Auteur Topic: Moeten jongeren na zware overtreding rijbewijs inleveren?  (gelezen 9982 keer)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Moeten jongeren na zware overtreding rijbewijs inleveren?
« Reactie #15 Gepost op: maandag 19 februari 2007 - 02:23:12 »
Citaat
Maar nu is mijn vraag: wie van jullie zal het mij kwalijk nemen? Wie van jullie zal mij mijn rijgedrag van toen verwijten, toen ik vernomen had dat mijn dochter, die zopas op 5 februari 20052 25 jaar geworden was, overleden was na anderhalf jaar zwaar lijden?
Normaal gesproken kan ik geen begrip opbrengen voor het rijden onder invloed maar in zo'n uitzonderlijk geval kan ik me voorstellen dat het een keer gebeurd. Ik heb het nog niet meegemaakt om een kind te verliezen, ik heb het wel meegemaakt om een vader te verliezen (nadat hij 2 weken in een coma lag). Ik weet dan ook een beetje hoe het is.
Dit is dan ook de enige uitzondering dat ik er vanuit mijn compassie nog wat begrip voor kan opbrengen en dat wat mij betreft een boete en een waarschuwing zouden volstaan.
Nu vraag ik me wel af ofdat dit zou zijn gebeurd als je in een cultuur zou hebben geleefd waarin het (itt België waar het doodnormaal lijkt te worden gevonden of althans veel mensen hun vriend niet tegenhouden) gewoon not-done is om met alcohol op te rijden. Drank neemt de inhibities en het redeneren weg en zorgt er voor dat je impulsief reageert en op automatismen handelt zonder na te denken. Als het een gewoonte is om met alcohol op, zelfs al is het een druppel, niet achter het stuur te stappen dan zou je misschien eerder regelen dat iemand anders jou ophaalt of toch maar niet drinken omdat je beseft dat je nog naar het mortuarium toe moet.
Het is koffiedik kijken maar misschien wel een interessante vraag.

Ik ben geen stevige drinker maar als ik het wel zou zijn dan durf ik niet te zeggen dat ik me hieraan niet zou vergrijpen wanneer mij zoiets zou overkomen. Wel weet ik dat het geen zin heeft om op zo'n moment stevig te drinken. Je kan op zo'n moment beter de emoties de vrije loop laten en dierbaren om je heen hebben, het liefst ook dierbaren die de overledene niet kenden en jou kunnen opvangen. Met het drinken komt een even grote klap, alleen wat later. Ik begrijp wel heel goed dat het zeer verleidelijk is om op zo'n moment de gevoelens te onderdrukken door te drinken maar het helpt niet.
« Laatst bewerkt op: maandag 19 februari 2007 - 02:29:54 door BBB »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: maandag 19 februari 2007 - 02:24:08 »
Ik begrijp dat volkomen jozef, en ik zal hier niet ontkennen dat ik nog nooit "domme" dingen heb gedaan na de zoveelste zware of minder zware tegenslag. M'n deel van de koek heb ik zeker ook al gehad en ik kan je verzekeren het is een flink stuk koek die ik al kreeg. Gelukkig nooit "gepakt" geweest of ongevallen veroorzaakt tot nu toe en me iedere keer nog kunnen herpakken voor het te laat was. Daarmee zijn die flitsdinges gewoon struikroverij omdat die geen enkel maar dan ook geen enkel rekening houden met bepaalde omstandigheden (niet dat de arm der wet dit ook altijd kan of wil maja).

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: maandag 19 februari 2007 - 02:38:46 »
Ik ben geen stevige drinker maar als ik het wel zou zijn dan durf ik niet te zeggen dat ik me hieraan niet zou vergrijpen wanneer mij zoiets zou overkomen. Wel weet ik dat het geen zin heeft om op zo'n moment stevig te drinken. Je kan op zo'n moment beter de emoties de vrije loop laten en dierbaren om je heen hebben, het liefst ook dierbaren die de overledene niet kenden en jou kunnen opvangen. Met het drinken komt een even grote klap, alleen wat later. Ik begrijp wel heel goed dat het zeer verleidelijk is om op zo'n moment de gevoelens te onderdrukken door te drinken maar het helpt niet.

Op zo'n momenten beseft men niet altijd meer goed wat men doet, zo heb ik een 5-tal jaar terug ook eens een heel zware dobber te verwerken gekregen en achteraf zag ik dat er enkele flessen sterke drank erg geminderd waren of zelfs helemaal leeg en een 7 tal verschillende pillen (waaronder slaappillen) die enkel te verkrijgen zijn op doktersvoorschrift verdwenen waren uit m'n voorraad. Uit flitsen hier en daar weet ik me te herinneren dat ik minstens 100km met de wagen gereden heb die nacht maar ik weet begod nie meer waar ik gezeten heb. En normaal drink ik zelden alcohol en nooit teveel.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 20 februari 2007 - 14:17:26 »
Het probleem dat vele mensen hebben met het drinken is het volgende. Na 3 pintjes (van 25 cl) zijn ze nog redelijk goed in staat om te rijden. Na 5 pintjes zijn ze dat niet meer, doch beseffen ze het ook niet meer. Maar met een groepje gebeurt het vaak dat er enkelen snel kunnen drinken, en er weeral een pintje van een nieuw rondje voor je neus staat vóór je het goed en wel beseft. Ze hebben dus maar heel weinig tijd om de keuze te maken: verder drinken en sleutels afgeven, of niet meer verder drinken.

Volgens mijn huisarts heb ik een probleem met de drank (maar dat kan niet kloppen, want het is juist zonder drank dat ik een probleem heb). Maar ik heb het geluk dat ik, behalve die ene keer toen mijn dochter overleden was, nooit ofte nimmer overdag alcohol drink. Als ik drink, is het 's avonds na 22:00 u. en op voorwaarde dat mijn vrouw thuis is, zodat ik weet dat ik niet meer achter het stuur moet kruipen.

Een ander geluk dat ik ook heb: één keer in de afgelopen 5 jaar is het eens gebeurd dat mijn vrouw zei "Zou je mij niet beter laten rijden?". Daar heb ik dan ook geen probleem mee, daar discussieer ik niet over. Of ik nu vind dat ik nog goed kan rijden of niet: als zij dat vraagt, gaat de auto aan de kant en verwisselen we van plaats. Onder invloed van de drank zijn vele mannen dan echter niet voor rede vatbaar, en willen ze integendeel kost wat kost bewijzen hoe goed ze nog wel kunnen rijden als ze teveel gedronken hebben.

Wel zijn er ook drinkers die hun rijgedrag aanpassen aan hun gezegende staat. Een Duitse Polizist vertelde me eens dat ze een alcoholcontrole gedaan hadden op een weg waar vrijwel iedereen sneller dan toegestaan rijdt. Diegenen die zich wél aan de snelheidsbeperking hielden, werden eruit gepikt voor de alcoholcontrole. En meestal was het ook prijs.

Politierechter D'Hondt uit Dendermonde, naar verluid zelf een stevige drinker, is berucht als een extreem strenge rechter, en vooral dan wanneer het om snelheidsovertredingen gaat. Maar voor alcoholintoxicatie is hij buitengewoon mild.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 21 februari 2007 - 21:44:43 »
Politierechter D'Hondt uit Dendermonde, naar verluid zelf een stevige drinker, is berucht als een extreem strenge rechter, en vooral dan wanneer het om snelheidsovertredingen gaat. Maar voor alcoholintoxicatie is hij buitengewoon mild.

Allee als ge voor den diene moet verschijnen met een snelheidsovertreding moet ge zeggen dat ze dan gelukkig geen alcoholcontrole uitvoerden  ;D ;D ;D
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 22 februari 2007 - 15:49:35 »

Maar nu is mijn vraag: wie van jullie zal het mij kwalijk nemen? Wie van jullie zal mij mijn rijgedrag van toen verwijten, toen ik vernomen had dat mijn dochter, die zopas op 5 februari 20052 25 jaar geworden was, overleden was na anderhalf jaar zwaar lijden?

Begrijpen, absoluut

Ik heb op 18 maand (eind 2000-begin2002) tijd mijn moeder een breor en mijn vader verloren, maar een kind is anders.
Ik heb een zoon van 23, en twee dochters 21 en 13, ik denk dat ik in dzelfde situatie misschien nog minder verantwoord zou doen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 februari 2007 - 15:53:34 door e49Memling »

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 22 februari 2007 - 15:56:37 »
Wel zijn er ook drinkers die hun rijgedrag aanpassen aan hun gezegende staat. Een Duitse Polizist vertelde me eens dat ze een alcoholcontrole gedaan hadden op een weg waar vrijwel iedereen sneller dan toegestaan rijdt. Diegenen die zich wél aan de snelheidsbeperking hielden, werden eruit gepikt voor de alcoholcontrole. En meestal was het ook prijs.

Dus de les is: gewoon gas geven als je gedronken hebt.  ;)

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 24 februari 2007 - 13:35:59 »
Ik heb intussen een volle fles whiskey leeggedronken, en ben rond 16:00 u. vertrokken naar het motuarium waar mijn dochter zich bevond.

Het was de eerste keer dat ik letterlijk alle andere auto's dubbel zag, en desondanks tegen meer dan 200 km/h op de autosnelweg gereden heb. God zij dank dat ik toen geen ongeval veroorzaakt heb.

Inderdaad is dit 'begrijpbaar' en zelfs deels menselijk vind ik. Maar desondanks kan en mag dit géén verschoningsgrond zijn. Ik weet het dat het hard klinkt en dat ik in uw plaats mss juist hetzelfde zou doen. Maar stel dat u op de weg iemand omverrijdt ... Ga je het des te meer beklagen. Op dat moment denk je er wel niet aan en wie ben ik om u op dat moment de les te spellen.