Jij, noch ik, weten of die ruiten al dan niet aangedampt waren. "Ja", volgens de examinator "Neen" volgens pa ....
Misschien "ja" volgens de examinator, want dat heb ik nergens gelezen.
Als de ruiten aangedampt waren, dan zou het aanzetten van de verwarming daar maar weinig aan veranderd hebben, en alleszins veel te lang geduurd hebben. Om de ruiten te ontdampen, moet je de voorruit- en achterruitontdooiing inschakelen, niet de verwarming.
Op die manier is het niet moeilijk te begrijpen dat vele mensen die examens en de rijscholen enkel maar als een geldklopperij beschouwen.
Wat hebben de rijscholen hier nu weer mee te maken?
Ik dacht dat examens werden afgenomen door examinatoren, en niet door instructeurs van de rijschool.
Begrijp me niet verkeerd, Bert: je weet dat ik een grote voorstander ben van de rijopleiding door de rijscholen. Maar dan liefst wel wat professioneler dan in België.
Ik begijp echter wel de gedachtengang van vele mensen (hoewel ik hem niet onderschrijf): "door onvoldoende onderricht zorgen de rijscholen ervoor, samen met oneerlijke examinatoren, dat de kandidaat nog wat lesuren moet bijnemen en nog eens examen moet afleggen."
Ik ga je een recent voorbeeld geven van hier bij ons, zodat je kunt zien wat voor een commerce dat ook hier is.
Een 34-jarige Russiche vriend moet een Duits rijbewijs bekomen, want zijn Russisch rijbewijs is hier slechts 6 maanden geldig.
De man slaagt probleemloos voor EHBO en de theorie (in het Russisch, zonder toeslag, want hij kent nog niet veel Duits).
De rijschool stelt hem 1:30 uur rijden met de rijschoolauto voor, waarmee het praktijkexamen moet afgelegd worden, om hem eraan te gewennen.
Na deze rit beweert de rijschoolinstructeur dat de Rus volstrekt niet kan autorijden. Er kunnen nog net 3 bijkomende praktijkuren ingelast worden vóór het examen plaatsheeft. Maar ook na deze 3 uren beweert de rijschoolinstructeur bij hoog en bij laag dat de Rus geen schijn van kans heeft om te slagen voor het examen.
Onze Russische vriend vraagt mij om eens mee te rijden met hem (heerlijk, een Audi Q7). Op enkele kleinigheden na (eigen aan het rijden in de bergen, wat hij niet gewoon is), die ik hem bijbreng, vind ik dat hij uitstekend rijdt, en geef hem de raad om het examen toch maar af te leggen.
De examinator komt naar de rijschool (ja, zo gaat dat hier, de kandidaat gaat niet naar het examencentrum). En de Rus legt het examen af.
Na afloop heeft de examinator er slechts twee woorden voor: "Ausgezeichnet, tadellos".
Ik zou er graag bijgeweest zijn om de blik van die rijschoolinstructeur gezien te hebben.