Auteur Topic: Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid  (gelezen 2917 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid
« Gepost op: zaterdag 12 januari 2013 - 13:38:52 »
Citaat van: GVA
Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid

Grote investeringen in weginfrastructuur zoals een bredere Brusselse ring of de Oosterweelverbinding in Antwerpen staan haaks op de Europese klimaatdoelstellingen. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1311350/mobiliteitsprojecten-antwerpen-en-brussel-saboteren-klimaatbeleid.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 12 januari 2013 - 15:54:57 »
Sta me toe het dikke zever te vinden, aanschuiven in de file geeft meer uitstoot dan vlot rijden.
http://www.engineeringnet.be/belgie/detail_belgie.asp?Id=8794
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 12 januari 2013 - 16:44:14 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 12 januari 2013 - 21:27:43 »
Studie uitgevoerd in opdracht van BBL & Greenpeace. Wat had je nu zélf gedacht dat de uitkomst ging zijn?

Als jij mij morgen bedrag Z betaalt om een onderzoek te doen naar de impact op de ogen na 2u TV kijken op een TV van het merk X en merk Y, en ik weet dat jij een voorkeur hebt voor merk X, dan zal mijn onderzoek uiteraard uitwijzen dat merk X beter is. Op die manier heb ik wel eens de kans dat jij in de toekomst nog eens naar mij komt voor een ander onderzoek.

Idd, en de studie spreekt duidelijk van kunnen en de BBL en Greenpeace maken er weer onzin van zoals " bewezen aanzuigeffect" en zo´n zever.

Citaat
Maar de nieuwe studie van TML toont aan dat de plannen voor meer weginfrastructuur in Brussel en Antwerpen zo'n daling onmogelijk maken en zelfs kunnen leiden tot een hogere uitstoot.

De uitstoot van het verkeer op en rond de Brusselse ring vertegenwoordigt nu al 13% van de totale uitstoot van wegtransport in ons land. Voor de milieuorganisaties zijn de conclusies dan ook duidelijk. ... Erik Grietens van Bond Beter Leefmilieu. "Iets fundamenteels als het bewezen aanzuigeffect waar NIET of te weinig rekening mee genomen wordt...
Daarbij doet TML niets anders als het aanzuigeffect (voorzichtig) schatten,  ze hebben de studie niet eens degelijk gelezen.

Ik heb ook de indruk dat er redelijk veel linkiewinkies journalist zijn...

een stukje uit TML-bron:
Citaat
1) De uitbreiding van de R0, de grote Ring rond Brussel

Het wegtransport op en rond de R0 zorgt voor zowat 13% van de CO2 uitstoot van wegtransport in België. Voor de uitbreiding van de R0 rond Brussel is uitgegaan van de bestaande MER rapportering. Daarin is echter niet onderzocht wat het zuivere effect is van enkel de infrastructuuruitbreiding, dus dit was één van de belangrijkste taken in de studie. Door vergelijking van de scenario's business-as-usual, 1 en 5 uit de MER, kon benaderend afgeleid worden wat de CO2 uitstoot in dit geval zou zijn.

Daarbovenop is ook een schatting gemaakt van het aanzuigeffect. Nieuwe infrastructuur maakt het makkelijker om zich te verplaatsen, en daardoor nieuw verkeer aantrekken. Uit onze berekening blijkt dat wanneer extra rijstroken worden aangelegd, zonder enige flankerende maatregelen, reeds na 5 jaar de CO2 uitstoot terug op het niveau van 2005 zal zijn.

2) De Oosterweelverbinding in Antwerpen
...
We maakten een voorzichtige schatting van de grootte van het aanzuigeffect van de neiuwe infrastructuur op middellange termijn. Een stijging van 2,3% van de CO2 uitstoot in Antwerpen voor enkel de aanleg van de Oosterweelverbinding is het resultaat. Voor het volledige Masterplan zou de daling gereduceerd worden tot -1.5%. Men komt dus niet in de buurt van het doel van -15%. Verder verkeerskundig onderzoek is wel sterk aangewezen. Allicht gebeurt dit tijdens het opstellen van het milieu-effectenrapport (MER).
http://www.tmleuven.be/project/greenpeaceco2/index.htm

Best alles lezen, in Limburg is er namelijk twijfel over het aanzuigeffect.  :D
Citaat
3) Een nieuwe, snelle verbinding (type N-weg) tussen de E40 en Sint-Truiden, naast de bestaande N80
Gegeven het huidige profiel van de verbinding (met slechts zeer beperkte congestie), zal de bouw van deze nieuwe verbinding eerder zorgen voor een betere splitsing van lokaal en doorgaand verkeer, dan voor het aanzuigen van veel nieuw verkeer. Er wordt dus geen significante impact op de CO2 uitstoot verwacht.
Alle van de R0 en de R1 naar St-Truiden als die vlotte weg er ooit komt, we gaan het aanzuigeffect daar bewijzen !  euhhh  :D
 
Maar goed dat die linkies en groenen bvb in Nederland niet meer veel  te zeggen hebben, men ziet het daar aan de bijkomende capaciteit snelwegen en vlotte wegen en een hogere snelheidsmax. (naar 100 en 130 kmh)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 januari 2013 - 21:57:53 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid
« Reactie #4 Gepost op: zondag 13 januari 2013 - 23:42:44 »
Ik vraag mij af vanwaar dat "aanzuigeffect" dan nog moet komen.
Denken ze misschien dat ze van Australië langs hier zullen rondrijden om de goedkope en verlichte snelwegen.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid
« Reactie #5 Gepost op: zondag 13 januari 2013 - 23:45:42 »
Gewoon meer moto's op de baan promoten ipv. auto's en de file's slinken zo.
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1079629/10pct-meer-motorfietsen-betekent-40pct-minder-files.aspx
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid
« Reactie #6 Gepost op: maandag 14 januari 2013 - 00:25:27 »
Weer een studie op maat van de aanvrager? :-X

Citaat
Om 7.50 uur staat de staart van de file ter hoogte van Leuven.

Als ze echt de staart van de file willen zien op dat uur zullen ze die toch ergens in Aarschot moeten gaan zoeken.

Gelukkig rij ik tegenwoordig dagelijks op dat uur de andere richting uit. 8)

Al zie ik mijn normale rijtijd van 1 uur toch nog ongeveer verdubbelen op dat tijdstip.  :'(

wooter

  • Gast
Re: Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid
« Reactie #7 Gepost op: maandag 14 januari 2013 - 09:33:33 »
Het aanzuigeffect bestaat wel degelijk. Van sluipverkeer dat terug de grote wegen opzoekt.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid
« Reactie #8 Gepost op: maandag 14 januari 2013 - 10:44:28 »
Het aanzuigeffect bestaat wel degelijk. Van sluipverkeer dat terug de grote wegen opzoekt.

Idd en dat aanzuigeffect (onmiddellijk quasi) is dus veel beter voor het milieu en niet omgekeerd.

Een enigzins vlotte snelweg (door meer rijstroken en minder-geen flessehalzen) kan pakweg voor de helft zuiniger zijn als onze gekastreerde en bedrempelde binnenwegen, zelfs als het een omweg moest zijn. Ook de gewone wegen worden daardoor vlotter = zuiniger omwille van minder verkeer.
De snelste wegen zijn nu eenmaal de zuinigste (als men niet overdrijft natuurlijk).
En laat nu net Vlaanderen nood hebben aan zulke hoofdwegen, Randstad en Roergebied hebben daar ~ 3-4 x zoveel rijstrookkilometers/1000 km² (vb Vlaamse ruit), ook in lengte.

Citaat
http://www.ademloos.be/forum-2020
Knelpunt Antwerpse ring: een analyse

Vlaanderen heeft een van de dichtste verkeersnetten (weg, spoor, water) ter wereld. De cijfers uit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen spreken voor zich:

Het ruimtebeslag van de transportinfrastructuur (inclusief garages in woningen) bedraagt 7,6% van het Vlaams grondgebied (1993). Hiervan nemen de wegen 67% voor hun rekening, de havens en de waterwegen ongeveer 25% en de spoorwegen 4%. Naast de ruimte die wordt ingenomen door de verkeersinfrastructuur zelf moet daarbij nog rekening worden gehouden met de verminderde eigenlijke bruikbaarheid van de ernaast of in de omgeving liggende stroken.

Met zijn 65.000 kilometer wegen heeft Vlaanderen het meest fijnmazige wegennet van Europa. Samen met Nederland heeft België ook het grootste aantal kilometers snelweg per 1000 km2. Voeg daar nog de 3100 kilometer ondergrondse buisleidingstraten aan toe, waardoorheen – zonder ruimtebeslag – jaarlijks meer dan 50 miljoen ton goederen wordt vervoerd door de 15 grootste Belgische (petro)chemische ondernemingen. En toch is er een groot mobiliteitsprobleem, zeker in en rondom de stedelijke gebieden.

Daar zijn vele verklaringen voor. Een belangrijk oorzaak schuilt in het specifieke karakter van onze ruimtelijke ordening. Wie Vlaanderen zegt, zegt versnipperd ruimtegebruik, lintbebouwing, verdunde stedelijkheid. Of met een moderner taalgebruik: nevelstad, diffuse stad. Het Vlaamse wegennet is zo fijnmazig omdat Vlaanderen nauwelijks nog ‘lege’ ruimte heeft: bijna elke vierkante kilometer is met een straat ontsloten en overal wordt gewoond. Vooral binnen de zogenaamde Vlaamse Ruit (Gent/Antwerpen/Leuven/Brussel) lijkt Vlaanderen soms een uitgesmeerde aaneenschakeling van voorsteden en randverkavelingen. Dat gedeconcentreerde woonpatroon genereert heel wat verkeer, want wonen, werken, winkelen of naar school gaan gebeurt vaak telkens op een andere locatie. Het Vlaamse wegennet bestaat dan ook vooral uit lokale wegen en autosnelwegen die als lokale wegen worden gebruikt. Voor een regio die logistieke poort wil zijn (visie Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen) is deze vorm van ruimtegebruik problematisch, want het personenverkeer rijdt overal in de weg van het goederenverkeer.

Niet toevallig noteert de Vlaamse Ruit in vergelijking met vergelijkbare regio’s in Duitsland of Nederland het hoogste aantal met de auto afgelegde kilometers per persoon per dag: 23,9 km tegenover 19,4 km in het Rijn-Ruhrgebied en 14,1 km in de Randstad. De Vlaamse Ruit telt ook meer personenauto’s per duizend inwoners (534) dan Rijn-Ruhr (507) of de Randstad (424), en een groter aandeel autogebruik (66%) in het totale aantal verplaatsingen dan beide andere regio’s (60%, 47%).

België heeft inderdaad behoorlijk wat snelwegen, maar wanneer je opnieuw enkel het gebied van de Vlaamse Ruit neemt, blijkt de dichtheid van het lokale hoofdwegennet (uitgedrukt in rijstrookkilometers/1000 km2) significant kleiner (216) dan in Rhein-Ruhr (630) en de Randstad (901). Ook voor de lengte van het hoofdwegennet per 1000 inwoners scoort de Vlaamse Ruit lager (0,04) dan de andere regio’s (allebei 0,12).

Belangrijke oorzaken voor het Antwerpse fileprobleem moeten worden gezocht in de hierboven geschetste combinatie van de ruimtelijke structuur die autoafhankelijkheid bevordert en een relatief tekort aan snelwegcapaciteit in vergelijking met andere West-Europese verstedelijkte regio’s
.
« Laatst bewerkt op: maandag 14 januari 2013 - 10:46:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid
« Reactie #9 Gepost op: maandag 14 januari 2013 - 10:54:00 »
Het aanzuigeffect bestaat wel degelijk. Van sluipverkeer dat terug de grote wegen opzoekt.
En naast het feit dat dit zuiniger en dus beter voor het milieu is, zijn de bewoners van deze sluipwegen ook gelukkig

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013 - 05:04:53 »
Voila. ;)

Wanneer ze daarmee dan "meer verkeer" willen bedoelen zal het inderdaad binnenkort van Australië moeten komen want dat zijn bijna de enigen die je hier weinig of niet tegenkomt met gemotoriseerde voertuigen die ze zelf besturen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 januari 2013 - 05:13:44 door bibi585 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 16 januari 2013 - 11:45:01 »
Gewoon meer moto's op de baan promoten ipv. auto's en de file's slinken zo.
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1079629/10pct-meer-motorfietsen-betekent-40pct-minder-files.aspx

En het aantal verkeersdoden explodeert opnieuw ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 16 januari 2013 - 12:30:17 »
Gewoon meer moto's op de baan promoten ipv. auto's en de file's slinken zo.
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1079629/10pct-meer-motorfietsen-betekent-40pct-minder-files.aspx

En het aantal verkeersdoden explodeert opnieuw ...
Tja motorrijden zou volgens studies 20 maal meer "dodelijk" zijn per afgelegde kms als een personenwagen.
Fietsers/bromfietsers 4 à 7 maal...

Motorrijders blijven zeer kwetsbare weggebruikers die eerder heel zelden goede wegen dito aangepaste wegrandinfra voorgeschoteld krijgen.

Jaren met uitzonderlijk goed weer om te rijden (vooral lente en herfst) gaan 99/100 meer verkeersdoden hebben als doorsneejaren of jaren met slecht weer, hoe raar het ook klinkt. En dat is vooral te wijten aan het groter deel kwetsbare weggebruikers (van voetganger tot motorijder) die zich dan veel meer gaan verplaatsen.  
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 januari 2013 - 12:45:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 16 januari 2013 - 12:48:14 »
Zit ook een stukje natuurlijke selectie in. :-X
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Mobiliteitsprojecten Antwerpen en Brussel saboteren klimaatbeleid
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 17 januari 2013 - 01:51:51 »
Zit ook een stukje natuurlijke selectie in. :-X


Alleen jammer dat zoveel anderen daar ook het slachtoffer van worden en bovendien dan niet zelden nog als schuldige aanzien worden.