Eerste stop, klassieke snelwegparking. Hier werd het cliché ab-so-luut bevestigd: het was er ronduit smerig. 't Was dat de kleine een vuile luier had, anders had ik in deze wc's niet eens m'n broek opengedaan en gewoon verder gereden. Vreemd genoeg, als we dan voorbij Epinal, op een stuk 2x2 een onbemand parkingetje met enkele vuilbakken en wat zittafels opreden, was die pico bello proper. Geen vuiltje te vinden.
Ik weet niet meer in welke draad het was, maar ergens gaf Michel de raad om de locals te volgen als zij zich keurig aan de geldende maximumsnelheid houden. Op de terugweg, in Thionville, viel het mij direct op, dat de locals allemaal keurig de maximum toegestane 90 gingen rijden. De raad van Michel flitste hier efkes door 't hoofd, dus toch ook maar braaf gebleven. Ik vertrouwde het toch niet helemaal. En yep: nen Hollander die iedereen vrolijk inhaalde, had 't meteen vlaggen. FLITS, FLITS, en hij hing in 't vogelkastje. Te laat, ging hij keurig à 80 slenteren, tot grote ergernis van een aantal vrachtwagenchauffeurs die hij nodeloos ophield.
Wat me wel opviel. Op de N57, hoe snel mogen vrachtwagens daar? Op de stukken met maximumsnelheid 70, resp. 90, kon ik geregeld de vrachtwagens amper bijhouden aan de maximum toegestane snelheid. Nochtans vogelkastjes genoeg, daar. Of worden zij ook gewoon geflitst aan dezelfde snelheid als personenwagens, en maken de vogelkastjes daar geen onderscheid ?