Auteur Topic: geen straf voor doodrijden voor kleuter  (gelezen 8138 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
geen straf voor doodrijden voor kleuter
« Gepost op: zaterdag 08 september 2012 - 10:38:47 »
http://www.deredactie.be/permalink/1.1424152

Alleen zag de rechter geen oorzakelijk verband tussen het rijgedrag van de beklaagde en het ongeval.  "Hoe dramatisch de gevolgen ook waren, de politierechtbank moet de aansprakelijkheid voor het ongeval beoordelen op basis van objectieve elementen die een oorzakelijk verband aantonen.  En er is hier twijfel over de snelheid, de afstand en het feit of het kind al dan niet de straat overliep zonder te stoppen en/of te kijken.  Ook de getuigen spreken elkaar tegen.  Ik moet dus vrijspreken", aldus rechter Nys.  De ouders zullen dus geen cent schadevergoeding krijgen.

(de kleuter werd aangereden op een oversteekplaats voor voetgangers).

« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 september 2012 - 10:42:39 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: geen straf voor doodrijden voor kleuter
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 08 september 2012 - 14:49:02 »
Blijkbaar een geval van gebrek aan toezicht door de ouders, die evenwel desondanks weer vrijuit zullen gaan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 08 september 2012 - 21:11:08 »
Ja, een beetje weldenkende ouder zou iets meer toezicht gehouden hebben, en belet hebben dat die kleine ineens oversteekt.  Ik wil nu beslist niet de verantwoordelijkheid voor dit ongeval (alleen maar) bij de chauffeur leggen.  Maar desondanks mogen ze de chauffeur van mijn part ook de gevangenis indraaien. 

De chauffeur heeft hier immers duidelijk bewezen dat hij uit de hem eerder opgelegde sanctie niks geleerd heeft.  Dronken rijden deed hij immers toch.  Mét of zonder rijbewijs.  Louter dit gegeven al, volstaat voor mij om hem naar de gevangenis te sturen, voor de duur van het tegen hem uitgesproken verval.  (Hoe anders kunnen we beletten dat iemand gaat rijden, als zelfs een opgelegd verval daartoe niet meer volstaat?) 

Let wel: dit betekent nog niet dat ik de chauffeur wil verketteren, en (alleen) hem aansprakelijk acht voor het ongeval.  Als die ouders die kleuter beter in de gaten hadden gehouden, was dit ongeval evenmin gebeurd.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline modano

• Doorzetter
  • **
« Reactie #3 Gepost op: zondag 09 september 2012 - 10:26:57 »
Ja, een beetje weldenkende ouder zou iets meer toezicht gehouden hebben, en belet hebben dat die kleine ineens oversteekt.  Ik wil nu beslist niet de verantwoordelijkheid voor dit ongeval (alleen maar) bij de chauffeur leggen.  Maar desondanks mogen ze de chauffeur van mijn part ook de gevangenis indraaien. 

De chauffeur heeft hier immers duidelijk bewezen dat hij uit de hem eerder opgelegde sanctie niks geleerd heeft.  Dronken rijden deed hij immers toch.  Mét of zonder rijbewijs.  Louter dit gegeven al, volstaat voor mij om hem naar de gevangenis te sturen, voor de duur van het tegen hem uitgesproken verval.  (Hoe anders kunnen we beletten dat iemand gaat rijden, als zelfs een opgelegd verval daartoe niet meer volstaat?) 

Let wel: dit betekent nog niet dat ik de chauffeur wil verketteren, en (alleen) hem aansprakelijk acht voor het ongeval.  Als die ouders die kleuter beter in de gaten hadden gehouden, was dit ongeval evenmin gebeurd.

Gaat het over die kerel die dronken EN gedrogeerd achter het stuur zat? Met nog eens een rijverbod er bovenop? In dat geval duidelijk niet in staat om zich op een normale manier in het verkeer te begeven -> levenslang rijverbod en bij overtreding van dat rijverbod levenslange opsluiting.

Los van het ongeval of wie er de schuld van draagt, zou zo iemand nooit meer achter het stuur mogen kruipen.

wooter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 25 september 2012 - 09:33:40 »
Gaat het over die kerel die dronken EN gedrogeerd achter het stuur zat? Met nog eens een rijverbod er bovenop? In dat geval duidelijk niet in staat om zich op een normale manier in het verkeer te begeven -> levenslang rijverbod en bij overtreding van dat rijverbod levenslange opsluiting.
Moest men iedereen levenslang opsluiten die ooit onder invloed/gedrogeerd een voertuig bestuurde, België zou 1 grote gevangenis zijn. Rijden en drinken kan niet, maar een effectieve levenslange gevangenisstraf voor een misdrijf als deze is ook weer buiten proportie.

In dit geval heeft de bestuurder "een gevangenisstraf van 12 maanden, een rijverbod van 5 jaar en een geldboete van 2.750 euro. " als straf gekregen omwille van het feit dat ie vluchtmisdrijf gepleegd had nadat ie reed tijdens een rijverbod. Blijkbaar is nergens aangetoond dat ie onder invloed was. En hij heeft al 2 maanden effectieve celstraf gehad in voorhechtenis (ik moet de eerste nog zien die 2 maanden in voorhechtenis zit omwille van het aanrijden van een paaltje en vervolgens doorrijden, dus die bewarende maatregel is eigenlijk al een soort straf).

Vluchtmisdrijvers, rijden zonder rijbewijs en rijden onder invloed kunnen we missen als de pest, maar gaan roepen voor levenslang omwille van niet bewezen argumenten schiet niet op.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 25 september 2012 - 10:31:12 »
Hij heeft als (eerdere) straf een verval opgelopen.  Een maatregel die hem tijdelijk verbiedt een motorvoertuig te besturen.  Blijkbaar hielp die maatregel niet om hem -gedurende de periode van vervallenverklaring- te beletten een voertuig te besturen.

Daarom: een gevangenisstraf voor de duur van zijn vervallenverklaring.  En dat heeft hij dan louter aan zichzelf te danken.  Hij heeft immers zélf bewezen dat een vervallenverklaring voor hem niet volstaat om -tijdelijk- niet meer met de auto te rijden.

En ook al is hij dan niet (volledig) aansprakelijk voor het ongeval zelf.  Het vluchtmisdrijf + het feit dat hij liever naar de meeneemchinees gaat eten dan een jong kindje hulp te bieden, is wat mij betreft zonder meer verwerpelijk.  En als hij niks verstand heeft van medische zorgen: terplaatse blijven en meteen de hulpdiensten bellen was het minste wat hij kon doen.  

Wat ik hem in deze kwalijk neem:

1) Rijden spijts verval
2) Geen hulp bieden aan een zwaargewonde (of intussen al overleden) kleuter.  (Had dan tenminste de hulpdiensten gebeld + terplaatse gebleven)
3) Liever vluchtmisdrijf plegen en bij de chinees gaan eten.

Op 1 of andere manier zit er toch iets grondig mis bij deze kerel....
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 september 2012 - 10:41:43 door bert.covens »

wooter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 25 september 2012 - 19:14:52 »
Ik denk dat je een rijverbod niet kan vergelijken met een gevangenisstraf, en bijgevolg ook niet de lengte van een rijverbod zomaar 1 op 1 mag toepassen op een gevangenisstraf.

In het ene geval heeft iemand nog zijn vrijheid. In het andere geval is iemand zijn vrijheid compleet ontnomen.

Dat mensen met een rijverbod toch blijven rijden, is te danken aan de uitmuntende werking van onze politie, en het aantal controles waar elke bestuurder elke dag mee heeft te maken. Zolang je dat niet op niveau brengt van de ons omringende landen of de VS en Canada, hoeft je niks te verbazen dat een rijverbod voor velen voornamelijk een onbestaande straf is. Net om dezelfde reden dat het rijden zonder rijbewijs veel mensen ook perfect af gaat. Je moet voor de lol maar eens met een controle post vatten voor de ingang van het circuit van Mettet op een motorfiets-trackday en alle motorrijders eens controleren die met hun motorfiets op de rijbaan mee willen doen.

Vluchtmisdrijf is een moeilijk iets. Het kan inderdaad zijn dat die persoon de duivel zelve is, maar er is een groot scala aan emoties en reacties die een individu kan hebben bij het veroorzaken of betrokken zijn van een ongeval. Het is een plotse noodsituatie die stress met zich mee brengt, en dan weet je dat de reactie fight or flight is. In het ene geval zal iemand na de eerste stress tot bedaren komen, in het andere geval zit iemand een paar straten verder zich te realiseren dat ie net is gaan vluchten, en dan als extra bezwarend feit een rijverbod is een reden temeer voor een individu om domme beslissingen te blijven nemen.

Maar laten we het eens niet abstract bekijken, maar simpelweg pragmatisch: hoeveel keren heb je al bij het fileparkeren een achterligger of voorligger per ongeluk zachtjes geraakt, en hoeveel van die keren heb je gewacht tot de andere bestuurder ter plaatse was om gegevens uit te wisselen?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 25 september 2012 - 19:39:10 »
Ik blijf erbij.  Als zelfs een rijverbod niet helpt, om hem van de weg te houden heeft hij voor mijn part een gevangenisstraf dubbel en dik verdiend.

Maar laten we het eens niet abstract bekijken, maar simpelweg pragmatisch: hoeveel keren heb je al bij het fileparkeren een achterligger of voorligger per ongeluk zachtjes geraakt, en hoeveel van die keren heb je gewacht tot de andere bestuurder ter plaatse was om gegevens uit te wisselen?

Ik heb nog nooit ergens tegen gereden zonder ter plaatse te zijn gebleven.  En bovendien ging het hier niet om een zacht tikje tegen de auto voor of achter hem, doch om een kind dat morsdood gereden werd.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 september 2012 - 19:41:06 door bert.covens »

wooter

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 29 september 2012 - 10:49:51 »
Er wordt met zware rijverboden gesmeten alsof het niets is, omdat ook de rechters lijken ervan uit te gaan alsof het niets is. Net alsof een maand lang niet meer mobiel zijn geen grote impact heeft op iemands leven. En als je bij uitbreiding daarvan ook nog eens de lengte van een rijverbod gaat toepassen op een gevangenisstraf, is het hek helemaal van de dam.

Maar goed, met de toepassing van een hyperbool heb je je standpunt wel duidelijk gemaakt. Temeer omdat je geen van de betrokkenen kent, en absoluut zelf geen ervaring hebt met dergelijke situaties.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 29 september 2012 - 11:59:42 »
Er wordt met zware rijverboden gesmeten alsof het niets is, omdat ook de rechters lijken ervan uit te gaan alsof het niets is. Net alsof een maand lang niet meer mobiel zijn geen grote impact heeft op iemands leven. En als je bij uitbreiding daarvan ook nog eens de lengte van een rijverbod gaat toepassen op een gevangenisstraf, is het hek helemaal van de dam.

Maar goed, met de toepassing van een hyperbool heb je je standpunt wel duidelijk gemaakt.

Ik verneem anders graag wat voor jou een geschikte straf is voor de feiten die deze kerel uitgestoken heeft.  En hoe je voornemens bent om de maatschappij, en duizenden onschuldige weggebruikers wil beschermen tegen zo iemand?  Te weten: iemand die met z'n zatte botten gaat rijden, nota bene spijts een eerder opgelopen verval.  Die daarbij een kind omver rijdt, en vervolgens toch wel vrolijk naar de meeneemchinees gaat, zeker.  En geen haar op z'n kop dat eraan dacht om dat kind ook maar enige hulp te bieden of zelfs nog maar gewoon de hulpdiensten te bellen.  Laffer kan ik het écht niet meer bedenken.

Akkoord, dat er bij dit ongeval ook nog andere elementen kunnen hebben meegespeeld.  En akkoord dat mits enige voorzorg en toezicht vanwege z'n ouders dit ongeval mss ook had voorkomen kunnen worden, en hij hiervoor niet (de enige) schuldige is.  Toch catalogeer ik z'n stoten niet meteen onder een niemendalleke.  Een "allé, 't is goed voor 1e keer, en nu niet meer doen hé", volstaat voor mij niet, sorry hoor.

Temeer omdat je geen van de betrokkenen kent, en absoluut zelf geen ervaring hebt met dergelijke situaties.

Ach zo.  Ken jij soms wél 1 van de betrokkenen en acht je jezelf daarbovenop een ervaringsdeskundige?   Neen, ik ben geen (gelukkig) geen ervaringsdeskundige, en ik mag hopen dat dat zo mag blijven ook.  En neen ik ken geen van de betrokkenen.  Maar dat betekent nog geenszins dat ik geen eigen mening mag hebben.

Dit argument slaat dan ook absoluut nergens op.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 29 september 2012 - 15:10:33 »
Ken jij soms wél 1 van de betrokkenen en acht je jezelf daarbovenop een ervaringsdeskundige? 
wooter is ervaringsdeskundige ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 29 september 2012 - 15:17:33 »
Er wordt met zware rijverboden gesmeten alsof het niets is, omdat ook de rechters lijken ervan uit te gaan alsof het niets is.
Zware rijverboden krijg je dan ook niet zomaar, wooter.

Citaat
Net alsof een maand lang niet meer mobiel zijn geen grote impact heeft op iemands leven.
Een maand ...
Da's toch om te lachen.
De reden waarom men een jarenlang rijverbod krijgt, heeft meestal jaren- tot levenslang gevolgen ...

Citaat
En als je bij uitbreiding daarvan ook nog eens de lengte van een rijverbod gaat toepassen op een gevangenisstraf, is het hek helemaal van de dam.
Uiteraard enkel voor wie zijn eerder opgelegde rijverbod niet gerespecteerd heeft.
Als dat een levenslang rijverbod is - wat je dus ook alweer niet bij de eerste zware veroordeling meekrijgt, maar pas bij herhaling(en) - heeft de betrokkene pech, en had hij beter moeten weten ...
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 29 september 2012 - 18:36:22 »
Ken jij soms wél 1 van de betrokkenen en acht je jezelf daarbovenop een ervaringsdeskundige? 
wooter is ervaringsdeskundige ...

Thx voor de info.

Bij deze: sorry Wooter!

wooter

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 29 september 2012 - 21:02:04 »
Dus je gaat iemand met een levenslang rijverbod die betrapt wordt op rijden zonder rijbewijs een levenslange gevangenisstraf geven?

Je moet al een gemediatiseerde seriemoordenaar zijn om effectief nooit meer vrij te komen. Freddy Horion en dergelijke.

Wat ik wil zeggen is dat een rijverbod een onnozele straf is. Ten eerste hangt het van de goodwill van de bestrafte af, want hij kan vrij eenvoudig aan zijn straf ontkomen door simpelweg de straf te negeren. Ten tweede is er weinig risico aan verbonden aan dat rijden met rijverbod. Je moet al in een aanrijding betrokken raken of in een zeldzame controlefnuik van de politie rijden alvorens je prijs hebt. Een rijverbod is vooral een straf die wordt opgelegd, maar waar in tegenstelling tot een gevangenisstraf of zelfs een simpele geldboete helemaal geen controle op bestaat of de straf ook effectief uitgevoerd wordt.

Dus hou op met mensen rijverboden te geven... Geef ze een gevangenisstraf, of een geldboete.

In dit specifieke geval hoor ik jullie praten over onder invloed van drank en drugs rijden, maar ik zie dat nergens terug in de berichtgeving in de media over het vonnis. Dus wat is er van waar?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 02 oktober 2012 - 16:59:23 »
Dus je gaat iemand met een levenslang rijverbod die betrapt wordt op rijden zonder rijbewijs een levenslange gevangenisstraf geven?
Met iemand die zich niet bij een straf wil neerleggen, is dat de laatste optie : dwingen de straf te ondergaan ...

Citaat
Je moet al een gemediatiseerde seriemoordenaar zijn om effectief nooit meer vrij te komen. Freddy Horion en dergelijke.
Gebeurt gewoon veel te weinig.
Niet loslaten = niet hervallen.

Citaat
Wat ik wil zeggen is dat een rijverbod een onnozele straf is. Een rijverbod is vooral een straf die wordt opgelegd, maar waar in tegenstelling tot een gevangenisstraf of zelfs een simpele geldboete helemaal geen controle op bestaat of de straf ook effectief uitgevoerd wordt.
Er worden er anders genoeg gesnapt die rijden ondanks een verval.
Langs de éne kant ondersteunt dat je stelling wel.
Langs de andere kant : deze kwieten slagen er wel in om voldoende in beeld te komen om toch nog geklist te worden, ondanks ontbrekende politiecontroles.

Citaat
Dus hou op met mensen rijverboden te geven... Geef ze een gevangenisstraf, of een geldboete.
Geldboetes werken ook niet voor iedereen.
Geld genoeg ? Zuip & rij maar op ...

Is in landen waar de boete afhangt van het inkomen wel wat anders ... tenminste voor wie niet met zijn inkomstenbelasting sjoemelt.
Al zou ik de boete laten afhangen van de geïndexeerde, oorspronkelijke waarde van het voertuig.
Exit straatracertjes met ooit-dure snelle oude bakken uit 7de hand ...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 oktober 2012 - 17:01:11 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be