Nederland naar 130 kmh - onlangs nog even doorgereden Maasmechelen naar Aachen - waar nog 120 kmh staan borden na elke oprit.
Geen bord = 130 kmh of
# 8 kmh meer "flitsmarge" als bij 120 kmh # is meer als welkom, men rijdt al wat relaxer 130-140 teller...

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120831_157
Maximumsnelheid op helft Nederlandse snelwegen naar 130 kilometer per uur
vrijdag 31 augustus 2012, 16u42
En kronkelen dat die hypocrieten van rode en groene slag doen (ook oppositie in NL, maar dat is het P-spel)
In BE met het legertje bleiters als BIVV en consoorten op de eerste rij.
#
Opgelet NL hanteert andere ondergrens bekeuring bij 130 kmh tov 120 kmh...: (meetcorectie 3 % blijft)
- 120 kmh = max echte
127,9 kmh, flits vanaf 128,0 kmh, zie tekst
- # 130 kmh = max echte
135,9 kmh, flits vanaf 136,0 kmh, zie tekst en voorbeeld helemaal onderaan:
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/overtredingen/snelheid/marges_en/
Marges en meetcorrecties
13 maart 2012
Snelheidscontroles zijn een veelbesproken onderwerp. Om te voorkomen dat mensen bekeurd worden voor een paar kilometer te hard rijden, werkt de politie met een meetcorrectie op de snelheidsmeting. Daarnaast is er een ondergrens bij bekeuren.
Meetcorrectie
Het Nederlands Meetinstituut ijkt alle apparatuur. Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn:
bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie
Ondergrens voor bekeuren
Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens en wordt vanaf 1 km/u bekeurd.
Voorbeelden
Snelheid minder dan 100 km/u
Een automobilist rijdt op een 80-km weg 87 km/u volgens de meetapparatuur. De politie trekt hiervan 3 km meetcorrectie af. De automobilist krijgt een bekeuring voor 4 km/u te hard rijden. Had de automobilist 1 km/u minder hard gereden, dan was hij niet bekeurd vanwege de ondergrens.
Snelheid vanaf 100 km/u
Bij een andere automobilist die op een 120-km weg rijdt, meet de apparatuur 128 km/u. De politie corrigeert de snelheidsmeting met 4 km (3% van 128). De automobilist wordt bekeurd voor 4 km te hard rijden.
Snelheid bij 130 km/u limiet
Een automobilist rijdt op een 130-km weg 136 km/u volgens de meetapparatuur. De politie trekt hiervan 5 km meetcorrectie af (3% van 136). Deze automobilist krijgt een bekeuring voor 1 km/u te hard rijden.
In Be gaat nog altijd de flits af bij 129 kmh. (128,9 max )
Dus op NL-130 kmh mag men -boetegrens- 7 kmh snelller (135,9) als in BE.