Auteur Topic: Helft 60-plussers bang in verkeer  (gelezen 1918 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Helft 60-plussers bang in verkeer
« Gepost op: dinsdag 07 augustus 2012 - 17:45:05 »
Citaat van: GVA
Helft 60-plussers bang in verkeer

De helft van de actieve zestigers voelt zich onveilig in het verkeer. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1219897/helft-60-plussers-bang-in-verkeer.aspx

Angst is ook in het wegverkeer geen goede raadgever. Maar de redenen (asociaal agressief rijgedrag) kan ik wel begrijpen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Helft 60-plussers bang in verkeer
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 07 augustus 2012 - 18:19:00 »
Welke studie  over dat asociaal agressief rijgedrag was het ook alweer die vertelde dat Belgen dit minder zijn-doen tov. de meeste andere landen (Europa)?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Helft 60-plussers bang in verkeer
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 07 augustus 2012 - 18:29:51 »
De oplossing lijkt me echt niet nultoleratie, al was het maar omdat ik de laatste weken in een quasi nultolerant land rij qua snelheidslimieten, wat betekent dat iedereen behalve ouderen rond de snelheidslimiet rijden en eigenlijk de hele tijd traag verkeer proberen te ontwijken. De occasionele 60-plusser rijdt vaak niet mee met die snelheden, of maar even, dus je zit nog eens te sukkelen met verkeer dat soms harder rijdt en je traag komt inhalen, en even verder snelheid afneemt en je zelf probeert in te halen.

Eigenlijk veel moeilijker en stresserend dan losweg aan een deftig hogere snelheid inhalen en die mensen niet meer terug zien.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Helft 60-plussers bang in verkeer
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 07 augustus 2012 - 18:34:31 »
Citaat
Wij stellen voor om in de toekomst de groep van zestigplussers als maatstaf te gebruiken om het veiligheidsbeleid op af te stemmen.
nieuwe wegcode
art 1. niet sneller rijden dan 40 km/u
art 2. bij een kruispunt wachten tot er in de verste verte niemand te zien is, ongeacht hoeveel mensen er achter u wachten
art 3. mocht er iemand u proberen voorbij te rijden aan meer dan 40 km/u, dan versnelt u en probeert dat te verhinderen
art 4. op de snelweg de vrachtwagens nooit voorbijrijden met een snelheidsverschil meer dan 3 km/u
...
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Helft 60-plussers bangelijk in verkeer
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 07 augustus 2012 - 22:01:33 »
Title says it all. De andere helft kan nog mee.  :P

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Helft 60-plussers bang in verkeer
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 07 augustus 2012 - 22:38:38 »
Citaat
Wij stellen voor om in de toekomst de groep van zestigplussers als maatstaf te gebruiken om het veiligheidsbeleid op af te stemmen."

Als ik in december 60 ben ga ik schriftelijk een relaxerende verhoging van de snelheidslimieten aanvragen.
En dit elk jaar opnieuw.   :D

dit fax ik door als vb:


Eindelijk relax rijden buiten de bebouwde kom.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 07 augustus 2012 - 22:43:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Helft 60-plussers bang in verkeer
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 08 augustus 2012 - 14:11:27 »
Die glijden gewoon stilletjes af richting rijongeschiktheid .
Iets wat in België blijkbaar niet lijkt te bestaan voor ouderen, omdat men ze gewoon laat verder prutsen en niet aktief uit het verkeer haalt.

Vaak projecteren ze hun eigen overtredingen (o.m. niet naleven van voorrang , "snel" rijden van andere weggebruikers) op anderen die dan "agressief" zouden rijden, terwijl ze eigenlijk zelf het probleem zijn.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Helft 60-plussers bang in verkeer
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 08 augustus 2012 - 20:13:00 »
Agressief rijgedrag is uiteraard altijd uit den boze.

Citaat
AR 7.1.
[...]
Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.
[...]

Ook kan men uiteraard niet alle ouderen over eenzelfde kam scheren. Mijn vader zaliger bijvoorbeeld reed nog onberispelijk toen hij 85 was.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Helft 60-plussers bang in verkeer
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 09 augustus 2012 - 06:18:11 »
Ik ben ook bang in het verkeer en ben er nog maar 43.
Eigenlijk altijd al voor een stuk geweest, al was het maar uit zelfbehoud.
Wie helemaal geen schrik heeft rijd zichzelf en/of anderen vroeg of laat in de miserie, zo simpel is het.
Wel is het in België een pak moeilijker dan in de ons omringende landen (en verder) om die lijn tussen effectief "bang" en "zelfbehoud" te trekken.

Een paar weken terug een weekendje met de sleurhut naar de Ardennen geweest.
Daarbij een uitstapje gedaan naar Luxemburg stad.
Normaal was dit een rit van een drie kwartier maar eens de grens over heb ik daar een rit van dik 2 uur van gemaakt.
Zaaaaaalig cruisen aan een gemiddelde snelheid van 70km/u over gewestwegen waar enkel nog een laken, een keu en ballen nodig waren om te kunnen biljarten.
Hier in de buurt is het al een topprestatie om ongehavend een gemiddelde te halen van 30km/u.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Helft 60-plussers bang in verkeer
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 09 augustus 2012 - 16:13:07 »
Wie helemaal geen schrik heeft rijd zichzelf en/of anderen vroeg of laat in de miserie, zo simpel is het.
het is net als op zee
ik heb geen schrik, doch respect voor de zee
ik ken mijn beperkingen

in het verkeer net hetzelfde
de dag dat ik schrik krijg geef ik mijn rijbewijs binnen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Helft 60-plussers bang in verkeer
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 09 augustus 2012 - 16:40:58 »
Mijn vader zaliger bijvoorbeeld reed nog onberispelijk toen hij 85 was.
Dat zijn evenwel uitzonderingen Jozef.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Helft 60-plussers bang in verkeer
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 09 augustus 2012 - 17:46:35 »
Mijn vader zaliger bijvoorbeeld reed nog onberispelijk toen hij 85 was.
Dat zijn evenwel uitzonderingen Jozef.

Dat zal ik niet tegenspreken.

Toen hij al bijna 86 was, heeft hij hier met mij geschaakt. Ik speel geregeld, bij hem was het zeer vele jaren geleden. 3 keren heeft hij gewonnen, en de 4de keer heeft hij mij dan maar laten winnen. Dat getuigt van de helderheid van geest die hij ook op hoge leeftijd nog had.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."