Waarom zou de lengte van de NEDC te kort zijn? De meeste auto's doen blijkbaar niet meer dan 20000km per jaar, en als je dat omrekent naar dagelijkse ritten zitten die dingen netjes rond wat de NEDC moet voorstellen.
NEDC is een puur artificiële test - wordt niet eens rijdend afgelegd !
Met een hybride kan je deze test over korte afstand om de tuin leiden door minstens een deel van de test op batterijen of met batterij-ondersteuning af te leggen.
En dat gebeurt dan ook volop.
De acceleraties zijn ook zeer mak - daarentegen is grootmoe een waar racekonijn.
Dit is echter totaal onrealistisch en gebeurt in de praktijk zelden of gewoonweg niet.
Waarom heeft een stop-start systeem zoveel effect ?
Omdat je in het ECE15 (stadsdeel) zo vaak/lang stil staat ...
Rij echter gans de tank leeg, en het verbruik ziet er gegarandeerd heel anders uit ...
Ofwel moet je de batterijen rijdend gaan opladen, ofwel geraken ze leeg en ondersteunen ze niets meer .... in beide gevallen betaal je dat met brandstof.
NEDC is in het licht van de huidige ontwikkelingen een totaal zinloze test en moet dringend aangepast worden.
Amper 11km lang, 33,6 km/u gemiddeld
11 kilometer op net geen 20 minuten, lijkt het je wat ?
De simpelste manier is door de test verder te zetten, tot alle in het voertuig voorradige energieën opgebruikt zijn.
Eventueel met tussenpauzes van X uren na Y aantal cycli.
Of door er 50<Z<100 km aan 130 km/u of zelfs Vmax aan toe te voegen (waardoor de sportkarren meteen door de mand vallen)
Als ik morgen 20km van thuis ga werken en me een elektrische auto koop die 50km op een acculading kan doen, dan heb ik toch ook een verbruik van 0g CO2?
Aan uitstoot uit je uitlaat wel.
Je elektriciteit is natuurlijk wel ergens mee gemaakt.
Maar da's weer een ander gegeven.
Die kar haalt op zijn sokken geweldige NEDC waarden, net omdat het bereik groter is dan de veel te korte NEDC test lang is, maar rij maar eens een volle batterij en tank leeg ...
De eerste 50km elektrisch, maar daarna is het gewoon een benzine of diesel slurper.
Je gelooft toch zelf niet dat die Volvo V60 met 285pk werkelijk 2 L / 100km gaat verstoken???
Not even close !
http://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.php