Auteur Topic: Rijschoollesgever in ZELFstudie.  (gelezen 5184 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dimio111

  • Starter
  • *
  • Berichten: 2
Rijschoollesgever in ZELFstudie.
« Gepost op: dinsdag 19 februari 2013 - 17:47:13 »
Hey allen,

Eerst en vooral wil ik even mee geven dat ik dit forum al ff volg, maar ik heb me nog maar net geregistreerd omdat ik zelf nog enkele vragen had.
Ik schets even mijn situatie, ik werkte als een Lassen. maar wegens een zware knieblessure opgelopen tijdens het werk ben ik genoodzaakt ander werk te zoeken.
Rekening houdend dat mijn knie niet meer de oude is, (heel zwaar tillen of sleuren is voor altijd onmogelijk, voor de rest doet die het wel nog goed)

Na een beetje zoeken naar wat ik wil gaan doen kwam ik uit op rijschoollesgever. (brevet 2)
Dit zie ik eigenlijk best goed zitten! en de motivatie is er zeker.

Echter een aantal kleine probleempjes; - ik heb haast, want ik ben vanaf volgende maand werkloos. (momenteel nog steeds revalidatie)
                                                     - dat wil zeggen dat ik niet kan wachten tot september om met een nieuwe cursus te starten...
                                                     -er is 1 centrum dat in mei start, maar ook dit is te laat, aangezien ik dan maar binnen een half jaar het examen kan mee doen.

Dus ik ben dit gaan doen in zelfstudie, ik weet dat dit niet makkelijk wordt!
Dat merkte ik al vrij vroeg in de cursus, alle teksten ontcijferen en instuderen is best lastig als je niemand hebt om een beetje uitleg te geven...
Bovendien heb ik maar 35 dagen om alles te doen, echter wel 35 volle dagen aangezien ik thuis ben.

Nu de vraag, in alle artikels krijg je steeds vermelding van de borden... bv.C43, F5.
Is het de bedoeling om de code van alle borden uit je hoofd te weten? of is het voldoende om van alle borden de betekenis en werking te weten?
Deze codes leren neemt zeer veel tijd in beslag, en als dat dan niet nodig zou zijn...

Door in dit forum al in te lezen weet ik dat je de definities best gedetailleerd moet kennen, en dat had ik ook wel verwacht.
Het gaat hem dus enkel om die codes enz.

Ik weet dat ik veel hooi op men vork neem om dit in men eentje te doen.
Maar ik denk dat aangezien deze mogelijkheid er is dat het wel te doen moet zijn? of vergis ik me?

Mocht ik niet geslaagd zijn van de 1e keer zal ik wat anders moeten zoeken. want ik denk dat de RVA al zo hard op men nek zal hijgen tegen dat ik het examen daarna kan mee pikken...
Want jammergenoeg snappen ze het feit niet dat ik medish gezien het zware werk van een lasser niet meer kan doen, zelfs niet met het medische attest. :s

Thx voor allen die me kunnen helpen! :-)

« Laatst bewerkt op: dinsdag 19 februari 2013 - 17:48:57 door Dimio111 »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Rijschoollesgever in ZELFstudie.
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 19 februari 2013 - 21:26:49 »
De volgende examenzittijd waarvoor je nu nog kan inschrijven, gaat door op 18 mei.  Er gaat ook nog een sessie door op 23 maart, maar daarvoor zijn de inschrijvingen volgens mij al gesloten (of heb je je al ingeschreven?).  Inschrijven en 26 euro overschrijven naar de Fod Mob voor 10 april als ik me niet vergis.

Je legt eerst je schriftelijk examen af.  Indien nog niet ingeschreven, sowieso ten vroegste 18 mei.  Ben je daarin geslaagd, dan krijg je 1 à 2 weken later bericht.  Dan word je uitgenodigd voor het mondeling examen.  Ben je ook daarin geslaagd, dan stuurt de Fod Mob je papieren toe, waarmee je naar een erkende rijschool kan gaan om je stage te volbrengen.  Jijzelf moet je aanvraag stagetoelating binnensturen, vergezeld van een attest goed zedelijk gedrag (model 2!).  De rijschool op haar beurt, moet aan de Fod Mob een toelating vragen om jou in hun rijschool een stageplaats te bieden.  De stage omvat een observatie-gedeelte (les volgen van je mentor aan een leerling), een apllicatie-gedeelte (je gaat olv je mentor zelf les geven).  Pas wanneer je mentor jou in staat acht om degelijk onderricht te verstrekken en gepast te reageren mag je tijdens je stage alleen de baan op om les te geven.  De rijschool mag jou géén vergoeding uitbetalen voor je stage.  Vermits jij via zelfstudie wil gaan proberen, zal je minimaal 300 uren stage moeten voldoen, vooraleer je je kan inschrijven voor de modelles.  Vervolgens moet je de modelles nog afleggen.  Tijdens je stage dient bovendien je medische shifting in orde te zijn.

Kortom, zelfs al zou je overal van de eerste keer in geslaagd zijn, moet je toch rekenen dat je er minstens meerdere maanden, tot een klein jaartje (jawel!) mee bezig zal zijn eer je brevethouder bent.  En denk eraan: je kan per examenzittijd slechts voor 1 type brevet deelnemen.  Dus qua haast, moet ik je NU al zo goed als zeker teleurstellen.

1 lichtpuntje.  Je hoeft géén nummers van verkeersborden te kennen.  Hun exacte (letterlijke!) betekenis daarentegen, des te grondiger.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 19 februari 2013 - 21:41:11 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Dimio111

  • Starter
  • *
  • Berichten: 2
Re: Rijschoollesgever in ZELFstudie.
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 19 februari 2013 - 21:57:04 »
Hey,

Ja ik ben reeds ingeschreven voor het examen van 23 maart.
Hiervan heb ik ook al telefonische bevesteginggekregen.
Ik weet ook dat zelfs wanneer alles goed gaat dit nog een lange tijd zal duren.
Maar ik heb bij de rva al kunnen regelen dat wanneer ik slaag voor het examen ik een vrijstelling krijg voor de duur van de stageperiode.
(Voorwaarden=20uur/week stage en dat voor 5uur savonds in de m)

Dus de haast verdwijnt een beetje vanaf dat ik kan starten met de stage....
Maar het feit dat ik toch al de codes en de artikelnummers niet uit mijn hoofd moet kennen is toch al een troost.

Of ik er nu wel zal in slagen daar heb ik geen idee van... Ja ik vind het best moeilijk.
Maar we gaan ervoor.

Thx voor de reactie!

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Rijschoollesgever in ZELFstudie.
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 20 februari 2013 - 01:02:05 »
Bert, verbeter me alsjeblieft als ik me vergis, maar ik dacht dat, als je de opleiding via een erkende instelling volgt, je slechts 75 uur stage moet doen. Een heel verschil dus wel met 300 uren stage.

Bovendien zijn je slaagkansen uiteraard veel groter als je de opleiding via een erkende instelling volgt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Rijschoollesgever in ZELFstudie.
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 20 februari 2013 - 07:49:35 »
Aan de opleidingsmodaliteiten is sinds 25/01/2013 heel wat veranderd.  Er is daarover een nieuw KB verschenen.  Dit zou nu 225 uur bedragen, en nog steeds 300 u voor wie geen erkende opleiding gevolgd heeft.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone