Auteur Topic: zinal - ayer zwitserland  (gelezen 7077 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
zinal - ayer zwitserland
« Gepost op: zondag 30 december 2012 - 12:02:40 »
Ik weet niet meteen waar ik de vraag best kan posten.  Hier dan maar.  Ik ga deze zomer op vakantie naar Zinal, Ayer Zwitserland (met Intersoc).  De periode: eind juli, begin augustus.  Wellicht ga ik (grotendeels) 's nachts rijden, met tijdig de nodige tussenstops.  Zodra het licht wordt, wellicht ergens een pick-nic, en dan rijdt de echtgenote wellicht overdag nog een stuk. 

De drie routes die googlemaps mij voorstelt, zijn:


http://goo.gl/maps/sXj4a

http://goo.gl/maps/gwe6T

http://goo.gl/maps/359A5


Iemand enige ervaring met bovenstaande trajecten, of delen ervan?  Positieve/negatieve?  Of is er mss nog een ander (beter) traject ?

Bij voorbaat bedankt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: zinal - ayer zwitserland
« Reactie #1 Gepost op: zondag 30 december 2012 - 12:17:21 »
Bert,

Ik ken de buurt van Zinal en Ayer zeer goed, evenals het volgende dal, nl. Val d'Herens. Ik nam altijd de volgende route:

- Luxemburg
- Metz
- Nancy
- Vesoul
- Becanson
- Vallorbe
- Lausanne
- Martigny
- Val d'Anniviers

Ik veronderstel dat je in Saint-Luc zit.

Als je interessante wandelroutes wil kan ik je wel enkele doorgeven. Enkele uit het hoofd:

- Bella Tolla vertrekkende vanuit Chandolin
- Le Tounot
- Pas de Chasseurs vanuit Zinal (een kleine via ferrata)
- in Val de Moiry: Pigne de la Lé (vermijd de doorsteek naar Val d'Anniviers, ik ben daar bijna verongelukt 22 jaar geleden)

Vanuit Val d'Herens:

- Lac Bleu (vertrekken op weg naar Arolla)
- Pas de Chèvres (vanuit Arolla) en via Lac de Dix via Col de Riedmatten terug naar Arolla (loodzwaar !!!)
- Cabane de Bertol (opletten misschien is een touw noodzakelijk, even op voorhand informeren)
- Cabane des Aiguilles Rouges (lichtere tocht)

Mocht je meekunnen met een wat meer ervaren gezelschap zijn volgende ook mogelijk:

- Pigne d'Arolla (3800 m)
- Tête Blanche (3741 m): één van de mooiste uitzichttoppen in de Alpen met zicht op Dent d'Herens, Dent Blanche, Matterhorn, Monte Rosa, Mont Blanc, ...

Voor die laatste twee zal je deftige bergschoenen nodig hebben met een Vibram zool en zal je zeker in groep verbonden met touw over de gletsjer moeten wandelen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: zinal - ayer zwitserland
« Reactie #2 Gepost op: zondag 30 december 2012 - 13:12:59 »
Bedankt voor de info alvast.  ;)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: zinal - ayer zwitserland
« Reactie #4 Gepost op: zondag 06 januari 2013 - 04:06:52 »
Het is ondertussen al een tijdje geleden van mij maar ik zal eens mijn best doen.

Gezien je van plan bent 's nachts te rijden, zou ik trouwens ook doen, lijkt mij het aangeraden om HIER eerst je brandstoftank zo vol mogelijk te doen want dit is namelijk het laatste goedkope tankstation voor je Frankrijk binnen rijdt.
Bijkomend voordeel is dat je dan bijna de volledige nacht kan doorrijden zonder te moeten tanken want bij de volgende route die ik voorstel zijn/waren er geen tankstations die 24/24 bemand open zijn.

DEZE zou ik voorstellen gezien je over bijna het volledige traject over een vlotte 2x2 beschikt en tot in Zwitserland geen tol (peage) moet betalen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zinal - ayer zwitserland
« Reactie #5 Gepost op: zondag 06 januari 2013 - 16:09:05 »
... DEZE zou ik voorstellen gezien je over bijna het volledige traject over een vlotte 2x2 beschikt en tot in Zwitserland geen tol (peage) moet betalen.
Interessante optie
Citaat
Voorgestelde routes
839 km, 9 uur 1 min. N57
Routebeschrijving naar Zinal, Ayer, Zwitserland Via A33, N57
...  Gesch. brandstofkosten: €124.63


En deze is zonder tol (geen vignette CH) : http://goo.gl/maps/118Ml
Citaat
Voorgestelde routes
845 km, 10 uur 43 min. N57
Routebeschrijving naar Zinal, Ayer, Zwitserland Via A33, N57
... Gesch. brandstofkosten: €125.70

(bereken met optie tolwegen vermijden) is maar 6 km meer is dezelfde route tot CH, maar dan wel 1 uur 42´ langer rijden in CH, meestal parallel met de CH-snelweg.
Brandstofkosten maar 1,1 € meer... vignet ~ 34 € gespaard... maar of dat de moeite is ? (men rijdt ook nog terug en ~ 3,5 hr langer rijden is me toch teveel)
« Laatst bewerkt op: zondag 06 januari 2013 - 16:19:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: zinal - ayer zwitserland
« Reactie #6 Gepost op: zondag 06 januari 2013 - 16:21:19 »
Ook jullie heel erg bedankt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: zinal - ayer zwitserland
« Reactie #7 Gepost op: maandag 07 januari 2013 - 23:47:13 »
Ik zou niet besparen op het vignet in CH. Als het alleen maar voor de heen/terugreis was ok, maar vermoedelijk doe je daar nog uitstappen en dan kan het handig zijn. Goedkoop tanken in L is altijd meegenomen. Maar als je met een diesel rijdt kan je dit traject vlot met één tank rijden. Je kan ineens ook genieten van een idiotie van de Fransen. Heel het stuk snelweg tot in de buurt van Nancy is max. 110 km/u als experiment (eco-bullshit).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zinal - ayer zwitserland
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 08 januari 2013 - 18:31:55 »
Nog een opmerking in LUX tank ik niet direct langs de snelweg, meestal ben je op minder dan 1 km* aan een goedkopere pomp (ik gebruik mijn GPS-tankinfo daarvoor*)

In F kennen ze idd wat van onnozele Vmax (zou voor ´t mom milieu=lawaai zijn  ::) ) best achter de locals blijven...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 januari 2013 - 18:34:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: zinal - ayer zwitserland
« Reactie #9 Gepost op: zondag 27 januari 2013 - 15:35:36 »
Bedankt iedereen.

We gaan waarschijnlijk de route van bibi volgen.  En de rit, met een tussenstop doen.  Ik heb het ooit op 1 nacht gedaan, met tussenstops om de 2 uur, en Greet nam het stuur dan over van zodra he licht werd.  Nu we ook nog een kindje van 1 jaar bij zullen hebben, is het wellicht niet zo praktisch meer.  Het lijkt ons nét iets handiger om 's avonds een dak boven 't hoofd te hebben, de kids te kunnen wassen en 's goed te kunnen uitslapen om dan het resterende deel van de rit aan te vatten.

De heenrit, overnachten we >>> hier.  Helaas, was hier niks meer beschikbaar voor de terugrit.  Bij de terugrit, overnachten we >>> hier.
« Laatst bewerkt op: zondag 27 januari 2013 - 15:49:55 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: zinal - ayer zwitserland
« Reactie #10 Gepost op: zondag 14 juli 2013 - 20:03:13 »
En de papieren van Intersoc zijn intussen aangekomen.  Zij stellen de klassieke route voor, die GOOGLE-maps ook als eerste route voorstelt: http://goo.gl/maps/lm0Pp.

Dus voor de heenrit, doen we als volgt: >>> deze route, en dan van daaruit >>> deze route tot Zinal.
« Laatst bewerkt op: zondag 14 juli 2013 - 20:07:28 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: zinal - ayer zwitserland
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 16:38:00 »
Eerste stop, klassieke snelwegparking.  Hier werd het cliché ab-so-luut bevestigd: het was er ronduit smerig.  't Was dat de kleine een vuile luier had, anders had ik in deze wc's niet eens m'n broek opengedaan en gewoon verder gereden.  Vreemd genoeg, als we dan voorbij Epinal, op een stuk 2x2 een onbemand parkingetje met enkele vuilbakken en wat zittafels opreden, was die pico bello proper.  Geen vuiltje te vinden.

Ik weet niet meer in welke draad het was, maar ergens gaf Michel de raad om de locals te volgen als zij zich keurig aan de geldende maximumsnelheid houden.  Op de terugweg, in Thionville, viel het mij direct op, dat de locals allemaal keurig de maximum toegestane 90 gingen rijden.  De raad van Michel flitste hier efkes door 't hoofd, dus toch ook maar braaf gebleven.  Ik vertrouwde het toch niet helemaal.  En yep: nen Hollander die iedereen vrolijk inhaalde, had 't meteen vlaggen.  FLITS, FLITS, en hij hing in 't vogelkastje.  Te laat, ging hij keurig à 80 slenteren, tot grote ergernis van een aantal vrachtwagenchauffeurs die hij nodeloos ophield.  

Wat me wel opviel.  Op de N57, hoe snel mogen vrachtwagens daar?  Op de stukken met maximumsnelheid 70, resp. 90, kon ik geregeld de vrachtwagens amper bijhouden aan de maximum toegestane snelheid.  Nochtans vogelkastjes genoeg, daar.  Of worden zij ook gewoon geflitst aan dezelfde snelheid als personenwagens, en maken de vogelkastjes daar geen onderscheid ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zinal - ayer zwitserland
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 10 augustus 2013 - 17:28:49 »
Ik weet niet meer in welke draad het was, maar ergens gaf Michel de raad om de locals te volgen als zij zich keurig aan de geldende maximumsnelheid houden.  Op de terugweg, in Thionville, viel het mij direct op, dat de locals allemaal keurig de maximum toegestane 90 gingen rijden.  De raad van Michel flitste hier efkes door 't hoofd, dus toch ook maar braaf gebleven.  Ik vertrouwde het toch niet helemaal.  En yep: nen Hollander die iedereen vrolijk inhaalde, had 't meteen vlaggen.  FLITS, FLITS, en hij hing in 't vogelkastje.  Te laat, ging hij keurig à 80 slenteren, tot grote ergernis van een aantal vrachtwagenchauffeurs die hij nodeloos ophield.
enkele posts hoger, post 8:
In F kennen ze idd wat van onnozele Vmax (zou voor ´t mom milieu=lawaai zijn  ::) ) best achter de locals blijven...
 
Citaat
Wat me wel opviel.  Op de N57, hoe snel mogen vrachtwagens daar?  Op de stukken met maximumsnelheid 70, resp. 90, kon ik geregeld de vrachtwagens amper bijhouden aan de maximum toegestane snelheid.  Nochtans vogelkastjes genoeg, daar.  Of worden zij ook gewoon geflitst aan dezelfde snelheid als personenwagens, en maken de vogelkastjes daar geen onderscheid ?

Mmmh ik heb hier iets gevonden is nochtans al een 3e generatie apparaat dus kan dat technisch zeker (ook oudere kastjes kunnen dat), maar het is de homologatie... :

Citaat
http://www.radars-mobiles.fr/connaitre/radar-mesta-1000-1200-2000.php

Le MESTA 210C est une simple évolution du MESTA 210, qu'il remplace dans le cadre du programme des radars automatiques. Avec ses deux gros "yeux" globuleux, on l'appele le "hibou". Il a quatres dénominations commerciales en fonction de son utilisation, embarqué dans un véhicule c'est le MESTA 1200, utilisé sur trépied c'est le MESTA 1000, utilisé en cabine fixe c'est le MESTA 2000 et utilisé en surplomb de la route c'est le MESTA 2200. Mais sur les avis de contravention, le type de radar indiqué est toujours le MESTA 210C, il est ainsi impossible de savoir si on a été flashé par un radar fixe ou mobile.

Il est équipé d'un dispositif sélecteur de seuil de vitesse en fonction du type de véhicules : véhicules légers (VL) ou véhicules lourds (PL)). La distinction des véhicules légers et des véhicules lourds n'est pas utilisé pour l'instant car cette fonctionnalité n'est pas homologuée.
Citaat
http://www.radars-mobiles.fr/connaitre/radar-mesta-210.php

Le MESTA 210 est une simple évolution du MESTA 208, il est maintenant célèbre car c'est le radar doppler le plus utilisé en France dans le cadre du Contrôle Santion Automatisé. Couplé au système POSITIVE SVR-2000 (Certificat 03.00.251.007.1 du 29 octobre 2003 et suivants) dans sa version (A, B ou A2), il devient un radar automatique redoutable qui peut être utilisé aussi bien en cabine qu'embarqué dans une voiture à l'arrêt.

Depuis fin 2006, les MESTA 210 sont remplacés par les MESTA 210C sous la dénomination commerciale :
MESTA 1000 ou MESTA 1200 pour les radars automatiques embarqués dans un véhicule
MESTA 2000 pour les radars automatiques installés en cabine

http://www.radars-mobiles.fr/route/N57/  klik details ... Mesta´s zijn er alleszins bij.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 10 augustus 2013 - 17:53:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: zinal - ayer zwitserland
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 31 augustus 2013 - 23:06:52 »
Eerste stop, klassieke snelwegparking.  Hier werd het cliché ab-so-luut bevestigd: het was er ronduit smerig.

Dat zal vast nog in België geweest zijn.

 ...  Vreemd genoeg, als we dan voorbij Epinal, op een stuk 2x2 een onbemand parkingetje met enkele vuilbakken en wat zittafels opreden, was die pico bello proper.  Geen vuiltje te vinden.

Frankrijk dus... in tegenstelling van wat velen nog denken.
Tenzij je de pech hebt dat er pas een bende nozems zijn langs geweest.


Wat me wel opviel.  Op de N57, hoe snel mogen vrachtwagens daar?  Op de stukken met maximumsnelheid 70, resp. 90, kon ik geregeld de vrachtwagens amper bijhouden aan de maximum toegestane snelheid.  Nochtans vogelkastjes genoeg, daar.  Of worden zij ook gewoon geflitst aan dezelfde snelheid als personenwagens, en maken de vogelkastjes daar geen onderscheid ?

Op 2x2 dezelfde snelheid als auto's zolang het niet sneller dan 90km/u is.
De laatste jaren is het blijkbaar veel veranderd maar vroeger kon het hen eigenlijk niet zoveel schelen (meestal) hoeveel je reed buiten de bebouwde kom, zolang je het maar deftig hield er binnen.

Ik heb nog de tijd geweten dat men als vrachtwagenbestuurder in Frankrijk de raad kreeg van de politie om in het zomerseizoen "met de stroom mee te rijden" op de snelwegen wanneer men niet te zwaar geladen was. Zelfs wanneer de stroom 120km/u en sneller ging.
Toen werd er tenminste nog gereden ... door de bestuurder.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: zinal - ayer zwitserland
« Reactie #14 Gepost op: zondag 01 september 2013 - 04:01:16 »
Frankrijk dus... in tegenstelling van wat velen nog denken.

Als het op de buitenlandse toeristen aankomt.

Ik heb onlangs nog gelezen dat Parijs nog altijd de stad is die mee aan de kop staat van de vuilste hotels. Neen, de Fransen worden er niet properder op. Dat is nu eenmaal iets wat diep geworteld is in hen.

En werkzamer worden ze ook al niet. Een aantal jaren geleden heb ik in Frankrijk een kanaalboot gehuurd. In de boot lag een map met horeca-zaken langsheen het traject. Maar de verhuurder zei er ons bij: "Het zijn horeca-zaken die kunnen open zijn als je er voorbijkomt, maar even goed kunnen gesloten zijn als de uitbater die dag geen zin heeft om te werken". En zo was het ook.

We hebben eens heel wat tijd besteed om aan te leggen in een jachthaven waar douches waren. De helft van de planken van de aanlegsteiger was verrot, je moest goed uitkijken waar je stapte. En de douches waren er, doch enkel met koud water, want de waterverwarming was defekt.

Voor iemand zoals ik, die graag in Duitsland leeft, is Frankrijk totaal geen optie. Het sluit teveel aan bij de zuideuropese landen: "Dolce far niente", het zalig niets doen.

Ook in België zijn de communautaire problemen grotendeels te wijten aan deze mentaliteit van de Walen, welke totaal verschilt van die van de Vlamingen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."