Probleem bij ons is waarschijnlijk de bevolkingsdichtheid en lintbebouwing dat zorgt voor onveiligere wegen.
Ik ben zeker dat dat een dikke denkfout is, men neemt immers het aantal verkeersdoden per inwoner als dé maatstaf, per mrd vtg-km neemt men ook, maar daar hebben teveel landen geen cijfers van. De kms van de zwakke weggebruikers worden immers nooit geregistreerd... en 35 à 55 % van de verkeersdoden zijn zwakke weggebruikers... (waarvan ook onderling en enkelvoudige ongevallen)
Op statbel.fgov.be kan men de ## verkeersdoden/100.000 inwoners vinden voor de 10 provincies + Brussel, dan moet men daar ongeveer kunnen aflezen welke provincies dichtbevolkter zijn ttz in de regel de meeste lintbebouwing hebben... en dan navenant de slechtere cijfers hebben, is dat zo
? ##.
In Duitsland met Nordrhein-Westfalen dan Saarland enz.. is dat ook niet anders... (Brussel (~ 3 doden/100.000 inw) kan men utsluiten wegens té dichtbevolkt, de stadsstaten in D evenzo)
In de regel zijn steeds de deelstaten of provincies navenant meer dichtbevolktheid de veiligste, de uitzondering bevestigt eerder de regel.
Bij de D-deelstaten (13 + 3 stadsst.) heb ik het al eens gedaan (daar vielen 2 deelstaten iets uit de rij), nu eens bij de Belgische provincies doen:
## Gemiddelde 3 jaren ttz (2005+2010+2012)/3 om toevalligheden te beperken, verkeersdoden/100.000 inwoners, afgerond.
(Brussels Hfst Gewest: 3.0 7210 inw/km²)
St Provincie gemiddelde inw/km² enkel cijfer 2012
1. Vlaams-Brabant: 5,8 526 inw/km² 4,93
2. Antwerpen: 6,4 629 inw/km² 4,83
3. Oost-Vlaanderen: 7,5 488 inw/km² 7,01
4. Luik: 8,1 283 inw/km² 7,01
5. West-Vlaanderen: 8,5 374 inw/km² 6,24
6. Waals-Brabant: 8,6 358 inw/km² 9,07
7. Limburg: 10,2 353 inw/km² 7.77
8. Henegouwen: 11,5 352 inw/km² 8.39
9. Namen: 17,8 132 inw/km² 16,66
10. Luxemburg: 20,4 62 inw/km² 17,18
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/ Chart 3.4.1.1
Antwerpen valt iets negatief op, Provincie Luik postief, voor de rest hoe dichtbevolkter hoe minder verkeersdoden per 100.000 inwoners.
Naargelang uithoek land ttz provincie-minder-dichtbevolkt wordt het Openbaar Vervoer (bus-trein-tram) veel minder gebruikt.
Provincies die navenant meer fietsers hebben is zeker geen voordeel, eerder integendeel.
En blijf je nu bij je stelling dat een dichtbevolktere streek wslk "onveiliger" is
?Luister dus niet naar dat gezwans dat lintbebouwing tot meer verkeersdoden leidt...
Nordrhein-Westfalen (~ 27 verkeersdoden/miljoen inwoners, SE 28, UK 29, DK 32, NL 34...) is eigenlijk het veiligste "land" van Europa qua naakte cijfers, maar is eveneens het dichtbevolkste en heeft het meeste "lintbebouwing" van Duitsland... en het OV niet vergeten. Daarom ook dat NL het relatief minder goed doet als de stand weergeeft (veel fietsers is zeker geen voordeel).