Punt is, dat het er zo niet staat.... Er staat:
30.1. Motorvoertuigen
...
2° Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m ALSOOK bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.
Ja dat staat er en voor welk woord of welk zinsdeel slaat die
ALSOOK ? Volgens mij is het hevige regen én (
als_ook) of
evenals de zichtbaarheid minder als 100 m is (zoals bij neerslag mist of sneeuw).
Haal de VanDale er maar bij.
Synoniem of betekenis van
alsook is ook
evenals: betekenis: 1.
op dezelfde manier als. Yup, de manier:
als mist en sneeuwval (ook neerslag) die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m zichtbaarheid.
Tjt, tjt. Als dàt de maatstaf zou zijn, hoeveel regels verdienen dan een aanpassing, denk je ?
Dat lappendeken wegcode vol interpreteerbaarheden zit weten we allen wel, maar ik ben toch nieuwsgierig op de uitslag.
als·ook (voegwoord)
1
en ook; evenals
even·als (voegwoord)
1
op dezelfde manier als
http://www.vandale.be/opzoeken?pattern=evenals&lang=nn
Ik lees regels in het teken van verkeersveiligheid, dus ook het
voegwoord
alsook ... begrijp ik zo in die context.
Hmm, neen.
Hmm, toch ja met wat goede wil bij het interpreteren.
Ik lees het toch ook zo: bij felle regen altijd. Ongeacht de zichtbaarheid in meters. Enige interpreteerbaarheid: er is nergens bepaald wat felle regen is, maw wanneer regen fel genoeg is om verplicht te zijn dat achtermistlicht te ontsteken.
Waarom lees je dat zo ?
Het staat er nochtans vlakbij en zelfs in dezelfde zin, en zelfs zonder komma, als ´hevige regen´ staat.
Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten,
moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen.