Kijk, Bert. Ik vind gerechterlijke dwalingen altijd bijzonder jammer. Zowel wanneer een schuldige onterecht vrijkomt, als wanneer iemand na vele jaren gevangenis toch onschuldig bleek te zijn.
Wie ertegen is dat de wet wordt toegepast, ook wanneer er procedurefouten gemaakt worden, moet de volgende keer voor parlementsleden en volksvertegenwoordigers stemmen die de wet zodanig gaan veranderen, dat er naar willekeur mag gehandeld worden bij prodecurefouten. Dat hij dan achteraf ook niet komt klagen als die willekeur eens in zijn nadeel uitvalt.
Ik stel vast dat vele Belgen een rechtsstaat alsmaar minder naar waarde weten te schatten.
Burgemeester Lippens van Knokke is er verontwaardigd over dat Michele Martin in zijn gemeente opgedoken is. Welnu, men kan erover van gedachte wisselen of onze wetten haar vrijlating al dan niet hadden moeten mogelijk maken. Maar intussen is zij volkomen wettelijk een vrije burger geworden, en mag zij zich dan ook vrij verplaatsen.
Het gaat velen slechts schijnheilig over wat Michele Martin misdaan heeft. Samen met zuster Christine, de overste van het klooster der zusters Klarissen in Malonne, zoek ik momenteel naar werk voor Michele Martin. Neen, tegen een gewoon loon wil niemand Michele in dienst nemen. Maar tegen 3 Euro per uur staan ze te drummen om haar te kunnen in dienst nemen. Dan spelen die kinderen opeens geen rol meer, geld is veel belangrijker. Dát is de Belgische samenleving geworden.