Auteur Topic: Afgekeurd? Rij blokje om en probeer nog eens  (gelezen 6130 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Afgekeurd? Rij blokje om en probeer nog eens
« Gepost op: woensdag 24 oktober 2012 - 14:35:58 »
Citaat van: autokanaal.be
Afgekeurd? Rij blokje om en probeer nog eens

Auto afgekeurd wegens slecht afgestelde lichten, remmen of te veel CO? Maak een rondje en bied uw wagen meteen ter herkeuring aan. “De kans bestaat dat de auto meteen wél wordt goedgekeurd en zo bespaart u zich geld én tijd”, beweert Robert Ballings uit Houthalen.

Ballings trok onlangs met z’n Opel Astra naar het keuringsstation in Alken. Zijn auto werd afgekeurd. ”Op het papier stond: ‘Bedrijfsrem-verschil van 25 tot 50% tussen remkrachten van eenzelfde as-vooraan’. Ik heb dus maar een afspraak gemaakt bij mijn garagist”, vertelt Robert in Het Belang van Limburg.

Zijn garagist zocht zich de pleuris, maar vond geen problemen aan de remmen. “Hij zei me dat er wel vaker een verschil bleek tussen zijn meetapparatuur en die van de autokeuring. Dus stelde hij me voor om maar terug te rijden naar de keuring, zonder grote kosten te maken.”

Zo gezegd, zo gedaan. Woensdag reed Robert zijn Opel binnen bij de keuring. Tien minuten later had hij zijn keuringsbewijs.

File

De Houthalenaar blijkt niet de enige met een dergelijk verhaal. Een rondvraag bij garagisten leert dat er wel vaker auto’s worden afgekeurd voor een defect dat er niet is.

Vooral bij de meting van de remmen, het licht en de CO-uitstoot loopt het mis”, klinkt het. “Meestal is daar geen verklaring voor. Wat uitstoot van CO en roet betreft: die is in het keuringsstation soms abnormaal hoog omdat de wagen lang in de file voor het keuringsstation heeft gestaan. Daardoor hopen die stoffen zich in de uitlaat op. Als je een beetje met die wagen rondrijdt, dan lost dat probleem zichzelf op. Rij je dan meteen terug naar het keuringsstation, dan krijg je een goedkeuring. Altijd de moeite om te proberen dus.”

Vergoeding

De keuringscentra ontkennen niet dat er al eens foute conclusies worden getrokken aan de hand van meetapparatuur. “Als mensen menen dat hun auto onterecht is afgekeurd, dan kunnen ze daarover een klacht indienen”, zegt Wil Janssens van de autokeuring in Geel.
“De formulieren om dit te doen, vindt u op onze site. Wij onderzoeken elke klacht. Als blijkt dat wij een fout hebben begaan tijdens het keuringsproces, wordt de klant vergoed.”
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Afgekeurd? Rij blokje om en probeer nog eens
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 24 oktober 2012 - 15:02:48 »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 25 oktober 2012 - 09:00:30 »
Ze zijn er tegenwoordig wat voorzichtiger mee - in Heist o/d Berg toch.

Tot tegen de limiet heb ik ze mijn huidige kar niet meer weten doorduwen (dat is sinds 2009).

Waarschijnlijk voor teveel schadegevallen moeten opdraaien  ;)
Claimen dat je niet verantwoordelijk bent, pakt geen verf namelijk ...

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 25 oktober 2012 - 09:02:43 »
Tijd om die zinloze controles ofwel af te schaffen, ofwel te verbeteren.

"Alles in orde, mijnheer" terwijl dat krel al jaren problemen heeft met de roetfilter en schokdempers aan vervanging toe zijn ...
(ik ga ineens heel de kar vervangen en deze laten slopen ;D )
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder