Studie uitgevoerd in opdracht van BBL & Greenpeace. Wat had je nu zélf gedacht dat de uitkomst ging zijn?
Als jij mij morgen bedrag Z betaalt om een onderzoek te doen naar de impact op de ogen na 2u TV kijken op een TV van het merk X en merk Y, en ik weet dat jij een voorkeur hebt voor merk X, dan zal mijn onderzoek uiteraard uitwijzen dat merk X beter is. Op die manier heb ik wel eens de kans dat jij in de toekomst nog eens naar mij komt voor een ander onderzoek.
Idd, en de studie spreekt duidelijk van
kunnen en de BBL en Greenpeace maken er weer onzin van zoals " bewezen aanzuigeffect" en zo´n zever.
Maar de nieuwe studie van TML toont aan dat de plannen voor meer weginfrastructuur in Brussel en Antwerpen zo'n daling onmogelijk maken en zelfs kunnen leiden tot een hogere uitstoot.
De uitstoot van het verkeer op en rond de Brusselse ring vertegenwoordigt nu al 13% van de totale uitstoot van wegtransport in ons land. Voor de milieuorganisaties zijn de conclusies dan ook duidelijk. ... Erik Grietens van Bond Beter Leefmilieu. "Iets fundamenteels als het bewezen aanzuigeffect waar NIET of te weinig rekening mee genomen wordt...
Daarbij doet TML niets anders als het aanzuigeffect (voorzichtig) schatten, ze hebben de studie niet eens degelijk gelezen.
Ik heb ook de indruk dat er redelijk veel linkiewinkies journalist zijn...
een stukje uit TML-bron:
1) De uitbreiding van de R0, de grote Ring rond Brussel
Het wegtransport op en rond de R0 zorgt voor zowat 13% van de CO2 uitstoot van wegtransport in België. Voor de uitbreiding van de R0 rond Brussel is uitgegaan van de bestaande MER rapportering. Daarin is echter niet onderzocht wat het zuivere effect is van enkel de infrastructuuruitbreiding, dus dit was één van de belangrijkste taken in de studie. Door vergelijking van de scenario's business-as-usual, 1 en 5 uit de MER, kon benaderend afgeleid worden wat de CO2 uitstoot in dit geval zou zijn.
Daarbovenop is ook een schatting gemaakt van het aanzuigeffect. Nieuwe infrastructuur maakt het makkelijker om zich te verplaatsen, en daardoor nieuw verkeer aantrekken. Uit onze berekening blijkt dat wanneer extra rijstroken worden aangelegd, zonder enige flankerende maatregelen, reeds na 5 jaar de CO2 uitstoot terug op het niveau van 2005 zal zijn.
2) De Oosterweelverbinding in Antwerpen
...
We maakten een voorzichtige schatting van de grootte van het aanzuigeffect van de neiuwe infrastructuur op middellange termijn. Een stijging van 2,3% van de CO2 uitstoot in Antwerpen voor enkel de aanleg van de Oosterweelverbinding is het resultaat. Voor het volledige Masterplan zou de daling gereduceerd worden tot -1.5%. Men komt dus niet in de buurt van het doel van -15%. Verder verkeerskundig onderzoek is wel sterk aangewezen. Allicht gebeurt dit tijdens het opstellen van het milieu-effectenrapport (MER).
http://www.tmleuven.be/project/greenpeaceco2/index.htm
Best alles lezen, in Limburg is er namelijk twijfel over het aanzuigeffect.

3) Een nieuwe, snelle verbinding (type N-weg) tussen de E40 en Sint-Truiden, naast de bestaande N80
Gegeven het huidige profiel van de verbinding (met slechts zeer beperkte congestie), zal de bouw van deze nieuwe verbinding eerder zorgen voor een betere splitsing van lokaal en doorgaand verkeer, dan voor het aanzuigen van veel nieuw verkeer. Er wordt dus geen significante impact op de CO2 uitstoot verwacht.
Alle van de R0 en de R1 naar St-Truiden als die vlotte weg er ooit komt, we gaan het aanzuigeffect daar bewijzen ! euhhh
Maar goed dat die linkies en groenen bvb in Nederland niet meer veel te zeggen hebben, men ziet het daar aan de bijkomende capaciteit snelwegen en vlotte wegen en een hogere snelheidsmax. (naar 100 en 130 kmh)