Auteur Topic: dagrijlichten  (gelezen 2669 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
dagrijlichten
« Gepost op: zaterdag 09 maart 2013 - 20:13:06 »
Hallo,

Wat is de wetgeving ivm dagrijlichten voor een ingevoerde auto.
Een auto werd voor de eerste keer in Italie ingeschreven met Italiaanse nummerplaten in september 2012, nu wordt deze auto in Belgie ingevoerd en als tweedehands verkocht.
De keuring voor verkoop en de douane maken geen opmerkingen over het niet aanwezig zijn van dagrijlichten.
De keuring levert een groene kaart af tot 2016.
Is dit in orde, of kan dit problemen geven bij de volgende keuring?

Dank voor antwoord.

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: dagrijlichten
« Reactie #1 Gepost op: zondag 10 maart 2013 - 17:11:48 »
Per wanneer zijn die dagrijlichten op een NIEUWE auto verplicht?

En is het dan vanaf een vastgelegde datum waarop meteen alle NIEUW VERKOCHTE auto's aan moeten voldoen of gaat het gelden vanaf een NIEUW MODEL?

Is juist hetzelfde als dat je een aantal jaren terug zowat alle auto's alleen nog maar MET airbag kon kopen, behalve een model van Lada wat al 15 jaar in productie was.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: dagrijlichten
« Reactie #2 Gepost op: zondag 10 maart 2013 - 18:33:48 »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: dagrijlichten
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 13 maart 2013 - 19:59:54 »
De wetgeving is blijkbaar vrij duidelijk, alleen de toepassing ervan door GOCA is niet duidelijk.
De wetgeving zegt dat alle nieuwe auto's van het type M1 waaronder personenauto's vallen vanaf Februari 2011 geen europese goedkeuring krijgen als er geen dagrijlichten opstaan.
In de keuring antwoord men mij dat het enkel om nieuwe modellen gaat die een goedkeuring krijgen vanaf februari 2011.
Alle auto's die reeds een goedkeuring kregen voor februari 2011 mogen gewoon verder verkocht worden zonder dagrijlichten.
Bij de betreffende auto is een gelijkvormigheidsattest dat dateert van de maand mei 2012, dus na februari 2011.
Op de keuring antwoord men dat het over een model gaat van het jaar 2010 en dat men naar de datum moet kijken van het basis gelijkvormigheidsattest en niet naar de datum op het bijgevoegde gelijkvormigheidsattest? Er is minstens al 6 keer een goedkeuring gevraagd voor hetzelfde model antwoord men.

In ieder geval dateert het gelijkvormigheidsattest zowel als de eerste inschrijving van na februari 2011.
De keuring levert een keuringsbewijs af op 04 maart 2013 met de vermelding dat het voertuig voldoet aan de voorschriften.
Deze keuring is geldig tot september 2016 gezien de auto in september 2012 in Italie werd ingeschreven.

Wie weet hoe de vork echt in de steel zit? 

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: dagrijlichten
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 13 maart 2013 - 21:00:20 »
De wetgeving is blijkbaar vrij duidelijk, alleen de toepassing ervan door GOCA is niet duidelijk.
De wetgeving zegt dat alle nieuwe auto's van het type M1 waaronder personenauto's vallen vanaf Februari 2011 geen europese goedkeuring krijgen als er geen dagrijlichten opstaan.
In de keuring antwoord men mij dat het enkel om nieuwe modellen gaat die een goedkeuring krijgen vanaf februari 2011.
Alle auto's die reeds een goedkeuring kregen voor februari 2011 mogen gewoon verder verkocht worden zonder dagrijlichten.
Bij de betreffende auto is een gelijkvormigheidsattest dat dateert van de maand mei 2012, dus na februari 2011.
Op de keuring antwoord men dat het over een model gaat van het jaar 2010 en dat men naar de datum moet kijken van het basis gelijkvormigheidsattest en niet naar de datum op het bijgevoegde gelijkvormigheidsattest? Er is minstens al 6 keer een goedkeuring gevraagd voor hetzelfde model antwoord men.

In ieder geval dateert het gelijkvormigheidsattest zowel als de eerste inschrijving van na februari 2011.
De keuring levert een keuringsbewijs af op 04 maart 2013 met de vermelding dat het voertuig voldoet aan de voorschriften.
Deze keuring is geldig tot september 2016 gezien de auto in september 2012 in Italie werd ingeschreven.

Wie weet hoe de vork echt in de steel zit?  

De keuring heeft gelijk en bedoelt de EG-type goedkeuring van een echt nieuw model of nieuw voertuigtype (kan ook een grondige facelift zijn met andere motoren), die gebeurt als het merk-modeltype het allereerst goedgekeurt wordt (kort erna ook nationaal); sommige modeltypes blijven 4 jaar en meer onveranderd en hebben dus dezelfde EG-type-nr, men kan dus nog in theorie een nieuwe auto in 2015 kopen waar geen DRL´s in verplicht zijn door Europa. Maar de meeste Europese autoconstructeurs zullen die wel narusten na een kleine opfrissing, maar uitzonderingen blijven zeker mogelijk. Mijn Skoda had ze ingebouwd in sept 12 alhoewel het modeltype al 2 jaar of 2010 quasi hetzelfde is (laatste facelift:
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Fabia#Fabia_2e_generatie_facelift

Op het Autosalon van Genève werd in maart 2010 de gefacelifte versie van de Škoda aan het publiek voorgesteld, evenals de nieuwe vRS versie. De voornaamste wijzigingen zitten hem in de neus van de Fabia en in een nieuw motorenpalet. De wagen lijkt door het gewijzigde rooster en nieuwe lichtblokken een beetje breder.
).

Skoda zegt dat ze elk jaar (rond mei) kleine verbeteringen aan hun modellen aanbrengen (bvb materiaalkeuze) die men soms niet ziet (techniek) maar dat is niet voldoende voor een ander type nr. Een grondige facelift is dat wel, zie link Wiki.    

Citaat
http://www.wegcode.be/actueel/recente-wijzigingen/1490-dagrijverlichting  daar vind je ook een uittreksel van het Staatsblad.

Dagrijverlichting verplicht vanaf 2011
GEPUBLICEERD OP 29 APRIL 2010. SECTIE RECENTE WIJZIGINGEN

Vanaf 7 februari 2011 moeten alle nieuwe personenwagens (categorie M1) en kleine bestelwagens (categorie N1) dagrijverlichting hebben. Anderhalf jaar later geldt deze aparte verlichting aan de voorkant voor alle nieuwe voertuigen. De maatregel moet voertuigen overdag zichtbaarder maken en het aantal verkeersdoden verminderen.

Europees verbod

België schikt zich hiermee naar de verlichtingseisen van Europa. De Europese Commissie verbiedt haar lidstaten om, na respectievelijk 7 februari 2011 (M1 en N1) en 7 augustus 2012 (andere categorieën), nog een EG-typegoedkeuring of nationale typegoedkeuring te verlenen voor nieuwe voertuigtypen die niet voldoen aan voorwaarden voor dagrijverlichting.

Technische eisen

De elektrische installatie van het lichtsysteem moet zodanig worden uitgevoerd dat de dagrijlichten automatisch aangaan zodra de motor wordt gestart. De lichten moeten bovendien automatisch doven wanneer de bestuurder zijn mistvoorlichten of koplampen aansteekt, tenzij de koplampen slechts gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. De stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten mogen niet kunnen worden aangestoken wanneer de dagrijlichten branden.
Het technisch voertuigreglement verduidelijkt hierbij dat de dagrijlichten naar voren gericht zijn, zich aan de voorkant van een voertuig bevinden en wit licht uitstralen. Een inschakelverklikkerlicht is facultatief. De exacte plaatsingsregels zijn opgenomen in bijlage 6 van het reglement. Plaatsing op aanhangwagens en opleggers is verboden.

Facultatief

Dagrijverlichting is facultatief voor voertuigen van categorieën M1 en N1 die voor 7 februari 2011 zijn goedgekeurd en voor voertuigen van andere categorieën die zijn goedgekeurd voor 7 augustus 2012.

Auteur: Laure Lemmens

Uittreksel Belgisch Staatsblad 12 april 2010
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 maart 2013 - 21:21:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I