Auteur Topic: Belg moet beter leren rijden in de regen  (gelezen 13765 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belg moet beter leren rijden in de regen
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 09 oktober 2012 - 19:00:54 »
Als je rijbewijs afgenomen werd, kun je er in Polen één krijgen, zonder naar Polen te moeten reizen en zonder ook maar enige proef te moeten afleggen.
Die gelden niet hé.

Een Pools rijbewijs is perfect geldig in België.

Het zijn bijna allemaal Duitsers die als buitenlanders in Polen een rijbewijs gaan halen. Dit om te ontkomen aan de Duitse MPU (medisch-pschychische onderzoeken) die ze moeten ondergaan om opnieuw een rijbewijs te verkrijgen nadat het werd ingetrokken (slechts 30% van de deelnemers slagen voor de MPU).

Volgende evolutie heeft zich voorgedaan:

Fase 1
Duitsland betwist de geldigheid van een Pools rijbewijs wanneer kan bewezen worden dat de houder ervan op het ogenblik van de uitreiking zijn woonplaats in werkelijkheid niet in Polen had.

Fase 2
Europa beslist dat Duitsland een dergelijk Pools rijbewijs moet erkennen, omdat Duitsland niet het recht heeft om zich in te mengen met de binnenlandse aangelegenheden in Polen.

Fase 3
Duitsland bekomt van Europa dat een rijverbod in Duitsland niet kan omzeild worden met een in het buitenland uitgereikt rijbewijs.

Zolang je een rijverbod hebt in Duitsland, mag je daar dus ook met een buitenlands rijbewijs niet rijden.

Wel ontkom je met een buitenlands rijbewijs aan de door Duitsland opgelegde voorwaarden om na het rijverbod opnieuw een rijbewijs te bekomen.

In extremis  kan Duitsland zelfs niet weigeren om zo een Pools rijbewijs om te zetten in een Duits rijbewijs als de houder zijn woonplaats in Duitsland heeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Belg moet beter leren rijden in de regen
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 10 oktober 2012 - 00:53:37 »
... En nu kan je jammeren hoe oneerlijk dat is, maar vandaag is het Polen en morgen is het een ander land.

Ik vraag me eerder af waarom er maar 30% van de mensen slagen in die proeven... Wat zou dat geven als je die proeven zou verplichten bij het eerste keer behalen van een rijbewijs? Als die testen enkel veilige chauffeurs zouden opleveren, zou het dan niet de veiligheid verhogen als je preventief ongeschikte chauffeurs eruit kan filteren?
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 oktober 2012 - 00:55:26 door wooter »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Belg moet beter leren rijden in de regen
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 10 oktober 2012 - 05:23:32 »
... En nu kan je jammeren hoe oneerlijk dat is, maar vandaag is het Polen en morgen is het een ander land.


Klopt, de Polen zijn ondertussen al niet meer zo populair als vrachtwagenchauffeur. Ze worden te duur.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Belg moet beter leren rijden in de regen
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 10 oktober 2012 - 09:18:58 »
De werkgevers zullen bijtijds wel weer een ander blikje chauffeurs opentrekken.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belg moet beter leren rijden in de regen
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 10 oktober 2012 - 16:03:39 »
... En nu kan je jammeren hoe oneerlijk dat is, maar vandaag is het Polen en morgen is het een ander land.

Dergelijke landen zijn er ook al vele jaren.

Je krijgt er tijdelijk een fictief arbeidscontract, om aan te tonen dat het centrum van je belangen zogezegd daar ligt, en bijgevolg ook als je woonplaats kan beschouwd worden.

Citaat
Ik vraag me eerder af waarom er maar 30% van de mensen slagen in die proeven... Wat zou dat geven als je die proeven zou verplichten bij het eerste keer behalen van een rijbewijs? Als die testen enkel veilige chauffeurs zouden opleveren, zou het dan niet de veiligheid verhogen als je preventief ongeschikte chauffeurs eruit kan filteren?

Het zijn uiteraard de psychische testen die de meeste mislukkingen opleveren.

De MPU is niet bedoeld om preventief op te treden als er nog niets misgelopen is. Ze behandelt overtredingen die tot een rijverbod geleid hebben. De kandidaat moet de pschychologen ervan kunnen overtuigen:

- dat hij de ersnt van die overtreding(en) ten volle beseft.
- dat hij er oprecht spijt over heeft.
- dat hij er zich van bewust is hoe hij tot het plegen van die overtredingen gekomen is.
- dat hij in staat is om in de toekomst dergelijke overtredingen te vermijden.

Je moet het dus al vrij goed kunnen uitleggen. Niet iedereen die aan deze voorwaarden voldoet, kan daar psychologen van overtuigen. Omgekeerd kan een goede toneelspeler die er niet aan voldoet, dat natuurlijk wel.

Er bestaan (dure) voorbereidingen op de MPU, doch desondanks is het slaagpercentage zo laag.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Belg moet beter leren rijden in de regen
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 10 oktober 2012 - 16:28:04 »
Je moet het dus al vrij goed kunnen uitleggen. Niet iedereen die aan deze voorwaarden voldoet, kan daar psychologen van overtuigen. Omgekeerd kan een goede toneelspeler die er niet aan voldoet, dat natuurlijk wel.

Dus, het terugkrijgen van het rijbewijs wordt afhankelijk van hoe goed men zichzelf kan verkopen.  Dan trekt dat systeem wat mij betreft op niks, sorry.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg moet beter leren rijden in de regen
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 10 oktober 2012 - 21:06:27 »
Het zijn bijna allemaal Duitsers die als buitenlanders in Polen een rijbewijs gaan halen. Dit om te ontkomen aan de Duitse MPU (medisch-pschychische onderzoeken) die ze moeten ondergaan om opnieuw een rijbewijs te verkrijgen nadat het werd ingetrokken (slechts 30% van de deelnemers slagen voor de MPU).

Dat slaagpercentage ligt nu toch gevoelig hoger (gemiddeld 51,2 % al na de eerste keer in 2008), toch volgens:

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Medizinisch-Psychologische_Untersuchung#Bestehensquoten_und_Wirksamkeit

Bestehensquoten und Wirksamkeit

Im Jahr 2006 führten 62,6 Prozent aller Untersuchungen zur Erteilung der Fahrerlaubnis.[17]

Der Anteil der positiven Gutachten lag dabei bei 46,4 Prozent, weitere 16,2 Prozent der MPU-Teilnehmer erhielten ihren Führerschein nach einem zusätzlichen §70-Nachschulungskurs zurück (offizielle Bezeichnung: „Kurs zur Wiederherstellung der Kraftfahreignung für auffällige Kraftfahrer“). Das Für und Wider von „zu viele kommen durch“ und „zu viele fallen durch” ist eine Frage persönlicher Wertmaßstäbe und gesellschaftlicher Sicherheitsbedürfnisse. Nach aktuellen Zahlen des Statistischen Bundesamtes sind etwa elf Prozent der tödlichen Unfälle auf Alkoholeinfluss zurückzuführen.[18]

Im langfristigen Trend fällt der deutliche Anstieg positiver Gutachten auf (1997: 40,8 %, 2008: 51,2 %). Allerdings differieren die Quoten zwischen den einzelnen Untersuchungsanlässen erheblich: Bei Alkoholtätern 46,0 % positiv, bei Drogentätern 55,9 % positiv. Verbesserte Labor-Nachweismethoden (bei Alkohol insbesondere das Ethylglucuronid) und Therapieangebote im Vorfeld der MPU könnten mittelfristig zu einem weiteren Anstieg der Positiv-Quoten führen.

Het systeem moet alleszins niet onderdoen voor andere "intensieve verkeerstherapiëen", zeggen ook bepaalde cijfers van evaluatiestudies, zelfs in 1984 al.

Citaat
Die Wirksamkeit („Legalbewährung“) der MPU hat sich seit Beginn der 1980er Jahre verbessert. Eine bundesweite Untersuchung im Auftrag der Bundesanstalt für Straßenwesen[20] erfolgte anlässlich der erstmaligen Einführung von Rehabilitationskursen für alkoholauffällige Kraftfahrer (ab 1980). Wurden damals noch 18,8 Prozent positiv beurteilte MPU-Absolventen innerhalb von drei Jahren erneut auffällig (Kursteilnehmer: 13,4 Prozent), so lagen die Quoten erneut auffälliger Fahrer aus der Zeit von 1987 bis 1990 nur noch bei 11,2 (bzw. Kursteilnehmer: 13,8 Prozent).[21] Personen, die erst bei einer zweiten Untersuchung – ohne zwischenzeitliche verkehrspsychologische Maßnahme – ihre Fahrerlaubnis erneut erhalten hatten, wurden nach dieser Untersuchung im Untersuchungszeitraum von drei Jahren zu 21,2 Prozent erneut auffällig. Auch Aussagen, nach denen jeder dritte Alkoholfahrer nach einer positiven MPU erneut rückfällig wird,[22] werden durch die Fachliteratur gestützt,[23] wenn der Beobachtungszeitraum von drei auf zehn Jahre ausgedehnt wird.

Vor dem Hintergrund dieser Evaluationsstudien sehen die Befürworter der MPU die Wirksamkeit dieser gesetzlichen Maßnahme als ausreichend belegt an. Die Wirkung von Sanktionen wie Fahrerlaubnisentzug und Strafe allein (also ohne MPU) ist nach Stephan (1984) deutlich geringer. Die Rückfallwahrscheinlichkeit (Grundrate) liegt nach Stephan bei „Ersttätern unter 2,0 Promille“ bei etwa 35 %.[24] Das kombinierte System von Fahrerlaubnisentzug und MPU trägt demnach spürbar zur Reduktion von Todesopfern und Verletzten im Straßenverkehr bei.
Bei dem norddeutschen Projekt von 2001 (siehe oben[19]) lagen die Werte für positiv Beurteilte bei 6,5 Prozent und für Kursteilnehmer bei 8,3 Prozent. Wurde der Führerschein erst nach therapeutischen Maßnahmen und einer weiteren Untersuchung wieder erteilt, lag das Wiederholungsrisiko bei 4,4 Prozent. Diese Zahlen sind vergleichbar mit den Ergebnissen anderer intensiver Verkehrstherapien (vgl.[25] – Evaluationsstudie nicht veröffentlicht).

Citaat
Er bestaan (dure) voorbereidingen op de MPU, doch desondanks is het slaagpercentage zo laag.
De legale-normale voorbereidingen en aanbevelingen op de MPU zijn sinds 1 juli 2009 officieel verboden (wslk wordt dat nu in ´t zwart gedaan)

Zit in de laatste aanpassing -na jarenlange evaluatie-, en dateert van 1 juli 2009, nog redelijk recent dus.
Citaat
Änderungen zum 1. Juli 2009

Zum 1. Juli 2009 wurde eine strikte Trennung zwischen MPU-Diagnostik und Beratung/Therapie rechtskräftig. Die organisatorische, personelle und räumliche Trennung wird nun sukzessive vollzogen. Beratungen an amtlich anerkannten MPU-Stellen sind seitdem nicht mehr erlaubt, desgleichen Empfehlungen für oder Weiterleitungen an bestimmte „Vorbereiter“.

Damit sollte die Neutralität der Begutachtungsstellen für Fahreignung und die Objektivität der Begutachtung gestärkt werden. „Dies stellt einen wichtigen Baustein für die Akzeptanz der medizinisch-psychologischen Begutachtung in der Öffentlichkeit dar und leistet auch einen Beitrag für die Verkehrssicherheit“.[16] Maßgeblich für den Erfolg der gesetzlichen Trennung von Beratung und Diagnostik sei die konsequente Durchsetzung durch die Aufsichtsbehörden.

Voor diegene die het niet weten de MPU bestaat in D al sinds 1954... en werd navenant natuurlijk om de x-jaren verbeterd. Vooral sinds 1980 gevoelig verbeterd (rehalibitatiecursussen dronken bestuurders en ... )

Citaat
Die MPU gibt es seit 1954 in Deutschland. Sie stellt eine Prognose zur Verkehrsbewährung des Antragstellers und dient als Hilfe für Fahrerlaubnisbehörden zur Vorbereitung ihrer Entscheidung über die Entziehung und Neuerteilung der Fahrerlaubnis.

verdeling naargelang delict - 2006 - :


Verteilung der MPU-Untersuchungsanlässe im Jahr 2006 (Quelle: BASt, 2007)

Vooral alcohol & rijden (7 + 17 + 34 %) is duidelijk het grootste probleem.
Als ik het goed begrepen heeft die MPU een groot aandeel dat ook daar veel minder recidivisten zijn.
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 oktober 2012 - 21:51:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Belg moet beter leren rijden in de regen
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 11 oktober 2012 - 09:26:34 »
De kandidaat moet de pschychologen ervan kunnen overtuigen:

- dat hij de ersnt van die overtreding(en) ten volle beseft.
- dat hij er oprecht spijt over heeft.
- dat hij er zich van bewust is hoe hij tot het plegen van die overtredingen gekomen is.
- dat hij in staat is om in de toekomst dergelijke overtredingen te vermijden.
Dat loopt dus moeilijk als je iemand voor je hebt die oprecht en eerlijk is, en door een faling van het gerecht foutief veroordeeld is geweest.

Nogmaals loont het om te liegen en te bedriegen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belg moet beter leren rijden in de regen
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 11 oktober 2012 - 11:17:27 »
De legale-normale voorbereidingen en aanbevelingen op de MPU zijn sinds 1 juli 2009 officieel verboden (wslk wordt dat nu in ´t zwart gedaan)

Niks van. Kijk maar eens onder google.de met "MPU Vorbereitung".

Zoals uit jouw citaat blijkt, zijn enkel "Beratungen an amtlich anerkannten MPU-Stellen verboden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg moet beter leren rijden in de regen
« Reactie #39 Gepost op: donderdag 11 oktober 2012 - 11:44:51 »
De legale-normale voorbereidingen en aanbevelingen op de MPU zijn sinds 1 juli 2009 officieel verboden (wslk wordt dat nu in ´t zwart gedaan)

Niks van. Kijk maar eens onder google.de met "MPU Vorbereitung".

Zoals uit jouw citaat blijkt, zijn enkel "Beratungen an amtlich anerkannten MPU-Stellen verboden.

mmh idd, enkel "amtliche Stellen" mogen het niet meer doen, en ze mogen ook geen andere diensten aanbevelen, belachelijk eigenlijk.

vb TÜV http://www.tuev-sued.de/pluspunkt/vorbereitung_auf_die_mpu/kurse

met adressen: http://www.mpu-beratung-vorbereitung.de/mpu_lexikon.html
lijkt wel big business... dit:


door ex-amtliche MPU-ers... en zelfs tot 2500 €  :P
Citaat
http://www.mpu-top.de/
Das Basis Seminar kostet nur 249 Euro

Sie möchten Keine Risiken eingehen und die MPU garantiert positiv bestehen?

Dann empfehlen wir das rund um sorglos Paket, Seminar "MPU garantiert bestehen" dieses Seminar umfasst sämtliche Antragstellungen - Termin Vereinbarungen ec. wir betreuen Sie vom ersten Tag bis zum eigentlichen MPU Termin.

Preis Seminar "MPU garantiert bestehen": 2500 euro

Führerschein Verlust durch Alkohol - Drogen oder zu viele Punkte - wir machen Sie wieder Mobil.

Wir sind nicht die billigsten doch dafür die schnellsten

Positive MPU nur darum geht's...gehen Wir´s an!
Met geld-terug-garantie... :
http://www.mpu-schulen.de/unsere-leistungen.html

Door dat "ambtelijk verbod" hebben ze de MPU-voorbereiding gewoon aan de vrije markt overgelaten.
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 oktober 2012 - 12:10:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Belg moet beter leren rijden in de regen
« Reactie #40 Gepost op: donderdag 11 oktober 2012 - 16:13:13 »
Stel dat ze dat hier op dezelfde manier zouden doen.  Bij wijze van voorbeeld twee bekende Belgen die op een minder fraaie manier de media haalden.  Verbeter me maar, als ik 't ergens verkeerd zou begrepen hebben:

Tinne Van den Brande:

"Jama, pffft.  Ik voelde me niet dronken.  Ik kon écht waar alles nog.  Mijn partner had zelfs evenveel gedronken, en die blies negatief.  Ik was me van geen kwaad bewust".
==> "Dàt is nu typisch voor rijden onder invloed hé!  Risico's onderschatten en eigen kunnen overschatten.  
"Amai, ik ben geschrokken van al die heisa"
==> Het ware beter geweest dat u geschrokken was van uw eigen roekoloos gedrag.  U beseft nog altijd niet hoe onverantwoord u zich gedragen hebt!  KNAL, gebuisd.

J Legear:

"Sorry, ik heb spijt.  Ik heb al een rijschool gecontacteerd om lessen defensief rijden te volgen.  Ik heb contact met een vereniging van verkeersslachtoffers.  Ik besef ten volle dat ik fout was".
==> Mjaja, dat klinkt al goed.
"En ik ga de slachtoffers zeker zo snel mogelijk billijk vergoeden"
==>"Allé, u hebt er dan toch iets uit geleerd.  Hmm, MPU geslaagd!"


J Legaer slaagt voor zijn MPU, krijgt zijn rijbewijs terug.  En gaat achteraf vrolijk een paar domme uitspraken doen tegenover de Rusische pers.  Maja, dàt ligt volgens zijn advocaat natuurlijk aan zijn beperkte kennis Engels, en niet aan enige nonchalance terzake.
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 oktober 2012 - 16:23:16 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg moet beter leren rijden in de regen
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 11 oktober 2012 - 18:28:23 »
Stel dat ze dat hier op dezelfde manier zouden doen.  Bij wijze van voorbeeld twee bekende Belgen die op een minder fraaie manier de media haalden.  Verbeter me maar, als ik 't ergens verkeerd zou begrepen hebben:

Tinne Van den Brande:

"Jama, pffft.  Ik voelde me niet dronken.  Ik kon écht waar alles nog.  Mijn partner had zelfs evenveel gedronken, en die blies negatief.  Ik was me van geen kwaad bewust".
==> "Dàt is nu typisch voor rijden onder invloed hé!  Risico's onderschatten en eigen kunnen overschatten.  
"Amai, ik ben geschrokken van al die heisa"
==> Het ware beter geweest dat u geschrokken was van uw eigen roekoloos gedrag.  U beseft nog altijd niet hoe onverantwoord u zich gedragen hebt!  KNAL, gebuisd.

J Legear:

"Sorry, ik heb spijt.  Ik heb al een rijschool gecontacteerd om lessen defensief rijden te volgen.  Ik heb contact met een vereniging van verkeersslachtoffers.  Ik besef ten volle dat ik fout was".
==> Mjaja, dat klinkt al goed.
"En ik ga de slachtoffers zeker zo snel mogelijk billijk vergoeden"
==>"Allé, u hebt er dan toch iets uit geleerd.  Hmm, MPU geslaagd!"


J Legaer slaagt voor zijn MPU, krijgt zijn rijbewijs terug.  En gaat achteraf vrolijk een paar domme uitspraken doen tegenover de Rusische pers.  Maja, dàt ligt volgens zijn advocaat natuurlijk aan zijn beperkte kennis Engels, en niet aan enige nonchalance terzake.
En Bert krijgt 2500 € van J Legaer. Ik zou naar D verhuizen.   ;)

Toch straf dat ca 50 % niet slaagt, ik denk dat het verre van zo simpel is.

Overigens de M staat voor Medisch.
vb van enkele hoofdpunten:

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Medizinisch-Psychologische_Untersuchung

Die MPU besteht aus folgenden Untersuchungsteilen:

Untersuchung Beschreibung

Verkehrsmedizin

Im medizinischen Teil wird auf verkehrsrechtlich relevante Erkrankungen sowie Alkohol- oder Drogenmissbrauch bzw. -abhängigkeit geprüft. Dazu führt der Arzt ein Gespräch über die medizinische Vorgeschichte, eine körperliche Untersuchung sowie gegebenenfalls labormedizinische Verfahren (zum Beispiel Blutabnahme, Urin-Drogenscreening) durch. Häufig geht es darum, einen angegebenen vollständigen Verzicht auf Alkohol oder Drogen verkehrsmedizinisch zu belegen. Hierfür werden Drogenscreenings (Haar- oder Urinanalysen), mit denen sich Spuren früheren Konsums teilweise noch nach Monaten nachweisen lassen, und Alkoholscreenings (Leberwerte, oft auch EtG und CDT) eingesetzt.

Verkehrspsychologie

Im psychologischen Gespräch geht es um die Einsicht des früheren Fehlverhaltens, die persönlichen Ursachen dafür, Konsequenzen für das aktuelle Verhalten und Vorsätze und Verhalten für die Zukunft, die eine erneute Verkehrsauffälligkeit zuverlässig verhindern. Dabei muss das zukünftig geplante Verhalten in der Regel seit mindestens sechs Monaten stabil gelebt werden. Das Gespräch muss für das Gutachten aufgezeichnet werden (dies erfolgt häufig am Computer). Untersuchungsstellen sollten dem Kunden die Möglichkeit bieten, die Aufzeichnungen gegenzulesen, um Missverständnisse zu vermeiden.

Leistungsdiagnostik

Bei einem standardisierten Reaktionstest am Computer wird die körperliche Leistungsfähigkeit (Reaktionsfähigkeit, Konzentration und Aufmerksamkeit) getestet. Die Anzahl und Art der durchgeführten Tests (Wahrnehmungs- und Reaktionsleistung, Belastbarkeit, Aufmerksamkeit) variieren nach der jeweiligen Untersuchungsfragestellung. Entsprechen die Testergebnisse nicht den Anforderungen, kann eine Überprüfung der Kompensationsfähigkeit im praktischen Fahrverhalten (Fahrverhaltensbeobachtung) empfohlen werden.

« Laatst bewerkt op: donderdag 11 oktober 2012 - 18:40:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belg moet beter leren rijden in de regen
« Reactie #42 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2012 - 19:26:02 »
J Legear:

"Sorry, ik heb spijt.  Ik heb al een rijschool gecontacteerd om lessen defensief rijden te volgen.  Ik heb contact met een vereniging van verkeersslachtoffers.  Ik besef ten volle dat ik fout was".
==> Mjaja, dat klinkt al goed.
"En ik ga de slachtoffers zeker zo snel mogelijk billijk vergoeden"
==>"Allé, u hebt er dan toch iets uit geleerd.  Hmm, MPU geslaagd!"

Dat zou niet lukken. Want veel beloven en weinig geven, doet enkel de gekken in vreugde leven. In 2009 heeft hij onder meer een BMW in de prak gereden en vluchtmisdrijf gepleegd, maar de eigenaar van de BMW heeft nog steeds geen vergoeding gekregen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
3e onveiligste snelwegen van Europa
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 30 oktober 2014 - 20:31:52 »
Probeer in Belziek dergelijke kostprijs maar 's aan de man te brengen.  Ik wens je veel geluk .....   

(slimme Belgen vinden nu al dat alles zo goed als gratis zou moeten zijn, behalve dan om er nadien boenke-boenke karrekes van te maken)

Precies dat Be "een arm land" is qua het totaalplaatje: wat kost autorijden. Dit met "West-Europese levensstandaard".

Even een vergelijk met Europa stand 2009 (tel er x % inflatie bij voor 2012)
basis D toen 1500 €, hier neemt men blijkbaar één realistisch gemiddelde:

http://www.autobild.de/artikel/fuehrerscheinkosten-in-europa-996769.html

Als men het aantal verkeersdoden van die landen grafisch bekijkt ziet het plaatje er niet veel anders uit, ttz die landen die een degelijke rijopleiding aanbieden (ook door de prijs bepaald) hebben doorgaans navenant véél minder doden/gewonden...

even de Europese tabel jonge bestuurders M/V en kijk waar Be met die kwaliteit <> 1200 € staat...:
Citaat
Tabel 7  http://www.etsc.eu/documents/BackgroundTables_Flash21.pdf

Road mortality for young FEMALES | Road mortality for young MALES | Road mortality for ALL young people
Average values for last three years available
Land: vrouw|man|verkeersdoden +30d 15-30 jaar/repect. milj. jonge inwoners
---------------------/  Prijs rijbewijs
1. SE : 24|80|53  /  1600 €
2. NL : 26 92 59 /  1800 €
3. CH : 23 95 60
4. IL : 18 100 64 / 1800 €
5. MT : 44 89 67
6. UK* 31 121 77 / 1500 €
7. NO : 33 128 82 /  3000 €
8. ES : 34 132 84 /  1000 €
9. DE : 39 130 85 / 1500 €
10.FI : 33 144 90 / 1200 €
11.SK* 32 162 98
12.EE: 39 158 100 / 500 €
~EU : 40|164|103
13. IE: 41 164 103 / 1500 €
14.PT: 52 153 103
15.DK: 44 161 104 / 1500 €
16.AT: 46 179 113 / 1200 €
17. IT: 40 186 114 / 700 €
18. SI: 46 190 121
19.HU: 46 195 123
20.LU: 54 192 124
21.FR: 42 207 125  / 1200 €
22.LV: 42 201 128 /  400 €
23.CZ* 50 216 136 /  300 €
24.RO: 58 210 136
25.BE* 50 255 154 # /1200 € (144# voor 2008-2009-2010 gemiddelde zelf opgezocht uit fgov.be, 25e plaats idem)
26.PL:  59 248 155
27.CY: 23 294 158
28.EL: 58 349 210 / 1000 €

Fig. 7 Young people’s road mortality per million young people, in total and by gender, ranked by the mortality of both sexes.
Average values for years 2008, 2009 and 2010. # * last three years available: 2007, 2008, 2009

Wat is nu 300 € verschil (tov D en andere) in het totaalplaatje "veiliger" autorijden ?
Zelfs NL vraagt meer als D, ik zou niet weten waarom dat een probleem zou zijn voor "de doorsnee-Belg".

Enkele landen heb ik van ~ dezelfde lijst, link van 2008, ook met minimumbedragen neem ik aan.
Citaat
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/fuehrerschein-preise-in-europa-grosse-unterschiede-695755.html
Pkw-Führerschein-Kosten in Europa Land  Durchschn. Preis 
Belgien  600-1.200 EUR 
Bulgarien  80-100 EUR 
Dänemark  1.500 EUR 
Deutschland  1.500 EUR 
Estland  500 EUR 
Finnland  1.200 EUR 
Frankreich  1.200 EUR 
Griechenland  750–1.000 EUR 
Großbritannien  1.500 EUR 
Irland  1.500 EUR 
Island  1.500–1.800 EUR 
Italien  700 EUR 
Lettland  400 EUR 
Niederlande  1.800 EUR 
Norwegen  3.000 EUR 
Österreich  1.200 EUR 
Schweden  1.500-1.600 EUR 
Spanien  1.000 EUR 
Tschechien  250-300 EUR

Ik ga het ook in dit passend topic hieronder zetten... (lees ook geschrevene hierboven)
, na de quasi 3e laatste plaats bij de verkeersdoden tussen 15 en 30 jaar, zou Belgie met Italie en Griekenland de meeste snelwegdoden hebben per 1000 km snelweg:

Citaat
http://www.knack.be/nieuws/belgische-snelwegen-onveilig/video-iwatch-506891.html

Belgische snelwegen onveilig

30/10/2014 om 13:54 - Bijgewerkt om 14:00
Als we het aantal doden op onze snelwegen vergelijken met de andere Europese snelwegen dan scoren we bedroevend slecht. Ons land eindigt op de één na voorlaatste plaats, net na Italie. Het allerslechtste scoort Griekenland. De drie Europese landen waar verhoudingsgewijs de minste doden vallen, zijn op de eerste plaats Finland, gevolgd door Zweden en dan Frankrijk.




En zolang men veiligheidsafstand volledig verwaarloost en een van de zwakste rijopleidingen in Europa heeft zal dit niet veranderen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 30 oktober 2014 - 20:34:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I