Idd Jo, in bepaalde landen moeten ze daar een kentekenplaat hebben.
Dit is bvb in NL ingevoerd in 2005 voor n°-plaat, en in 2009 het rijbewijs AM die ook bromfietsers (vervanging bromfietscertificaat*) moeten hebben (vanaf 16 jaar is een EU-richtlijn: rijbewijs S ##), vanaf 2010 met praktijkexamen
*
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bromfietscertificaat
Bromfietsrijbewijs
Per 1 oktober 2006 is het bromfietscertificaat vervangen door het rijbewijs categorie AM. Bromfietscertificaten konden tot 1 oktober 2009 tegen betaling bij de gemeente worden ingewisseld voor het rijbewijs AM.
Met een bromfietsrijbewijs lopen ook bromfietsers het risico dat het rijbewijs bij ernstige verkeersovertredingen wordt ingevorderd. Bij een bromfietscertificaat was dit niet mogelijk.
Praktijkexamen
Per ingang van 1 maart 2010 is het praktijkexamen ook een verplicht onderdeel geworden van het brommerrijbewijs.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brommobiel
Brommobielen worden gebruikt door mensen die geen rijbewijs B hebben. Veel brommobielrijders zijn al wat ouder. Sinds september 2005 geldt er een kentekenplicht en sinds 1 oktober 2009 een AM-rijbewijsplicht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/RijbewijsMij een raadsel waarom dat in alle Europese landen nog niet zo is met dat kenteken, met vele Vmax 30 kmh zelfs woonerf 20 kmh moet (in principe) toch voor elke bestuurder (wegcode) gehandhaafd worden... ja zelfs de fietser (iedereen een V-tellertje)...
## Duitsland heeft een rijbewijs S voor die
Leichtfahrzeugen sinds 2005 ingevoerd, en daar hebben ze ook een n°plaat, een verzekeringskentekenplaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_(Deutschland)#Versicherungskennzeichenhttp://de.wikipedia.org/wiki/Leichtfahrzeug#Fahrerlaubnis
Leichtkraftfahrzeuge [Bearbeiten]Seit dem 1. Februar 2005 dürfen in Deutschland Jugendliche ab 16 Jahren, die im Besitz des Führerscheins Klasse S sind, entsprechend ausgelegten Fahrzeuge (Begrenzungen bei Gewicht, Motorleistung und Höchstgeschwindigkeit) lenken. Auch für Ältere oder Gehbehinderte sind die Leichtkraftfahrzeuge eine Möglichkeit, mobil zu bleiben
In D zie je die dingen uiterst weinig, vermoedelijk omdat D redelijke Vmax heeft.
Eens neuzen naar het aantal rijbewijs-S-houders in D... amper 293 in 2008:
http://de.wikipedia.org/wiki/F%C3%BChrerschein_und_Fahrerlaubnis_(Europ%C3%A4ische_Union)#F.C3.BChrerscheinklasse_S
In der Praxis ist die Führerscheinklasse S in Deutschland völlig bedeutungslos. So wurden nach der Statistik des KBA im Jahr 2008 deutschlandweit lediglich 293 Fahrerlaubnisse der Klasse S erteilt. Dies sind 0,02 % aller in dem Jahr erteilten Fahrerlaubnisse.
## Aha, het rijbewijs S is een EU-richtlijn:
Führerscheinklasse S
Seit dem 1. Februar 2005 dürfen Personen ab 16 Jahren entsprechend einer EU-Regelung die neue Führerscheinklasse S erwerben. Sie gilt für Leichtmobile und Quads; Leichtmobile sind dem PKW ähnliche Fahrzeuge, die allerdings maximal 350 kg wiegen dürfen (bei Elektrofahrzeugen gilt dieser Wert exklusive der Batterien).
Für alle Fahrzeuge, die mit der Führerscheinklasse S bewegt werden dürfen, gilt, dass die durch die Bauart bestimmte Höchstgeschwindigkeit nicht mehr als 45 km/h betragen darf und außerdem bei Ottomotoren der Hubraum nicht mehr als 50 cm³ betragen bzw. bei Diesel- oder Elektromotoren die Leistung 4 kW nicht übersteigen darf.
Een EU-richlijn van 2005 die D direct toegepast heeft en NL in 2009;
en BE het bromfietsrijbewijs A3 in
2006 aangepast ...: http://verkeerweb.be/rijbewijs/art38_examVoertuigA3.html
Art 38 gewijzigd door KB. 10-07-2006 BS 14-07-2006 invoege 1 sept 2006
Art. 38
§ 1.
« De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A3 legt het praktische examen af met een bromfiets klasse B.
De voertuigen met meer dan twee wielen dienen uitgerust te zijn met een achteruitrijstand.
Het praktische examen mag niet afgenomen worden met een driewielige bromfiets met twee wielen die op dezelfde as zijn gemonteerd en waarvan de afstand tussen de middens van de contactvlakken van de wielen met de grond kleiner is dan 0,46 m. »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brommobiel#Belgische_wetgeving
Belgische wetgeving
Volgens de Belgische verkeerswetgeving is de brommobiel een vierwielige bromfiets klasse B, met een maximumsnelheid beperkt tot die van 45 kilometer per uur en een maximaal ledig gewicht van 350 kg. De maximum vastgelegde motorkracht varieert naargelang de bouw van het voertuig; doorgaans is het het standaard maximum van 50 cc, of indien het voertuig een dieselmotor bevat een maximum van 4 kW.
De bestuurder moet minstens 16 jaar zijn en tevens, indien hij geboren is na 14/02/1961, het rijbewijs geldig voor (minstens) de categorie A3 in zijn bezit hebben.
Een verzekering is verplicht voor de brommobiel. Er moet geen wegenbelasting ("wegentaks") betaald worden.
Er mag geen kentekenplaat bevestigd worden op het voertuig.
Een helm is niet verplicht, mits er veiligheidsgordels aanwezig zijn.
De brommobiel heeft het verbod te rijden op autosnelwegen, autowegen, daar waar het de auto ook verboden wordt, fietspaden, trottoirs, en daar waar de plaatselijke wetgeving het hem verbiedt (bv. een eenrichtingsweg).
Hij moet, zoals de bromfiets klasse B, zich in zijn rijrichting uiterst rechts op de (meest rechtse) rijstrook begeven, met uitzondering van de voorsorteerstrook. Omvat de rijbaan geen rijstroken, moet hij zich in zijn rijrichting uiterst rechts op de rijbaan begeven.
Een uitzondering op de wetgeving voor bromfietsers die zegt dat een niet-bereden bromfiets niet toegestaan is te parkeren op een openbare parkeerplaats, wordt de brommobiel dit wel toegestaan. Dan moet hij ook de plaatselijke wetgeving in acht nemen (parkeermeter, plaatselijk parkeertarief, parkeerschijf, ...).
Volgens Wiki-D zijn de constructeurs het meeste aanwezig in:
Die größten Hersteller sind Aixam, Ligier, Microcar, Chatenet und JDM. In Europa sind die Leichtkraftfahrzeuge am häufigsten in Frankreich, Spanien, Italien, Portugal, Österreich und in den Niederlanden vertreten.