Raar dat FOD de cijfers niet geeft van de afgelegde reizigerskms van 2009 tov 2010, ze "zeuren" wel over de uitzonderlijke winter 2010 tov 2009 maar geven de cijfers en %-en niet van de afgelegde kms naargelang voertuig. Of de tabel vtgkms was ook al iets (zie onderaan)
Bij zulke slechte wegomstandigheden zullen vooral de motorrijders en de vrijetijds-autorijders hun voertuig laten staan die niet absoluut op de baan moeten. Dat kunnen natuurlijk ook meer de angsthazen zijn, of diegene met onaangepaste banden.
Ik gis maar. In elk geval diegene die hun fiets-brommer-moto-auto niet kunnen laten staan zullen ze wel gebruiken maar dan wel eerder de noodzakelijke kms doen.
Zal ik dat maar even doen, dat van de cijfers van FOD:
Afgelegde reizigers-km per type voertuig (in mrd reizigers-km) (c)(d)
Jaren: 2000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Totaal 119,84 124,58 126,95 127,60 129,05 132,11 130,05 131,47 131,17
- motorrijwielen 1,01 1,13 1,17 1,21 1,25 1,30 1,30 1,33 1,27
- personenwagens (a) 105,53 106,97 108,63 108,88 109,80 112,08 110,39 111,47 112,64
- autobussen en autocars 13,30 16,48 17,14 17,52 18,00 18,73 18,35 18,67 17,26
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/afstand/
De cijfers hebben betrekking op Belgische en op buitenlandse voertuigen. De schattingen gebeuren volgens de GcLR-methode (de meest waarschijnlijke raming).
(a) Inbegrepen taxi's, ziekenwagens en dergelijke.
(c) Nieuwe bepalingsmethode vanaf 2000 en herziening 2005.
Tiens tiens "de paradox van FOD" klopt niet met de cijfers van personenwagens, maar met het woord
kunnen kan men alle kanten uit...
Maar dat hoofdzakelijk autobussen en autocars en ook wat de motorrijwielen voor de daling zorgen hebben ze blijkbaar overzien.
Paradox
"2010 was in sommige opzichten uitzonderlijk door het hoge aantal winter- en vriesdagen", zegt de FOD Economie. "Paradoxaal genoeg kunnen die slechte weersomstandigheden hebben bijgedragen tot de afname van het aantal ongevallen, en dus van het aantal slachtoffers. Mensen laten de wagen makkelijker in de garage of zijn voorzichtiger op besneeuwde of beijzelde wegen", verklaart de FOD. In 2010 waren er 74 vriesdagen, in 2009 en 2011 ging het om respectievelijk 47 en 28 vriesdagen.
Rare kerels die FOD, want dat blijkt helemaal niet echt zo uit hun (geschatte)
cijfers voor personenwagens (a) (mss daarom dat ze de cijfers niet geven ? )
Opmerking: de
dip in 2008 was vooral door de economische crisis (en minder door weersomstandigheden), daar kan men pas echt zien dat de personenwagens minder kms gedaan hebben. Geen slechte graadmeter om te zien dat de economische (bank)crisis hopelijk voorbij is, de pw-kms van 2007 hebben we alleszins weer bereikt..., maar de totaalkms 2007 bijlange niet.
Let op de gestage lichte groei en plots die dips,
betreft topic vooral bij de motorrijder en bussen (ook vrachtwagens) , bij de personenwagen was er zelfs een -
pakweg - normale stijging in 2010 (112,64) tov 2009 (111,47) = 1,17 mrd,
want de jaren 2003-2007 steeg het gemiddeld 1,28 mrd/jaar bij personenwagens - ; ttz 2010 is maar net hoger als 2007 toen er wel geen economische crisis was.
In het totaal hebben we dan toch een zeer lichte daling van 131,47 naar 131,17 of 0,23 % : maar zeker niet door personenwagens...
volgens de cijfers vooral door bussen, motorrijwielen en vrachtwagens (tabel onderaan) .
Of voetgangers (kinderen-volwassenen) bij meer vriesdagen en-of besneeuwde wegen meer buiten komen heb ik geen idee, ik denk daar aan sneeuwpret en wintersport (meer in Wallonië) wat toch wat kan compenseren.
Er zijn ook nog geschatte cijfertabellen per type weg (én Gewest) en pure voertuigkms te vinden onafhankelijk van het aantal inzittenden=potentieel slachtoffer, daarom dat ik hierboven die van reizigerskm genomen heb.
De pure vtgkms, ook vrachtwagens en trekkers (
2008=crisis):
Afgelegde afstanden per type voertuig (in mrd voertuigen-km) (d)
Jaren: 1970 1980 1985 1990 1995 2000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Totaal 29,35 47,96 53,64 70,28 80,26 90,04 93,08 94,56 94,94 96,42 98,79 97,46 98,23 98,68
- motorrijwielen 0,12 0,29 0,31 0,35 0,95 1,01 1,13 1,17 1,21 1,25 1,30 1,30 1,33 1,27
- personenwagens (a) 24,18 40,61 45,77 59,88 66,37 72,50 73,80 74,59 74,50 75,23 76,62 76,56 77,24 78,14
- autobussen en autocars 0,44 0,58 0,57 0,57 0,66 0,66 0,73 0,76 0,77 0,80 0,83 0,82 0,83 0,77
- vrachtwagens en trekkers (b) 4,62 6,48 6,99 9,47 12,28 15,86 17,42 18,04 18,47 19,14 20,04 18,79 18,84 18,50
Dus enkel de kms van de personenwagens stegen ~bijna normaal in 2010 tov 2009,
alle andere voertuigen kenden een daling; maar het totaal gaf hier wel een lichte stijging van 0,46 %