Auteur Topic: Zielig Belgie  (gelezen 1793 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Zielig Belgie
« Gepost op: zondag 04 november 2012 - 15:48:24 »
Het is pas als je een paar dagen elders hebt rondgereden en daarna de grens van Belgie terug overrijdt dat je beseft hoeveel onopgevoede ongedisciplineerde egoisten hier rondrijden.
Een weekje rondtoeren in Frankrijk.  De meeste bestuurders houden zich vrij strikt aan de snelheidsbeperkingen. Daardoor blijven ze mooi op afstand achter je rijden als je zelf ongeveer aan de maximum toegelaten snelheid rijdt. Als je vertraagt om een agglomeratie binnen te rijden of een duidelijk aangegeven zone 30 vertragen ook je achterliggers en passen hun snelheid aan.  Geen geduw of bumperkleven, ook niet op 2X2 waar 110 gereden mocht worden en waar je af en toe een vrachtwagen moet inhalen.  De achterliggers rijden gewoon niet sneller dan toegelaten op een enkele uitzondering na dan (meestal buitenlandse nummerplaten), waardoor als je zelf aan de maximum toegelaten 110 rijdt steeds zonder probleem die vrachtwagens kan inhalen zonder dat er iemand je vast rijdt of in je gat ligt te neuken.

Iedereen verleent correct voorrang aan wie voorrang heeft. Na het verlenen van die voorrang kan het zijn dat de voorranghebbende die niet weg kan en een teken geeft aan de voorrangsplichtige dat deze mag verder rijden. Maar nooit andersom.

Buiten de bebouwde kom moet je anderhalve meter tussenlaten wanneer je tweewielers inhaalt. Wordt door iedereen nageleefd. Zelf al kunnen ze daardoor niet onmiddellijk inhalen.

Weinig voorrang van rechts gezien, maar correct toegepast daar waar van toepassing, behalve door sommige onopgevoede Belgen die daar rondreden en niet eens beseften waar ze mee bezig waren.

Na 7 dagen terug over de grens in Belgie,  gatneukers, voorrangsnegators, vastrijders enz.
Zielig, maar het kan dus anders.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zielig Belgie
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 06 november 2012 - 20:04:00 »
Het is pas als je een paar dagen elders hebt rondgereden en daarna de grens van Belgie terug overrijdt dat je beseft hoeveel onopgevoede ongedisciplineerde egoisten hier rondrijden.
Een weekje rondtoeren in Frankrijk.  De meeste bestuurders houden zich vrij strikt aan de snelheidsbeperkingen. Daardoor blijven ze mooi op afstand achter je rijden als je zelf ongeveer aan de maximum toegelaten snelheid rijdt. Als je vertraagt om een agglomeratie binnen te rijden of een duidelijk aangegeven zone 30 vertragen ook je achterliggers en passen hun snelheid aan.  Geen geduw of bumperkleven, ook niet op 2X2 waar 110 gereden mocht worden en waar je af en toe een vrachtwagen moet inhalen.  De achterliggers rijden gewoon niet sneller dan toegelaten op een enkele uitzondering na dan (meestal buitenlandse nummerplaten), waardoor als je zelf aan de maximum toegelaten 110 rijdt steeds zonder probleem die vrachtwagens kan inhalen zonder dat er iemand je vast rijdt of in je gat ligt te neuken.

Iedereen verleent correct voorrang aan wie voorrang heeft. Na het verlenen van die voorrang kan het zijn dat de voorranghebbende die niet weg kan en een teken geeft aan de voorrangsplichtige dat deze mag verder rijden. Maar nooit andersom.

Buiten de bebouwde kom moet je anderhalve meter tussenlaten wanneer je tweewielers inhaalt. Wordt door iedereen nageleefd. Zelf al kunnen ze daardoor niet onmiddellijk inhalen.

Weinig voorrang van rechts gezien, maar correct toegepast daar waar van toepassing, behalve door sommige onopgevoede Belgen die daar rondreden en niet eens beseften waar ze mee bezig waren.

Na 7 dagen terug over de grens in Belgie,  gatneukers, voorrangsnegators, vastrijders enz.
Zielig, maar het kan dus anders.
Idd...

Toch even aanvullen, hierbij:
Die afstanden 1 m binnen bbk en 1,5 m (buiten bbk) gelden voor iedere bestuurder (dus onder andere ook voor fietsers die voetgangers inhalen), en niet alleen tov van tweewielers, ook bvb voetgangers, zelfs dieren, enz... ; lees best zelf. Ik denk zeker niet dat "iedereen" dat in la France naleeft.  ;)

Citaat
http://www.legifrance.gouv.fr/affichCode.do;jsessionid=0A4845C284C7DED9AF2F46176B5C4FF5.tpdjo03v_2?idSectionTA=LEGISCTA000006177131&cidTexte=LEGITEXT000006074228&dateTexte=20121106

Section 2 : Dépassement.
Article R414-4

I. - Avant de dépasser, tout conducteur doit s'assurer qu'il peut le faire sans danger.

II. - Il ne peut entreprendre le dépassement d'un véhicule que si :
1° Il a la possibilité de reprendre sa place dans le courant normal de la circulation sans gêner celle-ci ;
2° La vitesse relative des deux véhicules permettra d'effectuer le dépassement dans un temps suffisamment bref.
3° Il n'est pas lui-même sur le point d'être dépassé.

III. - Il doit, en outre, avertir de son intention l'usager qu'il veut dépasser.

IV. - Pour effectuer le dépassement, il doit se déporter suffisamment pour ne pas risquer de heurter l'usager qu'il veut dépasser. Il ne doit pas en tout cas s'en approcher latéralement à moins d'un mètre en agglomération et d'un mètre et demi hors agglomération s'il s'agit d'un véhicule à traction animale, d'un engin à deux ou à trois roues, d'un piéton, d'un cavalier ou d'un animal.

...
Ik hoop dat mijn Frans nog voldoende is (de Google vertaler is niet het ware)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 november 2012 - 20:31:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Zielig Belgie
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 07 november 2012 - 21:15:47 »
Uitzonderingen zijn er altijd, maar in het algemeen werd door de (auto)bestuurders die ik ben tegengekomen deze regel gerespecteerd.
Het ging dus wel over auto's tov fietsers en bromfietsers.
Hoogstwaarschijnlijk niet alleen uit discipline maar ook bang om punten kwijt te spelen en fietsers die onderling of tov voetgangers niet voldoende tussenafstand zouden laten kunnen geen punten kwijtspelen vermits je voor het besturen van een fiets geen rijbewijs met punten nodig hebt.

Straffen :
V. - Le fait, pour tout conducteur, de contrevenir aux dispositions des II à IV ci-dessus est puni de l'amende prévue pour les contraventions de la quatrième classe.

Boete 4de klasse.

VI. - Tout conducteur qui contrevient aux dispositions des II à IV ci-dessus encourt également la peine complémentaire de suspension du permis de conduire pour une durée de trois ans au plus, cette suspension pouvant être limitée à la conduite en dehors de l'activité professionnelle.


Rijbewijs  kan worden ingetrokken voor drie jaar of langer.

VII. - Cette contravention donne lieu de plein droit à la réduction de trois points du permis de conduire.

Er worden zowieso drie punten afgetrokken.
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 november 2012 - 21:21:43 door mazda »