Auteur Topic: Milieusticker Duitsland online bestellen of afhalen  (gelezen 19248 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Milieusticker Duitsland online bestellen of afhalen
« Gepost op: woensdag 07 november 2012 - 13:45:22 »
nalv deze topic: http://forum.christophoros.be/index.php/topic,3504.msg41663.html#msg41663

VAB-link online-bestelling:  14 € leden of niet-leden, afhalen Zwijndrecht: 12 €
Citaat
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?id=270

Hoe verkrijg ik het milieuvignet?

Je kan het vignet iedere weekdag komen afhalen aan de receptie van ons kantoor in Zwijndrecht. Kostprijs: € 12. Vergeet vooral niet je inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest van je wagen mee te brengen. De receptie is alle werkdagen doorlopend open van 8u30 tot 17u15. Of bestel het online via onze webwinkel onder de rubriek 'Vignetten'.

directe link >> http://www.vab.be/nl/producten/webwinkel
...
Wat als ik op doorrit ben?

Het milieuvignet is niet nodig op snelwegen.

Enkel voor specifieke zones in enkele stadscentra, je moet het dus niet hebben als je die steden bezoekt en de wagen achterlaat buiten de milieuzone.
 
Technische fiche milieuvignet
1.Overal in Duitsland geldig voor onbepaalde duur. Niet op snelwegen en niet als je niet in de milieuzones komt.  
2. Milieuvignet in drie kleuren afhankelijk van vervuilingsgraad. Euronorm 2 # en hoger. Zie jouw inschrijvingsbewijs.
3. Oude, vervuilende wagens, Euronorm 1 of vroeger, zowel diesel (voor 1997) als benzine (voor 1993)) krijgen geen milieuvignet en mogen de zones dus niet in.  ???

4. Boete van € 40 voor wie zondigt tegen de regel.
5. Niet voor motoren, wel voor alle vierwielige voertuigen.
6. Sticker moet gekleefd worden aan passagierskant onderaan de ruit.


# Opmerking: die technische fiche is "onvolledig of onaangepast" of gewoon fout; als je met een benzine rijdt en een geregelde (lambdasonde enz...) 3-weg-katalysator hebt -dus vanaf euronorm 1- moet je in principe ook een groene sticker krijgen (toch quasi allemaal). Enkel nog oudere benzines zonder geregelde katalysator of zonder katalysator, krijgen geen enkele sticker. Een rode of gele sticker is niet voorzien voor benzines, enkel de groene of geen. (het is tenslotte hoofdzakelijk een fijnstofsticker, en ook oude benzines hebben amper fijnstof). Zelfs de eerste G-kat benzineauto´s met nog US-katalysator (2e generatie) kunnen dus een groene sticker krijgen (ambtenaren waren die vergeten ? ) (ofwel staat was in de papieren of  metingen laten doen ?). De G-katalysator kwam tenslotte uit de USA.
Bij (benzine)auto´s op LPG of Gas mag die US Katalysator zelfs ongeregeld zijn (1e generatie).

Bij diesels zijn ze veel strenger, nageruste Euro 1-diesels (inbouwroetfilter) kregen een beperkte rode plakette die in 2010 al afliep. (daar is de VAB tekst wel juist)

Zie uitleg (Duits) :
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Verordnung_zum_Erlass_und_zur_%C3%84nderung_von_Vorschriften_%C3%BCber_die_Kennzeichnung_emissionsarmer_Kraftfahrzeuge#Erwerb

Schadstoffgruppen

Kraftfahrzeuge mit Ottomotor ohne Katalysator, mit ungeregeltem Katalysator und mit dem US-Kat der ersten Generation mit den Schlüsselnummern 03 und 11 erhalten keine Plakette. Ausnahmen gibt es für Fahrzeuge mit Gas-, Elektro- und Brennstoffzellen- oder Wasserstoffantrieb. Für diese Fahrzeuge und alle anderen Benzin-Kraftfahrzeuge mit der Emissionsklasse Euro 1 oder höher gibt es eine grüne Plakette.

Da Kraftfahrzeuge mit Dieselmotor wesentlich höher am Feinstaub-Ausstoß beteiligt sind, sind die Zuordnungen hier differenzierter und strenger.
...
Citaat
Schadstoffgruppe 4 
praktisch alle Benziner mit geregeltem Katalysator (G-Kat) oder Fahrzeuge mit Flüssiggas, Erdgas- oder Ethanolantrieb
...

Alte Kat-Personenkraftwagen und Freigabe durch Europäische Union

Für frühe G-Kat-Fahrzeuge mit Schlüsselnummern 01, 02 sowie 77 war es seitens des Gesetzgebers anfangs versäumt worden, eine Zulassung bei der Europäischen Union zu beantragen. Seit dem 8. Dezember 2007 können jedoch auch für diese Fahrzeuge Plaketten beantragt werden.[15] Dies betrifft überwiegend Fahrzeuge, die in den 1980er und frühen 1990er Jahren gebaut worden sind. Sofern diese Fahrzeuge mit einem sogenannten geregelten Katalysator (G-Kat) ausgerüstet sind, wird auch die grüne Plakette zugeteilt.
[16]
Citaat
http://www.tagesspiegel.de/berlin/verkehr-100-000-autos-mit-us-kat-duerfen-in-die-umweltzone/1109624.html

Verkehr : 100.000 Autos mit US-Kat dürfen in die Umweltzone
01.12.2007

Vier Wochen vor der Einführung der Umweltzone mit teilweisen Fahrverboten in der Innenstadt können jetzt auch die rund 100 000 Besitzer von Autos mit einem geregelten US-Katalysator eine grüne Plakette beantragen, die zum Fahren in der Umweltzone berechtigt. Sie waren im ersten Anlauf vergessen worden.

Auch mit Filter nachgerüstete Euro-1-Diesel-Pkw und alle nachgerüsteten Nutzfahrzeuge erhalten nach der gestrigen Zustimmung des Bundesrates zumindest eine rote Plakette, die allerdings das Fahren nur bis 2010 erlaubt. ...


2. :  >>
Citaat
http://www.dekra-claims-and-expertise.nl/Particulier/316.html

Milieusticker
Meer informatie milieusticker
Opdracht tot levering milieusticker voor €12,75 (incl. verzendkosten)
....

Opdrachtgever ... adres
|  land |  Belgie |
 

3. hier kan men het blijkbaar ook online bestellen voor België heb ik net gescheckt:
>>
Citaat
http://www.tuv-nord.nl/milieusticker/
Welkom bij het bestelsysteem voor de Duitse Milieusticker “Umweltplakette”.

Om een milieusticker aan te kunnen vragen, verzoeken wij u om de volgende gegevens bij de hand te houden:

•uw adresgegevens
•kenteken
•meldcode (vermeld op het kentekenbewijs van uw voertuig)

U kunt tevens een ingescand kentekenbewijs in het aanvraagformulier bijvoegen, waarna u de bestelling van de milieusticker middels een betaling via Ideal definitief kunt maken.
Indien u geen document via de website laadt, kunt u ons een kopie van het kentekenbewijs per post of fax toezenden.

De verwerking van uw aanvraag voor de milieusticker (indien alle gegevens en de betaling binnen zijn) duurt gemiddeld maximaal 3 werkdagen.
Wij wensen u veel reisplezier met uw bestelde milieusticker.
 
Bestel hier   Status bestelling
! En vooaral deze site is wel vollediger en (bijna)correct in zijn technische uitleg:

Waarom zijn vooral Belgen euh VAB zo´n websiteprutsers ?
Citaat
http://www.tuv-nord.nl/milieusticker-duitsland/milieusticker-duitsland/emissieklassen
Indeling voor personenvoertuigen en lichte bedrijfswagens die uitgerust zijn met een hybride, benzine- of LPG-motor.

Emissieklasse  Umweltplakette
Toelichting
 
1  Geen  
Tot deze emissieklasse behoren voertuigen die voldoen aan de uitlaatgasemissienormen volgens Euro-I of ouder en die niet zijn toegelaten volgens richtlijn 91/441. Over het algemeen zijn dit voertuigen met een datum eerste toelating van 31 december 1992 of ouder. In principe komen deze voertuigen niet voor een Umweltplakette in aanmerking.

Hierop zijn uitzonderingen mogelijk voor voertuigen waarvan de fabrikant van het voertuig al voor de genoemde datum het voertuig geleverd heeft met een motor die voldoet aan de Euro-2 norm; het voertuig wordt dan ingedeeld in emissieklasse 2.
 
4  Groene plakette

Tot deze emissieklasse behoren voertuigen die voldoen aan de uitlaatgasemissienormen volgens Euro-1 (toegelaten volgens richtlijn 91/441), Euro-2, Euro-3 of Euro-4.

Over het algemeen gaat het hierbij om voertuigen met een datum eerste toelating van na 31 december 1992. Uitzonderingen zijn mogelijk voor voertuigen waarvan de fabrikant van het voertuig al voor de genoemde datum het voertuig geleverd heeft met een motor die voldoet aan de hierboven vermelde normen; het voertuig wordt dan ingedeeld in emissieklasse 4.


Info geregelde katalysator/3-weg :
http://www.auto-techniek.com/motor/katalysator
http://nl.wikipedia.org/wiki/Driewegkatalysator

« Laatst bewerkt op: woensdag 07 november 2012 - 17:10:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Milieusticker Duitsland online bestellen of afhalen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 16 november 2012 - 11:32:39 »
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 november 2012 - 11:51:40 door Rafael »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Milieusticker Duitsland online bestellen of afhalen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 16 november 2012 - 15:24:20 »
Vandaag eens bekeken, want het komt dichterbij ;) (Vermoedelijk maandag bestellen)

Dekra: € 12,75 + scan roze formulier, handgeschreven sticker, ~ 2-3 werkdagen
TUV-Nord: € 18,15 + scan roze formulier + aanvraagformulier, bedrukt, ~ 3 werkdagen nà OK aanvraagformulier
VAB: € 14, geen verdere info over scans e.d., gedrukt of handgeschreven onbekend, ~ 7 werkdagen

De autist in mij zegt dat als er dan toch een sticker op mijn ruit komt, het een gedrukte moet zijn in plaats van geschreven ::) Maakt het wel vrij duur voor maar een sticker :)

Handgeschreven N° is ook mooi (wel een beetje oefenen op een stukje papier van dezelfde grootte, degelijke pen of stylo gebruiken)
  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Milieusticker Duitsland online bestellen of afhalen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 16 november 2012 - 15:41:12 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Milieusticker Duitsland online bestellen of afhalen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 16 november 2012 - 16:13:31 »
Handgeschreven N° is ook mooi (wel een beetje oefenen op een stukje papier van dezelfde grootte, degelijke pen of stylo gebruiken)  ;)

Maar zelf schrijven gaat niet, dat doen zij toch voor je?
Ik heb onze beide stickers (Skoda en BMW) zelf geschreven (thuis) maar we kenden ook die Duitse garagist persoonlijk, ik neem aan dat je dat ook zelf moogt dan hoeven zij geen (lelijke) krabbel met een dikke stift te zetten.
(voor de (inmiddels gerecycleerde) Mazda heeft die garagist dat nog zelf gedaan leek nergens op, maar de n° was nog leesbaar...)

 Gewoon vragen hé. Het stempeltje Anerkannte Werkstatt n° of andere berechtigde Instelling moet de garagist/... zelf zetten, waar je de N° invult (wit venster) of de onderste helft sticker kleeft zelf niet zo (op kleefsel kan je ook niet schrijven  :-\), enkel bovenste helft kleeft echt goed. Allez  die oude sticker toen kleefde toen wel onderaan, mss waren die eerste nog van een ander type met rondomplaksel (behalve het n°-venster).

Citaat
Jammer dat je zo'n sticker ook écht moet plakken, anders dacht ik er aan om deze op een of andere manier tegen het raam te monteren zodat deze er ook weer af kan zonder kapot te doen.
Idd, voorlopig mag enkel plakken.

Citaat
Maar dat zou niet mogen en overeenkomen met geen sticker. Zal wel zijn tegen het meenemen van de sticker tussen auto's, als ik het goed heb staat een Duitse nummerplaat ook op de houder en niet op de auto?
Beide, naargelang de nieuwe eigenaar al dan niet in dezelfde "Nummerplaat-eerste letters-regio" ttz Stadt/Landkreis woont, woont hij buiten de regio krijgt hij natuurlijk een nieuwe nr.  Woont hij in dezelfde Kreis** dan blijft de nummerplaat op de auto.

** http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Kfz-Kennzeichen_in_Deutschland



Voor de VAB-website heb ik ondertussen een mailtje gestuurd om hun verkeerde technische info onder 3.  qua benzineauto aan te passen, ook euro 1 G-kat of hypothetische euro 1 met G-kat US-model krijgt in principe altijd een groen vignet, enkel benzines zonder geregelde Katalysator (3-weg) krijgen geen vignet.
Hier alvast een duideilijke .jpg:
Citaat

Da Diesel-Kfz mehr zum Feinstaubausstoß beitragen, gelten hier strengere Regeln

http://www.ngk.de/technik-im-detail/lambdasonden/grundlagen-abgaswissen/umweltplakette/

Citaat
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?id=270
...

Technische fiche milieuvignet

1.Overal in Duitsland geldig voor onbepaalde duur. Niet op snelwegen en niet als je niet in de milieuzones komt.  
2. Milieuvignet in drie kleuren afhankelijk van vervuilingsgraad. Euronorm 2 # en hoger. Zie jouw inschrijvingsbewijs.
3. Oude, vervuilende wagens, Euronorm 1 of vroeger, zowel diesel (voor 1997) als benzine (voor 1993)) krijgen geen milieuvignet en mogen de zones dus niet in.
4. Boete van € 40 voor wie zondigt tegen de regel.
5. Niet voor motoren, wel voor alle vierwielige voertuigen.
6. Sticker moet gekleefd worden aan passagierskant onderaan de ruit.
Een mailtje  ;) met wat uitleg en - met de Duitse wettekst -   ben benieuwd of er reactie op komt.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 november 2012 - 17:32:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Milieusticker Duitsland online bestellen of afhalen
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 17 november 2012 - 15:44:43 »
Jammer dat je zo'n sticker ook écht moet plakken,
Elke folie op je voorruit is verboden in België , muv zonneband   ;)
Aangezien je voertuig ook in het internationale verkeer moet voldoen aan de Belgische regels, is dat plakken van folie dus verboden.
Elk land heeft die verdragen getekend, en die gaan boven hun eigen lokale wetgeving .... ;)


Ik steek mijn Umweltplakette gewoon achter het clipje voor de parkeerkaart of -bonnetjes.
Ik ga echt al hun klever-rommel (ook wegenvignetten) niet op mijn ruit plakken.
Voor je het weet zie je geen bal meer.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 17 november 2012 - 15:47:18 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Milieusticker Duitsland online bestellen of afhalen
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 17 november 2012 - 18:49:47 »
Ik steek mijn Umweltplakette gewoon achter het clipje voor de parkeerkaart of -bonnetjes.

Mmmh, dat clipje staat bij mij wel redelijk in het zicht, redelijk hoog en ook nog links.

Mss kan ik zo´n extra doorzichtig clipje voor rechtsonderaan krijgen zou idd niet slecht zijn.

Citaat
Voor je het weet zie je geen bal meer.
idd, die plakker heb je enkel in de umweltzone nodig, en je toch rij je er permanent mee rond.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Milieusticker Duitsland online bestellen of afhalen
« Reactie #7 Gepost op: maandag 19 november 2012 - 19:21:08 »
Ik steek mijn Umweltplakette gewoon achter het clipje voor de parkeerkaart of -bonnetjes.
Ik ga echt al hun klever-rommel (ook wegenvignetten) niet op mijn ruit plakken.
Voor je het weet zie je geen bal meer.

Veel geluk dan als je op een Oostenrijkse autosnelweg betrapt wordt met een autowegenvignet dat niet gekleefd is: 120 Euro.

Of wacht: Ina is daar niet akkoord mee en betaalt niet ter plekke. Dan is het 300 tot 3.000 Euro.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Milieusticker Duitsland online bestellen of afhalen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 20 november 2012 - 19:00:14 »
Of wacht: Ina is daar niet akkoord mee en betaalt niet ter plekke. Dan is het 300 tot 3.000 Euro.
Of vrijspraak omdat Oostenrijk zijn internationale verplichtingen dient na te komen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Milieusticker Duitsland online bestellen of afhalen
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 20 november 2012 - 19:22:29 »
Of vrijspraak omdat Oostenrijk zijn internationale verplichtingen dient na te komen ...

Ik denk het niet. Je hoeft immers geen autowegenvignet op je voorruit te kleven. Alleen mag je dan niet op de autosnelwegen.

En dat heb je vlugger aan je been dan je denkt. Om de Salzburger Arena te bereiken bijvoorbeeld, rijd je enkele honderden meters over een gemeenschappelijke afrij- en oprijstrook van een autosnelweg, je komt zelfs niet op de eigenlijke rijbaan van de autosnelweg. Maar je bent een bordje "begin autosnelweg" voorbijgereden, en even verder staan ze er om je "zur Kasse zu bitten".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Milieusticker Duitsland online bestellen of afhalen
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 22 november 2012 - 11:25:37 »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Milieusticker Duitsland online bestellen of afhalen
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 22 november 2012 - 11:35:47 »
Stikker voor (lichte) vracht is ook zoiets, vergunning, bewonerskaart, ....
Bij mij simpel ----------------> niets, noppes, nada!!!

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Milieusticker Duitsland online bestellen of afhalen
« Reactie #12 Gepost op: maandag 26 november 2012 - 08:34:52 »
http://wegcode.be/wetteksten/secties/omzendbrieven/mo-120310/1144-mo-120310

Zijn in elk geval verboden:

1) aanbrengen van tinten en folies op voorste zijruit en voorruit (uitgezonderd zonneband)



LPG stickers worden voor zover ik zie achteraan gekleefd.


fo·lie (de, het; v(m) en o; meervoud: foliën, folies)
1) dun bladmetaal: aluminiumfolie
2) zeer dunne plastic vellen
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Milieusticker Duitsland online bestellen of afhalen
« Reactie #13 Gepost op: maandag 26 november 2012 - 09:59:53 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Milieusticker Duitsland online bestellen of afhalen
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 27 november 2012 - 19:10:03 »
Ah voilà.
Zo regelt de wetgever het hier : 't is verboden, behalve als we het zelf verplichten.

Maar een buitenlandse mogendheid kan geen (van de Belgische wetgeving) afwijkende technische eisen stellen aan een Belgisch voertuig dat het bij verdrag toelaat op zijn wegennet conform de Belgische technische vereisten.
't Zou anders wat worden als je naar GB rijdt  ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder