Auteur Topic: richtingsverandering of maneuver en voorrang  (gelezen 3194 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
richtingsverandering of maneuver en voorrang
« Gepost op: dinsdag 22 januari 2013 - 19:19:47 »
De volgende discussie had ik met een collega.

Een kruispunt  2X2 voorrangsweg met een middenberm en een ondergeschikte weg met omgekeerde driehoeken.
In het midden van de 2X2 is een doorsteek.

Mogelijkheid één : een auto komt aan de omgekeerde driehoek, op datzelfde ogenblik komt een auto van rechts op de 2X2 weg die ter hoogte van het kruispunt naar links de middendoorsteek inrijdt en daarna naar links terug de 2X2 wil oprijden om terug te rijden waar hij vandaan komt.
Om het moment dat de auto in de middendoorsteek is en naar links de 2X2 wil oprijden vertrekt ook de auto aan de omgekeerde driehoek die rechtdoor rijdt.

Bord B1 : voorrang verlenen.

Wie heeft voorrang en waarom?

Mogelijkheid twee : een auto komt vanuit de ondergeschikte weg met omgekeerde driehoek en rijdt tot in de middendoorsteek waar geen verkeersborden staan.
Aan de andere kant komt ook een auto uit de ondergeschikte weg die wil oversteken tot in de middenberm.
De ene staat dus in de middendoorsteek en wil naar links, de andere staat nog aan zijn omgekeerde driehoek en wil rechtdoor.
Wie heeft voorrang?


Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: richtingsverandering of maneuver en voorrang
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 22 januari 2013 - 20:29:08 »
Mogelijkheid één : een auto komt aan de omgekeerde driehoek, op datzelfde ogenblik komt een auto van rechts op de 2X2 weg die ter hoogte van het kruispunt naar links de middendoorsteek inrijdt en daarna naar links terug de 2X2 wil oprijden om terug te rijden waar hij vandaan komt.
Om het moment dat de auto in de middendoorsteek is en naar links de 2X2 wil oprijden vertrekt ook de auto aan de omgekeerde driehoek die rechtdoor rijdt.

Bord B1 : voorrang verlenen.

Moeilijke manier om te zeggen dat die auto op de voorrangsweg wil keren thv de dwarsverbinding dus.  Keren is een maneuver = voorrang verlenen regel 12.4.
==> Maar in dit geval: artikel 6.3: borden regelen de voorrang !  Borden gaan boven de verkeersregel 12.4 inzake maneuvers!  Kortom: de auto die de B1 heeft, moet voorrang verlenen aan de kerende auto op de voorrangsweg.

Mogelijkheid twee : een auto komt vanuit de ondergeschikte weg met omgekeerde driehoek en rijdt tot in de middendoorsteek waar geen verkeersborden staan.
Aan de andere kant komt ook een auto uit de ondergeschikte weg die wil oversteken tot in de middenberm.
De ene staat dus in de middendoorsteek en wil naar links, de andere staat nog aan zijn omgekeerde driehoek en wil rechtdoor.
Wie heeft voorrang?

Die B1 regelt de voorrang tav dwarsverkeer op de voorrangsweg, en niet tussen tegenliggers onderling die elk een B1 hebben.  Volgens mij, moet diegene die linksaf wil, zijn tegenligger eerst doorlaten.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 januari 2013 - 20:31:36 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: richtingsverandering of maneuver en voorrang
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 23 januari 2013 - 19:50:48 »
Ja, in die richting dacht ik ook, maar hoe weet men waar die auto in de middendoorsteek vandaan kwam als die daar al even staat?
Of zouden we er kunnen vanuitgaan dat de auto die terugkeert 2 maal naar links afslaat gezien het stukje weg in de middendoorsteek?

Zonder middendoorsteek volg ik jou redenering.
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 januari 2013 - 16:32:09 door mazda »