@ Cherno:
1) was het een stilstaand/geparkeerd voertuig waar je tegenaan bent gereden?
2) Zoniet: Verliet ook de tegenpartij dan niet haar parkeerplaats? (= ook een maneuver). En reed de tegenpartij vooruit of achteruit?
Wat staat er terzake op het EAF?
Volia, misschien gaan we het nu pas echt weten.
(vooruit of achteruit is dan irrelevant, een parkeerplaats verlaten is eenderhoe een maneuver, zet ik nu ook in ´t vet)Kijk Bert als @ Cherno al naar gedeelde schuld vraagt awel dan heb ik daar twijfels over of er van een # bestuurder=tegenpartij # sprake kan zijn, en daarom zijn jouw vragen en de mijne nodig. Want bij een gelijktijdig maneuver is er ook - een veel duurdere - gedeelde schuld (en de tegenpartij-bestuurder versteekt/bukt zich rap - het is maar zijn fietsenrek - , en bestuurder @ Cherno denkt: " verdoeme heb ik dat rek niet gezien... dan kan ik ook niet gezien hebben dat die auto nog ´n half metertje reed..."
ik fantaseer maar
).
Als @ Cherno bedoelt de gedeelde schuld is enkel wegen die 60 cm- buiten-parkeervak geparkeerde auto (zonder actieve bestuurder) tja dan hoeven we niet meer verder te bomen.
(
ook als het een puur privé-parkeervak betreft weten we niet, want privé stond tussen haakjes)
Ik herhaal dus
mijn context nog eens: (en gelieve het deze keer niet uit de context te lezen)
Waarom überhaupt de vraag gedeelde schuld ?
Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
en-ofArtikel 10. Snelheid
10.1.3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
Dus we weten het nog altijd niet 100% zeker.
# Euhm hier niet van toepassing # , ook als men achter het stuur zit-rust-slaapt van zijn gestopte/stilstaande/
geparkeerde auto blijft men toch een bestuurder, meestal wordt zo verplicht voorrang verleend.
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
Grapje van voorrangsnegeerder: "hey ik stond al stil toen je me botste dus ben ik geen bestuurder meer..."