Auteur Topic: Vrachtwagen op de bon voor 246 kilometer per uur  (gelezen 2726 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Vrachtwagen op de bon voor 246 kilometer per uur
« Gepost op: zaterdag 24 november 2012 - 21:12:18 »
Citaat van: autokanaal.be
Vrachtwagen op de bon voor 246 kilometer per uur

Een transportbedrijf uit het Nederlandse Reeuwijk is eind oktober ten onrechte bekeurd omdat een vrachtwagen van het bedrijf 246 kilometer zou hebben gereden op de A15 bij Hoogvliet. De snelheid werd gemeten door een mobiel flitsapparaat van het Korps landelijke politiediensten (KLPD). De vervoerfirma kreeg een brief die opriep om voor de rechter te verschijnen.

Het KLPD zoekt nog uit hoe het heeft kunnen gebeuren dat die hoge snelheid is gemeten en waarom de radarwaarnemer het heeft kunnen doorlaten. "Op de een of andere manier is het onjuist beoordeeld", zegt een KLPD-woordvoerder.

Het transportbedrijf krijgt binnenkort een excuusbrief.

Als dergelijke fouten kunnen gebeuren, dan zullen er ook wel minder grote fouten gebeuren die men niet kan bewijzen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Vrachtwagen op de bon voor 246 kilometer per uur
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 24 november 2012 - 23:36:26 »
Citaat van: autokanaal.be
Vrachtwagen op de bon voor 246 kilometer per uur

Een transportbedrijf uit het Nederlandse Reeuwijk is eind oktober ten onrechte bekeurd omdat een vrachtwagen van het bedrijf 246 kilometer zou hebben gereden op de A15 bij Hoogvliet. De snelheid werd gemeten door een mobiel flitsapparaat van het Korps landelijke politiediensten (KLPD). De vervoerfirma kreeg een brief die opriep om voor de rechter te verschijnen.

Het KLPD zoekt nog uit hoe het heeft kunnen gebeuren dat die hoge snelheid is gemeten en waarom de radarwaarnemer het heeft kunnen doorlaten. "Op de een of andere manier is het onjuist beoordeeld", zegt een KLPD-woordvoerder.

Het transportbedrijf krijgt binnenkort een excuusbrief.

Als dergelijke fouten kunnen gebeuren, dan zullen er ook wel minder grote fouten gebeuren die men niet kan bewijzen.

Eens gissen:
De radar meet steeds correct (ttz hij verwerkt/analyseert de reflecterende stralen) maar het totaal systeem is hier te traag of kan niet door de camion een foto nemen, de camion staat er uiteraard op.

Op het moment van de (dubbele) meting (net in het begin van meetbereik, snelle autofront gaat daar net door radarbeam) gaat een auto inhalen ttz passeert erachter aan 246 kmh ttz... (verwerking meting = 246 kmh OK-camera) -flits gaat onmiddelijk af (bvb 0,2 sec* totaal) maar auto zit dan netjes nog schuin achter de vrachtwagen. Metingshoek of -straalhoek radarbeam- ligt naargelang apparaat 22°-24° tov van de wegas.

Mooie foto van ... de vrachtwagen... (meting vooraan vanuit de zijberm). De "toeval" is snel genoeg -iets groter- zeer snel inhalen - ttz groot snelheidsverschil -  en net daar waar het flitsbereik begint te rekenen... maar de flits komt wel 0,x sec later...

Neem een snelheidsverschil van 246 - 86 kmh= 160 kmh of 44,44 m/per sec, of bvb na 2/10 seconde zit de auto 8,88 m verder of mogelijk onzichtbaar voor de camera, is het 0,4 sec* verwerkingstijd is de kans dubbel zo groot achter een 16 m lange camion te zitten....

*In bepaalde technische info spreekt men dus van 0,4 sec voor een dubbele meting (juridisch nodig) en 0,001 sec voor de flits:
Citaat
Hoe werkt een snelheidscamera precies?

Snelheidscamera’s werken met radarsignalen. De radar zendt een geluidsgolf uit, die voor ons niet hoorbaar, en die golf weerkaatst tegen een bewengend object zoals een voertuig. Radargolven kennen een zogenoemd 'dopplereffect' waabij de snelheid van terugkaatsen wordt gemeten. Een rijdend voertuig beweegt naar de radargolf toe of er van af. Uit het tijdsverschil tussen de verschillende terugontvangen signalen kan groot of klein zijn. Bij een groot tijdsverschil rijdt het voertuig sneller dan bij een klein tijdsverschil. Op basis van dit tijdsverschil wordt de rijsnelheid van het voertuig berekend. Het gebied dat de camera in de gaten kan houden is twee of drie rijstroken breed. Als er een (vracht)auto het gebied inrijdt dat de radar bestrijkt, dan worden dus alleen voor dat gebied de radargolven teruggekaatst en wordt de snelheid berekend. Soms staat een langsvliegende vogel op de foto...

Snelheidscamera's zitten vaak in vaste flitspalen maar kunnen ook in onopvallende surveillerende politieauto's zijn geplaatst, op een statief in de berm of naast de geleiderail. Je ziet ze ook wel eens op een viaduct boven de snelweg.

Snel rijden, maar nog sneller meten

De meting en berekening van de snelheid duurt per keer maar 0,4 seconde. In deze tijd wordt twee keer bepaald hoe hard een auto rijdt. Voor juridisch bewijs worden altijd twee metingen gedaan, ook al kan de radar het met één meting af.

Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto’s op de foto gezet worden. Soms in één richting, soms voor meerdere rijstroken tegelijk en soms in twee richtingen voor meer rijstroken.

http://plazilla.com/hoe-werkt-de-roodlicht--en-snelheidscamera
Dus nog te trage verwerking in dit geval... I7-core 3e generatie is nodig  ;D

dus totale verwerking 0,401 sec... bij 160 kmh snelheidsverschil is de auto dan ~ 17,8 meter verder als toen de auto nog zichtbaar was voor de radar dus net voor erachter te passeren... dus als de flits afgaat zit hij wslk nog verborgen achter de camion.
De flitsfoto telt dus... kan dus ook achter een traktor gebeuren hier 2 x maal :
Citaat
Tractor geflitst voor rijden 140 km per uur
Algemeen • Geplaatst door Pieter (halvarine)  op 30-10-2002 @ 15:52
     Een Duitse boer heeft maandag een boete voor te hard rijden gekregen. Op zich niet zo vreemd, maar de boer reed in een 15 jaar oude tractor.

Met 140 kilometer per uur zou Wilhelm Strümpler over een snelweg in Friesland hebben gereden toen hij geflitst werd door een flitspaal. Daarop kreeg hij een brief van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). De boer verklaart echter de afgelopen 20 jaar niet meer in Nederland te zijn geweest. Ook kan zijn trekker niet harder kan 30 kilometer per uur.

Wencke Taatgen van het CJIB verklaard dat er wel meer gekke dingen gebeuren met flitspalen. "We hebben al meerdere malen een te snel vliegende eend op de foto gehad. Ik kan me ook enkele fietsers, een skater en de tractor van een Belgische boer herinneren."

Bron: Leeuwarder Courant
http://frontpage.fok.nl/nieuws/157133/1/1/50/tractor-geflitst-voor-rijden-140-km-per-uur.html
Een snelheids(verschil) van 110 kmh na 0,4 sec bvb heeft de auto 12 meter afgelegd en kan net achter de traktor zitten als de foto gemaakt wordt...
« Laatst bewerkt op: zondag 25 november 2012 - 00:51:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Vrachtwagen op de bon voor 246 kilometer per uur
« Reactie #2 Gepost op: maandag 26 november 2012 - 08:24:29 »
Als dergelijke fouten kunnen gebeuren, dan zullen er ook wel minder grote fouten gebeuren die men niet kan bewijzen.
Inderdaad, en gezien het vangrail-verhaal, vermoed ik dat dit er veel meer zijn dan men zou verwachten.

De opstelling van de radars gebeurt vaak duidelijk niet conform de voorschriften
(bvb ook flitsen doorheen spijlen van brugleuningen)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder