Auteur Topic: nummerplaat voor Knokse golfkarretjes?  (gelezen 3834 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
nummerplaat voor Knokse golfkarretjes?
« Gepost op: zaterdag 15 september 2012 - 13:02:43 »
Bron en © : DEREDACTIE.BE
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: nummerplaat voor Knokse golfkarretjes?
« Reactie #1 Gepost op: zondag 16 september 2012 - 03:36:20 »
Dat ze dan meteen die Axiammekes &CO ook meteen maar een nummerplaat geven + jaarlijkse keuring en bestuurder MET rijbewijs.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: nummerplaat voor Knokse golfkarretjes?
« Reactie #2 Gepost op: zondag 16 september 2012 - 10:13:41 »
Dat ze dan meteen die Axiammekes &CO ook meteen maar een nummerplaat geven + jaarlijkse keuring en bestuurder MET rijbewijs.

Die Aixammekes moeten dringend naar het museum wegens onveilig. In een botsing heeft die bestuurder geen enkele kans. Er is maar één excuus om die karrekes te verkopen, nl. het niet nodig hebben van een rijbewijs. Ze zijn echt niet goedkoop en mits wat shoppen vind je makkelijk een echte auto voor ongeveer hetzelfde bedrag.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: nummerplaat voor Knokse golfkarretjes?
« Reactie #3 Gepost op: zondag 16 september 2012 - 11:17:42 »
Hier in Frankrijk hebben die spullen dus wel een Nr.plaat, dus het is eigenlijk onwil van onze regering om het niet in te voeren,.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: nummerplaat voor Knokse golfkarretjes?
« Reactie #4 Gepost op: zondag 16 september 2012 - 13:27:29 »
Idd Jo, in bepaalde landen moeten ze daar een kentekenplaat hebben.

Dit is bvb in NL ingevoerd in 2005 voor n°-plaat, en in 2009 het rijbewijs AM die ook bromfietsers (vervanging bromfietscertificaat*) moeten hebben (vanaf 16 jaar is een EU-richtlijn: rijbewijs S ##), vanaf 2010 met praktijkexamen
*
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bromfietscertificaat
Bromfietsrijbewijs

Per 1 oktober 2006 is het bromfietscertificaat vervangen door het rijbewijs categorie AM. Bromfietscertificaten konden tot 1 oktober 2009 tegen betaling bij de gemeente worden ingewisseld voor het rijbewijs AM.

Met een bromfietsrijbewijs lopen ook bromfietsers het risico dat het rijbewijs bij ernstige verkeersovertredingen wordt ingevorderd. Bij een bromfietscertificaat was dit niet mogelijk.

Praktijkexamen
Per ingang van 1 maart 2010 is het praktijkexamen ook een verplicht onderdeel geworden van het brommerrijbewijs.

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brommobiel
Brommobielen worden gebruikt door mensen die geen rijbewijs B hebben. Veel brommobielrijders zijn al wat ouder. Sinds september 2005 geldt er een kentekenplicht en sinds 1 oktober 2009 een AM-rijbewijsplicht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijbewijs

Mij een raadsel waarom dat in alle Europese landen nog niet zo is met dat kenteken, met vele Vmax 30 kmh zelfs woonerf 20 kmh moet (in principe) toch voor elke bestuurder (wegcode) gehandhaafd worden... ja zelfs de fietser (iedereen een V-tellertje)...  ;D

## Duitsland heeft een rijbewijs S voor die Leichtfahrzeugen sinds 2005 ingevoerd, en daar hebben ze ook een n°plaat, een verzekeringskentekenplaat: http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_(Deutschland)#Versicherungskennzeichen

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Leichtfahrzeug#Fahrerlaubnis
Leichtkraftfahrzeuge [Bearbeiten]Seit dem 1. Februar 2005 dürfen in Deutschland Jugendliche ab 16 Jahren, die im Besitz des Führerscheins Klasse S sind, entsprechend ausgelegten Fahrzeuge (Begrenzungen bei Gewicht, Motorleistung und Höchstgeschwindigkeit) lenken. Auch für Ältere oder Gehbehinderte sind die Leichtkraftfahrzeuge eine Möglichkeit, mobil zu bleiben

In D zie je die dingen uiterst weinig, vermoedelijk omdat D redelijke Vmax heeft.
Eens neuzen naar het aantal rijbewijs-S-houders in D... amper 293 in 2008:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/F%C3%BChrerschein_und_Fahrerlaubnis_(Europ%C3%A4ische_Union)#F.C3.BChrerscheinklasse_S

In der Praxis ist die Führerscheinklasse S in Deutschland völlig bedeutungslos. So wurden nach der Statistik des KBA im Jahr 2008 deutschlandweit lediglich 293 Fahrerlaubnisse der Klasse S erteilt. Dies sind 0,02 % aller in dem Jahr erteilten Fahrerlaubnisse.

## Aha, het rijbewijs S is een EU-richtlijn:
Citaat
Führerscheinklasse S

Seit dem 1. Februar 2005 dürfen Personen ab 16 Jahren entsprechend einer EU-Regelung die neue Führerscheinklasse S erwerben. Sie gilt für Leichtmobile und Quads; Leichtmobile sind dem PKW ähnliche Fahrzeuge, die allerdings maximal 350 kg wiegen dürfen (bei Elektrofahrzeugen gilt dieser Wert exklusive der Batterien).

Für alle Fahrzeuge, die mit der Führerscheinklasse S bewegt werden dürfen, gilt, dass die durch die Bauart bestimmte Höchstgeschwindigkeit nicht mehr als 45 km/h betragen darf und außerdem bei Ottomotoren der Hubraum nicht mehr als 50 cm³ betragen bzw. bei Diesel- oder Elektromotoren die Leistung 4 kW nicht übersteigen darf.

Een EU-richlijn van 2005 die D direct toegepast heeft en NL in 2009;
 en BE het bromfietsrijbewijs A3 in 2006 aangepast ...:
Citaat
http://verkeerweb.be/rijbewijs/art38_examVoertuigA3.html
Art 38 gewijzigd door KB. 10-07-2006 BS 14-07-2006 invoege 1 sept 2006
Art. 38
§ 1.
« De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A3 legt het praktische examen af met een bromfiets klasse B.

De voertuigen met meer dan twee wielen dienen uitgerust te zijn met een achteruitrijstand.

Het praktische examen mag niet afgenomen worden met een driewielige bromfiets met twee wielen die op dezelfde as zijn gemonteerd en waarvan de afstand tussen de middens van de contactvlakken van de wielen met de grond kleiner is dan 0,46 m. »

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brommobiel#Belgische_wetgeving
Belgische wetgeving

Volgens de Belgische verkeerswetgeving is de brommobiel een vierwielige bromfiets klasse B, met een maximumsnelheid beperkt tot die van 45 kilometer per uur en een maximaal ledig gewicht van 350 kg. De maximum vastgelegde motorkracht varieert naargelang de bouw van het voertuig; doorgaans is het het standaard maximum van 50 cc, of indien het voertuig een dieselmotor bevat een maximum van 4 kW.

De bestuurder moet minstens 16 jaar zijn en tevens, indien hij geboren is na 14/02/1961, het rijbewijs geldig voor (minstens) de categorie A3 in zijn bezit hebben.

Een verzekering is verplicht voor de brommobiel. Er moet geen wegenbelasting ("wegentaks") betaald worden.

Er mag geen kentekenplaat bevestigd worden op het voertuig.

Een helm is niet verplicht, mits er veiligheidsgordels aanwezig zijn.

De brommobiel heeft het verbod te rijden op autosnelwegen, autowegen, daar waar het de auto ook verboden wordt, fietspaden, trottoirs, en daar waar de plaatselijke wetgeving het hem verbiedt (bv. een eenrichtingsweg).

Hij moet, zoals de bromfiets klasse B, zich in zijn rijrichting uiterst rechts op de (meest rechtse) rijstrook begeven, met uitzondering van de voorsorteerstrook. Omvat de rijbaan geen rijstroken, moet hij zich in zijn rijrichting uiterst rechts op de rijbaan begeven.

Een uitzondering op de wetgeving voor bromfietsers die zegt dat een niet-bereden bromfiets niet toegestaan is te parkeren op een openbare parkeerplaats, wordt de brommobiel dit wel toegestaan. Dan moet hij ook de plaatselijke wetgeving in acht nemen (parkeermeter, plaatselijk parkeertarief, parkeerschijf, ...).

Volgens Wiki-D zijn de constructeurs het meeste aanwezig in:
Citaat
Die größten Hersteller sind Aixam, Ligier, Microcar, Chatenet und JDM. In Europa sind die Leichtkraftfahrzeuge am häufigsten in Frankreich, Spanien, Italien, Portugal, Österreich und in den Niederlanden vertreten.
« Laatst bewerkt op: zondag 16 september 2012 - 14:25:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: nummerplaat voor Knokse golfkarretjes?
« Reactie #5 Gepost op: zondag 16 september 2012 - 18:59:34 »
In D zie je die dingen uiterst weinig, vermoedelijk omdat D redelijke Vmax heeft.

Zag je die dingen uiterst weinig tot voor kort, Michel.

Sinds ongeveer een jaar is er hier een epidemie uitgebroken met de Renault Twizy.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: nummerplaat voor Knokse golfkarretjes?
« Reactie #6 Gepost op: zondag 16 september 2012 - 19:53:47 »
In D zie je die dingen uiterst weinig, vermoedelijk omdat D redelijke Vmax heeft.

Zag je die dingen uiterst weinig tot voor kort, Michel.

Sinds ongeveer een jaar is er hier een epidemie uitgebroken met de Renault Twizy.
Daar bestaat idd een begrensde "versie brommobiel" van... - Twizy 45 - maar lijkt me toch al wat veiliger/degelijker als die Axiammetjes.

Citaat
http://www.vroom.be/nl/autotest/1253,renault-twizy.html
Met of zonder rijbewijs?

Voor wie niet (of niet meer) over het dierbare roze papiertje beschikt, presenteert Renault de Twizy 45. De snelheid is beperkt tot 45 km/u (dat had je al geraden) met een begrenzer, waardoor het onmogelijk is hem op te voeren, en de motor wordt gesmoord tot 4 kW of nauwelijks 5 paarden en 33 Nm. Deze Twizy valt in de categorie lichte quads.

De ‘gewone’ Twizy 80 levert 13 kW of 17 pk en 57 Nm. Verdraaid! Met die aandrijving haalt de Twizy 80 km/u en versnelt hij tot 45 km/u in 6,6 seconden, tegenover 9,9 seconden in de 45-versie.

Wettelijk gezien is het niet verplicht om een helm te dragen en kun je met de sterkste van de twee zelfs op de autosnelweg rijden. In België tenminste, want in Frankrijk, Italië en Portugal moet je aan de kant blijven. Tussen ons gezegd, de autosnelweg is zeker niet zo’n goed idee.

Echt veilig?

De Twizy is vrijgesteld van crashtesten (NCAP wil er zelfs geen tegen de muur knallen) maar werd wel ontworpen als een echte auto. Zo heeft hij absorberende zones die schokken opvangen, een airbag en een veiligheidsgordel met maar liefst vier punten voor de bestuurder en drie voor de passagier. Bovendien heeft Renault het remsysteem overbemetendoor vier schijven te voorzien. Dat volstaat ruimschoots om een massa van een halve ton die maximaal 80 km/u haalt, zorgeloos af te remmen.

Maar de Twizy laat een steek vallen, een grote zelfs: terwijl rijhulpsystemen welig tieren, blijft hij verstoken van ABS, ESP en tractiecontrole. Je moet dus opnieuw veilig leren rijden.
Ben benieuwd wat ze er van gaan verkopen, van die 45 kmh-versie hé.
« Laatst bewerkt op: zondag 16 september 2012 - 19:57:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: nummerplaat voor Knokse golfkarretjes?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 17 september 2012 - 03:25:02 »
Ja, in B zijn ze er volop reclame voor aan het maken.
Ik hou mijn hart al vast voor als die dikke bromvliegen op de snelweg zullen rijden.
Het krioelt nu al van de tweewielige versies die amper 80km/u halen.
En wanneer je ziet wat voor stuntpiloten met kamikazetrekjes er nu al in die Mini-Cooperkes en Smartjes rond stuiven ... help. (weeral)

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: nummerplaat voor Knokse golfkarretjes?
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 19 september 2012 - 05:48:23 »
De Lippens gaat zich weer eens - ongestraft, ongetwijfeld - in de illegaliteit begeven met nummerplaten en belastingen waar hij in de verste verte niet voor bevoegd is.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder