Auteur Topic: Hilarisch 1640 km file in BE, ruim 300 km in Nordrheinwestfalen  (gelezen 7935 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Hilarisch 1640 km file in BE, ruim 300 km in Nordrheinwestfalen
« Gepost op: dinsdag 12 maart 2013 - 13:39:07 »
Ik zal het maar best bij verkeersbeleid algemeen zetten, alhoewel onze weginfra en erbarmelijke hoofdwegcapaciteit een grotere rol speelt.

BE heeft weer een nieuw filerecord.
Net op het VRT-nieuws... 1640 km bij de piek.

gemiddeld 100 km verder in het Roergebied of quasi gans NRW was er sneeuwchaos en ijsregen wat meer als 300 km file gaf door talrijke files.

actualiseert 12.44 hr online over de sneeuwchaos in NRW ruim 300 km Stau op de piek van kort na 08hr00 .  8)

Citaat
http://www.rp-online.de/regionales/regionale-nachrichten/hunderte-unfaelle-frau-stirbt-in-mettmann-1.3251428
Wintereinbruch: Schnee-Chaos in NRW
Hunderte Unfälle - Frau stirbt in Mettmann
zuletzt aktualisiert: 12.03.2013 - 12:44
Düsseldorf (RPO).

Der heftigste Temperatursturz im März seit mindestens 50 Jahren hat Teile von Nordrhein-Westfalen in ein Winterchaos gestürzt. Bei Blitzeis und starkem Schneefall ereigneten sich am Dienstag vor allem im Süden des Landes Hunderte Unfälle. Bereits am frühen Dienstagmorgen gab zahlreiche Staus in NRW. Der WDR meldet gegen 7.50 Uhr bereits 274 Kilometer Stau, um kurz nach acht Uhr sind es mehr als 300..

Trek (alweer) jullie conclusies maar...  ;)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 maart 2013 - 13:42:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Hilarisch 1640 km file in BE, ruim 300 km in Nordrheinwestfalen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 12 maart 2013 - 13:53:27 »
Dit is het verkeersbeeld dan in Belziek:

Ter vergelijking, bij onze Noorderburen, zelfde autosnelweg luttele km's verderop (nét over de gens), dan zie je bij dezelfde weersomstandigheden dit verkeersbeeld:

Hier klagen de strooidiensten steen en been dat ze 't niet kunnen bijhouden.  Bla bla bla.  Luttele kilometers verderop, niet het minste probleem.  Lach maar met die Hollanders.  Die snuggere Belgen kunnen er volgens mij nog héél veel van leren.
(In de "wat heb je vandaag weer meegemaakt" draad, heb 'k die foto's ook al gepost).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 12 maart 2013 - 14:12:00 »
Dit is het verkeersbeeld dan in Belziek:

Ter vergelijking, bij onze Noorderburen, zelfde autosnelweg luttele km's verderop (nét over de gens), dan zie je bij dezelfde weersomstandigheden dit verkeersbeeld:

en NRW deze morgen waar wel iets meer sneeuw viel (en iets kouder) als NL en BE :
http://www.rp-online.de/niederrhein-nord/geldern/nachrichten/schnee-in-der-region-chaos-auf-den-autobahnen-1.3251918
foto 6: A4 bij Aachen

Eine geschlossene Schneedecke machte die A4 bei Aaachen am Dienstagmorgen zur Rutschbahn.

Het ligt ook aan wat anders hé. Duitsers rijden vlotjes door op hun winterbanden....

Behalve bij evtl ijsregen natuurlijk (A40) daar is het verkeer pas vrijgegeven na de strooidienst:
foto 5:

Erst nachdem die Streudienste die A40 gestreut hatten, konnte die Autobahn wieder für den Verkehr freigegeben werden.   
« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 maart 2013 - 14:21:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 12 maart 2013 - 16:48:47 »
Hier in Belziek, zijn de Nederlandse strooidiensten al ter hulp gekomen.  En NOG is het niet genoeg om alle wegen berijdbaar te maken.  Ze beginnen al te jammeren, dat ook de avondspits nog problematisch gaat worden.

Bron en ©: >>> HET NIEUWSBLAD.

In hun plaats, ik zou los door de grond zakken van dikke schaamte. 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 maart 2013 - 16:55:07 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 12 maart 2013 - 19:05:01 »
Nu ja: probleemloos verloopt het hier in Duitsland ook niet altijd. Kijk maar eens hier...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 12 maart 2013 - 20:14:53 »
Nu ja: probleemloos verloopt het hier in Duitsland ook niet altijd. Kijk maar eens hier...
Is natuurlijk geen strukturele file door zo´n kettingbotsing... en opmerkelijk dat er enkel gewonden vielen ondanks camionbetrokkenheid, volgens deze bron:
http://www.fr-online.de/panorama/schwere-unfallserie-keine-toten-bei-karambolage,1472782,22075318.html.

de omstandigheden waren toch veel slechter als hier imho: plaats A45 zowat NO van Frankfurt
Citaat
„Während der Unfallserie herrschte starkes Schneetreiben, die Straße war spiegelglatt“, sagte ein Polizeisprecher zu den möglichen Gründen für die Unfallserie. Die Sicht war zudem äußerst schlecht: „Ich habe nur noch die Warnblinkanlage angemacht, dann war es auch schon rum“, sagte ein Autofahrer, der mit einigen blauen Flecken davonkam. „Plötzlich war da ein Lkw.“

Die Autos und Lastwagen seien auf der A45 in Fahrtrichtung Hanau zusammengestoßen, hieß es weiter. Die Unfallstelle liegt zwischen den Ausfahrten Wölfersheim und Florstadt. (dpa)

Volgens hoogrekening TomTom gegevens (GPS-snelheden) op alle BE-wegen was er meer als 10.000 km file in de morgenspits en dan heeft nog xx-pendelaars de auto niet genomen ... en sowieso amper vrijetijdsrijders.

Is de moeite om de timing van de ganse chaos vandaag door te nemen van 6hr00 tot 19hr10:
Citaat
http://www.knack.be/nieuws/planet-earth/live-winterweer-uitzonderlijk-vlotte-avondspits-op-de-weg-chaos-op-het-spoor/article-4000260852109.htm

LIVE: Winterweer: Uitzonderlijk vlotte avondspits op de weg, chaos op het spoor

18.15 uur: Uitzonderlijk vlotte avondspits

Na de uitzonderlijk zware ochtendspits lijkt de avondspits zeer vlot te verlopen. De filebarometer van het Verkeerscentrum geeft om 17.30 uur 0 km file aan. "We hebben al eerder gezien dat zich zo'n scenario voordoet", zegt Hajo Beeckman, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum. "Sowieso was er deze ochtend al minder verkeer onderweg dan anders. Daarbij komt nog dat vrijetijdsverplaatsingen deze avond beperkt worden."
Op een doordeweekse dinsdagavond telt het Verkeerscentrum meestal goed 100 kilometer file.

18.05 uur: ‘Winterweer veroorzaakte meer dan 10.000 km files’

Cijfers kunnen al eens verschillen. Dinsdagochtend om 8.35 uur heeft het TomTom Traffic Centre 10.049 kilometer files en vertragingen gemeten op de Belgische wegen. Touring Mobilis spreekt over meer dan 1.600 kilometer files en vertragingen in België, en het Vlaams Verkeerscentrum over 550 à 600 kilometer. Beide organisaties bekijken de situatie op de hoofdwegen, met name de snelwegen en de belangrijke doorgaande wegen met 2x2 rijstroken, legt Hajo Beeckman, uit.

"Het TomTom Traffic Centre heeft een veel grotere dekking, aangezien ook files gemeten worden op secundaire wegen en zelfs op kleinere dorpsstraten", legt TomTom uit. "Bovendien werken wij met veel meer bronnen. Aan de hand van de gps-toestellen met simkaarten kunnen we - volledig anoniem - de bestuurders volgen en kijken waar ze trager rijden of waar de situatie abnormaal is."
« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 maart 2013 - 20:27:02 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 13 maart 2013 - 03:57:49 »
Meer dan 2.5 uur om van St Niklaas tot de wisselaar met de E40 in Gent te geraken, a ja want op de afrit UZ Gent staan 3 vrachtwagens stil.....
Vertelde het mijn collega nog, "oei hoe zou het komen dat ze in het buitenland weer met ons gaan lachen..."
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 13 maart 2013 - 05:26:47 »
Ik begrijp nog altijd niet waarom ze die sneeuwschoppen vooraan op hun strooiwagens zelden of nooit gebruiken.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 13 maart 2013 - 09:00:55 »
Duitsland en Frankrijk kennen toch ook zo hun problemen, zoals je >>> hier kan lezen.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 13 maart 2013 - 10:28:49 »
Duitsland en Frankrijk kennen toch ook zo hun problemen, zoals je >>> hier kan lezen.

In derdewereldland Belgie is het wel filelengte D x factor 6, dat hoef ik niet te herhalen.

In de winterbandentopic is het wel ijzig stil geworden zoals het weer...  ;D (ik zal eens wat posten)

« Laatst bewerkt op: woensdag 13 maart 2013 - 10:30:49 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 13 maart 2013 - 10:34:01 »
Niet gelezen wat VAB en TOURING over winterbanden schreven?  Voornamelijk door de titel alleen al, klonk het gvd bijna alsof het gevààrlijker zou zijn om met winterbanden te rijden.

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130311_00499590
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 maart 2013 - 10:37:08 door bert.covens »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 13 maart 2013 - 11:14:48 »
Niet gelezen wat VAB en TOURING over winterbanden schreven?  Voornamelijk door de titel alleen al, klonk het gvd bijna alsof het gevààrlijker zou zijn om met winterbanden te rijden.

Idd, als je dat vergelijkt met wat bvb de ADAC schrijft of serieuze verkeersclubs ... het is gewoon evident dat men met winterbanden rijdt in de winter, wat anders ?
Natuurlijk zijn zulke organisaties waakzaam als er zeldene winterbrol op de markt komt maar dat is bij zomerbanden en alle producten ook niet anders.
http://www.wiwo.de/technologie/auto/adac-test-viele-winterreifen-sind-ihren-namen-nicht-wert/7187084.html

Tja, wat wil je onze "verkeersorganisaties" behandelen "Belgische automobilisten" ondertussen als achterlijke bestuurders zonder eigenverantwoordelijkheid...
ook in de regen kunnen ze niet rijden... topic: http://forum.christophoros.be/index.php/topic,3497.0.html

Tjonge toch, van onnozele veralgemening gesproken. Tja de cijfers liegen niet, enkel Griekenland en Cyprus doen slechter bij de mannelijke bestuurders van 15 tem 30 jaar en dit bij 28 Europese landen. Maar het is toch zo goedkoop de bestuurder als dé zondebok te maken, en het verkeerswanbeleid bijna buitenspel te laten.

Verwondert me helemaal niet met zulke zeer lage procenten... en die nu pas -een beetje meer - voor winterbanden kiezen, wslk omdat we terug meer normale winters hebben over quasi de laatste 10 jaar, door en-of vriesdagen-sneeuwdagen. Winter 2013, nog niet afgelopen doet er nog een klein schepje bovenop, dat vondt de KMI de 1 maart al:
Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/9296/Sneeuw/article/detail/1588600/2013/03/01/Sombere-en-natte-winter-heel-abnormaal-volgens-KMI.dhtml
Sombere en natte winter heel abnormaal volgens KMI
1/03/13 - 13u08  Bron: belga.be
Maar liefst 29 sneeuwdagen in Ukkel

En dan bijna klagen (VAB Touring) dat er zo weinig met winterbanden rijden, de onnozelaars.
Citaat
Op dit moment zijn volgens onderzoek van Touring 37 procent van de voertuigen uitgerust met winterbanden. Dat is 25 procent meer dan twee jaar geleden. De organisatie benadrukt dat winterbanden echter geen vrijgeleide zijn om roekeloos te rijden.
Dat is quasi van ~ 29 % naar 37 % gestegen na 2 jaar, toch beter als niets (procentpunten zullen het wel niet zijn).

De winterbandenrijders blijven natuurlijk gekloot want zomerbandrijders blijven het slakkentempo bepalen bij drukker verkeer... en slakkentempo gaat sommige mens op zijn zenuwen, extreem lage snelheid betekent dikwijls ook meer inhaalmaneuvers... natuurlijk ook met (vooral) zomerbanden...

Ik woon in Noord-Limburg (redelijk veel rond-de-kerktoren-mentaliteit) wat je daar soms hoort van negatieve "cafépraat" over winterbanden (ook bij senioren) echt-niet-te-geloven. Mijn vrouw (Oostenrijkse) kan er van meespreken. Precies of de tijd en het verkeer hier stilstond (ik woonde 23 jaar in D) en niet alleen dat...
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 maart 2013 - 12:02:00 door Michel »
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 13 maart 2013 - 12:16:58 »

Bij sommige idioten is het idd gevaarlijker volgens mij, ze denken dat er niets kan gebeuren en schuiven dan in een bocht frontaal op een tegenligger, zoals ik er gisteren een zag.  Of, ze gaan eens IN EEN BOCHT 3 auto's tegelijk inhalen, want op hun winterbanden kan hen niets gebeuren  >:(
Zélf lekker weer op mijn zomersloefen door de sneeuw gereden, en ook verschillende traagrijders ingehaald, waar dat verantwoord kon

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 13 maart 2013 - 12:27:14 »
Zélf lekker weer op mijn zomersloefen door de sneeuw gereden, en ook verschillende traagrijders ingehaald, waar dat verantwoord kon

Mooi vb wat ik al schreef.

Uhmm, en als ik nu schrijf naar analogie in de zomer bij serieus aquaplaningsgevaar:
Citaat
Zélf lekker weer op mijn totaal versleten zomerbanden op een kletsnatte baan -met plassen- gereden, en ook verschillende traagrijders ingehaald, waar dat verantwoord kon.
zijn er verschillen ?  ;D
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 maart 2013 - 12:30:46 door Michel »
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 13 maart 2013 - 14:42:49 »

Mooi vb wat ik al schreef.

Uhmm, en als ik nu schrijf naar analogie in de zomer bij serieus aquaplaningsgevaar:
Citaat
Zélf lekker weer op mijn totaal versleten zomerbanden op een kletsnatte baan -met plassen- gereden, en ook verschillende traagrijders ingehaald, waar dat verantwoord kon.
zijn er verschillen ?  ;D
ja, dat vind ik wel, maar ik ga het hier niet opnieuw allemaal uitleggen, ik blijf bij mijn standpunt, voor de luttele kms die ik moet afleggen in winterweer ga ik geen extra bandenset kopen