... En nu kan je jammeren hoe oneerlijk dat is, maar vandaag is het Polen en morgen is het een ander land.
Dergelijke landen zijn er ook al vele jaren.
Je krijgt er tijdelijk een fictief arbeidscontract, om aan te tonen dat het centrum van je belangen zogezegd daar ligt, en bijgevolg ook als je woonplaats kan beschouwd worden.
Ik vraag me eerder af waarom er maar 30% van de mensen slagen in die proeven... Wat zou dat geven als je die proeven zou verplichten bij het eerste keer behalen van een rijbewijs? Als die testen enkel veilige chauffeurs zouden opleveren, zou het dan niet de veiligheid verhogen als je preventief ongeschikte chauffeurs eruit kan filteren?
Het zijn uiteraard de psychische testen die de meeste mislukkingen opleveren.
De MPU is niet bedoeld om preventief op te treden als er nog niets misgelopen is. Ze behandelt overtredingen die tot een rijverbod geleid hebben. De kandidaat moet de pschychologen ervan kunnen overtuigen:
- dat hij de ersnt van die overtreding(en) ten volle beseft.
- dat hij er oprecht spijt over heeft.
- dat hij er zich van bewust is hoe hij tot het plegen van die overtredingen gekomen is.
- dat hij in staat is om in de toekomst dergelijke overtredingen te vermijden.
Je moet het dus al vrij goed kunnen uitleggen. Niet iedereen die aan deze voorwaarden voldoet, kan daar psychologen van overtuigen. Omgekeerd kan een goede toneelspeler die er niet aan voldoet, dat natuurlijk wel.
Er bestaan (dure) voorbereidingen op de MPU, doch desondanks is het slaagpercentage zo laag.