Poll

Artikel 30.1.2° houdt strikt in dat bij felle regen het achtermistlicht moet branden als men de openbare weg volgt. Hoe interpreteren jullie deze regel ?

Felle regen én zichtbaarheid minder als 100 m.
1 (7.7%)
Altijd bij felle regen, zo staat het er ongeveer...
6 (46.2%)
Bij alle neerslagvormen die het zicht verminderen tot <100 m
4 (30.8%)
Ik interpreteer het ganse artikel begrijpend, dus ook bij < 100m zet ik dikwijlks mijn mistachterlicht uit.
2 (15.4%)
Andere interpretatie, met korte uitleg
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 10

Auteur Topic: Altijd mistachterlicht bij felle regenval ?  (gelezen 16782 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: Altijd mistachterlicht bij felle regenval ?
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 31 januari 2013 - 15:31:10 »
Michel, wat in het buitenland van toepassing is, of wat iemand in België meent wat het beste voor de verkeersveiligheid is, maakt niet uit.

De wetgeving is duidelijk: bij hevige regen het achterste mistlicht gebruiken.

Per sjans heeft mijn motorfiets geen mistlicht, en komt hevige regen voornamelijk in vlagen in de lente en zomer voor. Een bui waarbij mensen op de pechstrook gaan stilstaan. Dat is voor mij hevige regen.

De meeste keren dat mensen het mistlicht gebruiken is bij matige regen, maar waardoor de sprays van de auto's en vrachtwagens door opspattend water het zicht beperkt.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Altijd mistachterlicht bij felle regenval ?
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 31 januari 2013 - 15:37:01 »
Zelfs 4-maal (heb het onderlijnd) herhaalt en benadrukt hij die zichtbaarheid van minder dan 100m.
Altijd-bij-felle-regen waar staat dat ?  ;D

Toch altijd leuk als je ergens in een uithoekje van het internet nóg iemand vindt die niet kan of wil lezen wat er staat, hé Michel.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Altijd mistachterlicht bij felle regenval ?
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 31 januari 2013 - 15:55:11 »
Zelfs 4-maal (heb het onderlijnd) herhaalt en benadrukt hij die zichtbaarheid van minder dan 100m.
Altijd-bij-felle-regen waar staat dat ?  ;D

Toch altijd leuk als je ergens in een uithoekje van het internet nóg iemand vindt die niet kan of wil lezen wat er staat, hé Michel.  ;D
Idd  :) Maar toch fijn dat hij zo´n uitgebreid artikel schrijft (een Weerfan  :) ) -met wetsartikel en al- en toch geen gewag maakt van aanhangsel: "alsook felle regen".

Uithoekje ? Neen, het stond nog duidelijk op de eerste Google pagina.

Google maar eens op: gebruik achtermistlicht
stond net onder VAB-rijschool, toeval hé.  :D
als 6-de
Citaat
GEBRUIK VAN DE LICHTEN en RICHTINGAANWIJZER
www.gratisrijbewijsonline.be/lichtenwet1a.htmachteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de ...

Mistlamp - Wikipedia
nl.wikipedia.org/wiki/MistlampGa naar: navigatie, zoeken. Mistlamp (linksonder). Een mistlamp of mistlicht is een lamp die gemonteerd is op een voertuig om te gebruiken bij zeer slecht zicht, ...

Gebruik achtermistlichten - GRATIS RIJBEWIJS ONLINE-forum
www.gratisrijbewijsonline-forum.be › DE THEORIE › Rijbewijs B

"Achtermistlicht uitschakelen bij filerijden" | vandaag.be
www.vandaag.be/.../83960_achtermistlicht-uitschakelen-bij-filerijden...22 nov. 2011 – Volgens de huidige Belgische wetgeving moeten de achtermistlichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid vermindert ...

Lichten - - VAB-Rijschool - VAB
www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=164rode lichten; achtermistlichten; stoplichten; achteruitrijlichten; nummerplaatverlichting. Achteraan steeds de rode lichten. Het rode achtermistlicht moet gebruikt ...

Gebruik van het achtermistlicht
www.weerfan.com/mijn.../114-gebruik-van-het-achtermistlicht.html
« Laatst bewerkt op: donderdag 31 januari 2013 - 16:00:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Altijd mistachterlicht bij felle regenval ?
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 31 januari 2013 - 16:14:02 »
Michel, wat in het buitenland van toepassing is, of wat iemand in België meent wat het beste voor de verkeersveiligheid is, maakt niet uit.
Mij maakt het wel wat uit. Ik weet het, Wooter. Buitenlanders moeten onze wetten naleven. woehahaha...  :P

Citaat
De wetgeving is duidelijk: bij hevige regen het achterste mistlicht gebruiken.
Toch niet wegens het zicht ?  :D
Neen, bij felle regen staat er letterlijk altijd gebruiken ook als je 1 kilometer zicht heb. Ook als je helemaal geen zicht hebt -haal sliert camions door de spray in op nog kletsnatte snelweg- en het regent helemaal niet meer daar waar je rijdt. Zicht -in < 100 m- is alleen van toepassing bij mist en sneeuw, niet bij felle regen dan is het ALTIJD en overal, zelfs in Limburg als het in Oostende fel regent (grapje)  :P.

Ook als het in Genk fel regent (ik zie de donkere slierten zo hangen) maar in Zonhoven waar ik rij niet moet ik  mijn achtermistlicht al opzetten van de wet.(grapje)

 Felle regen heeft tenslotte niets met zichtbaarheid te doen -of niet bepaald- volgens het artikel...  :D lezen ze toch...

Citaat
Per sjans heeft mijn motorfiets geen mistlicht, en komt hevige regen voornamelijk in vlagen in de lente en zomer voor. Een bui waarbij mensen op de pechstrook gaan stilstaan. Dat is voor mij hevige regen.
Heb ik eenmaal gehad ergens in het Roergebied... mijn remschijven vooraan naar de knoppen (krom getrokken), maar het was al te laat. Ik stopte wel niet maar moest wel 10-20 kmh rijden...

Citaat
De meeste keren dat mensen het mistlicht gebruiken is bij matige regen, maar waardoor de sprays van de auto's en vrachtwagens door opspattend water het zicht beperkt.
Regenwater heeft toch niets met het zicht te doen volgens de verkeersregel ?  ;D

Daarvoor hoeft het zelfs niet te regenen bij slechte weginfra..., en bij goede weginfra ttz fluisterasfalt én goede waterafvoer kan het heel fel regenen... dus verblinden maar.
Ja ik weet het Wooter.  ;)

Er is zelfs een parlementarische vraag van gericht naar de EU:
Citaat
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2012-010620+0+DOC+XML+V0//NL
Parlementaire vragen
21 november 2012   
E-010620-12
Vraag met verzoek om schriftelijk antwoord
aan de Commissie
Artikel 117 van het Reglement

Ivo Belet (PPE)

 Betreft:  Achtermistlichten   

Er bestaat binnen de EU geen eenduidige regelgeving over het gebruik van mistlichten.

In een aantal lidstaten, waaronder België, is het aansteken van de achtermistlichten verplicht wanneer het zicht, in geval van mist, sneeuwval, minder is dan 100 meter, alsook bij felle regen. In andere lidstaten mogen mistlichten enkel gebruikt worden wanneer de zichtbaarheid minder dan 50 meter is, maar het gebruik ervan is in deze landen niet verplicht.

Bovendien zou het gebruik van de achtermistlichten in files tot problemen leiden, omdat achterliggers hierdoor verblind kunnen worden.

Dit zou kunnen worden opgelost door aan automobilisten, wanneer zij in de file staan, de mogelijkheid te geven de achtermistlichten te doven.

1. Is de Commissie op de hoogte van de problemen die het gebruik van achtermistlichten bij files kan veroorzaken?

2. Zal de Commissie een initiatief nemen om het gebruik van mistlichten te harmoniseren?

Laatst bijgewerkt op: 12 december 2012
Ik vraag me luid af welke lidstaten dat zijn waar het ook moet bij felle regen. (let ook op de komma´s in de tekst...)  ???  
« Laatst bewerkt op: donderdag 31 januari 2013 - 17:01:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Altijd mistachterlicht bij felle regenval ?
« Reactie #34 Gepost op: donderdag 31 januari 2013 - 18:29:33 »
Wat mij gelukkig zou maken is dat men gewoon mistlichten zouden verbieden, ook diegene die richtingaanwijzers "vervangen".
Zelfde met DRL's.
Zijn veel meer storend gebruikt dan nuttig.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Altijd mistachterlicht bij felle regenval ?
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 05 februari 2013 - 17:46:03 »

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Altijd mistachterlicht bij felle regenval ?
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 05 februari 2013 - 18:24:13 »
"Dit spel is bedoeld voor jongens en meisjes tot 18 jaar alsook bejaarden"

Hiermee wordt niet bedoelt dat het voor bejaarden tot 18 jaar is.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Altijd mistachterlicht bij felle regenval ?
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 05 februari 2013 - 19:18:29 »
Antwoord van TaalAdvies
Citaat
Volgens ons ligt interpretatie A) het meest voor de hand. Maar wij willen hierbij benadrukken dat ons advies geen enkele juridische waarde heeft.
Dat dit geen juridische waarde heeft is ons wel duidelijk, maar wat ik niet begrijp is dat iemand die wetteksten schrijft de taal waarin hij die teksten schrijft niet beheerst  ::)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Altijd mistachterlicht bij felle regenval ?
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 05 februari 2013 - 20:56:25 »
"Dit spel is bedoeld voor jongens en meisjes tot 18 jaar alsook bejaarden"

Hiermee wordt niet bedoelt dat het voor bejaarden tot 18 jaar is.
Mmmh, mooi voorbeeld. beetje open doel  ;)
Er is duidelijk helemaal geen verband mogelijk tussen "mensen tot 18 jaar" en "bejaarden" volgens hun definities.

Terwijl er bij "*de zichtbaarheidsregel*" - het gaat tenslotte over gezien te worden door een (1 of 2) krachtig achtermistlicht te ontsteken - er geen groter(e) verband(en) mogelijk is(zijn) tussen het woorddeel met mist en sneeuw (beide neerslag) én die neerslag wordt precies gedefinieerd : als de zichtbaarheid door die neerslag tot minder als 100 m verminderd wordt, met felle regen, aangezien er totaal geen preciese definitie van felle regen is.

(evenzo het ontsteken van de *voormistlichten* is om gezien te worden, ze mogen zelfs de dimlichten of grootlichten volledig vervangen...)

Sta me vrij de context in die regel - eigenlijk het ganse artikel 30-  zo te begrijpen.

Dus met "wat goede leeswil" (no offence*) slaat die ´als´ van ´alsook´ op die 100 m-defintie. (ik en jullie weten dat die zin op niets trekt door het bijv. nw. hevige)

Citaat
2° Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m ALSOOK bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.

En als jullie andere mening zijn OK, geen probleem. Maar dan is die regel als verbod/gebodswet totaal waardeloos bij "felle regen".(hopelijk mislukt niemand in zijn theorieexamen daardoor)
Een absolute # gebod-verbodssregel # is namelijk onmogelijk -voor jullie toch*  ;)- en dan nog altijd bij felle regen - moest de definitie enkel "felle" zijn.
Daarbij is het absoluut verboden bij minder felle regen het mistachterlicht aan te zetten.  ;D
Citaat
Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.



Maar... als jullie ´felle´ als duidelijk minder als 100 m willen lezen in de ganse context is die regel niet 100 % waardeloos maar heeft ze wel nog enige waarde, hoeveel dat laat ik aan jullie over.  :D

In feite moet men de context van het hele artikel 30 zin voor zin lezen en vooral daar waar alle neerlagvormen in een zin staan, namelijk onderdeel d) en net eronder voormistlichten: daar wordt eigenlijk (ongeveer) 100/200 m genoemd als defintie van alle neerslag en hun zicht, want voormistlichten mogen de dimlichten of de grootlichten vervangen, dus geldt die maat van zichtbaarheid in meters evenzo voor de voormistlichten .

Ook raar dat men in de andere zinnen ophef maakt van het gevaar te verblinden en in de laatste zin niet expliciet... terwijl net ... regen het verblinden nog versterkt is net daar een duidelijk definitie van graad zichtbaarheid bij  ... regen wettelijk onmisbaar (dat bewijzen de NL-, F-, D-, ... alsook de UK-wegcode).

Citaat
Artikel 30. Gebruik van de lichten : voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen

Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, worden de hierna vermelde lichten gebruikt :


30.1. Motorvoertuigen

1° Vooraan, de dimlichten of de grootlichten, die gelijktijdig mogen gebruikt worden.

De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden :

a) bij het naderen van een tegemoetkomende weggebruiker, op de nodige afstand opdat deze laatste zijn weg gemakkelijk en zonder gevaar zou kunnen voortzetten, en in ieder geval zodra een bestuurder zijn grootlichten achtereenvolgens snel ontsteekt en dooft om te kennen te geven dat hij verblind wordt;

b) bij het naderen van een spoorvoertuig of een boot waarvan de bestuurder of de stuurman door de grootlichten zou kunnen verblind worden;

c) wanneer het voertuig een ander voertuig op minder dan 50 meter afstand volgt, behalve wanneer het inhaalt;

d) wanneer de rijbaan onafgebroken en voldoende verlicht is zodat de bestuurder in staat is tot op ongeveer 100 meter duidelijk te zien.

De voormistlichten mogen slechts gebruikt worden bij mist, sneeuwval of felle regen. Zij mogen de dimlichten of de grootlichten vervangen, of gelijktijdig met deze lichten branden
.


2° Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.


Zonder kleurtjes, beide gaat over lichten -> zichtbaarheid bij neerslag... Waarom ?
Citaat
- De voormistlichten mogen slechts gebruikt worden bij mist, sneeuwval of felle regen. Zij mogen de dimlichten of de grootlichten vervangen, of gelijktijdig met deze lichten branden.

- ... Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 februari 2013 - 22:56:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Altijd mistachterlicht bij felle regenval ?
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 05 februari 2013 - 22:43:36 »
Michel, sta me toe het te zeggen, maar
Wij lezen het zoals het er staat
Elke andere interpretatie is taalkundig niet correct !!

Bijgevolg is dit artikel in mijn ogen inderdaad compleet waardeloos.  Of laat ik het anders stellen: als men hier mag (moet !) interpreteren, wel dan ga ik mezelf de vrijheid gunnen om een heleboel andere artikels ook te interpreteren zoals het mij past

En dat is het laatste wat ik erover zeg

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Altijd mistachterlicht bij felle regenval ?
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 05 februari 2013 - 22:58:04 »
Bijgevolg is dit artikel in mijn ogen inderdaad compleet waardeloos.
Voila.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Altijd mistachterlicht bij felle regenval ?
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 12 februari 2013 - 23:12:58 »
Citaat van: sniper
Felle regen én zichtbaarheid minder als 100 m.
bij zicht van minder dan 100 mtr is logisch

het is niet zo dat felle regen altijd het zicht beperkt tot minder dan 100 mtr
maar de spray kan wel een auto verbergen
een mistlamp kan dit verhelpen

ik denk dat ze de regel met dit in het achterhoofd geschreven hebben
better a bad day at sea
than a good day at the office