Auteur Topic: Rekeningrijden kan tot duizenden euro's kosten  (gelezen 2491 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Rekeningrijden kan tot duizenden euro's kosten
« Gepost op: woensdag 21 november 2012 - 21:09:19 »
Citaat van: autokanaal.be
Rekeningrijden kan tot duizenden euro's kosten

U bent misschien een van de pendelaars die dagelijks in de file staat op de Belgische wegen. De overheid is al jaren op zoek naar manieren om dat probleem aan te pakken. Rekeningrijden is één van de mogelijke maatregelen. Maar dat zou de automobilist tot 1.000 euro per jaar kunnen kosten, waarschuwt VAB.

Een op de twee spitspendelaars heeft volgens de mobiliteitsclub geen aanvaardbaar alternatief voor de auto. Rekeningrijden zal dus de fiscale druk op arbeid verhogen, zo meldt VAB woensdag op basis van een onderzoek bij 4.000 Vlaamse werknemers die tewerkgesteld zijn in het Brussels Gewest en omgeving.

Het gaat dan om zij die geen glijdende werkuren hebben, niet thuis mogen werken of voor wie het openbaar vervoer geen waardig alternatief biedt.

Dal- vs. spitstarief

Het is volgens VAB "onaanvaardbaar dat de lasten van rekeningrijden eenzijdig door de werkende bevolking gedragen zullen worden".

"Voor wie de spits kan vermijden kan rekeningrijden aan een daltarief kostenneutraal blijven. Voor wie autoafhankelijk is voor zijn woon-werkverplaatsing en de (dure) spitstarieven niet kan vermijden, zal de factuur oplopen tot mogelijk duizenden euro's."

VAB kwam tot die berekening op basis van de tarieven die het Federaal Planbureau in haar nota 'Vooruitzichten van de transportvraag in België tegen 2030' hanteert voor het rekeningrijden met personenwagens.

De idee is een hoog tarief (14 eurocent per kilometer) te hanteren tijdens de spits om de files te doen afnemen en een laag tarief (2 eurocent per kilometer) tijdens de dalperiodes.

VAB eist echter dat er eerst meer duidelijkheid komt over de compensatie van de extra kost voor de pendelaar, "vooraleer rekeningrijden bespreekbaar wordt".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
Re: Rekeningrijden kan tot duizenden euro's kosten
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 22 november 2012 - 08:49:05 »
Bovendien zullen de daluren dan spoedig ook spitsuren worden vrees ik

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 22 november 2012 - 11:30:59 »
Vroeger kon met de vrachtwagen nog eens wat "gefoefeld" worden om de spits te vermijden (wat ook veelvuldig gedaan werd).
Nu is men verplicht om in de file te staan.
Werktijden/openingsuren werden/worden ook steeds enger waardoor men ook steeds meer verplicht word om tijdens de spits te rijden.

wooter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 23 november 2012 - 10:37:06 »
Heb dat voor mezelf berekend. Ik rij 100 km enkele rit van Limburg naar Brussel, weliswaar nu met de motorfiets maar vroeger met de auto. Met de auto arriveerde ik rond 7u of 9u30, vertrok ik met wat geluk vanaf 17u op vraag van de klant van mijn werkgever, dus echt keuze in flexibele uren had ik daar niet in.

0,14€ spitstarief betekent voor mij dan 24€ per dag of 500€ per maand. Is net iets duurder dan het brandstofverbruik van mijn motorfiets.

Beeld je eens in dat je met je eigen wagen naar Brussel rijdt met een nettoloon van 1500€, en je daar 500€ moet afgeven omdat je in de spits rijdt, want je bent nog niet zo hoog op de ladder dat men je thuiswerk of flexibele uren toelaat (je hebt zelfs nog geen firmawagen...).

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 23 november 2012 - 11:33:59 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 23 november 2012 - 13:06:34 »
Wreed is dat. Je kunt beter aan den dop zijn en zwartwerken.

Ik heb het geluk gehad om jarenlang 3 mensen uit mijn wijk te kunnen meenemen, die ook in Brussel werkten, zonder dat ik er een omweg moest voor maken. Ze betaalden me toen ieder 1,80 BEF per kilometer.

Later heb ik geruime tijd met twee collega's uit het Antwerpse in Kortrijk gewerkt. We kregen daarvoor 10,- BEF per kilometer. Maar het zou kunnen dat we bij het invullen van onze rittenbladen wel eens vergeten waren dat we samen met één wagen gereden hadden. "Servez-vous"...  ;D

Leslie heeft nu het geluk dat het hotel waar ze werkt, zich op 300 meter van bij ons thuis bevindt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 24 november 2012 - 14:55:06 »
Ik denk dat ik stilaan het voorbeeld van Jozef ga volgen, en het hier afbol.
Kennen ze hier nu echt niks anders dan belasten en nog eens belasten ???
Wat voor zin heeft het eigenlijk nog om hier te gaan werken ???

In elk geval is vrij duidelijk wat er gaat gebeuren met de kilometer heffing voor woonwerkverkeer - als ze er ooit komt : die rekening wordt gegarandeerd doorgeschoven naar de werkgever.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 24 november 2012 - 19:29:43 »
Ik denk dat ik stilaan het voorbeeld van Jozef ga volgen, en het hier afbol.

Wel, ik ga zeker niet beweren dat alles hier beter zou zijn dan in België. Maar toch hebben Leslie en ik onze emigratie nog geen seconde betreurd, en we zijn hier nu toch al sinds 14 juni 2008. Terugkeren naar België zouden we niet meer zien zitten.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zondag 25 november 2012 - 11:08:53 »
Het begint inderdaad een serieuze optie te worden om te verkassen. In mijn vriendenkring zijn er al enkele die het voorbije jaar Belziek hebben verlaten. Misschien ga ik hun voorbeeld maar eens volgen.

Het enige wat men hier kent is belasten en dan vooral de hardwerkende werknemers. Het leger werklozen wordt nauwelijks aangepakt, ambtenaren blijven in hun riante zetel zitten. Ondertussen wordt je als kleine zelfstandige door het gepeupel dat zich sos noemt nog bestempelt als fradeur.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: zondag 25 november 2012 - 13:07:45 »
De berekening van Rafael klopt volgens mij niet helemaal.  Tenzij ik mij vergis, hou je in je berekening geen rekening met het feit dat je je wagen ongetwijfeld ook wel voor privédoeleinden zal gebruiken.  Dus voor kosten als daar zijn: onderhoudskosten, verzekering, aflossing .... klopt je berekening niet helemaal als je die voor de volle pot op het conto van woon-werk verkeer schrijft.

Of heb ik 't mis?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zondag 25 november 2012 - 14:20:11 »
« Laatst bewerkt op: zondag 25 november 2012 - 14:23:11 door Rafael »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: zondag 25 november 2012 - 21:51:40 »
Precies. Er zijn mensen genoeg die een wagen alleen maar nodig hebben om te gaan werken, doch die voor hun privéverplaatsingen bijvoorbeeld genoeg kunnen hebben aan de auto van hun levenspartner.

De vaste kosten dienen dan volledig beschouwd te worden als kosten om te gaan werken.