De winterbanden zijn gemonteerd. Een nieuwe set velgen, maar belangrijker ook nieuwe banden staan onder de 5. Uit de test van ADAC blijkt dat de Nokian meer geruis zou geven, dit kan ik al zeker tegenspreken. Het is zeker niet meer dan mijn Pirelli P7 zomerbanden, ik heb zelfs de indruk dat het een beetje minder is.
Ik ga wel nog een noodoplossing moeten voorzien (pomp en spuitbusjes) voor een lekke band. Mijn winterbanden zijn nl. geen run-flats. Mijn bandenboer heeft me dat ten stelligste afgeraden. Hij heeft hier wel een punt.
Ik ga me nog een 500 km rustig houden, daarna kan ik de banden even testen op een geschikte locatie (niet op de openbare weg). Mijn verbruik zal ik ook beginnen monitoren, ik verwacht een licht hoger verbruik.
Voor de mensen die nog zoeken naar winterbanden in de meer exotische maten kan ik de bandencentrale zeker aanraden. Het is een kleine éénmanszaak, die indertijd zijn ontslagpermie bij Renault constructief heeft aangewend, iets wat ik alleen maar kan steunen. Laat het een voorbeeld zijn aan de ford-medewerkers die het slecht nieuws hebben gekregen. Met wat creativiteit zit er toch nog altijd wat in.