Auteur Topic: rechter in Hasselt: doorrijden zonder te betalen na tanken is GEEN diefstal  (gelezen 5014 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: rechter in Hasselt: doorrijden zonder te betalen na tanken is GEEN diefstal
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 05 maart 2013 - 17:54:24 »
Ergens kan ik die rechter wel begrijpen. Door de pomp vrij te geven, stemt de uitbater er immers mee toe dat je tankt.

De stilzwijgende afspraak is daarbij evenwel dat je betaalt vooraleer verder te rijden, en niet pas twee weken later komt betalen.

Het is dus alsof je ergens iets gekocht hebt dat geleverd werd, maar dat je niet tijdig betaald hebt. Geen misdrijf, maar je blijft de prijs natuurlijk wel verschuldigd.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 05 maart 2013 - 18:59:31 »
Dus om het even om te draaien, ik laat mij een huis herschilderen en achteraf betaal ik die schilder niet want die had zijn geld maar op voorhand moeten vragen?

Je moet daar toch lang voor naar het school gaan om rechter te kunnen worden, waar is het hier fout gelopen? ???
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 05 maart 2013 - 19:24:00 »
Ergens kan ik die rechter wel begrijpen. Door de pomp vrij te geven, stemt de uitbater er immers mee toe dat je tankt.

De stilzwijgende afspraak is daarbij evenwel dat je betaalt vooraleer verder te rijden, en niet pas twee weken later komt betalen.

Het is dus alsof je ergens iets gekocht hebt dat geleverd werd, maar dat je niet tijdig betaald hebt. Geen misdrijf, maar je blijft de prijs natuurlijk wel verschuldigd.

Ik volg eventjes de redenering niet (helemaal).  Volgens mij, heeft iemand die na een tankbeurt doorrijdt zonder te betalen, niet de intentie om twee weken later alsnog (laattijdig) te komen betalen.  Hoezo, geen diefstal?

En neem ik nu als voorbeeld de groentenwinkel hier om de hoek.  Die heeft ook een aantal manden met vers fruit en verse groenten onder een luifel buitenstaan.  Mag ik die dan -vanuit dezelfde redenering- ook snel meegraaien en wegspurten zonder te betalen?  Immers, door zijn koopwaar buiten uit te stallen, heeft die groentenwinkelier ermee ingestemd dat ik z'n koopwaar meeneem.   En is er slechts een stilzwijgende afspraak dat ik eerst betaal, vooraleer ik doorloop.  

Enfin, om kort te gaan: ik snap er eerlijk gezegd niks van.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 maart 2013 - 21:40:09 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 05 maart 2013 - 23:03:14 »
@ jo:

Je hebt die schilder niet bestolen. Hij is vrijwillig bij jou komen schilderen. Maar het gewoonterecht houdt in dat, behalve andersluidende overeenkomst, de betaling dient plaats te vinden zodra de goederen in goede staat geleverd zijn en de diensten gepresteerd zijn volgens de regels van de kunst.

@ bert:

De groentenwinkel staat geen zelfbediening toe. Om de verschuldigde prijs te kennen, dienen het fruit en de groenten die je wenst te kopen, gewogen te worden. Bovendien is in België de winkelier verplicht om die voedingswaren te verpakken.

Koopwaar uitstallen geeft niet het recht om ze mee te nemen. Met de wagens in de toonzaal van een dealer bijvoorbeeld mag je niet wegrijden zonder zijn toestemming, anders pleeg je diefstal.

Maar in de supermarkt is er zelfbediening en mag je bijgevolg waren meenemen. De vraag is dan ook waarom dat wél diefstal is als je ermee voorbij de kassa gaat zonder ze te betalen, terwijl tanken zonder meteen daarna te betalen volgens die rechter geen diefstal is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 05 maart 2013 - 23:08:42 »
De uitspraak van de Hasseltse rechter lijkt overigens niet gebruikelijk te zijn.

Zie http://www.strafrechtadvocatenwijzer.be/vraag-48-Wat+is+zwarttanken.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 06 maart 2013 - 10:03:11 »
Als doorrijden zonder te betalen geen diefstal zou zijn, dan rest de pomphouder nog maar weinig mogelijkheden:

1) tanken met bancontact...
2) een betaalautomaat die biljetten aanvaardt.  Eenmaal het geïnde bedrag opgesoupeerd, slaat de brandstofpomp af.
3) vooraf gaan betalen, en de pomphouder stelt de brandstofpomp in zodat die ook weer afslaat van zodra het geïnde bedrag is opgesoupeerd.

Bij 2) en 3), is de kans uiteraard groot dat de tank nog niet helemaal gevuld is, wijl de pomp al afslaat.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 06 maart 2013 - 13:58:35 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 06 maart 2013 - 18:34:09 »
Tanken zonder te betalen: dingen die ik mij alsmaar minder kan voorstellen.

Er is hier bij ons een groot tankstation. In een lokaal naast de shop staan er bakken met dranken. Er is daar niemand van het tankstation, er hangen geen spiegels of cameras, en de uitbater heeft er geen zicht op van achter zijn toog. Iedereen plaatst in dat lokaal zijn lege bakken, zet de volle bakken die hij wil in zijn auto, en zegt dan tegen de uitbater hoeveel lege bakken hij ingeleverd heeft en hoeveel volle bakken hij genomen heeft. Er is hier geen mens die zelfs maar voor één enkele ontbrekende lege fles zou liegen. En terwijl de klanten gaan betalen, staat hun auto buiten met de sleutel in het contactslot.

Ik ben daar ooit eens een aanhangwagen gaan huren. Na afloop heb ik die aanhangwagen terug aan de achterkant van het gebouw geparkeerd. Ik ging naar de uitbater en vroeg of hij even mee wilde komen kijken. "Neen", zei hij, "als jij zegt dat je die aanhangwagen daar gezet hebt, dan weet ik dat hij daar staat, en dat je het mij wel zou melden als hij schade zou opgelopen hebben."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 06 maart 2013 - 19:05:47 »
 :o nice, hier zullen ze nog liever wat oude schade in je nek willen draaien.

Maar ik ga dikwijls tanken in Massenhoven, altijd LPG, laatste pomp recht in het zicht van de uitbater.
Betaal binnen omdat ik toch nog een Lotto of iets dergelijks
Overgeschakeld op diesel dus zette ik me aan de eerste pomp waar ik daarna even rechtdoor tot de bandenblazer kon, ik maar wachten, niets, komt de uitbater buiten wie daar stond want hij kiende die auto niet en ik stond niet in zijn zicht.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien