaan en D1 toch duidelijk op de meeste plaatsen ook voor fietsers bedoeld is )

Is er ergens uit af te leiden dat D1 alleen van toepassing is op bestuurders ?
Ik vermoed dat het laatste het geval is alleen staat dat nergens ?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 05 juli 2012 - 18:45:45 »
Is er ergens uit af te leiden dat D1 alleen van toepassing is op bestuurders ?
Volgens mij staat er iets met rijden bij de definitie van een D1
Ook staat er dikwijls elke bestuurder in de context, of beide.

bvb.
Citaat
9.6. Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten.

Hij moet ook de vluchtheuvels aan zijn linkerhand laten tenzij wanneer de behoeften van het verkeer het rechtvaardigen deze aan zijn rechterhand te laten.

De verplichting langs een enkele zijde voorbij te rijden kan evenwel opgelegd worden door het verkeersbord D1.
Citaat
D1. Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen.
De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijl.
Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden.

Voetgangers mogen heelwat wat "niet verboden" is in de wegcode voor weggebruikers, maar wat evident is staat er niet in (bvb joggen of lopen aan de linkerkant van de rijbaan, gaan mogen ze daar wel volgens Art 42.  ;))

Citaat
Ik vermoed dat het laatste het geval is alleen staat dat nergens ?
Zowat tussen de regels lezen.  ;)

Hier de regels voor voetgangers:
Citaat
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/215-art42

...

42.2.2. Zijn er geen begaanbare trottoirs of bermen, dan mogen de voetgangers de andere gedeelten van de openbare weg volgen.

1° Wanneer de voetgangers het fietspad volgen, moeten zij voorrang verlenen aan de fietsers en bromfietsers.

2° Wanneer de voetgangers de rijbaan volgen, moeten zij zich zo dicht mogelijk bij de rand van de rijbaan houden en behoudens bijzondere omstandigheden links in de door hen gevolgde richting gaan.

De personen die een fiets of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, moeten evenwel rechts in de door hen gevolgde richting gaan.
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 juli 2012 - 18:54:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline VA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 35
Re: Begin van de verplichting van een D1 gebodsbord ?
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 05 juli 2012 - 18:57:50 »
Ja, ben het helemaal eens dat D1 niet van toepassing is op voetgangers en bedoeld voor bestuurders en dat het redelijk is om dat uit het geheel af te leiden.

Maar kan de plaatsgesteldheid ervoor zorgen dat de D1 juist wel voor voetgangers van toepassing wordt.
Geen idee of dat ergens voorkomt.

Zou moeten kunnen om bv. voetgangers op voetpaden die samenkomen te leiden naar een oversteekplaats.
Verplichte looprichting krijg je dan  ;D
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 juli 2012 - 19:06:12 door VA »