Auteur Topic: "Rechts door rood" bordje gevraagd!  (gelezen 1387 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
"Rechts door rood" bordje gevraagd!
« Gepost op: woensdag 18 juli 2012 - 13:49:55 »
Hierbij een recent vernieuwd kruispunt waar men opzettelijk moeite gedaan heeft om het afslaande fietspad mee voor het rode licht te laten wachten.
 ???



Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: "Rechts door rood" bordje gevraagd!
« Reactie #1 Gepost op: zondag 26 augustus 2012 - 13:15:02 »
Wat lezen we in de wegcode?

61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.
 
Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.
 
Op de kruispunten mogen zij aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan worden herhaald.


Er staat nergens bij, dat die verkeerslichten ook rechts van het fietspad zouden moeten staan, om daar ook te gelden.  Er staat ook nergens dat die verkeerslichten rechts van de bestuurder (fietsers) moeten staan, opdat zij verplicht zouden zijn die verkeerslichten te respecteren.

Of er een verschil is in draagwijdte tussen verkeerslichten rechts / links tov fietspaden is stomweg barslecht (lees: NIET) geregeld, .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: "Rechts door rood" bordje gevraagd!
« Reactie #2 Gepost op: zondag 26 augustus 2012 - 18:05:49 »
Ongeacht of verkeerstekens al dan niet in overeenstemming met de plaatsingsvoorwaarden aangebracht werden, bepaalt de wegcode:

Citaat
AR 5. De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Citaat
AR 61.1.1°rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;

Er is hier geen uitzondering voorzien voor fietsers, en ook de plaats waar het verkeerslicht opgested staat, blijkt geen rol te spelen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."