Auteur Topic: Actie van de transportsector op 24 september 2012.  (gelezen 4377 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Actie van de transportsector op 24 september 2012.
« Gepost op: zondag 19 augustus 2012 - 03:04:39 »

http://www.stopdumpingsocial.eu/index.php/en/utiliser-joomla/utiliser-extensions/composants/composant-contenu/liste-categories/72-de-transportsector-staat-onder-zware-druk

Citaat
De transportsector staat onder zware druk

    | Print |   

Europa zorgt voor open grenzen, vrij verkeer van goederen en diensten. Maar Europa zorgt niet voor sociale en fiscale harmonisering.  Oost Europese bedrijven (vaak zijn het postbusfirma’s) overspoelen de West Europese transportmarkt met goedkope chauffeurs.  Sociale dumping noemt men dat.  Oost Europese chauffeurs die zelf ook uitgebuit worden werken voor vaak een derde of de helft van het loon van een West Europese collega.  Gevolg is dat de kleine zelfstandige onderneming (vaak zelfrijders) en de loontrekkende chauffeur de rekening betalen.  Faillissementen, jobverlies, …  om maar te zwijgen over de sociale drama’s die ermee gepaard gaan.

Tijd om de sociale dumping een halt toe te roepen door zes maatregelen.

Pas de detacheringsrichtlijn toe.  Wie ergens werkt, dient een loon te krijgen overeenkomstig de voorwaarden van dat land, inclusief alle loonelementen (extralegale voordelen, taxatie, …).  Oost-Europese chauffeurs die in het Westen werken dienen “gelijk loon voor gelijk werk” te krijgen.

Pas de cabotagewetgeving toe. Een betere controle is mogelijk door het inzetten van de GPS functie op de digitale tachograaf. De herziening van de digitale tachograaf ligt bij de Europese commissie momenteel opnieuw ter tafel, een perfect moment om de daad bij het woord te voegen.  Koppel dit aan een verstrenging van de cabotagewetgeving . Met een verplichte terugrit naar het land van herkomst (na drie cabotageopdrachten binnen de 7 dagen).  Dat zal er mee voor zorgen dat chauffeurs na een redelijke termijn naar huis terug kunnen keren om te rusten.

Verstreng de controles!  Het feit is dat er steeds minder controles gebeuren in zowel België als Europa (gemiddeld -33%). Omwille van budgettaire redenen wordt het aantal controleurs ook nog eens wordt teruggeschroefd.   In België daalde het aantal controles langs de weg van 15.166 in 2008 naar 10.735 in 2011. Terwijl een kind weet dat de situatie steeds erger wordt.

Controle op de Europese richtlijn die postbusfirma’s verbiedt door middel van een Europese controledienst met bevoegdheid in elk land van de EU. Bij overtreding van de vestigingsvoorwaarden moeten er onmiddellijke sancties volgen voor de betrokken firma’s met mogelijke intrekking van transportvergunningen.

Responsabiliseer de opdrachtgevers.  Klanten die werken met een transporteur die dumpingpraktijken organiseert moeten mee aansprakelijk gesteld worden. Zij dragen een verpletterende verantwoordelijkheid want zij streven naar steeds goedkoper tarieven en stimuleren zo de sociale dumping. Waarom trouwens geen minimum transportprijs vastleggen (evt. op Europees niveau)?

De loonkloof tussen de West-Europese chauffeur en zijn Oost-Europese collega’s is veel te groot en lokt de dumpingpraktijken uit. Niet alleen in de transportsector trouwens. De invoering van een Europees minimumloon zou heel wat problemen oplossen maar is uiteraard de moeilijkste opdracht, samen met fiscale en sociale harmonisatie binnen de EU.

STOP DE DUMPING: In kolonne naar Brussel op 24 september 2012. DETAILS ZIE KEERZIJDE.

Ben je tegen de sociale dumping en de postbusfirma’s ?

Alle chauffeurs en sympathisanten zijn WELKOM !

Iedereen die wenst deel te nemen kan deelnemen aan de actie (chauffeurs, vakbonden, eigen rijders, zelfstandigen,..)

Wat?
We organiseren  “langzaam aan” konvooien  richting Brussel vanuit verschillende punten in België. Elk konvooi wordt gevormd door trucks, bestelwagens, bussen,  gewone personenwagens, ….

Alle 5 konvooien (zie verder) komen samen op de Heyzel te Brussel, met toespraken.

50 km/uur op de snelweg vanaf 50 km voor de eindbestemming aankomst op de Heizel voorzien rond 11u30.  Uiteraard vragen we politiebegeleiding.   Zoveel mogelijk vlaggen, toeters bellen, … zijn welkom. Bedoeling is gehoord te worden, en gezien!

5 konvooien:

Luik via E40 naar Brussel met mogelijkheid tot aansluiting vanuit Nederland/Limburg via E314 in Leuven (afspraak op parking in Everberg om daar samen te komen vanaf  10u15 vertrek om 10u45)

Antwerpen via E19 naar Brussel met mogelijkheid tot aansluiting vanuit Nederland via E34 in Antwerpen (afspraak op parking in Waarloos om daar samen te komen vanaf  10u15 vertrek om 10u45)

Gent via E40 naar Brussel met mogelijkheid tot aansluiting vanuit West-Vlaanderen (Brugge via E40 en Kortrijk via E17) in Gent (afspraak op parking in Wetteren om daar samen te komen vanaf 10u15 vertrek om 10u45)

Namur via E411 naar Brussel met mogelijkheid tot aansluiting vanuit Luxemburg in Namur (afspraak op parking in Aische-en-Refail/Perwez om daar samen te komen vanaf  10u vertrek om 10u30)

Nivelles via E19 naar Brussel met mogelijkheid tot aansluiting vanuit Mons en Charleroi via E19 , en Tournai via E42 in Nivelles (afspraak op parking in Orival-Nivelles/Ittre om daar samen te komen vanaf  10u15 vertrek om 10u45)

Voorafgaand deze vertrekpunten kunnen deelnemers uit andere landen in hun land al een konvooi organiseren richting deze vertrekpunten. Bv het konvooi dat vanuit Antwerpen vertrekt naar Brussel kan vervoegd worden door  een konvooi dat eerder al vertrok in Nederland.

Slotmeeting:

om 11 uur 30 op de Parking van de Heyzel te Brussel. Met toespraken van de organisatoren, muziek, en eten en drinken voor de deelnemers.

GELIJK LOON VOOR GELIJK WERK!

 

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Actie van de transportsector op 24 september 2012.
« Reactie #1 Gepost op: zondag 19 augustus 2012 - 12:33:30 »
Pas nog met een Pool gesproken, 3 tot 5 weken van huis, dan 2 tot 3 dagen thuis.
Als hij dat niet doet is het thuis honger lijden.

Ik begrijp die mannen wel, zou het in hun plaats ook doen maar de boel is inderdaad serieus verziekt.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Actie van de transportsector op 24 september 2012.
« Reactie #2 Gepost op: maandag 20 augustus 2012 - 04:29:37 »
Het is niet enkel in de transportsector zo.
Bijna alle sectoren hebben er mee te maken en vaak dan nog met slecht of zelfs ongeschoolde arbeiders.
In het transport alleen al is dat nefast voor de verkeersveiligheid om van de andere schade nog maar te zwijgen.
Velen uit die landen geraken ergens via via aan een rijbewijs en de nodige papieren, komen met een busje naar West Europa en stappen hier voor het eerst in hun leven in een vrachtwagen.
"Vertrek maar en trek uw plan."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Actie van de transportsector op 24 september 2012.
« Reactie #3 Gepost op: maandag 20 augustus 2012 - 15:47:26 »
Pas nog met een Pool gesproken, 3 tot 5 weken van huis, dan 2 tot 3 dagen thuis.
Als hij dat niet doet is het thuis honger lijden.

Roemenen en Bulgaren komen hier 3 maanden werken. Dan hebben ze genoeg verdiend voor de rest van het jaar in hun thuisland.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Actie van de transportsector op 24 september 2012.
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 21 augustus 2012 - 06:09:07 »
Sommigen nemen dat erg letterlijk.
Zo was er eens een Bulgaar die in Engeland moest laden voor Spanje.
Een week later kreeg de baas telefoon van de opdrachtgever met de vraag waar die lading bleef.
A, effe kijken met trackingsysteem waar die zit.
Die stond gewoon thuis in Bulgarije.
Meneer had voorlopig genoeg verdient en was met vrachtwagen + lading naar huis zonder boe of ba.
Ging dan binnen enkele weken of maanden eens verder doen. ::)