Auteur Topic: Fietspad over kruispunt  (gelezen 11703 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Fietspad over kruispunt
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013 - 13:38:12 »
Citaat
Als je hier als fiets van rechts komt op dat fietspad en je rijdt gewoon rechtdoor.  Door de aanleg hier moet je een eerst een stukje afbuigen zodat het lijkt dat je niet meer rechtdoor rijdt maar eigenlijk de rijbaan gaat oversteken. Het fietspad is in elk geval niet doorgetrokken dus daar heb je al geen voorrang door. Maar heb je nu voorrang van rechts?

Was mijn vraag te dom of te saai ?  :)

Ik zou er nog willen bijvoegen: Als je van onder op de foto komt en naar links afslaat en zo oversteekt, dan zou je voorrang moeten geven terwijl ik denk dat als je van rechts komt niet, maar hoe kan een auto nu nog zien vanwaar je kwam ...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Fietspad over kruispunt
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013 - 14:10:33 »
Citaat
Als je hier als fiets van rechts komt op dat fietspad en je rijdt gewoon rechtdoor.  Door de aanleg hier moet je een eerst een stukje afbuigen zodat het lijkt dat je niet meer rechtdoor rijdt maar eigenlijk de rijbaan gaat oversteken. Het fietspad is in elk geval niet doorgetrokken dus daar heb je al geen voorrang door. Maar heb je nu voorrang van rechts?

Was mijn vraag te dom of te saai ?  :)

Voor het verkeer op fietspaden tov mekaar (dus die mekaar kunnen hinderen of kruisen) geldt natuurlijk de voorrang van rechts, Art 12.3.1
Citaat
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

Citaat
"....  zodat het lijkt dat je niet meer rechtdoor rijdt"
:  doet er niet helemaal toe, je komt van rechts.
Citaat
"Door de aanleg hier moet je een eerst een stukje afbuigen ... "
: het blijft een kruispunt. Ook de raarste afbuigende kruispunten (onder welke hoek/vorm dan ook) blijven kruispunten waar in de regel de voorrang van rechts geldt volgens Art 12....

Indien X geen fietspaden natuurlijk ook VVR, indien fietspad X met geen-fietspad geldt 12.4 bis.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/171-art12

(of heb ik de vraag-situatie verkeerd begrepen ?  ;))
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 januari 2013 - 14:36:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Fietspad over kruispunt
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013 - 14:23:21 »
Nee over fietsers onderling ging het niet.
Daar heb ik nog wel andere vragen over :)

Je rijdt als auto op de foto van onder naar boven, van rechts komt een fiets op het fietspad, deze rijdt dan gedwongen een klein beetje naar boven om dan zijn weg verder te zetten over de straat naar links.  De vraag is of dit tov de auto de voorrang van rechts doet verliezen.

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Fietspad over kruispunt
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013 - 14:36:20 »
Grappig, jouw wegcode link geeft momenteel dit :

Citaat
Table './wegcode3_joomla/jos_session' is marked as crashed and should be repaired SQL=INSERT INTO `jos_session` (`session_id`, `client_id`, `time`) VALUES ('9ba675f53b9714e8f88ce378378e2b37', 0, '1357911307')

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Fietspad over kruispunt
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013 - 14:45:45 »
Nee over fietsers onderling ging het niet.
Aha het ging over iemand op de rijbaan. Maar dan heb je het antwoord toch al zelf gegeven: het fietspad loopt niet door dus...

Citaat
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Citaat
Je rijdt als auto op de foto van onder naar boven, van rechts komt een fiets op het fietspad, deze rijdt dan gedwongen een klein beetje naar boven om dan zijn weg verder te zetten over de straat naar links.  De vraag is of dit tov de auto de voorrang van rechts doet verliezen.

Natuurlijk het fietspad loopt niet door, dan geldt regel 12.4 en de fietser moet voorrang verlenen (er staan geen verkeerstekens of bevoegde persoon die de regel opheffen)

...ze zijn weer aan ´t frommelen op de wegcode.be...
Citaat
Diese Webseite ist nicht verfügbar.
Die Verbindung zu wegcode.be wurde unterbrochen.
Vorschläge:
Laden Sie diese Webseite später erneut.
Überprüfen Sie Ihre Internetverbindung. Starten Sie alle verwendeten Router, Modems oder anderen Netzwerkgeräte neu.
Fügen Sie Google Chrome als zulässiges Programm in den Einstellungen Ihrer Firewall oder Ihrer Antivirensoftware hinzu. Wenn es bereits zugelassen ist, versuchen Sie, es von der Liste der zulässigen Programme zu löschen und es erneut hinzuzufügen.
Wenn Sie einen Proxy-Server verwenden, überprüfen Sie die Proxy-Einstellungen oder wenden Sie sich an Ihren Netzwerkadministrator, um zu gewährleisten, dass der Proxy-Server funktioniert. Falls Sie keinen Proxy-Server verwenden möchten, passen Sie Ihre Proxy-Einstellungen an: Wechseln Sie zum Chrome-Menü > Einstellungen > Erweiterte Einstellungen anzeigen... > Proxy-Einstellungen ändern... > LAN-Einstellungen und deaktivieren Sie das Kontrollkästchen "Proxyserver für LAN verwenden"..
Fehler 101 (net::ERR_CONNECTION_RESET): Verbindung wurde zurückgesetzt.
Citaat
Table './wegcode3_joomla/jos_session' is marked as crashed and should be repaired SQL=INSERT INTO `jos_session` (`session_id`, `client_id`, `time`) VALUES ('abe7747401d17d6e232a89852579ddec', 0, '1357912392')
Table './wegcode3_joomla/jos_session' is marked as crashed and should be repaired SQL=INSERT INTO `jos_session` (`session_id`, `client_id`, `time`) VALUES ('e9592e3d0fffd9c000a775cb694c8cef', 0, '1357911788')
Zegt mijn nieuwe ´PC´ ook, ´t is de Jos weer.  :)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 januari 2013 - 14:58:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Fietspad over kruispunt
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013 - 15:13:27 »
Wordt dat dan beschouwd als de rijbaan oversteken?
Want hier bvb:

Als de rode auto nu van links kwam, zou de fietser toch voorrang van rechts hebben?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Fietspad over kruispunt
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013 - 22:55:19 »
Wordt dat dan beschouwd als de rijbaan oversteken?
Want hier bvb:

Als de rode auto nu van links kwam, zou de fietser toch voorrang van rechts hebben?
Mmmh nu begrijp ik het, dan moet je ook de vraag stellen wat gaat er dan voor - art 12.3.1 of 12.4 - in geval van de fietser tov de rode auto die op de rijbaan van links komt en de fietser op zijn #eindigend fietspad# ?
De fietser steekt toch duidelijk de rijbaan over vanuit het fietspad dat daar stopt, (of hij moet het verplicht fietspad -dat geen deel uitmaakt van de rijbaan- duidelijk voordien verlaten en al op de rijbaan rijden)

Volgens mij gaat 12.4 toch duidelijk voor 12.3.1, anders is het toch chaos ?
Indien men daar de fietser echt wil voorrang geven (jouw uitleg) trekt men het fietspad door... maar dan heeft men een ander probleem...  :-\

12.3.1 ingekort geciteerd (verkeersborden of uitzonderingen weggelaten)
Citaat
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt :
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt
b) enz...]
tegen 12.4.
Citaat
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.
(Er is maar één uitzondering op al die maneuvers... en met betrekking op een fietspad, namelijk als een #fietser het fietspad rechtdoor volgt maar dat fietspad eindigt# ~ parallel op de rjbaan, de fietser steekt dan wel niet over, maar volgt rechtsrijdend de rijbaan.
)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 januari 2013 - 23:53:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Fietspad over kruispunt
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 16 januari 2013 - 15:26:36 »
Citaat
(of hij moet het verplicht fietspad -dat geen deel uitmaakt van de rijbaan- duidelijk voordien verlaten en al op de rijbaan rijden)
Grappig, dus als de fietser wil afslaan dan verlaat hij eerst het fietspad om af te slaan zoals een auto en heeft voorrang van rechts, de fietser die gewoon rechtdoor rijdt mag dat niet en heeft deze niet.
Nu denk ik wel dat geen enkele auto hier je geen voorrang van rechts gaat geven.

Even heel strikt genomen hier:

De fietser moet dan (ook) stoppen om de blauwe auto voorrang te geven, deze gaat immers mooi rechts de rijbaan rechtdoor volgen en dus zouden ze botsen als de fietser doorreed.
Zeker als het fietspad aan de overkant niet zou doorlopen, want dan moet de auto zeker opschuiven.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Fietspad over kruispunt
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 16 januari 2013 - 16:33:44 »
Citaat
(of hij moet het verplicht fietspad -dat geen deel uitmaakt van de rijbaan- duidelijk voordien verlaten en al op de rijbaan rijden)
Grappig, dus als de fietser wil afslaan dan verlaat hij eerst het fietspad om af te slaan zoals een auto en heeft voorrang van rechts, de fietser die gewoon rechtdoor rijdt mag dat niet en heeft deze niet.
Een "slimme" fietser zal idd links voorsorteren (na voorrang gegeven te hebben aan een eventuele blauwe auto  ;)) tot het midden vd rijbaan om links af te slaan en heeft dan idd volgens de strikte regel voorrang van rechts.... op de (rode) auto die (in dit geval) van links komt.

Citaat
Nu denk ik wel dat geen enkele auto hier je geen voorrang van rechts gaat geven.
Denk ik ook niet. Het is maar in ´t geval er iets gebeurd, dan tellen de regels die er zijn...
Een slimme fietser zal ook niet tijdelijk verborgen achter de blauwe auto mee oversteken... voorrang krijgt men enkel als men zeker gezien wordt.


Citaat
Even heel strikt genomen hier:

De fietser moet dan (ook) stoppen om de blauwe auto voorrang te geven, deze gaat immers mooi rechts de rijbaan rechtdoor volgen en dus zouden ze botsen als de fietser doorreed.
Zeker als het fietspad aan de overkant niet zou doorlopen, want dan moet de auto zeker opschuiven.

Zelfs als de blauwe auto rechts zou afdraaien moet de fietser daar volgens de regel voorrang geven (strikt volgens de figuur) tenzij de fietser ook rechts afslaat...
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 januari 2013 - 16:41:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Fietspad over kruispunt
« Reactie #24 Gepost op: maandag 21 januari 2013 - 21:05:27 »
Mijn mening :
1)Eerst en vooral moet je weten tot waar een kruispunt zich uitstrekt. Volgens mij strekt een kruispunt zich uit tot daar waar de privé eigendom begint, trottoirs, bermen en fietspaden inbegrepen. Bij een kruispunt moet je die uiterste punten recht met mekaar denkbeeldig verbinden en alles wat daarbuiten valt hoort niet meer bij het kruispunt.2) Een fietspad dat niet in rechte lijn tot aan het kruispunt loopt en zodanig afwijkt dat het buiten het kruispunt komt te liggen, dus buiten die denkbeeldige rechte verbinding hoort niet meer bij het kruispunt.
3) Als een fietspad niet meer bij een kruispunt hoort door een afwijking voert de fietser die de rijbaan buiten het kruispunt oversteekt een maneuver uit.
4) Het maneuver de rijbaan oversteken is niet hetzelfde als een kruispunt oversteken, gezien er op een kruispunt steeds een overlapping is van minstens twee wegen en je ofwel de ene of de andere weg volgt. 5) Op een kruispunt gelden welpebaalde voorrangsregels. 6) Als je van richting verandert voer je een rijbeweging uit en geen maneuver .
7) Een bestuurder die van rechts komt OP een kruispunt, dus ook een fietser heeft voorrang ongeacht het fietspad werd doorgetrokken of niet. 8)Een bestuurder die naar links afslaat OP een kruispunt met voorrang van rechts, dus ook een fietser, moet naar links uitwijken en mag hiervoor eventueel het fietspad verlaten, moet voorrang verlenen aan de tegenliggers, aan de weggebruikers die de andere delen van de dezelfde weg volgen, aan de bestuurders die van rechts komen en aan de voetgangers die de rijbaan ovesteken zelfs zonder oversteekplaats die hij gaat inslaan. 10) Een fietser die naar links afslaat heeft de mogelijkheid om eerst het kruispunt over te steken om dan aan de overkant van het kruispunt zijn richtingsverandering naar links uit te voeren.  Deze fietser moet voorrang verlenen aan de bestuurders die de andere delen van de weg die hij gaat verlaten volgen en aan zijn tegenliggers zelfs al loopt er OP het kruispunt ook in die richting een doorgetrokken fietspad.11) Een fietspad kan niet worden doorgetrokken buiten een kruispunt. 12) Een fietser die van richting verandert en eerst het kruispunt oversteekt in plaats van voor te sorteren valt niet onder de voorrangsregeling van de andere dwarsstraat gezien hij deze weg niet volgde bij het naderen van het kruispunt.( hij moet steeds voorrang verlenen volgens de regels van de richtingsverandering en niet volgens de voorrangsregeling op die dwarsweg, zelfs met verkeerslichten)

Het gaat er dus over op welke weg of in welke straat de fietser reed alvorens het kruispunt op te rijden of over te steken.
Het feit dat een fietspad over het kruispunt werd doorgetrokken of niet wijzigt de voorrang bij richtingsveranderingen tov de andere weggebruikers die dezelfde weg volgden niet.
Ofwel zijn wegbeheerders oerdom, ofwel proberen ze bewust de kantjes eraf te lopen en de wetgeving te omzeilen zodat de brave Vlaming echt niet meer weet wie nu voorrang heeft en de fietser dan maar eerst laat om problemen te vermijden.
Zuivere uniforme voorrangsregelingen bestaan in Vlaanderen bewust of onbewust al lang niet meer, terwijl men in andere landen net streeft naar duidelijke en correct toepasbare regelingen.
Het grootste gevaar bestaat erin dat fietsers arrogant worden en denken steeds voorrang te hebben ook al is dat niet zo.
« Laatst bewerkt op: maandag 21 januari 2013 - 21:15:36 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Fietspad over kruispunt
« Reactie #25 Gepost op: maandag 21 januari 2013 - 21:22:10 »
http://www.youtube.com/watch?v=U3Fr1cHZT8U


Dit is wel een Nederlands voorbeeld waarbij de wegmarkeringen niet dezelfde zijn dan bij ons.  Het meisje rijdt op een voorrangsweg en de auto komt uit een ondergeschikte straat met omgekeerde driehoek en haaietanden.
Hier gebeurt net het tegenovergestelde van bij ons in Belgie.
De fietster heeft echt voorrang maar wordt aangeraden om daar voorzichtig mee om te springen. Het meisje remt wat af maar blijft daar niet als een onozel onwetende trut staan wachten als ze ziet dat de automobilist haar voorrang zal verlenen.  Voorrang die ze daadwerkelijk heeft.
Bij ons zien we dat  fietsers die geen voorrang hebben gewoon zonder verpozen doorrijden en daarenboven de automobilist verwijten dat hij de fietser die GEEN VOORRANG heeft niet voorlaat.
Begrijp je de nuance. Men denkt gewoon anders.  Je moet dus niet op voorhand stoppen als je voorrang hebt maar je moet wel enige voorzichtigheid aan de dag leggen als je voorrang hebt.  De vraag of je wel of niet gebruik wil maken van je voorrang zou niet aan de orde mogen zijn, natuurlijk maak je zolang het veilig kan gebruik van je voorrang anders is vlot verkeer niet meer mogelijk.
In Vlaanderen ligt dat anders, wie van rechts komt stopt al lang op voorhand als er een bestuurder van links aankomt. Men verkracht gewoon de regels.
De manier waarop men in Vlaanderen omgaat met voorrang strookt van verre niet met wat er in de wegcode staat. Het is een soort gewoonte om fietsers van waar zij ook komen voor te laten behalve als ze van rechts komen en voorrang hebben.
Het probleem stelt zich niet alleen bij de weggebruiker maar evenzeer bij de wegbeheerder die zelf ook weggebruiker is en die in de meeste gevallen in datzelfde nest en met dezelfde genen geboren is.
De enige manier om alles op te kuisen is het wegbeheer wegnemen op gemeentelijk vlak vooral omdat er teveel politieke betrokkenheid is, lees stemmen halen met valse veiligheid.
Wegbeheer en politiek gaan niet samen.  Alleen specialisten zouden de wegen mogen inrichten of toch tenminste duidelijke richtlijnen geven.
 



 
  
« Laatst bewerkt op: maandag 21 januari 2013 - 21:50:55 door mazda »