Auteur Topic: Aantal dodelijke ongevallen aan overwegen stijgt  (gelezen 2542 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Aantal dodelijke ongevallen aan overwegen stijgt
« Gepost op: zaterdag 02 februari 2013 - 21:10:50 »
Citaat van: GVA
Aantal dodelijke ongevallen aan overwegen stijgt

Aan de spooroverwegen in België hebben vorig jaar in totaal 52 ongevallen plaatsgevonden, waarbij 13 mensen om het leven kwamen en 5 zwaargewond raakten. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1323102/aantal-dodelijke-ongevallen-aan-overwegen-stijgt.aspx

Ik begrijp niet dat daar nu nóg meer kosten moeten voor gedaan worden.

Iemand die in staat is om op een overweg te verongelukken, is dat immers wellicht ook op zeer veel andere plaatsen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Aantal dodelijke ongevallen aan overwegen stijgt
« Reactie #1 Gepost op: maandag 04 februari 2013 - 02:01:32 »
Ik neem aan dat dat - na onderzoek - ~ zeker geen zelfdodingen waren, want die waren er ca. 8 maal zoveel.

Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1108503/zelfdoding-aan-spoor-stijgt-onrustwekkend.aspx

20/01/'12 BINNENLAND Het aantal zelfdodingen aan een treinspoor is vorig jaar met 20 procent gestegen. En dat in een jaar tijd. Het gaat om 101 gevallen met dodelijke afloop en nog eens 73 pogingen. Het is de eerste keer dat Infrabel, beheerder van het spoor, zelf openlijk over de cijfers communiceert.

« Laatst bewerkt op: maandag 04 februari 2013 - 02:03:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 04 februari 2013 - 09:39:33 »
@Michel, uw cijfers hebben het over zelfdodingen aan een treinspoor, niet noodzakelijk aan een overweg waarover Jozef's reactie ging. Dat weet je ook maar je hebt me wat misleid want ik zocht naar een verklaring voor het verschil tussen 101 en 13 'fatalities".

Ik ben niet zo vaak meer op deze site (tijdgebrek) maar ik lees vandaag in een artikel over de nieuwe campagne van onze "vrienden" van het BIVV dat er in 2011 toch nog 858 doden op onze wegen zijn gevallen. Benieuwd hoeveel hiervan louter en alleen aan snelheid moeten toegerekend worden? Maar dat is een ander verhaal en benieuwd naar de cijfers 2012 (inclusief na 30 dagen.

Vrienden van het Verkeer, aan allen nen hele goeien dag toegewenst.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 04 februari 2013 - 12:00:15 »
@Michel, uw cijfers hebben het over zelfdodingen aan een treinspoor, niet noodzakelijk aan een overweg waarover Jozef's reactie ging. Dat weet je ook maar je hebt me wat misleid want ik zocht naar een verklaring voor het verschil tussen 101 en 13 'fatalities".

Weet ik Rudi, maar aan overwegen gebeuren ook gemakkelijk zelfdodingen neem ik maar aan (ook in eigen voertuig).
Daarom schreef ik: "ik neem aan dat dat - na onderzoek - ~ zeker geen zelfdodingen waren".

Ik neem ook aan dat de doden op de (openbare) overweg bij het officieel aantal verkeersdoden+30 d geteld worden, de doden erbuiten niet.

Citaat
Ik ben niet zo vaak meer op deze site (tijdgebrek) maar ik lees vandaag in een artikel over de nieuwe campagne van onze "vrienden" van het BIVV dat er in 2011 toch nog 858 doden op onze wegen zijn gevallen. Benieuwd hoeveel hiervan louter en alleen aan snelheid moeten toegerekend worden? Maar dat is een ander verhaal en benieuwd naar de cijfers 2012 (inclusief na 30 dagen.
Awel, dan geef ik nog eens wat moeite (wel off-topic  ;))
Voorweg: 2011 is niets ongewoons (goede weersomstandigheden) dat daar de verkeersdoden hoger lagen als in zeer goed jaar 2010, was in de meeste landen - ook de veiligste- dikwijls ook, maar 2012 verwacht men algemeen weer de betere cijfers van 2010 in Europa (na 2-3 Q al), als Be daar die EU-trend niet volgt fronsen "ze" alweer hun voorhoofd niet meer dan dat... ;D

@ Rudi, oorzaak "snelheid" wordt -voor zover ik weet, in Be- helemaal niet onderzocht als verkeersongevalsoorzaak (#p 1) , niet door de politie (registratie), niet door andere instellingen(BIVV?), dus het is gewoon nattevingerblabla en ook propaganda hun relatief dikwijls onaangepaste snelhedsbeperkingen en dito handhaving goed te praten en op te blazen.

Wat gemakkelijk gekasseerd kan worden moet nu eenmaal uitvergroot worden (noem het "politiek correct") ; alhoewel het verkeer altijd maar trager verloopt (vooral door verkeersdrukte en lagere limieten en zuinigheid en (onveilig) wegmeubilair...), trouwens ook de objectieve gemiddelde snelheidsmetingen van de BIVV geven dat weer (p 9#: ca. -4 kmh na 2 jaar al: ´03->´05 en dalende overtredingen pagina # 10), vraag me waarom ze gestopt zijn met meten...), al dat zien we het niet terug in de cijfers verkeersdoden, de dalende tendens is er niet meer... toch niet zoals menig buitenland dat meer uitgeeft voor echte verkeersveiligheid.
En niet limieten >20 kmh onder de V85** ons door de strot probeert te rammen (zie ook # FCVV-referte p 9 bij 70 kmh, en nu zeker bij 50 kmh buiten bbk, 30 kmh zonder wegaanpassing sowieso, ook 90 op "snelweg"), studies wijzen trouwens uit dat dit eerder nefast is voor de verkeersveiligheid en moet persé vermeden worden voor zover het gaat, ofwel is de limiet onaangepast ofwel het ontworpen wegbeeld onaangepast... Ik blijf het uitermat€ vr€€md vinden dat Be geen (algemene) limieten van 40-60-80-100-110 in zijn repertoire wil opnemen (zelfs Zweden heeft die, of NL), tja bij onaangepaste 30-50-70-100 laat zich oh zoveel meer gemakkelijk kasseren hé. 10 kmh maakt een wereld van verschil in de flitskas (en vooral minder moeite de kassa-quote te halen)

Zonder flitsgedoe en hogere limieten hadden we vroeger - dus vóór 1997 - een duidelijk groter dalende tendens als men rekening houdt met de stijging van de afgelegde personenkilometers, maar uiteraard tellen de "gedode zwakke weggebruikers" nu voor ca 50 % mee in het totaalplaatje verkeersdoden, hoe dat verplaatsgedrag in kms mss significant veranderd is tov jaren voor 1997 weet ik niet, kan in beide richtingen wat meespelen, mss gingen de mensen in de 80-90 jaren meer te voet of namen meer de fiets/bromfiets/brommer... maar hun specifieke (mis)infra en het/hun vals gevoel van veiligheid en risicocompensatie en xx-parameters blabla... mensen op de weg passen zich nu eenmaal aan... De meeste rotondes tegenwoordig (zwweggbr geen voorrang meer) moeten in elk geval toch veiliger geworden zijn... maar... geweetwel...

En als men cijfers over ´ongevalsoorzaak snelheid´ leest in BE nemen "ze" gewoon de gemiddelde cijfers uit het buitenland over toch die te hoge cijfers die in hun propagandaplaatje passen (waar andere limieten gelden).
In Baden-Württemberg bvb ( algemene limieten 50 bbk, 100 gewone 1+1 weg, en tot onbeperkt 2+2/autoweg/snelweg behalve verbodsbord die anders bepaald),
is ongevaloorzaak - lees goed - onaangepaste snelheid voor 21,5 % gemiddeld hoofdoorzaak; dit gemiddeld over 5 jaar(cijfers heb ik).
Onaangepaste snelheid is ook onaangepast te traag of te snel ONDER de limiet rijden hé. Dat staat niet zo in de krant... wslk omdat de limieten hier de laagste zijn ?  ;D

In Nederland geeft die cijfers zo weer: toedracht 1: te snel rijden, ik neem aan dat dit enkel boven de limiet is, want het was maar 2,65 % ongevalhoofdoorzaak (toedracht 1) snelheid en dit over 6 jaar gemiddeld, dus en verschil x 8 met deelstaat Baden-Württemberg onaangepaste snelheid.
Ge ziet van hier dat de BIVV of andere zoiets van 2,65 % in de krant gaan laten verschijnen, zeker voor de snelweg niet waar te snel rijden (ca 1-1,5 %) de absoluut minste hoofdoorzaak is van verkeersongevallen. In NL zeggen ze gewoon dat het voor de kassa euhm milieu is dat flitsen op de snelweg, ´die in Be´ maken ze zich echt onsterfelijk hypocriet door te zeggen dat flitsen op de snelweg vooral voor de veiligheid is.
(NL cijfers heb ik)

#
Citaat
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20%20snelheid%20DEF.pdf  pagina 1 (page 9 snelheidsmetingen en V85 en overtredingen page 9-10)
Snelheid wordt door de politie (in de officiële ongevallenstatistieken) niet als ongevalsoorzaak geregistreerd. In buitenlandse studies wordt op grond van
diepteonderzoek, wat snelheid als voornaamste ongevalfactor betreft,  een aandeel van 20 tot 35% genoemd
.
 ??? ::)

** verhouding ontwerpsnelheid Ve (wegbeeld-weginrichting) en de V85
Citaat
http://wiki.infopolitie.nl/index.php/V85
De V85
Begrip in de verkeerskunde. De maximale snelheid die door 85% van de weggebruikers op een weg wordt gereden. De overige 15 % overschrijdt de V85-waarde. In de verkeerskunde wordt aangenomen dat de V85-waarde symbool staat voor de weginrichting.

Bij klachten over snelheid wordt bij metingen veelal gebruik gemaakt van de V85. Indien de V85 (vrijwel) overeenkomt met de ter plaatse vastgestelde maximumsnelheid, heeft de wegbeheerder gezorgd voor een snelheidsregime, dat overeenkomt met de inrichting van de weg, 85% van de weggebruikers houdt zich aan de snelheid.

Met name bij de beslissing om snelheidscontroles te houden op 30- en 60 km/h-wegen wordt gekeken naar de V85. Indien de V85 de vastgestelde maximumsnelheid ruim overschrijdt, correspondeert de inrichting van de weg niet met het snelheidsregime en zal de wegbeheerder maatregelen moeten nemen om snelheid en inrichting met elkaar in overeenstemming te brengen door aanpassing van de infrastructuur of het nemen van snelheidsremmende maatregelen, zoals de aanleg van drempels. Uiteraard kan ook de maximumsnelheid worden aangepast.

Voorbeeld
Bij een V85-waarde van 54 km/h rijdt dus 85% van de weggebruikers 54 km/h of zachter. 15% van de weggebruikers rijdt 54 km/h of harder.
** ook
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Geschwindigkeit_(Verkehrsplanung)
Entwurfsgeschwindigkeit ve [Bearbeiten]
Die Entwurfsgeschwindigkeit ve ist beim Entwurf von Straßen ein Richtwert, der zur bautechnischen Bemessung einer Straße bestimmt wird. Sie ist ein Begriff aus den Richtlinien für die Anlage von Straßen, Teil: Linienführung (RAS-L). ve ist abhängig von der angestrebten Netzfunktion der Straße und der gewünschten Qualität des Verkehrsablaufs und soll nach Möglichkeit über längere Strecken konstant bleiben. Die Netzfunktion wiederum wird durch die RAS-N bestimmt, die gewünschte Qualität ist abhängig von der gewünschten Sicherheit und Wirtschaftlichkeit.
Einfluss von ve [Bearbeiten]
Durch die Entwurfsgeschwindigkeit werden eine ganze Reihe von Parametern der Entwurfsplanung beeinflusst. Dazu zählen:[1]
Kurvenmindestradius
Klothoidenparameter
Höchstlänge von Geraden
Höchstlängsneigung
Kuppen- und Wannenmindesthalbmesser
Querneigung

Geschwindigkeit v85 [Bearbeiten]
Im Gegensatz dazu stellt die Geschwindigkeit v85 eine Kontrollgröße dar, mit der die fahrdynamische Bemessung von Lage- und Höhenplan sowie des Querschnitts überprüft wird. Sie soll das tatsächliche Fahrverhalten wiedergeben und die Geschwindigkeit beschreiben, die von "85% der unbehindert fahrenden Pkw auf nasser Fahrbahn" [2] nicht überschritten wird. Je nach Beschaffenheit der Strecke variiert die v85, was innerhalb gewisser Grenzen auch erlaubt ist. Auch mit der Geschwindigkeit v85 wird eine Reihe von Entwurfselementen bestimmt (z. B.: Querneigung in der Kurve, erforderliche Haltesichtweite, notwendige Überholsichtweite und Mindestradien bei negativer Querneigung).
Um die Streckencharakteristik und das Fahrverhalten der Fahrzeugführer aufeinander abzustimmen, ist es notwendig, dass ve und v85 in einem ausgewogenen Verhältnis stehen. Unterscheidungen von mehr als 20 km/h sollten vermieden werden.
Die Geschwindigkeit v85 wird in der Regel dann über Geschwindigkeitsmessungen bestimmt, wenn die Abweichung der tatsächlichen gefahrenen Höchstgeschwindigkeit zur zulässigen Höchstgeschwindigkeit signifikant zu groß ist.
« Laatst bewerkt op: maandag 04 februari 2013 - 13:58:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: maandag 04 februari 2013 - 18:21:25 »

Weet ik Rudi, maar aan overwegen gebeuren ook gemakkelijk zelfdodingen neem ik maar aan (ook in eigen voertuig).
Daarom schreef ik: "ik neem aan dat dat - na onderzoek - ~ zeker geen zelfdodingen waren".

Als ik in het artikel lees:

Citaat
"We werken al een tijd met een zelfmoordpreventieplan", zegt Baeken. "De risicovolle plekken, waar veel zelfmoordpogingen gebeuren, pakken we aan. We plaatsen er omheiningen zodat het spoor niet meer toegankelijk is."

't Kan zijn dat ik wat kort door de bocht ga.  Maar zegt die man nu eigenlijk niet zo'n beetje dat de risicovolle plekken dus voornamelijk eerder buiten de overwegen liggen?
« Laatst bewerkt op: maandag 04 februari 2013 - 18:23:35 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 05 februari 2013 - 00:33:33 »
Maar zegt die man nu eigenlijk niet zo'n beetje dat de risicovolle plekken dus voornamelijk eerder buiten de overwegen liggen?

Zelfmoord plegen vergt zeer veel moed. Diegenen die dat wensen te doen met het spoor, zullen daartoe altijd wel een gelegenheid vinden. Men kan immers niet het gehele spoorwegnet ontoegankelijk maken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 05 februari 2013 - 00:41:54 »
Soms geven omheiningen in elk geval uitstel van...
Citaat
http://www.een.be/programmas/koppen/zelfdoding-op-het-spoor
(video) ...
Uit internationale studies blijkt dat 70% van de mensen met zelfmoordgedachten dankzij dergelijke omheiningen rechtsomkeer maakt.

De cijfers zijn veel erger als men denkt, daarbij zijn er ook nog moord(en) en zelfdoding erna...
Citaat
Cijfers & statistieken

Belangrijk bij onderstaande cijfergegevens is je te realiseren dat de cijfers een beeld geven van de ernst van de situatie, maar op zich geen verklaring bieden. De meeste gegevens zijn trouwens een onderschatting van het probleem. Sommige zelfdodingen zijn moeilijk te 'ontmaskeren' (bijvoorbeeld zelfdoding bij ouderen). Bovendien leeft het taboe rond zelfdoding nog steeds. Dat maakt dat niet altijd de juiste doodsoorzaak wordt neergeschreven.

België had in 2004 (meest recente cijfers) 19,1 zelfdodingen per 100.000 inwoners of 7 zelfdodingen per dag. Hierdoor is zelfdoding verantwoordelijk voor 3% van alle overlijdens bij mannen. Bij vrouwen is zelfdoding in 1% van de gevallen de doodsoorzaak. Met slechts 11 landen die een hoger zelfdodingcijfer hebben scoort België beduidend hoger dan het gemiddelde op wereldniveau. Binnen West-Europa heeft enkel Finland hogere cijfers. In Vlaanderen pleegden in 2010 1066 personen zelfdoding. Dat zijn ongeveer 3 zelfdodingen per dag.

Bijna drie op vier zelfdodingen gebeuren door mannen, terwijl vrouwen meer pogingen ondernemen. Dit komt omdat mannen meer agressievere en efficiëntere middelen gebruiken en omdat een depressie (een belangrijke risicofactor) bij mannen vaak langer gemaskeerd blijft. De gemiddelde leeftijd waarop een man suïcide pleegt is 49 jaar, voor een vrouw is dit 50 jaar. Zelfdoding is in Vlaanderen de eerste doodsoorzaak bij mannen tussen 30 en 50 jaar. Bij vrouwen is zelfdoding de eerste doodsoorzaak tussen de 20 en 40 jaar. Oudere mannen ( 75 jaar) plegen in verhouding het meest zelfdoding. Leeftijdsspecifieke cijfers vind je hier.

Naar schatting ondernemen in Vlaanderen dagelijks ongeveer 45 mensen een zelfdodingspoging. De gemiddelde leeftijd is voor beide geslachten 35 jaar. Vooral jonge vrouwen zijn een risicogroep. Ofschoon slechts 1 op vier pogers laat weten dat ze een echte doodswens hebben, blijkt dat een suïcidepoging veruit de belangrijkste risicofactor voor zelfdoding is. De helft van het aantal zelfdodingen werd voorafgegaan door een poging tot zelfdoding. De kans dat iemand die reeds een poging achter de rug heeft effectief suïcide pleegt, is 150 keer groter dan bij iemand die voordien nooit een poging ondernam. Elke poging tot zelfdoding is bijgevolg ernstig te nemen vanwege het drempelverlagend effect.

Meer informatie over zelfdodingscijfers? Cijfers voor Vlaanderen vind je op hier en op site van de Eenheid voor Zelfmoordonderzoek. Cijfers voor België vind je op de site van het N.I.S. Ook internationaal zijn cijfers terug te vinden, op de site van de WHO.
http://www.preventiezelfdoding.be/content.php?im=1&is=1&iss=0&isss=1&ctitle=Cijfers%20&%20statistieken

cijfers uit NL:
Citaat
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/46242-zelfdoding-of-zelfmoord-website-met-tips-voor-humane-dood.html
...

Aantal zelfdodingen op het spoor met 31 procent gestegen.
In de afgelopen 8 jaar is het aantal zelfdodingen op het spoor met 31 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport.
In 2011 wierpen zich 215 mensen voor de trein.
Bovendien raakten 26 mensen in 2011 gewond bij een mislukte poging om zelfmoord te plegen.
Daarvan belandden 21 mensen zwaargewond in het ziekenhuis.
In 2004 pleegden nog 165 mensen zelfmoord door zich voor de trein te werpen,
Slechts eenmaal daalde het aantal tussendoor: in 2008 pleegden 160 mensen zelfmoord op het spoor.
In 2011 maakten in totaal 1647 mensen een einde aan hun leven.
Ook dat is iets meer dan in de jaren daaraan voorafgaand. Voor de trein springen is niet de meest voorkomende manier om uit het leven te stappen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 februari 2013 - 00:54:22 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 05 februari 2013 - 00:53:04 »
Laten we niet vergeten, Michel, dat het hier dan nog enkel maar om de overlijdens gaat van dewelke men weet dat het om zelfdoding gaat. Niet iedereen die voor zelfmoord kiest, maakt dat ook duidelijk.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 05 februari 2013 - 00:56:15 »
Laten we niet vergeten, Michel, dat het hier dan nog enkel maar om de overlijdens gaat van dewelke men weet dat het om zelfdoding gaat. Niet iedereen die voor zelfmoord kiest, maakt dat ook duidelijk.

Idd, dat was ik nog net aan´t citeren uit een bron, Jozef.  ;)
Citaat
Cijfers & statistieken

Belangrijk bij onderstaande cijfergegevens is je te realiseren dat de cijfers een beeld geven van de ernst van de situatie, maar op zich geen verklaring bieden. De meeste gegevens zijn trouwens een onderschatting van het probleem. Sommige zelfdodingen zijn moeilijk te 'ontmaskeren' (bijvoorbeeld zelfdoding bij ouderen). Bovendien leeft het taboe rond zelfdoding nog steeds. Dat maakt dat niet altijd de juiste doodsoorzaak wordt neergeschreven.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 februari 2013 - 00:58:14 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 05 februari 2013 - 01:11:46 »
Ik heb hier onlangs nog iets merkwaardigs gelezen, Michel.

Zelfmoord blijkt niet zelden het doel te zijn van spookrijden op de autosnelwegen.

De Polizei raadt deze methode af.

Ik had verwacht dat de Polizei hierbij zou wijzen op de onschuldige slachtoffers welke erbij betrokken geraken. Doch neen, dat doet de Polizei niet. Wellicht omdat het de Polizei duidelijk is dat dit argument de meesten welke zelfmoord wensen te plegen, worst zal zijn.

Wel wijst de Polizei op de onzekerheid van een overlijden bij een ongeval ingevolge spookrijden.

Het is een argument voor diegenen die volstrekt zeker willen zijn dat ze niet meer zullen leven. En het is tevens een argument voor diegenen die enkel uitzijn op een mislukte zelfmoordpoging om aandacht te trekken.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 05 februari 2013 - 01:16:24 »
Ik heb hier onlangs nog iets merkwaardigs gelezen, Michel.

Zelfmoord blijkt niet zelden het doel te zijn van spookrijden op de autosnelwegen.

De Polizei raadt deze methode af.

Ik had verwacht dat de Polizei hierbij zou wijzen op de onschuldige slachtoffers welke erbij betrokken geraken. Doch neen, dat doet de Polizei niet. Wellicht omdat het de Polizei duidelijk is dat dit argument de meesten welke zelfmoord wensen te plegen, worst zal zijn.

Wel wijst de Polizei op de onzekerheid van een overlijden bij een ongeval ingevolge spookrijden.

Het is een argument voor diegenen die volstrekt zeker willen zijn dat ze niet meer zullen leven. En het is tevens een argument voor diegenen die enkel uitzijn op een mislukte zelfmoordpoging om aandacht te trekken.
Ook al van gehoord... (men hoeft maar te googelen) zelfs van voetgangers die de snelweg uitkiezen...

En ze laten zich niet stoppen... http://www.youtube.com/watch?v=pwU_ESZsX_8
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 februari 2013 - 01:25:28 door Michel »
© Koning Willem I