Daarom ook dat veel wegen van of naar rotondes aangelegd of aangepast worden met slechts 1 rijstrook.
Ach ja, Eddy, voor de volledigheid moet je weten dat VC een vriend van Leslie en mij is, en sinds onze feest hier op 30 september ook een vriend van jou en Rita (tip: hij is samen met jou mijn schoonouders en hun buurman Jef gaan ophalen, toen die uiteindelijk gestrand waren op hun weg naar hier).
Zoals je weet, begeleidt hij uitzonderlijk vervoer.
Ik kan me voorstellen dat een vrachtwagenbestuurder van een uitzonderlijk vervoer, uitgerekend op een rotonde, er zijn tijd voor dient te nemen om geen onheil aan te richten.
Ook al zou de toegangsweg tot de rotonde slechts met één rijstrook aangelegd zijn, zou een dergelijke onverlaat dan ook desondanks derhalve wel de kans gezien hebben om op de rotonde zelf een aanrijding te veroorzaken met het uitzonderlijk vervoer.
Ik heb de grootste afkeur voor die autobestuurder. Als je een vrachtwagenbestuurder van uitzonderlijk vervoer, die het zo al meer dan moeilijk genoeg heeft met zijn gevaarte, zelfs op een rotonde geenszins wat tegemoet kunt komen, dan ben je echt wel een onmens.
Helaas zijn het uitgerekend dergelijke onmensen die het in de Belgische maatschappij dikwijls halen. Want zoals gezegd: in Duitsland had die autobestuurder minstens een aanzienlijk deel van de aansprakelijkheid toegewezen gekregen.
Nu: wat zal het die onverlaat opgebracht hebben?
Tijdverlies op die rotonde voor de vaststelling van de aanrijding.
Tijdverlies voor de expertise van zijn voertuig.
Tijdverlies voor de herstelling van zijn voertuig.
En zijn voertuig zal ook na herstelling niet meer waard zijn dan voordien. Integendeel, een eventuele overnemer die sporen van een dergelijke aanrijding vaststelt, zal slechts bereid zijn minder voor het voertuig te betalen.