Auteur Topic: vluchtmisdrijf noemt men dat  (gelezen 2099 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
vluchtmisdrijf noemt men dat
« Gepost op: zaterdag 29 december 2012 - 22:36:48 »
http://www.deredactie.be/permalink/1.1514816


Deze jonge (illegale) snaak reed dus rond in een gestolen auto, en wilde een wegcontrole van de politie ontvluchten.   Voor deze journalisten zou dat .... vluchtmisdrijf heten   Duh!

« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 december 2012 - 22:41:32 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: vluchtmisdrijf noemt men dat
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 29 december 2012 - 23:34:27 »
Die journalist heeft inderdaad de kok horen fluiten, maar weet niet waar de lepel hangt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: vluchtmisdrijf noemt men dat
« Reactie #2 Gepost op: zondag 30 december 2012 - 10:06:52 »
En dan krijg ik dus in familiekringen (mensen die nu al 30 jaar autorijden en het nu toch wel zullen weten, zeker) wel eens als reactie: "Zieddet wel dat ge u vergist.... want het staat hier in de gazet".
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: vluchtmisdrijf noemt men dat
« Reactie #3 Gepost op: zondag 30 december 2012 - 12:40:34 »
Wat is het dan? Een afgrijselijke daad of wanbedrijf?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: vluchtmisdrijf noemt men dat
« Reactie #4 Gepost op: zondag 30 december 2012 - 12:46:19 »
Wat is het dan? Een afgrijselijke daad of wanbedrijf?

Vluchtmisdrijf plegen, doe je door de vlucht te nemen terwijl je weet dat je zelf, of het voertuig of het rijdier dat je bestuurde oorzaak of aanleiding was van een ongeval, met als bedoeling je te onttrekken aan de dienstige vaststellingen.

Artikel 33
 
§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro  of met een van die straffen alleen wordt gestraft:
 
1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,
 
2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,
 
...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.


Een stopteken van een agent negeren, en op de vlucht slaan, hoort daar niet thuis.  Jazeker, dat is een overtreding, en geen kleintje ook.  Een stopteken van een bevoegd persoon negeren = vierdegraadsovertreding.  Maar géén vluchtmisdrijf.  ;)  En samen met het feit dat hij al rondreed in een gestolen auto, en mogelijks nog enkele andere (snelheids)inbreuken.... gaat die kerel wel 't 1 en ander uit te leggen hebben, ja.  Daar niet van.
« Laatst bewerkt op: zondag 30 december 2012 - 12:50:56 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: vluchtmisdrijf noemt men dat
« Reactie #5 Gepost op: zondag 30 december 2012 - 12:53:21 »
En toch gebruiken ze die term er al jaren voor, in het nieuws dus.
Weeral iets bijgeleerd.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: vluchtmisdrijf noemt men dat
« Reactie #6 Gepost op: zondag 30 december 2012 - 17:19:48 »
En dan krijg ik dus in familiekringen (mensen die nu al 30 jaar autorijden en het nu toch wel zullen weten, zeker) wel eens als reactie: "Zieddet wel dat ge u vergist.... want het staat hier in de gazet".

Tja, 't is moeilijk praten met mensen die geloven dat alles wat in de gazet staat, juist en waar is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."