Begrijp me niet verkeerd, Bert: je weet dat ik een grote voorstander ben van de rijopleiding door de rijscholen. Maar dan liefst wel wat professioneler dan in België.
Inschatten of een kandidaat al dan niet zal slagen, is soms véél moeilijker dan je zou denken. Zowat elke instructeur kan je een voorbeeld geven dat hij meegemaakt heeft van een leerling die er een behoorlijk goede examenrit heeft opzitten. En finaal, -onbegrijpelijk genoeg- in de laatste 2 km doet die leerling in al z'n euforie me daar een onvergeeflijke stommiteit, die hem terecht een mislukking oplevert. Anderzijds heb je dan leerlingen waarvan je weet dat zij op een veel lager niveau staan dan die eerste. Maar die wel de ganse rit gefocust blijven, en met een tikkeltje geluk (nipt) slagen.
Bovendien, is het nog altijd een menselijke inschatting die de examinator maakt. Kent hij voor een bepaald fout(je) een voorbehoud toe, slaagt de kandidaat mss nipt. Kent hij voor dezelfde fout een "onvoldoende" toe in die rubriek, is dezelfde kandidaat mss nipt gebuisd. En dan kom je met je leerling terug aan het examencentrum, en heb je er geen idee van. Zal het nipt geslaagd, of nét mislukt zijn?
Het is dan ook altijd gevaarlijk en zo goed als onmogelijk om zéker JA of NEEN te antwoorden op een vraag van een leerling, genre: "Wat denkt ge, zal ik slagen?"