Auteur Topic: VAB wil duidelijkere protestprocedure voor in Frankrijk beboete Belgen  (gelezen 5787 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
VAB wil duidelijkere protestprocedure voor in Frankrijk beboete Belgen
« Gepost op: vrijdag 31 augustus 2012 - 15:44:34 »
Citaat van: autokanaal.be
VAB wil duidelijkere protestprocedure voor in Frankrijk beboete Belgen

Mobiliteitsclub VAB wil dat de protestprocedure voor Belgische automobilisten die onterecht een boete in de bus kregen voor een verkeersovertreding in Frankrijk, duidelijker gemaakt wordt.

VAB kreeg van leden de opmerking dat ze onterecht een boete ontvingen en dat de procedure om die aan te kaarten erg ingewikkeld is. Bovendien worden de boete en bijhorende uitleg enkel in het Frans toegestuurd. VAB vraagt daarom aan bevoegd staatssecretaris Wathelet meer duidelijkheid en een minimum aan respect voor de rechten van de verdediging.

Mastercard en Visa

De mobiliteitsclub hekelt ook dat de boetes enkel betaald kunnen worden via MasterCard of Visa, op een beveiligde website van de Franse overheid. "Automobilisten die niet over een kredietkaart beschikken kunnen deze boete enkel in Frankrijk betalen via boetezegels", aldus VAB.

De mobiliteitsclub vindt dat "de Belgische overheid, die onze gegevens doorspeelt aan Frankrijk, de verplichting heeft om ervoor te zorgen dat alle Belgen vanuit eigen land de boete kunnen betalen, bijvoorbeeld via overschrijving". Ook voor de betaling vraagt VAB aan Wathelet duidelijke afspraken.

100.000 Belgen beboet

Op 30 juni trad een bilateraal akkoord tussen Frankrijk en België in werking over verkeersovertredingen. Begin deze maand raakte bekend dat al meer dan 100.000 Belgen sinds die dag betrapt werden op overdreven snelheid op de Franse autosnelwegen. De boetes worden met een vertraging van drie à vier weken opgestuurd.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: VAB wil duidelijkere protestprocedure voor in Frankrijk beboete Belgen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 31 augustus 2012 - 16:34:29 »
Kassa !!!


Citaat
Op 30 juni trad een bilateraal akkoord tussen Frankrijk en België in werking over verkeersovertredingen. Begin deze maand raakte bekend dat al meer dan 100.000 Belgen sinds die dag betrapt werden op overdreven snelheid op de Franse autosnelwegen.

Dat is dus op 1 maand !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: VAB wil duidelijkere protestprocedure voor in Frankrijk beboete Belgen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 31 augustus 2012 - 20:41:41 »
Er zullen misschien een paar onterechte boetes bijzitten.
Maar in het algemeen zijn Belgen niet gewoon zich aan de snelheidsbeperkingen te houden.
Voor elke snelheidsovertreding wordt minstens één punt afgetrokken van het rijbewijs.
Bij het begin van de bebouwde kom rijden de meeste Fransen mooi 50 behalve de Belgen die gaan gewoon nog even door tegen 60 of 70 km uur als ze toevallig niet het geluk of het ongeluk hebben iemand te volgen die zich wel aan de regels houdt
In de buurt van Metz en Nancy  zijn er snelheidsbeperkingen van 110 km uur op de snelweg, een enkele Fransman die erover gaat maar Belgen en Nederlanders gaan massaal gewoon door tegen 120 à 130 en die flitskasten krijgen zelf geen tijd om te ademen. Hetzelfde bij wegenwerken.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 31 augustus 2012 - 20:45:44 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: VAB wil duidelijkere protestprocedure voor in Frankrijk beboete Belgen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 31 augustus 2012 - 20:44:55 »
 ;D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 31 augustus 2012 - 20:47:53 door mazda »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: VAB wil duidelijkere protestprocedure voor in Frankrijk beboete Belgen
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 04 september 2012 - 12:31:29 »
Er zullen misschien een paar onterechte boetes bijzitten.
Maar in het algemeen zijn Belgen niet gewoon zich aan de snelheidsbeperkingen te houden.
Voor elke snelheidsovertreding wordt minstens één punt afgetrokken van het rijbewijs.
Bij het begin van de bebouwde kom rijden de meeste Fransen mooi 50 behalve de Belgen die gaan gewoon nog even door tegen 60 of 70 km uur als ze toevallig niet het geluk of het ongeluk hebben iemand te volgen die zich wel aan de regels houdt
In de buurt van Metz en Nancy  zijn er snelheidsbeperkingen van 110 km uur op de snelweg, een enkele Fransman die erover gaat maar Belgen en Nederlanders gaan massaal gewoon door tegen 120 à 130 en die flitskasten krijgen zelf geen tijd om te ademen. Hetzelfde bij wegenwerken.

110 kmh ? Wat denk je van 90 kmh en zelfs 70 kmh om "milieuredenen", dit op de A7.
Mij verwondert dat niet hoor.

Door Lyon is zelfs PLOTS 70 kmh geworden op een stuk 3 vaks-snelweg (niet door een tunnel of wegenwerken)... dat zijn zelfs Belgen niet gewend...  ;D
En dat is helemaal niet om veiligheidsredenen, maar om mom milieur€d€nen (let op het groen kleurtje), ook die overige 90 kmh op de snelweg door de agglomeratie Lyon is om "milieuredenen".

Bekijk de kaart:
Citaat
http://www.grandlyon.com/Info.1164+M57589b0dc02.0.html

A7 : vitesse limitée à 70 km/h dans Lyon 11 mai 2012



Cette limitation de la vitesse doit permettre de réduire le bruit et la pollution aux abords de l'autoroute.

A partir de ce vendredi, la traversée du centre de Lyon par l'autoroute A7 est désormais limitée à 70 km/h. Cela concerne la portion qui longe le quartier Confluence sur les quais du Rhône, depuis la sortie du tunnel sous Fourvière jusqu'au virage de la Mulatière.
Cette mesure doit permettre de réduire le bruit et la pollution aux abords de l'autoroute. Elle fait partie d'un schéma plus global mis en place par le préfet du Rhône, Jean-François Carenco. Pour rendre plus lisible les conditions de circulation sur l'agglomération lyonnaise, trois zones de circulation ont été identifiées :

•les secteurs extérieurs à l'agglomération avec une vitesse maximale de 130 km/h
•l'entrée dans l'agglomération où la vitesse maximale pourra être de 110 km/h
•le secteur central où la vitesse maximale pourra être de 90 km/h.

En ce qui concerne les poids-lourds, leur vitesse sera limitée à 80 km/h sur l'ensemble du secteur central (zones limitée à 90 km/h pour les véhicules légers). Cette vitesse est en effet celle *où ils polluent le moins*.
*En dat laatste is ook niet waar*.

Zelfs de fanatiekste traagrijders en wet-is-wet-lovers worden vroeg of laat zo ook gepakt (ik ken zo een paar collega´s, hilarisch als die dan zo gefrusteerd zijn).

100 kmh op een "stadssnelweg" is niet zo ongewoon, maar 70 kmh is dikwijls de algemene minimumsnelheidslimiet op een snelweg (bvb België); natuurlijk als borden niets anders aangeven. In Frankrijk is dat zelfs minimum 80 kmh op het linkse vak en dan is het nog gevaarlijk zo te rijden waar het overige verkeer meestal +120 kmh rijdt.
Citaat
http://www.explic.com/5586-autoroute.htm
Quelle est la vitesse minimun à laquel on peut rouler sur l'autoroute ?

En France, c'est 80km/h sur la voie de gauche (ce qui est relativement dangereux et n'oublions pas qu'il ne faut emprunter cette voie uniquement pour doubler puis ensuite se ranger sur la voie de droite).
Pour les autres voies c'est 60 km/h et bien évidement, lorsqu'une voie véhicules lents est prévue, il faut l'emprunter.

90 kmh is natuurlijk ook een pure provocerende paksnelheid, want hoe wil je nu op een 2-3-vakssnelweg een vrachtwagen aan 90 kmh inhalen volgens het verkeersreglement ? De Fransen zeggen wel dat daar de limiet 80 kmh is voor vrachtwagens... (afwijkend van de 90 kmh)  En flitsen ze dan daar echt op 90 en 80 kmh (+marge)  ??? ?

Ook :
Citaat
http://www.lyoncapitale.fr/Journal/univers/Actualite/Transports/L-A7-limitee-a-70km-h-dans-Lyon-a-partir-de-ce-vendredi

L'A7 limitée à 70km/h dans Lyon à partir de... ce vendredi !
Par Lucie Blanchard

Dernier coup d'éclat du préfet avant son départ ? Jean-François Carenco, spécialiste des transports et de l'environnement, a annoncé jeudi midi qu'il avait pris un arrêté pour limiter la vitesse sur les autoroutes au centre-ville de Lyon à 70km/h au lieu de 90km/h. La mesure était attendue en septembre, elle entrera en vigueur ce vendredi.

Seule l'A7, l'autoroute du Soleil est concernée, le long du quartier Confluence sur les quais du Rhône, depuis la sortie du tunnel sous Fourvière jusqu'au virage de la Mulatière. Trois petits kilomètres qui nécessiteront tout de même de changer l'ensemble des panneaux de limitation de vitesse dans la nuit de jeudi à vendredi.  

La mesure vise évidemment à réduire la pollution et le bruit aux abords de l'autoroute. Plus globalement, l'arrêté du préfet prévoit d’homogénéiser les limitations de vitesse aux abords de Lyon pour les rendre plus lisibles pour les automobilistes : 110 km/h à proximité des premières habitations, en provenance de Grenoble, Saint-Etienne ou Paris; 90km/h dès l'entrée dans l'agglomération ou sur le périphérique et sur la rocade, et enfin 70km/h sur les grands axes intra-muros (seule l'A7 est concernée).

Cet arrêté, signé ce jeudi matin, permettra d'abaisser la vitesse de 10 à 20km/h en moyenne sur les grands axes de l'agglomération lyonnaise selon le préfet, autant de carburant brûlé en moins et de particules en moins envoyées dans l'air, sachant que la pollution automobile est responsable de 40% environ de la pollution de l'air dans l'agglomération.

Le préfet vise l'amélioration du plan de protection de l'atmosphère (PPA) du Grand Lyon qui doit être adopté prochainement. Les limitations de vitesse lors des épisodes d'alerte à la pollution, jugées inutiles, y seront abandonnées. Elles donnaient lieu à chaque fois à un nouvel arrêté préfectoral. Or le Grand Lyon compte en moyenne 125 jours d'alerte à la pollution aux particules chaque année, ce qui impliquait jusqu'ici autant d'arrêtés.

In de file is het geen probleem die dwaze 70 te respecteren, in de tegenrichting daarentegen... (of tijdens rustige donkere uurtjes)



Waarom denk je dat op Belgische 2+2 middenberm meestal 90 kmh -door borden- ingevoerd is (ver buiten bbk) ?
Als je dan eens een sliert camions kan inhalen omdat de wegcapaciteit het veilig toelaat mag je het niet of wat ?
(voor de simpele Belg die daar 90 op de teller rijdt/inhaalt bij 90 limiet...   ::) ) >:(
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 september 2012 - 13:32:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: VAB wil duidelijkere protestprocedure voor in Frankrijk beboete Belgen
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 04 september 2012 - 13:33:57 »
Ik vind het raar dat men een lagere snelheid oplegt om de vervuiling tegen te gaan. Dat hangt toch van je auto af? Stel dat je een 6de versnelling hebt dan ligt je ideale snelheid toch hoger.
Volgens mij kan het zelfs vervuilender zijn om trager met airco aan te rijden, omdat de airco dan langer werk moet leveren.
Met lichten ook zo, maar die hun verbruik zal wel meevallen vermoed ik.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: VAB wil duidelijkere protestprocedure voor in Frankrijk beboete Belgen
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 04 september 2012 - 15:08:53 »
Het verbruik van mijn wagen bij ongeveer 120 km/u is in ieder geval niet hoger dan bij 70 km/u. Hierbij selecteert de automaat voor 120 km/u 8ste versnelling, bij 70 km/u is dat 6de.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: VAB wil duidelijkere protestprocedure voor in Frankrijk beboete Belgen
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 04 september 2012 - 15:27:14 »
Ik vind het raar dat men een lagere snelheid oplegt om de vervuiling tegen te gaan. Dat hangt toch van je auto af? Stel dat je een 6de versnelling hebt dan ligt je ideale snelheid toch hoger.
Volgens mij kan het zelfs vervuilender zijn om trager met airco aan te rijden, omdat de airco dan langer werk moet leveren.
Met lichten ook zo, maar die hun verbruik zal wel meevallen vermoed ik.


Natuurlijk is het pure onzin daar de 90 kmh plots naar 70 kmh te verlagen wegens milieuredenen (het is enkel kassa kassa)

Omdat - vooral bij een turbodiesel* - verbruik zeker niet evenredig is aan vervuiling, bij 70 kmh kan men namelijk 2 à 3 maal zoveel fijnstof uitstoten als bij 90 kmh of 110 kmh, PM-diagram van Bosch bewijst dat.


De gemiddelde turbodiesel (*Frankrijk ~ 58 % dieselpwpark is een sterk verdieselt land zoals Belgie) heeft > 50 kmh/1000 t/min in hoogste versnelling, de zwaardere 60 kmh en ruim meer, tot 70 kmh/1000 t/min zelfs.
Men moet dus zowat minstens 1700 t/min halen om een voldoende motorkoppel te hebben, bij modernere diesels toch nog 1500 t/m maar die hebben dan ook een langere eindverhouding of 60-70 kmh/1000 t/min. Gemiddelde diesels van Bj 2000 en ouder hebben al 1900-2000 t/min nodig voor hun max koppel, maar die hadden ook maar een top van 175 à 200 kmh (90 à 130 din PK).
Nemen we :
60 kmh/1000 t/m x 1500 = 90 kmh minimum voor een recente diesel
55 kmh/ "  x 1700 = 93,5 kmh voor een redelijk recente.
50 kmh/ "  x 1900 = 95 kmh voor een oude turbodiesel Bj < 2000.

Hoe je het draait of keert 70 kmh is een vervuilende snelheid, vooral betreft roetpartikels.
 100 kmh is zowat de milieuvriendelijkste snelheid, de langste stedelijke bebouwing langs een snelweg ligt dwars door het roergebied in D (as Duisburg-Essen-Bochum-Dortmund, de A40) daar is 100 kmh de limiet door die steden (A40 heeft daar geen pechstroken), en op de stukken erbuiten meestal 120 kmh.
  
De zuiverste verbranding is nu eenmaal dan wanneer het motorkoppel voldoende hoog is, best 90 % van het maximum koppel. Bij een turbodiesel en dat zijn ze bijna allemaal moet er voldoende turbodruk opgebouwd zijn door de druk van de uitlaatgassen, uiteraard bij de nodige toevoer van voldoende lucht (luchtoverschot bij Diesel)
De tekst zegt dat duidelijk:
Citaat
Für Dieselfahrzeuge sind zusätzlich die Partikelemissionen gesetzlich limitiert. Eine gebräuchliche Messgröße zur Beurteilung der Partikelemission von Dieselmotoren ist die Schwärzungszahl nach Bosch. Die erhöhten Schwarzrauchwerte im emissionsrelevanten Kennfeldbereich (Bild K34) weisen auf den Zusammenhang zwischen der Partikelbildung und AGR hin und dieser auf den bekannten Zielkonflikt zwischen NOx- und Partikelemissionen. Außerhalb des mit AGR abgestimmten Kennfeldbereichs ist das Niveau der Schwärzungszahlen auf relativ niedrigem Niveau. Dieses steigt jedoch im volllastnahen Bereich, und hier insbesondere bei niedrigen Drehzahlen, wegen der dort vorherrschenden geringeren Luftzahlen wieder signifikant an.
http://www.motorlexikon.de/?I=2602

En - dat komt er nog bij - omdat het gewoon bewezen is dat 70 kmh de doorstroming zodanig vertraagd (110-130 kmh verkeer loopt te snel in op het 70 kmh verkeer) dat er langere files zijn of meer filedruk en-of stop en go.

Dus nog eens extra vervuiling naast de te lage snelheden bij vlotter verkeer. Dat heeft men namelijk ook aan de Kennedytunnel gemeten.
Citaat
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF06122006_042

VAB berekende dat de snelheidsbeperking in de tunnel, de files op de Antwerpse ring verlengt. Zo zou een automobilist die van Gent via de E17 komt, gemiddeld 24 minuten langer in de file staat.

Vlaams minister Peeters reageert voorzichtig op die VAB-resultaten. ,,Het gaat om een beperkte staal. Ik wil mij maandag bij de evaluatie baseren op objectieve gegevens van mijn administratie'', klinkt het.

,,Ik wil een evaluatie op basis van objectieve cijfers waarbij wordt gekeken naar de impact op de veiligheid, de doorstroming en de mogelijke impact op het milieu. Daarbij wordt naast de snelheidsbeperking ook gekeken naar elementen als de signalisatie, de belichting en de snelheidscamera's'', aldus Peeters. ,,We moeten daarbij de afweging maken of het mogelijk is om de snelheid opnieuw te verhogen tot 90 km/uur, vertrekkende vanuit het effect op veiligheid en doorstroming.''
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GOT15DF6S
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 september 2012 - 16:22:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: VAB wil duidelijkere protestprocedure voor in Frankrijk beboete Belgen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 04 september 2012 - 16:59:39 »
Hoe je het draait of keert 70 kmh is een vervuilende snelheid, vooral betreft roetpartikels.
Probeer dat aan die geitenwollensokken maar eens uit te leggen  ::)
Ik heb de commentaren op de franse kranten eens een beetje gelezen, en degene die dit daar durft verkondigen (want zo zijn er ook wel) wordt direkt door de "groene" mannekes afgemaakt en voor dom uitgemaakt

Het is blijkbaar in gans (west)-Europa dat die achterlijke groenen hun zin doordrukken en al wie hen tegenspreekt is dom  >:(

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: VAB wil duidelijkere protestprocedure voor in Frankrijk beboete Belgen
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 04 september 2012 - 18:13:28 »
Hoe je het draait of keert 70 kmh is een vervuilende snelheid, vooral betreft roetpartikels.
Probeer dat aan die geitenwollensokken maar eens uit te leggen  ::)
Ik heb de commentaren op de franse kranten eens een beetje gelezen, en degene die dit daar durft verkondigen (want zo zijn er ook wel) wordt direkt door de "groene" mannekes afgemaakt en voor dom uitgemaakt

Het is blijkbaar in gans (west)-Europa dat die achterlijke groenen hun zin doordrukken en al wie hen tegenspreekt is dom  >:(

De moderne automaat van JC´s BMW bewijst duidelijk dat de groenen achterlijk zijn.
De software kiest namelijk die versnelling uit waar nog voldoende koppel is om zuinig én milieuvriendelijk te rijden/bollen (ook op basis van andere parameters: last, temperatuur, ...)
Maar hoeveel diesel-/benzinerijders hebben zo´n moderne automaat ?

Met onze oude diesel schakel ik ook een versnelling terug bij 70-75 kmh (4e ipv 5e).
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 september 2012 - 18:16:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: VAB wil duidelijkere protestprocedure voor in Frankrijk beboete Belgen
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 04 september 2012 - 19:35:03 »
Het is blijkbaar in gans (west)-Europa dat die achterlijke groenen hun zin doordrukken en al wie hen tegenspreekt is dom  >:(

Het frustrerende is dat dat diegenen waren van wie tijdens de reken-, wis- en natuurkundeles de oogjes dichtvielen, daarna een of andere shitrichting kozen, niet aan de bak kwamen in de privésector waar o-zo-vermoeiend gepresteerd moet worden en dan maar uiteindelijk in een overheidsjob belandden, waar ze nu niets fijner vinden dan hun frustraties 'politiek correct' uit te leven door wie wel nog productief is te gaan koeioneren.

Cru, maar het moet gezegd worden. Deze opmerking belet niet dat er overheidswerknemers zijn die wél goed werk afleveren, en al helemaal niet dat wie het moeilijk had maar eerlijk een passend beroep heeft gekozen en zich daarvoor inzet geen respect zou verdienen. Integendeel.

Geherformuleerd: 'achterlijke groenen' zijn gewoon betwetertjes die te lui waren om zich in te zetten, in een sinecure job beland zijn en daar hun onbekwaamheid herverpakken in een groen papiertje terwijl de (door anderen gekweekte en) gebraden kippen sowieso in hun mond komen vliegen.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: VAB wil duidelijkere protestprocedure voor in Frankrijk beboete Belgen
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 04 september 2012 - 19:47:20 »
Geherformuleerd: 'achterlijke groenen' zijn gewoon betwetertjes die te lui waren om zich in te zetten, in een sinecure job beland zijn en daar hun onbekwaamheid herverpakken in een groen papiertje terwijl de (door anderen gekweekte en) gebraden kippen sowieso in hun mond komen vliegen.
Juist !  En als er morgen een andere wind waait draaien ze als een windhaan, zolang de gebraden kippen hen maar in de mond vliegen

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: VAB wil duidelijkere protestprocedure voor in Frankrijk beboete Belgen
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 05 september 2012 - 00:01:11 »
Een tiental jaar geleden werkte ik voor een groot milieutechnisch bedrijf. Ik was er de project manager van een wetenschappelijke portaalsite. Voor de promotie van de site waren we van plan om een aantal politiekers aan te schrijven, maar dan wel enkel diegenen waar men op basis van het CV kon verwachten dat ze wel iets wisten van milieu. Persoonlijk kan ik over milieu wel een woordje meepraten door mijn opleiding, ik ben nl. een licentiaat in de biologische wetenschappen met als optie milieukunde. Via de websites ben ik toen op zoek gegaan naar politiekers met enige kennis en mijn criteria waren redelijk ruim.
Bij Groen! heb ik toen nauwelijks iemand gevonden. De meeste opleidingen die je daar terugvond zijn de eerder 'sociale opleidingen', sociaal asisstent had toen duidelijk een overwicht. Bewijs temeer om de groene partijen watermeloenen te noemen, onder de dunne groene schil zit een donkerrood hart. Toendertijd vond ik het meeste kennis over milieu bij de CD&V mandatarissen. Wellicht heeft de agrarische focus van deze partij ermee te maken, er zitten nogal wat landbouwingenieurs en aanverwanten onder hun mandatarissen.

Het stoort me dan ook mateloos dat er mensen die zelfs geen enkele wetenschappelijke graad hebben hun mening over milieu doordrukken. Een onderbouwing van hun ideeën is er nauwelijks, of je moest emotionele argumenten al een onderbouwing noemen.

Enkele klassiekers van het groene volkje:

- papierproductie vernietigt het regenwoud! FOUT! Hoe meer papier je verbruikt des te meer bomen staan er op deze planeet. De pulp wordt gemaakt met het hout van productiebossen. Deze bossen vind je in het noorden (Scandinavië, Canada, ...) en worden gemanaged, het is als het ware hout-landbouw. Bovendien wordt papier gemaakt van naaldhout, je kan geen pulp maken van tropisch hardhout!
- het regenwoud produceert zuurstof en is zo de long van de planeet! FOUT! Het regenwoud draagt niets bij tot de zuurstofproductie. Alle zuurstof die er wordt geproduceert wordt lokaal terug veradement. Als er een netto productie was dan zou er omwille van basis chemische redenene (stoechiometrie) koolstofopslag, in welke vorm ook, moeten zijn. Die is er in het regenwoud echter niet.

Ik kan dit lijstje wel erg lang maken, het wordt hoog tijd dat mensen met kennis deze milieuthema's aansnijden en niet een linkie-winkie volkje met wereldvreemde en on-wetenschappelijke argumenten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519