Auteur Topic: Ongelooflijk: CO2 veralgemenen met vervuiling, en naar autokopers wijzen.  (gelezen 2900 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Ongelooflijk: CO2 veralgemenen met vervuiling, en naar autokopers wijzen.
« Gepost op: zaterdag 12 januari 2013 - 01:10:47 »
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1311689/weer-meer-vervuilende-wagens-verkocht-in-2012.aspx

Hoe is het wtf mogelijk ? Wie leest zo´n onkunde nog ?

Nu dat ze eindelijk ingezien hebben dat door jarenlange (extreme) verdieseling Belgie met fijne roetdeeltjes en NOx overbevuild is beginnen ze weer te zagen over CO2 achter de komma ?
Kijk eens naar de evolutie van de BRIC-landen ? vb China grafisch
 

evolutie 1970-2011 wereldwijd:
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_gr%C3%B6%C3%9Ften_Kohlenstoffdioxidemittenten#Nach_L.C3.A4ndern
en dan het aandeel eraan van de personenauto´s 7 % ofzo 20-25 % van al het verkeer... soit ik drink plat water en geen bruiswater of frisdranken met CO2 in...  ;D

Weer naar de link:
Zelfs als het maar om verwaarloosbare %-jes (0,3 %/jaar) nieuwe wagens gaat  - testbank-normverbruik !-CO2 -  en eigenlijk niets afdoet aan de licht dalende tendens ervan (op papier toch); en dat in een land waar de overheid bij uitstek het verkeer zodanig in de knoop legt met files, wegmeubilair en allerhande verkeersremmende maatregelen (ook oerdomme verkeerslichten) en absurd vervuilende Vmax (70-50-30). En als men fabel CO2 nog neemt, het is toch wat er in de praktijk verbruikt en uitgestoten wordt wat telt en niet het normverbruik !

Wat een achterlijk gedoe met een testnorm en dan nog het onschadelijke CO2 !   :o  man man.

Citaat
De gemiddelde CO2-uitstoot steeg van 129,9 tot 130,2 gram/km, terwijl er zich het jaar voordien nog een daling had voorgedaan.
In 2010 beliep de gemiddelde CO2-uitstoot immers nog 137,9 gram/km. De stijging was het grootst bij wagens ingeschreven op naam van particulieren. De gemiddelde CO2-uitstoot hier steeg in 2012 van 126,8 tot 134,4 gram/km, terwijl deze in 2010 nog 135,4 bedroeg.
Het gaat niet over verkeersdoden hé, ook niet over giftig ultrafijnstof of schadelijk NOx... of whatever giftige uitlaatdeeltjes of gassen.

Weten die onnozel kiekens wat 130 g/km CO2 gemiddeld betekend omgerekend in liter brandstofverbruik van een gemiddelde personenwagen ? Iedere gemiddelde automobilist wil dat graag gemiddeld verbruiken als de overheid het zou toelaten.
Citaat
Der von der Europäischen Kommission vorgeschlagene Richtwert von 130 g CO2 pro km entspricht einem Verbrauch von 5,0 l/100 km Diesel bzw. 5,6 l/100 km Benzin. Das im Jahr 2012 in Kraft tretende EU-Emissionsgesetz schreibt eine Flottenemission von 120 g CO2/km vor.
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftstoffverbrauch#Berechnung_der_CO2-Emission_auf_Basis_des_Kraftstoffverbrauchs

Toch eens wat anders posten:
Citaat
http://www.mobimix.be/inhoud/2012/4/19/3075

Welke brandstof voor de toekomst?

Het voorbije Autosalon was het eerste salon waar verschillende merken hun wagens met minder of geen uitstoot tijdens het rijden voorstelden aan de particulieren. Maar wat brengt de toekomst? Rijden we in de toekomst echt allemaal elektrisch, of zijn biobrandstof, gas of waterstof een betere keuze?

Professor Eric Van den Bulck van de Faculteit Ingenieurswetenschappen gaf eind februari in die context een lezing aan de KU Leuven voor het vak ‘Energie en Maatschappij (Departement Werktuigkunde) getiteld ‘De juiste wagen’.

In de lezing wierp hij een kritische blik naar de alternatieven voor de toekomst en benadrukte hij dat de nodige omkadering noodzakelijk is om dezelfde effecten als bij de verdieseling te voorkomen.

“fOzon en fijn stof uit het oog verloren”

“De laatste dertig jaren zijn voertuigen properder geworden, zonder peperduur te worden”, zegt professor Van den Bulck. “De technologische ontwikkelingen werden gedragen door de economische groei, en iedereen kon daarvan mee profiteren. Maar Europa en de nationale overheden hebben de bal compleet misgeslagen met de maatregelen om broeikasgassen te beperken. Dat heeft een averechts effect gehad: men is andere problemen zoals ozon en fijn stof uit het oog verloren. Mede daardoor zagen we in België zelfs een extreme verdieseling. Met elektrische wagens kan het op dezelfde manier mislopen.”

Elektrische bussen en dienstwagens in de stad
Hij pleit wel voor elektrische wagens indien ze worden gevoed door hernieuwbare energie die op een duurzame manier worden opgewekt. Ook in het kader van de ‘propere stad’ zijn elektrische wagens zinvol: “Bij stadsbewoners is er veel ergernis over de uitlaatgassen die blijven hangen. De Vlaamse gemeenten moeten beseffen dat het de hele gemeenschap ten goede komt als ze investeren in elektrische bussen en dienstwagens.”

Rol weggelegd voor aardgas in de stad
Van den Bulck ziet een rol weggelegd voor aardgas: “Voor bestelwagens en kleine vrachtwagens op aardgas is er grote vooruitgang geboekt: de voertuigen zijn even performant als die op diesel, maar zonder schadelijke uitstoot. En er bestaat ondertussen een grotere keuze in voertuigen op aardgas. In vele Europese steden rijden de bussen op aardgas.”

Voor de auto op aardgas voor de particulier ligt het verhaal anders: “Voertuigen op aardgas zijn duurder, er zijn weinig kleinere modellen, en het rijbereik is slechts 300 kilometer. Nog veel onzekerheid dus, maar dat ze positief zijn voor het milieu is zeker.”

Wat is dan wel de juiste wagen voor de particulier, als je milieuvriendelijk wil rijden? “Heb je weinig geld, koop dan een kleine benzinewagen. Je mag benzine niet negatief bekijken: de moderne wagens verbruiken weinig en stoten weinig schadelijke stoffen uit. Heb je wat meer geld, koop dan een hybride wagen. Die is zeer nuttig in de stad. Heb je veel geld, schaf je dan een elektrische wagen aan.”

Het belangrijkste is echter een nieuwe auto te hebben, vindt Van den Bulck: “Nieuwe auto’s vervuilen veel minder dan die van vijf jaar geleden. Het verouderde autopark, vooral van dieselvoertuigen, is een echt probleem.”

Waterstof even goed als elektriciteit
Wat dan met andere alternatieven zoals waterstof of biobrandstof? “Een voertuig op waterstof is even valabel als een batterijvoertuig en geeft geen vervuiling. Het heeft potentieel, als men het in grote hoeveelheden kan verkopen. Daar wringt het schoentje, voorlopig zijn ze veel te duur. Voor de biobrandstoffen is het nog te vroeg: er zijn verschillende pistes, met positieve ontwikkelingen, maar het gaat allemaal zeer traag.”

Wat kunnen we zelf doen?
Eindigen deed de professor met enkele hoopvolle ontwikkelingen zoals de aardgas- en waterstoftankstations die verschijnen bij enkele bedrijven die hiermee proefprojecten aan het voeren zijn.

De presentatie kunt u bekijken op http://hiw.kuleuven.be.
(Bron: Campuskrant KU Leuven, eigen berichtgeving)
Aardgas jaja...  het rijbereik is natuurlijk al meer als 300 km (300 km is eerder een minimum) tot 400 km zelfs voor een redelijk grote wagen met 23 kg CNG-reservoirs.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 januari 2013 - 02:03:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Ongelooflijk: CO2 veralgemenen met vervuiling, en naar autokopers wijzen.
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 12 januari 2013 - 10:44:59 »
ja, anders moeten ze de diesels maar weer promoten zoal je in de reacties van de kranten kan lezen  :'(

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ongelooflijk: CO2 veralgemenen met vervuiling, en naar autokopers wijzen.
« Reactie #2 Gepost op: maandag 14 januari 2013 - 22:50:07 »
Ja kijk, omdat ik reklame van Renault had gekregen heb ik vandaag eens gaan kijken op hun site voor die elektrische Kangoo.
Het is een verschrikkelijk lelijk ding (toch als je net als ik dik 10 jaar Berlingo hebt gereden (350 tot 400000km).
Een minimum aan opties op de 5 zitter gepakt en dan zit je al snel 23000-24000€ +72€/maand voor de accu's en dan kun je / laadbeurt 170km ver geraken.
Sorry voor dat geld koop ik me een minibus op benzine, gooi hem op gas en rij nog goedkoper in de finale.

Ze willen het gewoon niet, punt uit.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ongelooflijk: CO2 veralgemenen met vervuiling, en naar autokopers wijzen.
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 16 januari 2013 - 12:19:37 »
Ja kijk, omdat ik reklame van Renault had gekregen heb ik vandaag eens gaan kijken op hun site voor die elektrische Kangoo.
Het is een verschrikkelijk lelijk ding (toch als je net als ik dik 10 jaar Berlingo hebt gereden (350 tot 400000km).
Een minimum aan opties op de 5 zitter gepakt en dan zit je al snel 23000-24000€ +72€/maand voor de accu's en dan kun je / laadbeurt 170km ver geraken.
Sorry voor dat geld koop ik me een minibus op benzine, gooi hem op gas en rij nog goedkoper in de finale.

Ze willen het gewoon niet, punt uit.

Idd nochtans al redelijk veel keuze bij lpg-wagens en zelfs aardgaswagens-constructeur (duurzaamheidstesten wijzen erop dat dat nog steeds de beste keus is)
Maar de Belgische overheid interesseert het geen bal.

Hier een mooi recent overzicht van ADAC met kosten per km, waar ze de lpg/cng-modellen direct vergelijken tov benzine/diesel:
http://www.adac.de/_mmm/pdf/g-b-d-vgl_47097.pdf

vb een rijtje standaard-cng-auto´s van wikipedia:
Citaat
Zu den aktuellen und früheren Modellen, die (teilweise nur auf nichteuropäischen Märkten) serienmäßig auch als CNG-Version angeboten werden, zählen:

Audi: A3 TCNG ab 2013
BMW: 316g Compact, 518g
Citroën: Berlingo, C3, Jumper, Xsara Picasso
Chevrolet: Aveo, Cavalier, Optra
Fiat: Doblò, Ducato, Fiorino, Multipla, Palio, Panda, Panda, Punto, Punto Actual, Punto Evo, Grande Punto, Qubo, Siena
Ford: Contour, Focus und C-Max, Ikon, Mondeo, Ranger, Transit
Honda: Civic
Hyundai: Santro
Iran Khodro Samand
Iveco: Daily
Lifan: Bi-Fuel 620 und 520
Mercedes-Benz: B-Klasse, E200, Sprinter
Opel: Astra, Combo, Zafira,
Peugeot: Partner, Boxer
PGO Cévennes
Proton: Wira, Gen-2, Saga
Renault: Express, Kangoo, Espace
Seat: Mii
Suzuki: Mehran, Grand Vitara
Tata: Indigo/Marina
TMC (Transmission Motor Company): Alif, Bay
Toyota: Corolla, Innova, Camry
Vehicle Production Group (VPG), CNG MV-1[10]
Volkswagen: Caddy, Touran, Passat, Golf, eco up!
Volvo: S80, S70, S60, V50 und S40
http://de.wikipedia.org/wiki/Erdgasfahrzeug
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 januari 2013 - 12:26:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ongelooflijk: CO2 veralgemenen met vervuiling, en naar autokopers wijzen.
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 16 januari 2013 - 23:44:48 »
Citaat
Zu den aktuellen und früheren Modellen, die (teilweise nur auf nichteuropäischen Märkten) serienmäßig auch als CNG-Version angeboten werden, zählen:
Waarvan er maar een fractie hier aangeboden worden ...

De VWs zijn te krijgen op CNG. De rest van de VAG groep niet
Bij Fiat moet je tegenwoordig al echt gaan zoeken en zijn een aantal vernieuwde modellen met aardgas weggevallen.
Ford is er mee gestopt.
De Merc B klasse is hier nog niet op CNG te krijgen.
De Beemers , dat gaat over oude modellen, vandaag is hun aanbod op CNG = 0.
Toyota, Honda, Hyundai, Suzuki, Renault, bieden geen CNG aan in België.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Ongelooflijk: CO2 veralgemenen met vervuiling, en naar autokopers wijzen.
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 17 januari 2013 - 01:32:53 »
Wat ik bij deze temperaturen onder 0 weer ondervind is dat mijn voertuig sputtert als ik op LPG rij.
Wanneer ik overschakel op benzine is het bijna onmiddellijk gedaan met sputteren.
Zou dat gas dan zo snel vervriezen?

Mijn gastank (200 liter) staat wel in de open laadruimte van de pick-up en ik had er ongeveer 50km autosnelweg op zitten toen die begon te sputteren.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ongelooflijk: CO2 veralgemenen met vervuiling, en naar autokopers wijzen.
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 17 januari 2013 - 10:45:37 »
Citaat
Zu den aktuellen und früheren Modellen, die (teilweise nur auf nichteuropäischen Märkten) serienmäßig auch als CNG-Version angeboten werden, zählen:
Waarvan er maar een fractie hier aangeboden worden ...

Logisch (daar is een gemiddelde Belgische importeur zeker niet happig op omdat er gewoon veel te weinig CNG-pompen zijn)

Maar de echte liefhebbers (of vrijwilligers  ;D ) kunnen ook eventueel een (nieuw) voertuig in het Europees buitenland kopen.
We leven (ook rijden) toch al een heel tijdje in een EU-eenheidsmarkt.  :)

Dat de Be-importeurs bepaalde modellen niet direct aanbieden wil daarom niet zeggen dat men ze niet kan bestellen en kopen, evtl via hun.

Mercedes  mmmh .... bvb volgens deze site kan je wel een Mercedes B180CNG bestellen en nog een heel rijtje, vooral FIAT en VW (in foto´s scrollen):
http://www.cngdrive.be/wagenscng.php

Citaat
http://www.dats24.be/dats/static/welke_wagens_n.shtml
Ruime keuze in merken en modellen

Er is nu al een ruime keuze aan CNG-wagens. Zowel personenwagens, bestelwagens, bussen als vrachtwagens kunnen op aardgas rijden. En het aanbod zal in de toekomst alleen maar uitbreiden.

Volgende modellen zijn momenteel al op CNG beschikbaar: Mercedes-Benz (E200, B180, Sprinter), Fiat (Doblo, Panda, Grande Punto, Doblo Cargo Maxi, Multipla, Fiorino Cubo), Opel (Zafira) en Volkswagen (Caddy, Caddy Maxi, nieuwe Passat, Touran)

Of men kijkt eens online:  CNG / nieuwe auto´s, bvb
Citaat
mobile.de :

266 Treffer - Diese Fahrzeuge entsprechen folgenden Suchkriterien
Vele anderen bieden geen (BMW, enkel occasie) of nooit CNG wagens aan.
De extra CNG tanks onder hoge druk hebben vooral ruimte nodig... (naast kleine motoraanpassingen (kleppen...)
Daarvoor is er ook op de Europese markt nog veel te weinig aan te verdienen, op kleine uitzonderingen na waar de staat wel een redelijke belastingsvermindering geeft (bvb Italie heeft > 77% van de EU-CNG-pw in 2010). Wereldwijd is het ook anders:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Erdgasfahrzeug#Erdgasfahrzeuge_und_Erdgastankstellen_weltweit
Be kende een enorme stijging in 2010  ;D
Ik citeer ook de landen met een redelijk aantal tov bevolking, wel soms te verwaarlozen op het totaal pw´s van een land.

Erdgasfahrzeuge  2009  2010

Argentinien    1.807.186   1.901.116   
Brasilien   1.632.101   1.664.847

Belgien        30    176
Bulgarien    60.270    60.270
Deutschland 85.000   91.500
Frankreich   12.450   12.450
Griechenland   520   520
Großbritannien 221   221
Italien      628.624   730.000   
Niederlande 1.502    1.502      
Österreich   4.983      5.611
Schweden   23.000   32.000
Schweiz       7.163   9.600
Spanien       1.863   2.539
Tschechien    1.755   2.700
[...]
Europäische Union : 825.075   943.877
Total :    11.355.785   12.674.402
= ~ 94 %-CNG van de EU-CNG-pw in 4 landen
« Laatst bewerkt op: donderdag 17 januari 2013 - 11:59:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ongelooflijk: CO2 veralgemenen met vervuiling, en naar autokopers wijzen.
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 17 januari 2013 - 18:10:46 »
Wat ik bij deze temperaturen onder 0 weer ondervind is dat mijn voertuig sputtert als ik op LPG rij.
Wanneer ik overschakel op benzine is het bijna onmiddellijk gedaan met sputteren.
Zou dat gas dan zo snel vervriezen?

Mijn gastank (200 liter) staat wel in de open laadruimte van de pick-up en ik had er ongeveer 50km autosnelweg op zitten toen die begon te sputteren.

Vervriezen zal dat gas nog niet, doch door de lagere temperatuur vermindert de druk natuurlijk wel sterk.

Vele mensen hebben bij koud weer dergelijke problemen met LPG in België. LPG bestaat daar uit 50% butaan em 50% propaan. In Oostenrijk bijvoorbeeld is dat 20% butaan en 80% propaan. Dan heb je die problemen niet, en verbruik je ook nog minder.

Toch vreemd dat het zich pas na 50 km voordoet. En je LPG-tank is daar achter de cabine perfect beschermd tegen afkoeling door de rijwind.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ongelooflijk: CO2 veralgemenen met vervuiling, en naar autokopers wijzen.
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 17 januari 2013 - 19:07:01 »
LPG verandert met de seizoenen mee.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ongelooflijk: CO2 veralgemenen met vervuiling, en naar autokopers wijzen.
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 17 januari 2013 - 19:23:58 »
Toch vreemd dat het zich pas na 50 km voordoet. En je LPG-tank is daar achter de cabine perfect beschermd tegen afkoeling door de rijwind.
mmh Pick up ? ja tegen de directe rijwind.

Maar totaal onvoldoende voor de indirecte rijwind. (verwervelingen door onderdruk), een extra "windschot" erachter - naar analogie van een 4zit-cabrio, dus tot beneden**-  zou al veel helpen, vooral als de gereden snelheden wat hoger liggen (snelweg zoals Jo schreef). Menige cabriorijders hebben die ervaring... zeker zonder windschot... en al helemaal storm wordt het op de achterbank...
Citaat
Mijn gastank (200 liter) staat wel in de open laadruimte van de pick-up en ik had er ongeveer 50km autosnelweg op zitten toen die begon te sputteren.

**


Test het eens uit Jo, gewoon al de achterkant van je LPG-tank afschermen.
Of desnoods gans inpakken.  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 17 januari 2013 - 19:44:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Ongelooflijk: CO2 veralgemenen met vervuiling, en naar autokopers wijzen.
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013 - 02:43:13 »
Mijn gastank was op dat moment "ingepakt" met een laagje sneeuw van een tiental cm. en de buitentemperatuur was volgens de ingebouwde thermometer -7° Celsius.

LPG verandert met de seizoenen mee.

Mijn laatste tankbeurt was in een tankstation waar ik nooit eerder geweest was. Misschien was het nog een voorraad van vorige zomer die ze hadden.

Vele mensen hebben bij koud weer dergelijke problemen met LPG in België. LPG bestaat daar uit 50% butaan em 50% propaan. In Oostenrijk bijvoorbeeld is dat 20% butaan en 80% propaan. Dan heb je die problemen niet, en verbruik je ook nog minder.

Telkens wanneer ik bij jullie in de buurt tank zakt het verbruik inderdaad tot anderhalve liter/100km.
Zal wel niet enkel met de infrastructuur te maken hebben.
Daartegenover staat wel dat LPG daar +/- 0,2 € per liter duurder is.
Bij mijn laatste tankbeurt vorige vrijdag heb ik 0,619€/liter betaald. Bij jullie zal dat iets van 0,8..€/L zijn denk ik.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ongelooflijk: CO2 veralgemenen met vervuiling, en naar autokopers wijzen.
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 30 januari 2013 - 20:50:37 »
Wat ik bij deze temperaturen onder 0 weer ondervind is dat mijn voertuig sputtert als ik op LPG rij.
Zou dat gas dan zo snel vervriezen?
Mijn gastank (200 liter) staat wel in de open laadruimte van de pick-up en ik had er ongeveer 50km autosnelweg op zitten toen die begon te sputteren.
Ontspanner en eventuele kleppen richting motor er achter verwarmen / warm houden.
Gasstand variëren.

LPG bevriest niet, maar sporen water in LPG wel.
Water uit de lucht rond de ontspanner en ventielen, leidingen verder stroomafwaarts, dat bevriest uiteraard ook.

Mij verwondert het niet dat het op de snelweg gebeurt.
Sneller = meer afkoeling (meer warmte die afgevoerd wordt door de luchtstroom, want de temperatuur is niet afhankelijk van de wind)
Langer dezelfde gasstand : ijs in of rond kleppen krijgt de kans zich op te hopen en vast te zetten.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Ongelooflijk: CO2 veralgemenen met vervuiling, en naar autokopers wijzen.
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 31 januari 2013 - 18:57:57 »
Sindsdien, met nog lagere temperaturen, geen last meer van gehad bij dezelfde rijomstandigheden.
Heb wel niet meer getankt op die plaats.

De sturing van toevoer en dergelijke is allemaal elektronisch tegenwoordig.
Zelf kan je er niets meer aan doen.
Weet dat van iemand die vroeger jaren met LPG gereden heeft die dacht om mij eens te helpen.
Alles wat hij vroeger zelf kon manipuleren staat er bij mij niet eens meer op.