Die nieuwe wet komt er van ..... Renaat-het-Land-Uit. Zegt genoeg, zeker? Voor de wegcode zijn we nu van die prutser vanaf, al moet ik toegeven dat het met de opvolging daar al niet veel beter gesteld is.
Wil zich nu populair maken door 's alrap en algauw een wet erdoor te krijgen, die alleen maar meer problemen creëert dan dat ze oplost. In plaats van de procedurefouten zowat de norm te verheven, had hij gewoon de regels inzake nietigverklaringen kunnen herbekijken. Maw: justititie ertoe verplichten om na te gaan wat de ontdekking van de procedurefout doet met de schuldvraag. Namelijk: toch (on)schuldig? Twijfel over schuld? Aanklacht herkwalificeren ( bvb naar doodslag ipv moord of omgekeerd), ipv vrij te spreken ook al is er geen twijfel mogelijk aangaande de schuldvraag. Doen hetgeen ik hier al ettelijke postings schrijf, dus. Ma bon, dat zal helaas te simpel zijn geweest.
Enerzijds hebben die advocaten wel gelijk, dat deze wet op niks trekt. Anderzijds, zouden ze er goed aan doen om zich eens af te vragen wie er aan de basis ligt van het feit dat er zo'n nieuwe wet komt. Namelijk: lepe advocaten die maar al te vaak en al te gemakkelijk schuldigen met een handigheidje hebben weten vrij te pleiten. Die deur gaat nu stillekes aan toe. Alleen de manier waarop had idd beter gekund gemoeten. Dat geef ik grif toe. De politiestaat en de ongebreidelde willekeur waarvoor Wooter en Jozef nu vrezen, daar zit inderdaad niemand op te wachten. Ik ook niet.