Doen -Touring en ...- nu hypocriet of voor de schijn ?
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1283154/touring-onlogische-snelheidslimieten-zetten-aan-tot-overtredingen.aspxhier zelfs 50 kmh op een 2+2-middenberm...

Touring: "Onlogische snelheidslimieten zetten aan tot overtredingen"
Wanneer de vastgelegde snelheidslimieten als onlogisch worden ervaren dan zijn er slechts 4 op de 10 bestuurders die het respecteren. Dat zegt mobiliteitsorganisatie Touring na een test op zo een typische weg in ons land.
"Het gaat in hoofdzaak om wegen waar men slechts 50km/u mag rijden, terwijl de infrastructuur met veilige en beschermde fietspaden, met twee rijstroken in elke richting en een middenberm, op een veilige manier uitnodigt tot 70km/u", aldus Touring.
V85 --> Belgie: V40 = KASSA !
"Omgekeerd zijn er dan weer wegen die helemaal niet zo een veilige infrastructuur hebben, maar waar men dan weer wel 90 mag rijden. Dat zou beter teruggebracht worden naar 70km/u."
Tja, Touring daarvoor is er Art 10.1.1 hé
Touring is voorstander van het Scandinavisch principe waar men zich baseert op de evaluatie van het snelheidsgedrag van de weggebruikers. "Op basis van de snelheid van 85% van de voertuigbestuurders gaat men een snelheidslimiet bepalen. Resultaat is dat veel minder mensen een overtreding begaan en vooral ook meer respect opbrengen op wegen waar de snelheid terecht wordt verlaagd tot 50 of 30km/u zoals in woonstraten en stedelijke gebieden."
De V85 is helemaal geen Scandinavisch principe maar komt eerder uit USA UK enz (denk ik toch) ...
Iedereen weet van die kassa kassa plaatsen of politiek correct "pakkans verhogen" ook "subjectieve pakkans verhogen" en nog van die ondingen. Die foto doet me wat denken aan "de zoenk" N74 in Helchteren waar 70 is op een 2+2 middenberm buitenbbk... flits vanaf 77 kmh...
(ooit limiet 90 kmh, daarvoor 120 kmh) door een digitale flitspaal -langs de wegas hé- zelfs regelmatig of 4 dagen op 7 uitgezet wordt anders kunnen ze met de PV´s niet mee... De flitpalen aan de 70-kp brengen te weinig op ? lap eentje+eentje (2 richtingen) in "de zoenk" erbij... >>
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,2974.msg35597.html#msg35597Studie V85-metingen en de invloed op het aantal ongevallen:
http://ibiblio.org/rdu/sl-irrel.html hier veegt kassa-kassa-verkeerdbeleid duidelijk zijn kl*ten aan.
Summary of Findings...
-
Accidents at the 58 experimental sites where speed limits were lowered increased by 5.4 percent. The level of confidence of this estimate is 44 percent. The 95 percent confidence limits for this estimate ranges from a reduction in accidents of 11 percent to an increase of 26 percent.
-
Accidents at the 41 experimental sites where speed limits were raised decreased by 6.7 percent. The level of confidence of this estimate in 59 percent. The 95 percent confidence limits for this estimate ranges from a reduction in accidents of 21 percent to an increase of 10 percent.
- Lowering speed limits more than 5 mi/h (8 km/h) below the 85th percentile speed of traffic did not reduce accidents.
- The indirect effects of speed limit changes on a sample of contiguous and adjacent roadways was found to be very small and insignificant.
Conclusion...
Although there are variations from State to State, on average, speed limits were posed 5 and 16 mi/h (8 and 26 km/h) below the 85th percentile speed. As all States use the 85th percentile as a major criterion for establishing safe and reasonable speed limits, it is surprising that the new speed limits posted on the experimental sections examined in this study deviated so far from the 85th percentile speed. There are several plausible reasons. Once commonly cited reason for posting unreasonably low speed limits is public and
political pressure. While individuals and
politicians clearly influence some speed limit decision, there are
other factors involved.