En dat de 'jongere' (> 14/02/1961) chauffeurs er enkel een rijbewijs A3 voor nodig hebben. Iemand uit mijn omgeving is zacht uitgedrukt onbekwaam, heeft na ongeveer 10 pogingen om een rijbewijs B te halen opgegeven... Geboren in 1959 (dacht eerst dat ze een A3 rijbewijs had, maar zelfs dat niet)... Rarara met wat ze nu de wegen onveilig maakt.
De bestuurder van die pertotale-Ligier was overigens een 28-jarige vrouw, een zekere Liesbeth L. uit Heers.
Verder staat in mijn krant dat er nog een 1-jarig kind mee in "de auto" zat (wslk in aangegordeld babyzitje tegen de rijrichting in zoals het moet).
De moeder geraakte lichtgewond "en zat nog in het wrak" en is nadien naar het ziekenhuis gevoerd , de baby "geraakte niet gewond".
Hopelijk is dit een les voor de moeder, en schaft ze zich een echte auto aan (desnoods occasie)... (
als ze omnium verzekerd was...)
Ik schat de impactbotsing 35-40 kmh.
Filmpje van hinderlijk-gevaarlijke brommobielen op de snellere hoofdwegen (intro) en enkele # onbekende # Crashtests... aan navenant zeer lage snelheden :
http://www.youtube.com/watch?v=0zI5M6WyVPUis nog een crastest aan de oude 56 kmh (ECE-R95):
Come si comportano le migliori microcar nei crash test per l'omologazione delle auto normali.
bron:
http://www.sicurauto.it/crash-test-video/test-speciali/le-microcar-sono-sicure-come-le-automobili.htmBrommobielen zijn
geen auto´s en daardoor niet onderworpen aan safety-tests à la NCAP want frontale crashes gebeuren -inmiddels- aan
64 kmh met 40 % overlapping...
http://www.euroncap.com/tests/frontimpact.aspx
Frontal impact test is based on that developed by European Enhanced Vehicle-safety Committee as basis for legislation, but impact speed has been increased by 8 km/h.
Frontal impact takes place at 64kph (40mph), car strikes deformable barrier that is offset.
Redelijk veel minis en superminis (maar wel 4 zitters) halen daar wel 5 sterren (zelfs bij de strengere tests na 2009), en die zullen soms veel goedkoper zijn (- 5000 €) zelfs zuiniger zijn als zulke brommobielen-2-zitjes, uiteraard rijbewijs/duurdere verzekering nodig...
http://www.euroncap.com/supermini.aspx?dontlaunchmobile=1bvb Chevrolet Aveo (beste in EUroNCAP 2011) : vanaf 9999 € voor een 4-deurs.