Auteur Topic: selectie uit de nota van BDW voor Antwerpen  (gelezen 1634 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
selectie uit de nota van BDW voor Antwerpen
« Gepost op: maandag 05 november 2012 - 15:07:18 »
Ik heb zonet de nota van Bart De Wever gelezen omtrent mobiliteit in Antwerpen en het stuk rond auto-mobiliteit interesseerde me zeer. Er staan enkele hoopvolle stukken in:

Citaat
•Dit stadsbestuur stopt met doelbewust doorsnijden, knippen of versmallen van wegen
met een doorstromingsfunctie in de stad. Alle wijkcirculatieplannen moeten herzien
worden aan de hand van hun effect op de doorstroming. Snelheidsregimes moeten
ondersteund worden door herkenbare en uniforme infrastructurele maatregelen
die de huidige chaos van verkeersborden en –remmers vervangen.

Eindelijk ziet men in dat er doorstroming moet zijn en dat de max. snelheid duidelijk moet zijn uit het aspect dat de weg biedt.

Citaat
•De stad pakt het sluipverkeer aan door de hoofdwegen opnieuw te openen. Een heldere
hiërarchie in de verschillende wegentypes vergroot de doorstroming van het
verkeer en verbetert de leesbaarheid van het wegennet. De basis zijn de hoofdassen
waarbinnen lobben van zone 30 met gemengd verkeer voorzien worden.

Rechtzetten van flaters uit het verleden. Eerst de hoofdwegen ontmantelen en dan maar klagen over het sluipverkeer zo werkt het niet natuurlijk.

Citaat
•De uitbreiding van de zone 30 tot de hele binnenstad wordt geëvalueerd en waar nodig
bijgestuurd. De woongebieden die binnen de structurerende assen liggen worden
geleidelijk zone 30, zodat de leefkwaliteit en de verkeersveiligheid van de bewoners
maximaal gegarandeerd wordt. Om deze zone 30 af te dwingen wordt het wegbeeld
waar nodig door verkeersbegeleidende ingrepen zoals drempels en asverschuivingen
aangepast. Op die manier wordt het wegbeeld congruent met het snelheidsregime. In
deze zone 30-wijken wordt fiets- en autoverkeer tevens gemengd. Het invoeren van
een zone 30-regime gaat dan ook gepaard met het afschaffen van tal van verkeerslichten,
het verdwijnen van de noodzaak tot zebrapaden,...

Als dit betekent dat de zone 30 wordt afgevoerd op plaatsen waar dat niet wenselijk is ok. Maar het verdwijnen van de noodzaak tot zebrapaden vind ik dan weer niet zo fijn. Hier stimuleert men het idee dat voetgangers zomaar overal kunnen overlopen. Snel ontstaat dan de perceptie dat de voetganger overal voorrang heeft, wat natuurlijk niet zo is.

Citaat
•We gaan als stad voor het creëren van groene golven. We zetten maximaal in op intelligente
verkeerslichten en dynamische verkeerssignalisatie. Dynamische verkeerslichten
monitoren permanent de aankomende verkeersstromen en bepalen zo
de duur en de volgorde van de groentijden. Bepaalde voertuigen zoals trams en bussen
kunnen voorrang krijgen. Hierdoor verloopt de doorstroming efficiënter.

Eindelijk, zoveel later dan in onze buurlanden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: selectie uit de nota van BDW voor Antwerpen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 06 november 2012 - 09:43:55 »
jammer genoeg zal hij niet aan zet komen om dit allemaal uit te voeren
de stad wordt daar in een wurggreep gehouden door een partij die 8% van de stemmen haalde en die niet eens nodig is om te besturen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: selectie uit de nota van BDW voor Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 06 november 2012 - 12:03:53 »
De nota is intussen door zowat alles en iedereen in de nieuwe Antwerpse gemeenteraad verworpen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: selectie uit de nota van BDW voor Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 06 november 2012 - 12:05:47 »
Citaat
Het invoeren vaneen zone 30-regime gaat dan ook gepaard met .. het verdwijnen van de noodzaak tot zebrapaden,...

Uiteraard klinkende onzin, maar N-VA heeft net zo min als andere partijen verkeersspecialisten ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: selectie uit de nota van BDW voor Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 07 november 2012 - 12:40:34 »
jammer genoeg zal hij niet aan zet komen om dit allemaal uit te voeren
de stad wordt daar in een wurggreep gehouden door een partij die 8% van de stemmen haalde en die niet eens nodig is om te besturen
Ik vraag mij af waar die partijen het lef halen om te roepen dat BDW rekening moet houden met de verliezers...

Het is nu niet alsof die partijen in andere verkiezingsresultaten rekening houden met NVA...