De bestuurder die van rechts komt kan niet weten dat er aan het vorige kruispunt een D7 staat die dan tot en met het kruispunt zou gelden, als dat al zo zou zijn voor een gebodsbord.
Er zou misschien kunnen aangenomen worden dat het gebodsbord eventueel tot en met het kruispunt zou gelden als er een zekere materialisatie bestaat waarin het fietspad zich onderscheidt van de rest van de weg.
Maar dan krijgt je wel serieuze problemen met de bestuurder die de weg waarop die verkeersborden staan niet volgt en op het betreffende kruispunt van rechts komt.
Hoe moet die bestuurder weten dat het over een suggestiestrook gaat of daadwerkelijk over een doorgetrokken fietspad in een andere wegbedekking.
De bestuurder die de weg waarop de verkeersborden, net na het kruispunt, staan volgt, weet dat bijvoorbeeld het bord C43 geldt tot en met het volgend kruispunt.
Het is niet omdat na het kruispunt een verkeersbord staat dat dit een herhaling is en dat er op het vorige kruispunt een gelijkaardig bord stond.
Het fietspad of de snelheidsbeperking of andere kunnen aanvangen na het kruispunt, niets is zeker dat hetzelfde bord reeds eerder geplaatst werd.
De bestuurder die op de foto met de suggestiestrook van rechts komt kan niet weten dat het een doorgetrokken fietspad is of een suggestiestrook gezien hij het bord D7 dat hierop betrekking heeft niet kan zien staan.
Hij ziet misschien een D7 rechts van hem staan maar dat kan evengoed het begin van het verplichte fietspad aangeven waar het voorheen suggestiestrook was.
Het is zelfs niet zeker dat een gebodsbord t.e.m. het volgende kruispunt zou gelden want als er geen andere wegbedekking is die het fietspad onderscheidt van de rest van de rijbaan dan stopt het fietspad daadwerkelijk daar waar het niet meer verderloopt, in dit geval aan de rand van de rijbaan.
Het is bijgevolg onmogelijk voor de van rechts komende bestuurder om correct te bepalen wie dan wel of niet voorrang heeft als er geen wegmarkeringen art 74 verplicht fietspad zijn aangebracht.
Het is dus in Vlaanderen zodanig erg gesteld met de toepassing van de wegcode dat je als bestuurder op een kruispunt zelfs niet meer correct kan bepalen wie al dan niet voorrang moet verlenen, je zou natuurlijk kunnen stoppen en eerst even te voet naar het vorige kruispunt gaan kijken om te zien welke borden daar staan.
Terwijl in andere landen gestreefd wordt naar uniformiteit en duidelijkheid en waar men beweert dat elke fout tegen de voorrangsregels dramatische gevolgen kan hebben , speelt men hier bij ons gewoon een spelletje russische roulettte.
De fietslobbygroepen in Vlaanderen hopen net op deze verwarring in de hoop dat fietsers steeds worden voorgelaten.
Voorlaten betekent niet voorrang verlenen aan fietsers, want je kan geen voorrang verlenen aan een bestuurder die initieel geen voorrang heeft.
Artikel 16. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
1° Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden moeten aangebracht worden op de kruispunten wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B9 of B15 en een fietspad na het kruispunt verder loopt.
B9 B15
Zij mogen onder dezelfde voorwaarden worden aangebracht wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B1, B5 of B17.
B1 B5 B17
2° De onderbroken streep bestaat uit trekken van ongeveer 0,15 m breedte en van ongeveer 1,25 m lengte, met tussenafstanden van ongeveer 1,25 m.
Het gebruik van de wegmarkering uit art 74 is bijgevolg aan te raden om de voorrang ter plaatse en in één oogopslag correct te kunnen bepalen op kruispunten met B17 borden. Het doortrekken van het fietspad met de wegmarkering uit art 74 kan dan weer verwarring stichten over kruispunten met B9 of B15 gezien deze borden boven de algemene regel gaan en de fietser op het doorgetrokken fietspad het bord B1 of B5 moet opvolgen en aldus zelfs op zijn doorgetrokken fietspad geen voorrang heeft.
Wel opletten want volgens de plaatsingsvoorwaarden MB 1976 mag volgens mij de overlangse markering uit art 74 niet worden doorgetrokken op kruispunten zonder voorrangsborden. Het moet bij B9 en B15, het mag bij B1,B5,B17
Op kruispunten met voorrang van rechts maar zonder B17 borden is het doortrekken van deze markering zelfs niet voorzien.
Begrijp je Paprieka.